• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur köper man en Rolex?

Muyfa666

Omega
Jag kontaktade min närmaste Rolexåterförsäljare förra veckan med intresseanmälan. Fick till svar att de inte alls kan svara på när man kan räkna med att få köpa en Submariner.

Vad vill omvärlden att man ska göra när återförsäljare inte är intresserade av att sälja?

Jag har förstått att man ska undvika både begagnadmarknaden och Chono24.

Slutsatsen blir… att man inte ska köpa Rolex?

Jag frågar uppriktigt, vill Rolex inte att man köper deras klockor?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kontaktade min närmaste Rolexåterförsäljare förra veckan med intresseanmälan. Fick till svar att de inte alls kan svara på när man kan räkna med att få köpa en Submariner.

Vad vill omvärlden att man ska göra när återförsäljare inte är intresserade av att sälja?

Jag har förstått att man ska undvika både begagnadmarknaden och Chono24.

Slutsatsen blir… att man inte ska köpa Rolex?

Jag frågar uppriktigt, vill Rolex inte att man köper deras klockor?
Frågeställningen har stötts och blött i dom flesta trådar här. I slutändan handlar det om tillgång och efterfrågan som styr priset/utbudet.
Andrahandsmarknaden som köp och sälj är utmärkt att köpa från men kräver lite mer jobb från dig som köpare. Om du vill göra en snabb affär och kan tänka dig betala för det skulle jag rekommendera gråhandel, typ luxurywatches.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
För att ge ett enkelt svar på ett annars ganska komplicerat dilemma:

Rolex vill bibehålla hög efterfrågan (av diverse olika anledningar). Den "enkla" lösningen är att kontrollera hur många klockor som lämnar fabriken och på så sätt bidra till en artificiell efterfrågan som är mycket större en utbudet. Resultatet är att rolexhyllorna ekar tomma hos AD's som noggrant tvingas välja ut vilka kunder som ska få tillgång på de fåtal klockor man blir tilldelad. Med andra ord, har du ingen tidigare köphistorik bör du inte förvänta dig att du kan plocka ut en ny sport-stålis från Rolex.

Jag väntade 5 månader på min 124060. Hur länge du får vänta eller vad som är standard finns tyvärr inget svar på.

Hoppas mitt svar bidrar till om inte annat lite kött på benen och i övrigt önskar jag dig lycka till i sökandet. Som @hampusg nämner finns alltid andrahandsmarknaden för att inte glömma andra varumärken än just Rolex.


EDIT: värt att poängtera; problem med gråhandlare och bristande etik bland somliga AD's bidrar till idiotin
 

ScubaKing

Audemars
Det finns mängder med Rolex Submariner i Sthlm. Kontakta LW så hjälper dem dig. Du får betala lite över list, men vill du ha den så är det vägen att gå.
 

FlipSwede

Rolex
Det ar val bara att kopa en?
Varenda modell i vartenda utforande finns ju pa begmarknaden till marknadspris?

Eller var din fraga " Vafor vill inte nagon AF ge mig pengar?"
Da blir svaret "Darfor att de inte har tjanat tillrackligt pa dig annu." Kop en massa overprisat trams som du forlorar 50% pa safort du kliver ut genom dorren sa ska du se att en Sub hamtas omgaende fran kontoret.
 

Jakob Häll

Cartier
C24 och begagnatmarknaden/gråhandlare är rätt väg att gå.
Skyll inte på Rolex, det är alla ADs som ser till att det är så här.
Hade velat skriva en novell om detta, för det är jäkla intressant och komplext. Finns ingen riktigt good guy eller bad guy utan allt väver sig samman för att skapa det vi har idag.
Men för att svara ts, att köpa begagnat eller av gråhandlare handlar enbart vem du köper av. Köp säljaren, om denna har många positiva referenser så borde det vara relativt riskfritt. Finns dock undantag. När du kollat in en (välrenomerad) handlare kan du checka in denna här på klocksnack om de är en tillförlitlig säljare för jag garanterar att någon här har köpt eller hört talas om den.
Dyker upp några submariners på forumet då och då. Så länge de har goda referenser så äre relativt säkert. Detta hade varit det jag hade gjort. Här känner jag mig faktist som säkrast.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Det finns ju otaliga trådar om detta redan, och det finns ungefär lika många åsikter om varför det är som det är osv.. Men det snabba svaret i detta fall är ju att du (förmodar jag) inte har köpt någon mindre eftertraktad modell som finns inne hos just denna AD? Och eftersom ALLA vet att en ny Submariner går att sälja för betydligt mer än listpris i andra hand samma sekund som du hämtat ut den så betyder det också att många vill köpa den ny. Även dom som inte egentligen vill ha modellen kan med all säkerhet tänka sig att köpa den ny, eftersom det är extremt lättförtjänta pengar.

