• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur lång tid tar ni på er att finna den perfekta klockan ni är ute efter...

Hur lång tid får det ta att hitta klockan man är ute efter?!


  • Totala väljare
    73
  • Enkät stängd .

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skall försöka att definiera tråd rubriken lite mer ingående, det jag är ute efter är hur lång tid ni tar på er att finna klockan ni har bestämt er för att inhandla. Jag har sökt ny klocka sedan början av februari säkert, skapade dock en tråd se nedan 21/2, så ca 2,5 månader har jag sökt. Och detta är ju j... frustrerande och tidskrävande att kolla av sajter flera gånger om dagen om det kan ha kommit in något nytt. Jag har hittat flertalet klockor som är väldigt bra i skicket, men då har den saknat allt annat. Även hittat klockor som har allt, men där klockan är i sämre skick, SUCK, detta är så jäkla jobbigt. Har jag tur så dyker det upp en klocka i morgon, har jag otur så kanske den dyker upp lagom till Julen 2014.

Förstår att vi alla är olika, för flipparna så måste detta vara en baggis, köp in klockan på stört bara den är relativt billig, prova av den, skit den passar inte mig, jag säljer! Halv nördarna, kan ta på sig en vecka eller tre, kanske lite viktigare hur skicket är, visst jag får betala lite extra, men nu orkar jag inte vänta längre, kan behålla klockan någon månad/månader eller tom behålla den.

Eller vi som är riktigt j... insnöade, vi som aldrig flippar en endaste klocka för att vi samlar dom på hög och låter klockorna samla damm någonstans. Vi går dag ut och dag in, vecka in och vecka ut, och det kan ta flera månader innan rätt objekt dyker upp, men där det är värt väntan, för klockan jag köper kommer med alla tillbehören och är nästan i mint skick, priset är inte högsta prioritet.

Haha...denna tråd kan blivit vad tusan som helst, hoppas ni förstår vad jag är ute efter i alla fall!

Ha en trevlig kväll :D!!!

Tråden jag pratar om.
https://klocksnack.se/threads/Är-ruggigt-sugen-på-något-nytt-skulle-behöva-lite-hjälp.19993/
 

joh.jonsson

Panerai
Det är nog väldigt beroende på vad man är ute efter, en mögel dykare eller helguld med fullset, eller är det bara jag som tänker så :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
För mig kan det ta lång tid och det är ofta inte den klocka jag började titta på, som blir det jag till sist köper.
Innan jag till sist köpte min AP 15400 hade jag börjat titta på en Seadweller, varit och tafsat på Blancpain fifty fathoms, Bretiling Super Ocean (!?), och AP safari.
Alltså inte ens klockor i samma härad, utan vitt skilda i pris och stil.

För mig är det så att efter ett tag utkristalliseras en klar favorit, och sedan börjar jakten på ett bra och prisvärt exemplar,samt att läsa allt man kommer över om modellen så att man vet vad som är värt att kolla efter.
Som tur blir det mer snack än verkstad under den här fasen, annars skulle det blivit ett fasligt flippande, troligtvis med ett inte fördelaktigt ekonomiskt resultat för mig.


MJ24
 

Camo00

Patek
Jag börjar ofta i andra änden:
1.Hur mycket kontanter kan jag skrapa ihop?
2. Vad är det mest prisvärda jag kan hitta på KS, Tradera och Pantbanken för de pengarna Just Precis Nu???
3. Slå till utan efterforskning eller eftertanke...
 
För mig är det jakten på ett fint objekt som är det roliga. Då har man ju en orsak att besöka alla trevliga klocksidor. När man sen har hittat sitt byte ja då sätter habegäret in igen ganska snabbt och karusellen är igång igen.:)
 

paradis

Audemars
Jag letar efter en Submariner 5513 i 1 år nu. Har hittat 2st. som jag ville ha ,men blev sålda. Submariner vintage 1967-70 finns , men i så olika skick, olika tavlor, sönder polerade boeter, mm. Att hitta precis vad jag vill ha tar tid,.......Ok.om jag vill betala ett högt överpris så hittar jag den mycket snabbt, men priset bör vara rimligt, vill inte heller ha gratis.........Tänker behålla den när jag köper den,vill att den är fin................så kanske en dag..............:woot:
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Känns som att det brukar ta sju-åtta år innan jag hittat något, då har samtidigt priserna fördubblats sedan jag började sökandet... :dead: Fast ibland blir det förstås spontanköp när man ser en bra deal.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Eftersom jag köper hyfsat nytt eller helt nytt så finns rätt stort utbud så hittar jag något jag gillar så köper jag, tyvärr för snabbt ibland;)

Hittar jag något som jag känner att jag vill ha som keeper kan jag köpa ett ex bara för att testa modellen, för att sedan leta utsökt skick och fullset.
 

