• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur många klockor är rimligt?

Jag tycker din fråga har en problematik i att den fokuserar på ekonomi och inte på en hobby, även om du använder ordet samling i samma mening…
Jag tyckar att jag kan separera min hobby (samling) ifrån klockor jag bär till vardags. Klockor jag bär är en del av garderoben. För mig skulle det vara lika tråkigt att bara äga ett par skor, en jacka och ett par byxor som ska bäras exklusivt, som att endast bära en och samma klocka varje dag (kallas tydligen OWG?)…
Antalet klockor som ingår i min garderob är givetvis styrt av vad min ekonomi tillåter, och vad jag själv tycker är rimligt.
Antalet klockor i samlingen har egentligen inget tak, det styrs snarare av vad som passar in i samlingen av olika anledning. Den delen som är ekonomisk av samlandet är egentligen inräknat i vad det kostar att samla, det behöver inte motiveras.
Bra inspel!

Min tanke låg inte i första hand på det ekonomiska (även om det kan tangera).

Funderade mer på vad som kan anses vara som ett rimligt antal för att täcka in olika tänkbara behov och situationer i livet. Lite intressant att höra hur folk resonerar där tycker jag.

Som ren samling betraktat förstår jag vad du menar och håller med dig. Det är ju själva definitionen/syftet av att samla - att skaffa så många som möjligt. Och då behöver man ju inte fundera på rimligheten att ha tex 20 olika sportstål från Rolex. :D

Verkar vara fler som tycker det. I teorin tycker jag 4 är lagom 😅

Tack för länken! Sökte lite utan att hitta någon tidigare tråd i ämnet.

Fast samlande behöver inte vara kvantitet utan kvalitet, dvs jakt efter rätt klockor.

Hoarding vs collecting. På svenska heter väl båda begreppen samla?
Nja....inte direkt även om det inte finns en rak översättning på "Hoarding/Hoarder" i svenska språket.

Det närmaste är väl Samlarsyndrom eller Patologiskt samlande.

Den stora skillnaden är att en Samlare där det engelska ordet "Collector" skall vara definition har en organiserad och ordningssam samling medan den med Samlarsyndrom har svårt att göra,sig av med saker,men inte nödvändigtvis för den del vara en samlare då organisation och ordning sällan finnes.

Mitt mål är; en för alla tillfällen! Sen hur många det blir om man utgår ifrån citatet/mottot beror på ekonomisk framgång.

"Normalt" mål är väl ändå en daily beater, en sportig och en för de lite finare tillfällena.

Trodde vi löste den frågan för 6 år sen...

Ja, något sånt verkar det också finnas... :angel:

Jag visste inte riktigt vad jag själv tyckte var den optimala storleken så jag googlade helt enkelt... =>
upload_2018-6-9_21-44-16.png

Man får ju ha vilka regler man vill.
Själv har jag väl nån slags ekonomisk begränsning som jag brutit mot åtskilliga gånger.

Men grundregeln jag följer är att inte ha mer pengar i klockor än att jag kan köpa en till om jag får feeling. Om det sen betyder 3 klockor eller 50 spelar ingen roll.
Har också gett upp om att ha nån slags optimal sammansättning - jag bara köper saker jag gillar.

Max tre st lite som kräver regelbunden översyn på auktoriserad verkstad. Det är vad jag känner att jag som mest vill lägga på servicekostnader.
Resten får vara billigare mekaniska eller kvarts.
Totalt har jag ca 12 st som alla används, mer eller mindre. Skulle kanske vilja ha nån mer kronograf…😊

Bra fråga och tråd. Ställer mig själv ofta vad som är rimligt. Och eftersom det alltid finns minst en, men ofta fem klockor jag vill ha, så flyttad gränsen.

Just nu tänker jag max 30 (jag har tre boxar med flats för 10 i varje). Jag har 27 klockor (ej inräknat Garmin så klart).

Har några jag tänker att jag kan sälja. För att göra plats för fler.

Eftersom jakten är en (stor) del av nöjet så försöker jag snarare begränsa mig i hur ofta jag får köpa nytt (en i månaden är regeln just nu). Men så kommer det ut någon klocka på annons på KS, som jag länge varit sugen på, och ofta med så bra pris att det inte går att vänta.

Regler är till för att brytas.

Så +1 är nog egentligen det enda rimliga.

Fast samlande behöver inte vara kvantitet utan kvalitet, dvs jakt efter rätt klockor.

Hoarding vs collecting. På svenska heter väl båda begreppen samla?
Med risk för att göra om tråden till en filosofisk diskussion i en form av ”Zen and the art of motorcycle maintenance”-anda.

