• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur många klockor är rimligt?

Hur många klockor anser ni är rimligt att ha med hänsyn till service och liknande? Jag förstår att en fet plånbok möjliggör allt, men jag är ändå intresserad av att höra hur många ni anser är lagom att hålla i bra skick samtidigt?

Den stora frågan är väl hur många klockor är orimligt. Eller tvärtemot…
”Det orimliga finns att söka i det rimliga, och det det rimliga finns att söka i det orimliga”

Senast ändrad:
Hur många klockor anser ni är rimligt att ha med hänsyn till service och liknande? Jag förstår att en fet plånbok möjliggör allt, men jag är ändå intresserad av att höra hur många ni anser är lagom att hålla i bra skick samtidigt?
Jag har 20-25 klockor så det tycker jag är rimligt. Alla är i gott skick (service senaste fem åren). Hälften är kvarts.

Jag har börjat föra statistik sedan årsskiftet på min klockanvändning, och det har fått mig att inse hur lite jag använder vissa av dem. Något har jag dock lärt mig:

• 1x G-Shock för mitt fältarbete
  • 1x GPS-klocka för träning
  • 1x Casio F-91W för dagar då man bara degar hemma
  • 1x snygg, vardaglig kontorsklocka

Egentligen behöver jag inte fler, men den där kontorsklockan varierar i dagsläget mellan 3-4 modeller. Fler än så och jag kan inte motivera fler inköp ekonomiskt.

Jag har 10st, men kämpar med att få ner det till kanske 8st. Tre av dem besitter dock speciella affektionsvärden (farfars Rålle, examenspresenten från föräldrarna, klockan som köptes för första bonusen på jobbet) så de kommer ju aldrig att roteras.
Så egentligen är det kanske 7 som räknas nu då. 🤔
Men hellre 10x30kkr än 1x300kkr. Roligare så.

Jag har 10st, men kämpar med att få ner det till kanske 8st. Tre av dem besitter dock speciella affektionsvärden (farfars Rålle, examenspresenten från föräldrarna, klockan som köptes för första bonusen på jobbet) så de kommer ju aldrig att roteras.

Håller helt med! Lite möjligheter till omväxling måste man ha.

Jag har egentligen ingen större koll men när jag tänker tillbaka så kanske 4-5000kr om året.
Edit: Något enstaka år har jag lagt lite mer.

Det var betydligt mindre än jag föreställde mig. Helt klart överkomligt!

Skiftar hela tiden , men man får ju sug efter en ny så fort man köpt en ny. Men försöker hålla mig på runt 6st o köper jag en så säljs en av dom jag har 😃

Skiftar hela tiden , men man får ju sug efter en ny så fort man köpt en ny. Men försöker hålla mig på runt 6st o köper jag en så säljs en av dom jag har 😃
Själv har jag sagt 4 st till mig själv (har 3 nu). Efter det är det samma procedur som i kön till nattklubben…dvs 1 in, 1 ut 😜

Återstår att se hur länge det håller…

1 sol- och badklocka
1 höstruskklocka
1 GMT för resor
1 worldtimer för när man jobbar i internationella projekt
2-3 kostym-/jobbklockor för att ha lite att byta mellan
2-3 jeans/t-shirtklockor till kväll/helg för att ha lite att byta mellan
1 jaktklocka
2-3 dressklockor för att ha lite att byta mellan
7-8 klockor med olika personliga storys (t.ex morfars seamaster 30 från -62 etc..)
= ca 20 klockor... lagom!

Jag tycker nästan att man som klockintresserad även behöver vara lite intresserad av "förvaringen".

Är själv inne på min andra låda med plats för 10 klockor. Hade tidigare en 12 facksvariant av sämre kvalitet men det blev lite för stort.

Även om jag för tillfället har typ 14 klockor så gillar jag pressen att behöva sälja så iaf 5 av dem är på annons på lite olika ställen.
När man ligger på 11 känns det lagom, full låda och en på handleden.