Så som någon nämnde tidigare i tråden, ska denna AD sälja till just dig (som kanske går och säljer den för vinst dagen efter) så vill dom nog veta att du i gengäld spenderar mer pengar hos dom, annars väljer dom en annan köpare som dom vill premiera pga just den orsaken.

Jag säger inte att detta är ok eller moraliskt rätt på något sätt, men är man det minsta insatt i läget kring Rolex just nu så vet man att det är såhär det går till :angel:

Och köpa begagnat är inga konstigheter sålänge man vet vad man gör, och känner man sig osäker så skulle jag gå på säljarens tidigare referenser och försöka handla av en känd profil här på KS. Alternativt betala lite mer och köpa av en känd gråhandlare. Försöker man göra ett "klipp" på blocket men inte är så insatt i modellen etc så är risken stor att man går på pumpen...

Lycka till med ditt köp och hoppas att du hittar det du letar efter! :D
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Lättast är nog att köpa från gråhandlare (som t ex Luxury Watches) men du kommer få betala mer än du kanske trott. Utan tidigare köphistorik hos AD kan du glömma ”listpriserna” som står på Rolex hemsida. Marknadspris är det som gäller då och bäst är att jämföra priser hos olika gråhandlare.
Inget fel att köpa begagnat men vill du ha en ny så räkna med att priset blir därefter.
 

Mickesz

Breitling
2-Faktor
Nu kanske det inte är rätt tider men jag har tidigare vänt mig till AD utomlands. Fick min 126610LN efter ca 6 månader.
 

Muyfa666

Omega
Tack för all input.

Det blir sannolikt ingen Rolex i närtid. Även om det hade varit trevligt att ha en så känns det fel att stödja deras märkliga säljbeteende.

Begagnat? Jag vet inte, tycker det är en djungel. Hur kan det komma sig att väldigt många objekt saknar certifikat osv? Trodde fullset var normen för att sälja i andra hand?
 

Espresso

Cartier
Jag tycker det här är en intressant fråga, och om man också sätter i kontexten på Muyfa666 andra tråd om Omegan som vekar lite stökig (som jag hoppas löser sig). De flesta här vänder sig ju till C24 alt. Luxuarywatches som rekommendation. LW antar jag alltid säljer OK produkter, men C24 är ju en djungel och inte helt lättnavigerad om man inte är helt inne i klockmarknaden i detalj.

För någon som bara vill ha en klocka, följer strömmen, och läser att rolex ska endast köpas hos AD, är det ju svårt att veta att LW är med eller mindre OK än någon annan som inte säljer klockor (nya som beg). Var det inte John mayer som åkte på en kopia från HQmilton (?), så det är ju inte givet enkelt att gå på svar från forum.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Kan ju ta lite tid att få tag på en ny via AD. Kolla köp och sälj här på KS. Här kan man få bra referenser på säljare mm. Med det sagt finns det aldrig garantier men det är en bra, kunnig och hjälpsam plattform.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
För någon som bara vill ha en klocka, följer strömmen, och läser att rolex ska endast köpas hos AD
Hahaha vem rekommenderar att ”Rolex ska endast köpas hos AD”? Möjligtvis går det att applicera på Datejust i TT för förstagångsköparen.

