• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur jag tillverkar min egna dykare

dempha

Rolex
2-Faktor
När kommer den ut på Köp & Sälj?
Skämt åsido, är mäkta imponerad över vad du lyckats åstadkomma och det har varit en ära att få vara med ifrån början till slut. 😊

PS. Ser redan fram emot V2
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Kort inlägg

Här kommer en snabb kalkyl och uppskattning på projektet, för de som var intresserade av det.

Vi börjar med kostnaden.

Boetten
Gammalt stål som jag hade liggandes.

Baksida
Gammalt stål jag hade liggandes.

Bezel
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Tavla
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Krona
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Glas
91kr, vill minnas att det handlades från ebay.

Visare
109kr, ebay.

Tryck till tavlan
119kr, ebay.

Färg till tavlan.
109kr, Clas ohlsson.

Urverk
349kr, Tradera.

Clamping ring
3d skriven från en vän.

Sprintar
Hade liggandes.

Band
Gåva från Singularstraps.se.

Totalt 777kr, har säkert glömt någonting, men klart under tusenlappen!

Nu till tiden! Väldigt svårt att uppskatta, jag har faktiskt fuskat lite och arbetat med projektet på fritiden också, men mestadels genomfördes det på raster under arbetstid.
Jag gissar att "produktiv arbetstid" hamnar på runt 35 timmar.

Bjuder på en wristshot, testat lite olika looks, här på brunt läder:)
IMG-8790.jpg


I huvudet snurrar idéer på kommande projekt.
Jag vill göra en V2, något obeprövat, eller i alla fall med någon detalj som som skriker unikt. Men hur jag än ritar blir det bara likt klockan jag tycker ser bäst ut, ganska uppenbart vilken modell jag pratar om.

ssss.jpg



Allt väl!
Hipsterlunch
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Kort inlägg

Här kommer en snabb kalkyl och uppskattning på projektet, för de som var intresserade av det.

Vi börjar med kostnaden.

Boetten
Gammalt stål som jag hade liggandes.

Baksida
Gammalt stål jag hade liggandes.

Bezel
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Tavla
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Krona
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Glas
91kr, vill minnas att det handlades från ebay.

Visare
109kr, ebay.

Tryck till tavlan
119kr, ebay.

Färg till tavlan.
109kr, Clas ohlsson.

Urverk
349kr, Tradera.

Clamping ring
3d skriven från en vän.

Sprintar
Hade liggandes.

Band
Gåva från Singularstraps.se.

Totalt 777kr, har säkert glömt någonting, men klart under tusenlappen!

Nu till tiden! Väldigt svårt att uppskatta, jag har faktiskt fuskat lite och arbetat med projektet på fritiden också, men mestadels genomfördes det på raster under arbetstid.
Jag gissar att "produktiv arbetstid" hamnar på runt 35 timmar.

Bjuder på en wristshot, testat lite olika looks, här på brunt läder:)
IMG-8790.jpg


I huvudet snurrar idéer på kommande projekt.
Jag vill göra en V2, något obeprövat, eller i alla fall med någon detalj som som skriker unikt. Men hur jag än ritar blir det bara likt klockan jag tycker ser bäst ut, ganska uppenbart vilken modell jag pratar om.

ssss.jpg



Allt väl!
Hipsterlunch
Väljer du att göra utan dykarring(bezel) så tror jag att det kan bli mer unikt. Gillade "kallsup" just för att det inte var en dykare.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kort inlägg

Här kommer en snabb kalkyl och uppskattning på projektet, för de som var intresserade av det.

Vi börjar med kostnaden.

Boetten
Gammalt stål som jag hade liggandes.

Baksida
Gammalt stål jag hade liggandes.

Bezel
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Tavla
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Krona
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Glas
91kr, vill minnas att det handlades från ebay.

Visare
109kr, ebay.

Tryck till tavlan
119kr, ebay.

Färg till tavlan.
109kr, Clas ohlsson.