KMS

Rolex
Nyckeln är att ha olika inriktningar på samlingen. Har du en 3-4 modeller att leta efter för ett komplett "set" så blir det inte fullt så lång väntan.:) Men jag tycker glädjen av att hitta nåt man letat efter länge väger upp väldigt mycket!
 

Camo00

Patek
Jag letar efter en Submariner 5513 i 1 år nu. Har hittat 2st. som jag ville ha ,men blev sålda. Submariner vintage 1967-70 finns , men i så olika skick, olika tavlor, sönder polerade boeter, mm. Att hitta precis vad jag vill ha tar tid,.......Ok.om jag vill betala ett högt överpris så hittar jag den mycket snabbt, men priset bör vara rimligt, vill inte heller ha gratis.........Tänker behålla den när jag köper den,vill att den är fin................så kanske en dag..............:woot:
...och då köper jag Din 1680!! :)
 

Andreas777

Cartier
Varit lite överallt på skalan. Ha begäret har slagit till (med fördel om det funnits deg på kontot)... Om inte degen funnits (eller om det sunda förnuftet fått råda) har jakten, letandet, dealande å wheelande börjat. Känslan när man landat klockan varit grym och nästan gett klockan affektionsvärde i förtid.

Oavsett så är det alltid kul med en ny klocka!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Köper/säljer inte så dyra ur, så dagens affär är typisk för mig:

Kollar forumet till frukost, ser något som inspirerar mig. Letar som en dåre på köp/sälj. Hittar passande klocka. Pm:ar säljaren i panik och tjatar tills han lovar att skicka den tidigt idag så jag får den i morgon.
Sitter nu och panikuppdaterar posten, helt övertygad om att helgen kommer att bli tusen procent bättre med den nya klockan.

Tänk om detta beteende bara fortsätter när budgeten skruvas upp?!
 

calzone

Vacheron
Man kan aldrig veta hur lång tid det tar. Ja säger såhär får man chansen så tar man den!



image.jpg
 
Beror ju rätt mycket på vilken klocka det är och vilken prisklass, men generellt försöker jag att lägga band på mig och inte stressa fram ett köp. Den som väntar på något gott och allt det där...

Såklart måste detta mogna och hedervärda beteende ibland brytas upp med lite spontanköp :)
 

Guinness

Cartier
Jag har letat efter en klocka i speciellt utförande sedan i höstas. Har hittat några ex som varit aktuella aldrig slutat på topp i budgivningen. Nu pajade dock bilen så kanske får fortsätta vänta på klockan i några månader till.

Senaste exet hade 4 h kvar på budgivning med ett grymt pris innan den togs bort pga påstått fel i annonsen. Hittade sedan klockan på chrono24 hos en annan säljare för 25,000 över priset på bukten. Surt.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Leta en massa, kolla på bilder och gärna även IRL, sålla fram 3st favoriter, vänta lite till för att sedan slå till.
Ju längre tid som går desto bättre
 

Apansson

Torpare
Jag höll ju på att jaga ett bra jävla tag efter min dressare, men när det sket sig med modellen som jag var ute efter från början så slog jag en pling till Erikson Urhandel och tog hans första bud på en annan riktigt fin modell. Känner ändå jag fick en bra deal och klockan är fantastisk, premiärluftade den igår på sköna derbykrossen.
 

max

Dancing Queen
På vintageklockor är det bara att ställa in sig på att det tar tid om man inte vill kompromissa.
La ett drygt halvår på research och letande efter min 5513, man lär sig rutinerna och var det är lönt att kolla efter ett tag, vilka säljare som är bogus och vilka som verkar justa.
Det svider att vänta men ska man hitta en keeper så tror jag att det är en bättre metod än att köpa något som är nästan upp till ens förväntningar.

Skulle inte detta kunna vara något för dig Af Sjodahl nypolerade men en sabla skönhet! http://www.newturfers.com/vb/showthread.php?t=14920
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Senaste exet hade 4 h kvar på budgivning med ett grymt pris innan den togs bort pga påstått fel i annonsen. Hittade sedan klockan på chrono24 hos en annan säljare för 25,000 över priset på bukten. Surt.

Fast det är ju helt normalt att priset dubblas de sista fyra sekunderna, så vad det var 4h före auktionsslut är ju helt ointressant...
 
Impulsstyrd, typ: "jäklar där är den ju... precis en sådan jag är ute efter... nu gäller det fanimej att passa på... annars går tåget och då är det kört för alltid."


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

The Pell

Cartier
Exakt som Uffe beskriver det. "Det här är min enda chans, jag måste köpa den innan nån annan gör det". Sedan när man har köpt den så kollar man Blocket och ser fyra ex i bättre skick och några tusingar billigare.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Längre och längre tid faktiskt, gjort ett par tvivelaktiga köp och byten i mina dar men..något har jag lärt mig av dessa också:)
Härnäst står nästa milstolpe för inköp mellan två klassiska modeller som jag tänker ta mig goood tid på att hitta rätt referens, modell, utförande och i slutändan rätt objekt innan jag slår till.
 
Topp