Finns ju extremt många seriösa handlare, aktionshus och privatpersoner där ute. Merparten av mina klockor är inköpta utanför AD-sfären och det gäller bara att göra sin hemläxa.
 

Espresso

Cartier
Hahaha vem rekommenderar att ”Rolex ska endast köpas hos AD”? Möjligtvis går det att applicera på Datejust i TT för förstagångsköparen.

Finns ju extremt många seriösa handlare, aktionshus och privatpersoner där ute. Merparten av mina klockor är inköpta utanför AD-sfären och det gäller bara att göra sin hemläxa.
Tja för någon som inte är insatt så skulle jag säga att Rolex själva säger det.

Inklippt från sidan:

ONLY OFFICIAL ROLEX RETAILERS ARE ALLOWED TO SELL AND MAINTAIN A ROLEX WATCH.​

With the necessary skills, technical know-how and special equipment, they guarantee the authenticity of each and every part of your Rolex and help you make the choice that will last a lifetime.

Så återigen, är man inte insatt och förstår att LW inte är en ÅF, hur ska man då känna?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Tja för någon som inte är insatt så skulle jag säga att Rolex själva säger det.

Inklippt från sidan:

ONLY OFFICIAL ROLEX RETAILERS ARE ALLOWED TO SELL AND MAINTAIN A ROLEX WATCH.​

With the necessary skills, technical know-how and special equipment, they guarantee the authenticity of each and every part of your Rolex and help you make the choice that will last a lifetime.

Så återigen, är man inte insatt och förstår att LW inte är en ÅF, hur ska man då känna?
Såklart de skriver det. :)
Det finns ju en annan verklighet som många snabbt blir varse om…
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
C24 och begagnatmarknaden/gråhandlare är rätt väg att gå.
Skyll inte på Rolex, det är alla ADs som ser till att det är så här.
Man får nog ändå skylla på Rolex. Om Rolex hade satt ett marknadsmässigt listpris, eller låtit AD sälja till marknadspris, så hade inte situationen uppstått.
 

Espresso

Cartier
Såklart de skriver det. :)
Det finns ju en annan verklighet som många snabbt blir varse om…
Det är inte jag som ska övertygas, har varit fast i den här skiten sedan 2007, jag försöker bara nyansera att det är enkelt att säga saker som insatt, men som en person som är ute efter en klocka som en av sina många andra saker att köpa i livet, blir det rätt snårigt.

Kan man inget om en produkt, tror jag nog att texter likt ovan kan verka avskräckande, och klockor i sig ska ju inte vara menat för endast en inre cirkel av insatta, det är ju en produkt man köper som finns för marknaden i stort.

Och ja, jag vet att man kan svara, men köp en Tag, köpr en Certina, köp glashutte, de är ju fantastiska. Men Rolex har den aura det har, inget att göra åt, likt andra designprodukter inom ex möbler där vissa saker är rätt och inne och andra fel.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är inte jag som ska övertygas, har varit fast i den här skiten sedan 2007, jag försöker bara nyansera att det är enkelt att säga saker som insatt, men som en person som är ute efter en klocka som en av sina många andra saker att köpa i livet, blir det rätt snårigt.

Kan man inget om en produkt, tror jag nog att texter likt ovan kan verka avskräckande, och klockor i sig ska ju inte vara menat för endast en inre cirkel av insatta, det är ju en produkt man köper som finns för marknaden i stort.

Och ja, jag vet att man kan svara, men köp en Tag, köpr en Certina, köp glashutte, de är ju fantastiska. Men Rolex har den aura det har, inget att göra åt, likt andra designprodukter inom ex möbler där vissa saker är rätt och inne och andra fel.
Ja och då tillgången inte matchar efterfrågan så blir det en annan verklighet.
(Om jag hade för mycket pengar så hade jag för den skull inte förväntat mig bara kunna gå in och köpa den senaste limiterade Ferrarin eller en Hermes Birkin eller något annat svåråtkomligt.)

Det finns ju fortfarande Rolexklockor att köpa hos AD, men kanske inte de mest eftertraktade som ”alla” vill ha och det är bara Rolex man kan skylla på det.
 