Urverk
349kr, Tradera.

Clamping ring
3d skriven från en vän.

Sprintar
Hade liggandes.

Band
Gåva från Singularstraps.se.

Totalt 777kr, har säkert glömt någonting, men klart under tusenlappen!

Nu till tiden! Väldigt svårt att uppskatta, jag har faktiskt fuskat lite och arbetat med projektet på fritiden också, men mestadels genomfördes det på raster under arbetstid.
Jag gissar att "produktiv arbetstid" hamnar på runt 35 timmar.

Bjuder på en wristshot, testat lite olika looks, här på brunt läder:)
IMG-8790.jpg


I huvudet snurrar idéer på kommande projekt.
Jag vill göra en V2, något obeprövat, eller i alla fall med någon detalj som som skriker unikt. Men hur jag än ritar blir det bara likt klockan jag tycker ser bäst ut, ganska uppenbart vilken modell jag pratar om.

ssss.jpg



Allt väl!
Hipsterlunch


Fantastiskt. Säger det igen - helt fantastiskt!
Jag som vurmar för divers skulle med stor entusiasm följa ditt projekt.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Så otroligt coolt och bra gjort! Älskar att kolla på folk som arbetar i metall (många timmar på YT har det blivit) men jag har aldrig sett någon svarva en klocka från början till slut. Ser fram emot V2!
 

klocki

Breitling
Är sjukt imponerad! Tycker man ser allt för ofta att sådana här stora och knepiga projekt avstannar, tyvärr. Började läsa tråden idag och satt med spänning och hoppades på att det skulle bli slutfört när man såg början av skapandet och vilket åtagande du gjort. Sjukt mäktigt att du rodde hela projektet i hamn och att det blev grymt bra, hatten av!! Ser verkligen framemot en V2!!!! Är nog den tråden jag suttit och varit mest spänd inför att klicka mig vidare till nästa sida 😅.
 

Freddzon

Omega
Svincoolt!. Såna där kallsup skulle du ju nästan göra en limiterad upplaga på, På typ 20-50st o kränga här (tar en direkt isf). Då har du nåt att göra o får en bra slant i fickan o vi andra får något riktigt unikt o svensktillverkat :).
 
Kort inlägg

Här kommer en snabb kalkyl och uppskattning på projektet, för de som var intresserade av det.

Vi börjar med kostnaden.

Boetten
Gammalt stål som jag hade liggandes.

Baksida
Gammalt stål jag hade liggandes.

Bezel
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Tavla
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Krona
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Glas
91kr, vill minnas att det handlades från ebay.

Visare
109kr, ebay.

Tryck till tavlan
119kr, ebay.

Färg till tavlan.
109kr, Clas ohlsson.

Urverk
349kr, Tradera.

Clamping ring
3d skriven från en vän.

Sprintar
Hade liggandes.

Band
Gåva från Singularstraps.se.

Totalt 777kr, har säkert glömt någonting, men klart under tusenlappen!

Nu till tiden! Väldigt svårt att uppskatta, jag har faktiskt fuskat lite och arbetat med projektet på fritiden också, men mestadels genomfördes det på raster under arbetstid.
Jag gissar att "produktiv arbetstid" hamnar på runt 35 timmar.

Bjuder på en wristshot, testat lite olika looks, här på brunt läder:)
IMG-8790.jpg


I huvudet snurrar idéer på kommande projekt.
Jag vill göra en V2, något obeprövat, eller i alla fall med någon detalj som som skriker unikt. Men hur jag än ritar blir det bara likt klockan jag tycker ser bäst ut, ganska uppenbart vilken modell jag pratar om.

ssss.jpg



Allt väl!
Hipsterlunch
Riktigt snyggt! Kul projekt
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
kommer du tillverka fler? när kan man lägga beställning?
Svincoolt!. Såna där kallsup skulle du ju nästan göra en limiterad upplaga på, På typ 20-50st o kränga här (tar en direkt isf). Då har du nåt att göra o får en bra slant i fickan o vi andra får något riktigt unikt o svensktillverkat :).

