Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har 20-25 klockor så det tycker jag är rimligt. Alla är i gott skick (service senaste fem åren). Hälften är kvarts.Hur många klockor anser ni är rimligt att ha med hänsyn till service och liknande? Jag förstår att en fet plånbok möjliggör allt, men jag är ändå intresserad av att höra hur många ni anser är lagom att hålla i bra skick samtidigt?
Jag har 20-25 klockor så det tycker jag är rimligt. Alla är i gott skick (service senaste fem åren). Hälften är kvarts.
Jag har egentligen ingen större koll men när jag tänker tillbaka så kanske 4-5000kr om året.Hur mycket skulle du uppskatta att du spenderar på service?
Jag har 10st, men kämpar med att få ner det till kanske 8st. Tre av dem besitter dock speciella affektionsvärden (farfars Rålle, examenspresenten från föräldrarna, klockan som köptes för första bonusen på jobbet) så de kommer ju aldrig att roteras.
Så egentligen är det kanske 7 som räknas nu då.
Men hellre 10x30kkr än 1x300kkr. Roligare så.
Jag har egentligen ingen större koll men när jag tänker tillbaka så kanske 4-5000kr om året.
Edit: Något enstaka år har jag lagt lite mer.
Själv har jag sagt 4 st till mig själv (har 3 nu). Efter det är det samma procedur som i kön till nattklubben…dvs 1 in, 1 utSkiftar hela tiden , men man får ju sug efter en ny så fort man köpt en ny. Men försöker hålla mig på runt 6st o köper jag en så säljs en av dom jag har
kunde inte Sagt de bättre själv!Svaret är alltid +1
Lådor..... Fyra hyllplan i Billyhyllan funkar väl?Jag tycker nästan att man som klockintresserad även behöver vara lite intresserad av "förvaringen".
Är själv inne på min andra låda med plats för 10 klockor. Hade tidigare en 12 facksvariant av sämre kvalitet men det blev lite för stort.
Även om jag för tillfället har typ 14 klockor så gillar jag pressen att behöva sälja så iaf 5 av dem är på annons på lite olika ställen.
När man ligger på 11 känns det lagom, full låda och en på handleden.
Men rimligheten i allt ligger för mig iaf att jag ska ha en sportslig chans att kunna bära allt på riktigt och till vardags. Jag vill ju använda mina klockor, det är ju en annan take på intresse än att bara samla så mycket och så fint skick som möjligt.
Blev kanske offtopic
30x1k är ännu roligareJag har 10st, men kämpar med att få ner det till kanske 8st. Tre av dem besitter dock speciella affektionsvärden (farfars Rålle, examenspresenten från föräldrarna, klockan som köptes för första bonusen på jobbet) så de kommer ju aldrig att roteras.
Så egentligen är det kanske 7 som räknas nu då.
Men hellre 10x30kkr än 1x300kkr. Roligare så.
Jag känner ett starkt behov av att ha fem dykarklockor trots att jag aldrig skulle komma på tanken att dyka.Om man bortser från samlande så tycker jag det är rimligt att utgå ifrån behov. Sedan är det ju individuellt vad man har för behov. Mitt minimum skulle isåfall vara två klockor, en primär och en sekundär som jag inte är lika rädd om. Det täcker mina behov av att kunna läsa av tiden snabbt i alla lägen, uttrycka min identitet, och ha lite variation.
Ytterligare behov, som att ha en dykarklocka till exempel, skulle jag bara räkna som rimligt i den mån man faktiskt dyker.
Jag känner ett starkt behov av att ha fem dykarklockor trots att jag aldrig skulle komma på tanken att dyka.
Ibland funderar jag på om jag verkligen har en frisk/rimlig inställning till klockor... då är det tacksamt att någon breddar spektrat rejält så att jag kan känna mig lite normal igen . TackSå hyllorna bågnar är rimligt.
Ibland funderar jag på om jag verkligen har en frisk/rimlig inställning till klockor... då är det tacksamt att någon breddar spektrat rejält så att jag kan känna mig lite normal igen . Tack
Klart att alla är olika. Och det vore (som du mycket riktigt påpekar) orimligt att tro att det ska finnas någon typ av koncensus man kan enas kring. Frågeställningen syftar bara till att få reda på hur olika medlemmar resonerar kring detta.Och ändå är det bara en bild på lådorna i garderoben.
Tycker frågeställningen är orimlig och vi är alla olika när det gäller klockor, skor, flickvänner, bilar o.s.v..
T.e.x. behöver en del en bil för att åka till jobbet med, andra några olika för olika saker, vissa bara gillar ett gäng fina bilar medans andra behöver likt Jay Leno en hangar
full med fantastiska fordon.
Ungefär som med klockor.