Vad är kvalitet? För en oinvigd så är det kanske att ha en klocka som alltid håller tiden och därmed går att räkna med, samt billig att köpa och underhålla. Perfekt med en kvartsklocka för någon tusenlapp. Samma tankegång fanns väl hos Försvarsmakten när de krängde av sina TG-195or på ÖoB för 25kr (eller vad legenden nu säger), ingen vidare klocka att ge sig ut i krig med när det finns modernare varianter. Samtidigt sitter det samlare och drömmer om att lägga beslag på en sådan. Omvänd tankegång hos strandraggaren som hellre tar en fake guldrolle som inte ens visar tiden men som genererar uppmärksamhet, det är kvalitet. Osv osv…

Med risk för att göra om tråden till en filosofisk diskussion i en form av ”Zen and the art of motorcycle maintenance”-anda.

Vad är kvalitet? För en oinvigd så är det kanske att ha en klocka som alltid håller tiden och därmed går att räkna med, samt billig att köpa och underhålla. Perfekt med en kvartsklocka för någon tusenlapp. Samma tankegång fanns väl hos Försvarsmakten när de krängde av sina TG-195or på ÖoB för 25kr (eller vad legenden nu säger), ingen vidare klocka att ge sig ut i krig med när det finns modernare varianter. Samtidigt sitter det samlare och drömmer om att lägga beslag på en sådan. Omvänd tankegång hos strandraggaren som hellre tar en fake guldrolle som inte ens visar tiden men som genererar uppmärksamhet, det är kvalitet. Osv osv…
…och som svar på trådens frågeställning: en klocka är rimligt, allt över det är överflödigt. Med det sagt så har jag själv sju klockor

…och som svar på trådens frågeställning: en klocka är rimligt, allt över det är överflödigt. Med det sagt så har jag själv sju klockor
Jo jag inser att det är lite som att fråga en heroinist hur mycket knark som är rimligt/lagom. Då lär man få samma svar, dvs +1 😬

Enig i att allt utöver en klocka handlar om i vilken utsträckning man lyckas rationalisera och rättfärdiga för sig själv 😉 Om man bortser från den ekonomiska aspekten då.

Tycker det är lite intressant att höra hur folk resonerar kring det. För min egen del befinner jag mig just nu på antalet 4 med tidigare nämnda motivering. Vilket av en händelse är +1 från mitt nuvarande antal som är 3….

Det är ju underbart att detta forum finns så att vi kan enabla varandra 😂😂😍😍

Sitter alltid på max 3 stycken klockor, mer än det känns bara onödigt då jag inte hinner använda dom. Om jag känner att jag vill spendera mer pengar på klockor köper jag hellre dyrare modeller än utökar antalet klockor, men oftast lägger jag istället pengarna på börsen eller på andra intressen då jag inte det tycker blir så mycket roligare med dyrare klockor än stål-rolex (kommer aldrig köpa ädelmetaller). Men jag gillar inte att vara en hoarder och samla på saker generellt (tycker det blir rörigt med för mycket saker av allt, särskilt i hemmet).

Bryr meg ikke om antallet klokker, men heller om hver klokke i samlingen. Tall er kjedelig. Følelser er kjekkere.

Tall er kjedelig fordi:
  • Skal man ha med lenke, alligator, nato, etc
  • Skal man ha en dressklokke, sportsur, dykkerklokke, etc
  • Skal man ha en grønn, hvit, blå, etc
  • Skal man ha automatisk, hi-beat, manuelt, etc
  • Skal man ha...
  • :
  • :
  • osv
Kjøp det du liker så lenge du gidder.

Bryr meg ikke om antallet klokker, men heller om hver klokke i samlingen. Tall er kjedelig. Følelser er kjekkere.

Tall er kjedelig fordi:
  • Skal man ha med lenke, alligator, nato, etc
  • Skal man ha en dressklokke, sportsur, dykkerklokke, etc
  • Skal man ha en grønn, hvit, blå, etc
  • Skal man ha automatisk, hi-beat, manuelt, etc
  • Skal man ha...
  • :
  • :
  • osv
Kjøp det du liker så lenge du gidder.
Helt riktig, selv etter min mening

Två är iaf minst en för lite för mig. För egen del skulle jag tro att fyra är en bra och lagom siffra. Personligen enbart kvarts för enkelhetens skull när jag vill byta.

Jag tycker nästan att man som klockintresserad även behöver vara lite intresserad av "förvaringen".

Är själv inne på min andra låda med plats för 10 klockor. Hade tidigare en 12 facksvariant av sämre kvalitet men det blev lite för stort.

Även om jag för tillfället har typ 14 klockor så gillar jag pressen att behöva sälja så iaf 5 av dem är på annons på lite olika ställen.
När man ligger på 11 känns det lagom, full låda och en på handleden.

Men rimligheten i allt ligger för mig iaf att jag ska ha en sportslig chans att kunna bära allt på riktigt och till vardags. Jag vill ju använda mina klockor, det är ju en annan take på intresse än att bara samla så mycket och så fint skick som möjligt.

Blev kanske offtopic

Tillbaka
Topp