Men rimligheten i allt ligger för mig iaf att jag ska ha en sportslig chans att kunna bära allt på riktigt och till vardags. Jag vill ju använda mina klockor, det är ju en annan take på intresse än att bara samla så mycket och så fint skick som möjligt.

Blev kanske offtopic
Lådor..... Fyra hyllplan i Billyhyllan funkar väl? 😁

30x1k är ännu roligare 👍

Om man bortser från samlande så tycker jag det är rimligt att utgå ifrån behov. Sedan är det ju individuellt vad man har för behov. Mitt minimum skulle isåfall vara två klockor, en primär och en sekundär som jag inte är lika rädd om. Det täcker mina behov av att kunna läsa av tiden snabbt i alla lägen, uttrycka min identitet, och ha lite variation.

Ytterligare behov, som att ha en dykarklocka till exempel, skulle jag bara räkna som rimligt i den mån man faktiskt dyker.

Om man bortser från samlande så tycker jag det är rimligt att utgå ifrån behov. Sedan är det ju individuellt vad man har för behov. Mitt minimum skulle isåfall vara två klockor, en primär och en sekundär som jag inte är lika rädd om. Det täcker mina behov av att kunna läsa av tiden snabbt i alla lägen, uttrycka min identitet, och ha lite variation.

Ytterligare behov, som att ha en dykarklocka till exempel, skulle jag bara räkna som rimligt i den mån man faktiskt dyker.
Jag känner ett starkt behov av att ha fem dykarklockor trots att jag aldrig skulle komma på tanken att dyka.

Jag har personligen försökt hålla mig under 10st men det var helt omöjligt! Min nuvarande är på 20st. 3 stycken för mig dyrare som jag är noga att serva samt som aldrig kommer säljas och sedan 3 stycken med stort affektionsvärde som jag mest bara har men ej brukar. Resten är hälften quartz och mest billigare klockor som används hårt eller som gärna flyttar ut och in ur lådan :)

Tycker 4st känns som rimligt för mig, svårmotiverat att parkera mer pengar än så i icke produktiv tillgång 😂

En sov och träningsklocka: G-shock
En daily: Pelagos 39
En grym helgklocka: Panna
En dressigare helgklocka: DJ36 som troligtvis kommer bytas mot en YM40 slate

Täcker in alla mina behov iaf, resten av kapitalet får jobba på börsen.

Så hyllorna bågnar är rimligt.

IMG_2125.jpeg

2-4 dinkor har visat sig vara min grej.
Har tidigare pendlat mellan 1-25 i stöten men då känns det som att klockorna äger mig mer än vad jag äger dom.
Der kan väl komma att förändras men just
nu så har jag identifierat det som mitt må bra antal.
1732262022625.jpeg

Ibland funderar jag på om jag verkligen har en frisk/rimlig inställning till klockor... då är det tacksamt att någon breddar spektrat rejält så att jag kan känna mig lite normal igen 😉🙈. Tack 🙏

Och ändå är det bara en bild på lådorna i garderoben.
Tycker frågeställningen är orimlig och vi är alla olika när det gäller klockor, skor, flickvänner, bilar o.s.v..
T.e.x. behöver en del en bil för att åka till jobbet med, andra några olika för olika saker, vissa bara gillar ett gäng fina bilar medans andra behöver likt Jay Leno en hangar
full med fantastiska fordon.
Ungefär som med klockor.

Och ändå är det bara en bild på lådorna i garderoben.
Tycker frågeställningen är orimlig och vi är alla olika när det gäller klockor, skor, flickvänner, bilar o.s.v..
T.e.x. behöver en del en bil för att åka till jobbet med, andra några olika för olika saker, vissa bara gillar ett gäng fina bilar medans andra behöver likt Jay Leno en hangar
full med fantastiska fordon.
Ungefär som med klockor.
Klart att alla är olika. Och det vore (som du mycket riktigt påpekar) orimligt att tro att det ska finnas någon typ av koncensus man kan enas kring. Frågeställningen syftar bara till att få reda på hur olika medlemmar resonerar kring detta.

Tillbaka
Topp