Bra inspel!Jag tycker din fråga har en problematik i att den fokuserar på ekonomi och inte på en hobby, även om du använder ordet samling i samma mening…
Jag tyckar att jag kan separera min hobby (samling) ifrån klockor jag bär till vardags. Klockor jag bär är en del av garderoben. För mig skulle det vara lika tråkigt att bara äga ett par skor, en jacka och ett par byxor som ska bäras exklusivt, som att endast bära en och samma klocka varje dag (kallas tydligen OWG?)…
Antalet klockor som ingår i min garderob är givetvis styrt av vad min ekonomi tillåter, och vad jag själv tycker är rimligt.
Antalet klockor i samlingen har egentligen inget tak, det styrs snarare av vad som passar in i samlingen av olika anledning. Den delen som är ekonomisk av samlandet är egentligen inräknat i vad det kostar att samla, det behöver inte motiveras.
Min tanke låg inte i första hand på det ekonomiska (även om det kan tangera).
Funderade mer på vad som kan anses vara som ett rimligt antal för att täcka in olika tänkbara behov och situationer i livet. Lite intressant att höra hur folk resonerar där tycker jag.
Som ren samling betraktat förstår jag vad du menar och håller med dig. Det är ju själva definitionen/syftet av att samla - att skaffa så många som möjligt. Och då behöver man ju inte fundera på rimligheten att ha tex 20 olika sportstål från Rolex.