Espresso

Cartier
Ja och då tillgången inte matchar efterfrågan så blir det en annan verklighet.
(Om jag hade för mycket pengar så hade jag för den skull inte förväntat mig bara kunna gå in och köpa den senaste limiterade Ferrarin eller en Hermes Birkin eller något annat svåråtkomligt.)

Det finns ju fortfarande Rolexklockor att köpa hos AD, men kanske inte de mest eftertraktade som ”alla” vill ha och det är bara Rolex man kan skylla på det.
Vi kan släppa det, du förstår nog inte vad jag försöker få fram.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Vi kan släppa det, du förstår nog inte vad jag försöker få fram.
Jo jag tror det. Att det är snårigt för icke insatta att köpa populära modeller från Rolex och att Rolex hänvisar till auktoriserade återförsäljare från sin egna hemsida och att de då blir skrämda när det inte stämmer att de kan köpa populära modeller över disk till listpris och sen blir avskräckta när de får läsa rekommendationer här hur de bör gå tillväga.

Egentligen inget nytt under solen, det här har ju diskuterats en miljon gånger tidigare så vi släpper det.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Jo jag tror det. Att det är snårigt för icke insatta att köpa populära modeller från Rolex och att Rolex hänvisar till auktoriserade återförsäljare från sin egna hemsida och att de då blir skrämda när det inte stämmer att de kan köpa populära modeller över disk till listpris och sen blir avskräckta när de får läsa rekommendationer här hur de bör gå tillväga.

Egentligen inget nytt under solen, det här har ju diskuterats en miljon gånger tidigare så vi släpper det.

Nja, tror inte folk blir skrämda över att inte kunna köpa populära modeller över disk till listpris.
Problemet är väl att man inte kan köpa alls hos AD, inte ens få sätta upp sig på någon lista och vänta i 2 år.
Det är iaf väldigt få som lyckas komma med på någon lista och förstagångsköparna kommer aldrig kunna bli förstagångsköpare, utan att köpa en massa klockor dom inte vill ha.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Nja, tror inte folk blir skrämda över att inte kunna köpa populära modeller över disk till listpris.
Problemet är väl att man inte kan köpa alls hos AD, inte ens få sätta upp sig på någon lista och vänta i 2 år.
Det är iaf väldigt få som lyckas komma med på någon lista och förstagångsköparna kommer aldrig kunna bli förstagångsköpare, utan att köpa en massa klockor dom inte vill ha.
Är nog få förstagångsköpare som går ut med en Daytona på armen direkt. Klart de förblir spekulanter om de envisas med att vilja ha det alla andra vill ha som kanske har tung köphistorik.
Alla vill ha de hetaste modellerna till listpris från AD, konstigt…;)

Vet inte varför vi ältar detta egentligen? Inget ser ut att ändras på marknaden. Bara att rätta in sig i ledet eller starta en ”gråt-ut-tråd”.
 

Muyfa666

Omega
Det är ju uppenbarligen som det är, men då kan man ju i stort sett inte bli förstagångsköpare utan orimliga väntetider? Köper man grått eller begagnat så är man ju inte med i nästa rejs ändå.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är ju uppenbarligen som det är, men då kan man ju i stort sett inte bli förstagångsköpare utan orimliga väntetider? Köper man grått eller begagnat så är man ju inte med i nästa rejs ändå.
Den bistra verkligheten. Man får vara förstagångsköpare på de mindre populära modellerna och gradvis jobba sig uppåt om man ska köpa hos AD.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
a-strange-game-the-only-winning-move-is-not-to-6657317.png
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Det är ju uppenbarligen som det är, men då kan man ju i stort sett inte bli förstagångsköpare utan orimliga väntetider? Köper man grått eller begagnat så är man ju inte med i nästa rejs ändå.
Nja, det går att bli "prioriterade kund" om du först kan tänka dig köpa andra klockor än just stål-sport från Rolex.

Med det sagt tycker jag inte att man ska köpa 5 klockor man egentligen inte vill ha bara för att sedan få köpa den klocka man vill ha. Men don't hate the player, hate the game.
 
Topp