Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nej den kommer inte gå att vrida på, då skulle man haft något slags spärrlager/mekanisk låsning på också och det är way beyond vad jag klarar, kanske en senare modellDYK är ett passande namn.Kommer du att tillverka en vridbar dykarring?
Utan vridbar ring liknar den en Rolex Explorer på anabola och då passar kanske Utforskaren bättre
O-ringar som passar någorlunda kan du säkert köpa och klockan blir nog hyfsat tät om gängorna som finns på boettlock och klocka blir bra.
Nej den kommer inte gå att vrida på, då skulle man haft något slags spärrlager/mekanisk låsning på också och det är way beyond vad jag klarar, kanske en senare modell
Ja haha ingen dum idé! något svenskt hade varit fint!
Boettlocket är svarvat med presspassning så inga gängor där, hade jag hade skär till svarven för att svarva så fina spår hade jag kunnat lösa en o-ring där, det är verktygen som begränsar. Kronan skulle nog kunna gå att få tät med en axel utstickande från boetten med en o-ring på som tätar inuti kronan i stängt läge, men frågan är om det är overkill för detta "förstaprojekt"
Å andra sidan går det säkert ordna som retrofit vid senare tillfälle, om verktygen skulle DYKA upp![]()
Kul projekt!Nej den kommer inte gå att vrida på, då skulle man haft något slags spärrlager/mekanisk låsning på också och det är way beyond vad jag klarar, kanske en senare modell
Boettlocket är svarvat med presspassning så inga gängor där, hade jag hade skär till svarven för att svarva så fina spår hade jag kunnat lösa en o-ring där, det är verktygen som begränsar. Kronan skulle nog kunna gå att få tät med en axel utstickande från boetten med en o-ring på som tätar inuti kronan i stängt läge, men frågan är om det är overkill för detta "förstaprojekt"
Å andra sidan går det säkert ordna som retrofit vid senare tillfälle, om verktygen skulle DYKA upp![]()
Hahaha, ja det gillade jag! Högt på namnlistan!Kul projekt!
Jag tycker du ska kalla den för kallsup då den inte är tät.
Kanske går att få till något snyggt liknande Panerais kronlås fast för bezel?Nej den kommer inte gå att vrida på, då skulle man haft något slags spärrlager/mekanisk låsning på också och det är way beyond vad jag klarar, kanske en senare modell
Fortsättning
Jag har som sagt ingen utbildning inom bearbetning, och har således ännu inte lärt mig räkna på skärmeter.
Vilket i sin tur gör att jag ibland inte får ytan så fin som den skulle kunna bli. Det trevliga med aluminium är att det är ganska förlåtande och lättarbetat, så länge det håller sig svalt i alla fall. Men tavlan blev jag nöjd med, ytan blev riktigt fin utan att behöva arbeta med den i efterhand! Kul!
Ja men det skulle nog rent tekniskt gå att få till, men isåfall skulle boetten anpassats efter dettaKanske går att få till något snyggt liknande Panerais kronlås fast för bezel?
![]()
Oj va snällt av dig! Absolut får du det!Fantastiskt projekt! Får jag lov att bidra med ett band?
Oj va snällt av dig! Absolut får du det!
Jag har ju ett svart nato nu, kanske något som bryter med en starkare färg?
Nu blir det mer press att få klart projektet
Kul att du gillar det!
Tack!Du verkar ha rätt bra koll utan utbildning, man kommer långt med erfarenhet. Jag har inte heller utbildning inom detta, utan bara erfarenhet (mindre än dig, är jag rätt säker på). Kastar in ett tips, men risk att vara captain obvious.
Visst vet du att T-röd är kalas att kyla/smörja med då man svarvar alu?
Coolt! Fundera på om du ska vrida verk/tavla när du monterar sen så kronskydden hamnar på andra hållet. Kanske blir skönare att bära? Aqualand har sin djupmätarklump åt andra hållet och den är bekväm även för mig som ofta har klockan på ”fel” sida handledsknölen.Fortsättning
Försökte mig på att göra en baksida, ännu en svarvad detalj.
Upp med ämne i svarven i vanlig ordning att börja arbeta fram en försänkning till insidan locket för mer plats.
![]()
![]()
Sedan svarvade jag ännu en axel jag kan pressa på min bit på, för att kunna arbeta på "utsidan" av locket så att säga.
![]()
![]()
Perfekt passform men blev inte alls nöjd med den här heller. Under poleringen blev den så tunn att det blev en typ oljakannaeffekt när man la lite tryck på, det gick alltså känna hur det fjädrade i stålet, inte vad man vill ha.
![]()
Tanken god men denna baksidan kommer inte användas, bara att börja om igen när orken finns.
Istället gjorde jag ett test på urtavla.
![]()
![]()
![]()
Samma sak där, blev inte alls nöjd och kom direkt på en bättre idé. Tänker att tavlan ska få sig en ganska stor fasning upp mot dykarringen och att den ska vara i aluminium den också.
![]()
La ett Seikoband som test för att se hur det kan se ut, tror det kan bli bra! Men jag kommer som sagt köra på nato.
Och med det sagt dök både urverk och armband upp på posten! Så plötsligt blev det väldigt motiverat att borra upp för sprintar.
På med boetten på axeln igen, rikligt med loctite och låt torka ett tag.
Jag kan säga att det inte var enkelt att få ett 1mm borr att bita på en yta med fasning. Det tog ett tag men tre av fyra hål blev perfekta. Det sista fick jag gå över ett par gånger men det blev klart godkänt!
Missade att fota under själv borrningen, tyvärr. Men här är resultatet med nato på!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kul att ni läser!
Allt väl!
Hipsterlunch
Absolut det kan jag göra! Jag håller koll på utgifternaHerregud vilket spännande projekt, otroligt bra jobbat så här långt!
Hade även varit intressant att få ta del av en slutgiltig kalkyl för total tillverkningskostnad och nedlagd arbetskraft.
Så fort tävlar har fått sitt tryck kan man ju testa lite hur det känns, gillar de här maffigare klockorna! Schysst patina!Coolt! Fundera på om du ska vrida verk/tavla när du monterar sen så kronskydden hamnar på andra hållet. Kanske blir skönare att bära? Aqualand har sin djupmätarklump åt andra hållet och den är bekväm även för mig som ofta har klockan på ”fel” sida handledsknölen.
![]()
Det dåliga omdömet säger blåttDär får det dåliga omdömet bestämma!![]()
Det är fler som tycker som du! Jag är inte helt hundra såld på idén men kommer absolut att prova!En tanke som jag har, det hade varit häftigt med krona kl 9 istället för 3.![]()