Troligtvis kommer det fler, jag håller på att ta fram en ny modell i alla fall, hoppas kunna tillverka den också:)

Tanken har slagit mig att ta fram ett parti på ca 15st, för att se om det finns något intresse. Dock ser jag ingen chans att jag skulle kunna stå för all bearbetning själv, detta projektet tog runt fem månader att slutföra, visst skulle det bara gå fortare och fortare ju mer säker jag blir, men i så fall måste nog i alla fall boetten köras ut med cnc. Och då är jag rädd att en del av charmen försvinner. Vi får se, men fan va kul det hade varit att ha som side business!
 

Freddzon

Omega
Troligtvis kommer det fler, jag håller på att ta fram en ny modell i alla fall, hoppas kunna tillverka den också:)

Tanken har slagit mig att ta fram ett parti på ca 15st, för att se om det finns något intresse. Dock ser jag ingen chans att jag skulle kunna stå för all bearbetning själv, detta projektet tog runt fem månader att slutföra, visst skulle det bara gå fortare och fortare ju mer säker jag blir, men i så fall måste nog i alla fall boetten köras ut med cnc. Och då är jag rädd att en del av charmen försvinner. Vi får se, men fan va kul det hade varit att ha som side business!
Förstår, Men säg inte det en billet-boett från en CNC är det inget fel på och det blir exakta mått. Bor du i sthlm eller närheten kan jag nog kanske hjälpa dig t.o.m :).

Bokar iaf en på förhand om det händer! :)
 

Krona

Omega
Grymt jobbat! Tack för en riktigt underhållande läsning!
Tips till tavlan är att kolla in hur de målar bla fiskebeten, där kör de ofta med färgspruta och får riktigt fin finish! Går säkert att få till coola mönster här också.
Ser fram emot att få följa uppföljaren!
 

Gmtmaster

Cartier
En av dom roligaste trådarna jag följt. Väldigt imponerande arbete och ett väldigt fint slutresultat!
Ser fram emot att följa dina framtida projekt 👏🏻👏🏻
 

esn

Breitling
2-Faktor
Även jag har precis läst genom tråden och är mäkta imponerad av ditt arbete!! Grymt jobbat och tack för att du delar med dig 👍

Kronskydden var väldigt maffiga 👌
 

adamskij

Omega
Kort inlägg

Här kommer en snabb kalkyl och uppskattning på projektet, för de som var intresserade av det.

Vi börjar med kostnaden.

Boetten
Gammalt stål som jag hade liggandes.

Baksida
Gammalt stål jag hade liggandes.

Bezel
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Tavla
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Krona
Gammalt ämne jag hade liggandes.

Glas
91kr, vill minnas att det handlades från ebay.

Visare
109kr, ebay.

Tryck till tavlan
119kr, ebay.

Färg till tavlan.
109kr, Clas ohlsson.

Urverk
349kr, Tradera.

Clamping ring
3d skriven från en vän.

Sprintar
Hade liggandes.

Band
Gåva från Singularstraps.se.

Totalt 777kr, har säkert glömt någonting, men klart under tusenlappen!

Nu till tiden! Väldigt svårt att uppskatta, jag har faktiskt fuskat lite och arbetat med projektet på fritiden också, men mestadels genomfördes det på raster under arbetstid.
Jag gissar att "produktiv arbetstid" hamnar på runt 35 timmar.

Bjuder på en wristshot, testat lite olika looks, här på brunt läder:)
IMG-8790.jpg


I huvudet snurrar idéer på kommande projekt.
Jag vill göra en V2, något obeprövat, eller i alla fall med någon detalj som som skriker unikt. Men hur jag än ritar blir det bara likt klockan jag tycker ser bäst ut, ganska uppenbart vilken modell jag pratar om.

ssss.jpg



Allt väl!
Hipsterlunch
Wow, så otroligt imponerad!
 
Topp