• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur många håller missbruket gömt?

Om någon frågar så kan jag svara. Beroende på tillfället så lägger jag ut svaret olika mycket skulle jag nog säga. Pratar nästan aldrig pengar dock. Om nån frågar och jag inte har lust att svara så brukar jag säga åt dem att googla ifall de är intresserade av hur mkt nåt kostar.
Jag skulle aldrig få för mig att dra upp ämnet utan att någon frågar först.
Och beroende på tillfälle så ser jag ibland till att skjortärmen döljer det som sitter på armen.
Typ så.

Familjen har förstått vid det här laget och de tvingas ibland lyssna på mitt tjat.
Däremot skulle jag aldrig ta upp och börja snacka om klockor med någon annan så länge det inte kommer på tal. Sedan är det beroende på situation djup diskussionen.

Klockor är en fantastisk hobby, tyvärr associeras den extremt mycket med status och pengar bland icke-entusiaster, så det gäller att veta (när / och hur mycket) du ska tala om intresset med sånna som inte förstår...

Frun frågar ibland, -Ny klocka igen??
Får alltid samma svar, -Va? Denna har du sett innan. Precis som med hennes kläder och skor. :)
Annars snackar jag inte om det, förutom om någon man känner lägger märke till min klocka och börjar prata.

1. Döljer man det för sin partner så är man sjuk i huvudet
2. Folk vill absolut inte lyssna på någon som pratar om klockor. Om de nu inte ställer frågor.

Jag varken döljer eller snackar om det.
Såhär.

Snackar givetvis klockor med klocksnackare jag träffar och min partner.
Har nog aldrig tagit upp ämnet om ingen annan tagit upp det. (Typ kollega som ber om råd).

Har ett par vänner som jag delar missbruket med.. Men i övrigt, bättre att ingen vet. En dyr klocka är ju typ DW för de flesta.

Har inget att dölja och ingen att dölja för. Pratar inte om klockor, skor, bilar eller liknande utan att få en kommentar eller fråga. Gillar heller inte att stå i rampljuset så jag håller helst tyst om ingen frågar.

Klassikern för den som vill mörka priset är väl att ange summan i dollar, utan att vara helt tydlig med vilken valuta som avses. Folk kan ju då få tycka ’att nio tusen är mycket för en klocka, men man vet ju att Rolex är dyrt’. :D

Nja...helt ärlig och öppen är man väl inte mot Los Tantos! Något falskt kvitto här och något fel pris där :nailbiting:! Men så länge man ser till att betala alla räkningar och köpa den mesta av maten här hemma så är det fritt fram :cigar:!

Skulle aldrig börja prata klockor med någon på exempelvis jobbet eller vän som inte:

1. Ställer en fråga
2. Har ett intresse själv

Värsta jag vet är folk som börjar tugga på om sin RS4a eller sina nya fiskedrag dag ut och dag in när man har noll intresse själv.. vill helt enkelt inte utsätta andra för det :)

Min fru med min Nautilus, hon precis som de jag umgås med vet jag gillar klockor.
Priset på klockorna har jag aldrig berättat för någon (med undantag för min far)

18578C3A-8ED4-472B-BF0D-232320C6F163.jpeg

Ni som döljer grejer för era partners..

Gjorde ni samma med mamsen när ni var yngre? Fundera på det en stund.

Skillnad på att dölja eller låta vara lyckligt ovetande. Detta gäller såklart inga ”riktiga/viktiga” saker då.. som när kvinnliga kollegan vek ut sig på julfesten, det kräver ju transparens på ett annat plan.

Så illa behöver det väl inte bli nej, känns rätt främmande
Jag springer inte heller hem och berättar direkt vad jag köpt och för hur mycket. Ofta för att jag vet att intresset inte finns.

Men den här grejen med medelålders män att ljuga och dölja saker för sina partners och skratta gott med andra gubbar. Den stör mig. Men förklarar också höga antalet skilsmässor osv. :)

Tillbaka
Topp