• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur många klockor är rimligt?

Och ändå är det bara en bild på lådorna i garderoben.
Tycker frågeställningen är orimlig och vi är alla olika när det gäller klockor, skor, flickvänner, bilar o.s.v..
T.e.x. behöver en del en bil för att åka till jobbet med, andra några olika för olika saker, vissa bara gillar ett gäng fina bilar medans andra behöver likt Jay Leno en hangar
full med fantastiska fordon.
Ungefär som med klockor.
En hel hangar full med fantastiska fordon...🚘🚙🛻🏎

Är det rimligt att end fundera över vad som är rimligt. Rimligt kanske är att det är orimligt i samma sekund som tanken ens behövs ägnas.
Det orimliga kanske rentav infinner sig bara genom att man uppehåller sig på ett forum, orimligt nog, vigt åt just klockor.
Förövrigt så har rimligt något av en tråk-aura.

/Mattias (Synnerligen orimlig🤣)

Blåser lite liv i nästan slocknad tråd.
Intressant fråga som ju kan besvaras ur helt skilda perspektiv.
Om man bara tänker klocka för att visa tiden är det uppenbara svaret 1 klocka. Ungefär som jag bara behöver en mobiltelefon.
Men vissa människor behöver mer än en mobiltelefon. Och så är det med klockor också.

För min del är gränsen 15 klockor. Jag tycker man kan se på klockor som smycken eller annan utsmyckning. Hur många par örhängen är rimligt? Hur många slipsar är rimligt? Själv bär jag varken örhängen eller slips men vill gärna ha många klockor att variera med.
Blir det mer än 15 känns det dock som att det blir för lite handledstid för var och en. Med 15 st blir det ju i alla fall 2 dagar per månad för varje... i genomsnitt.

Jag håller mig till någorlunda affordable så det är inte i första hand ekonomin som styr. Just nu har jag 14 st och en femtonde på väg in. Jag är rätt nöjd med samlingen som den nu ser ut och har inga planer på att sälja av eller spana efter nytt. Det kan ju i och för sig ändras med tiden, men just nu verkar det inte bli någon förändring under överskådlig tid.
Tråkigt? Näe inte alls. Förnöjsamhet är en underskattad känsla.

Jag har ett par stycken men har medvetet lagt undan och kört OWG under längre perioder. Nu senast körde jag endast min 16570 från Feb-Okt. Efter tre månader med alla framme igen så kan jag konstatera att:
  • Att kunna variera mig igen och jag gillar alla klockor inget kommer att ryka.
  • Saknar att den enda klockan är en grab n go oavsett humör eller väder
  • Känslan av att slippa beslutsångest.

Överväger att lägga undan alla igen en stund för att gå lite julefrid och bara vara nöjd med den klockan jag väljer att ha framme.

Jag har ett par stycken men har medvetet lagt undan och kört OWG under längre perioder. Nu senast körde jag endast min 16570 från Feb-Okt. Efter tre månader med alla framme igen så kan jag konstatera att:
  • Att kunna variera mig igen och jag gillar alla klockor inget kommer att ryka.
  • Saknar att den enda klockan är en grab n go oavsett humör eller väder
  • Känslan av att slippa beslutsångest.

Överväger att lägga undan alla igen en stund för att gå lite julefrid och bara vara nöjd med den klockan jag väljer att ha framme.
Undrar då, håller du dig enbart till tex länk eller byter du band under tiden du lägger undan resten?

För att lägga en liten twist på det hela kanske - är jag knäpp som hellre har tio "billigare" klockor än en dyr?

Jag hade förstås gärna haft tio dyrare med, men man kan inte få allt.
Priset spelar ju egentligen ingen roll, huvudsaken är väl att man trivs med det man har. Skulle aldrig tex välja bort en Doxa för att det inte ör en Rolex och vice versa. 🤷🏻‍♂️

För att lägga en liten twist på det hela kanske - är jag knäpp som hellre har tio "billigare" klockor än en dyr?

Jag hade förstås gärna haft tio dyrare med, men man kan inte få allt.

Håller med helt. Visst vore det coolt att ha tex en Omega Ploprof istället för min plopp-hommage i brons från Steeldive.
Men personligen skulle jag nog känna det lite märkligt att ha en klocka som kostar mer än min bil. Däremot dömer jag ingen som skulle göra det valet.

För min del är mikromärken från Kina som Steeldive och San Martin och liknande helt ok då det egentligen är riktigt bra klockor med riktigt bra urverk som NH35.

Senast ändrad:
1000025694.jpg

Jag har just nu 5 st klockor varav 2av det dyrare slaget. Det viktiga tycker jag är att man har en klocka för varje tillfälle, alltså dress, beater, sportig och vardags.

Håller med helt. Visst vore det coolt att ha tex en Omega Ploprof istället för min plopp-hommage i brons från Steeldive.
Men personligen skulle jag nog känna det lite märkligt att ha en klocka som kostar mer än min bil. Däremot dömer jag ingen som skulle göra det valet.

För min del är mikromärken från Kina som Steeldive och San Martin och liknande helt ok då det egentligen är riktigt bra klockor med riktigt bra urverk som NH35.
väljer också hellre variationen och dömer ingen för en dyrare pjäs. så länge de har gjort ett medvetet val och där drar jag nog gränsen för att personen i fråga själv tycker klockan är snygg - aka inte valt den för att märket är status och modellen är populär.

också spanat en och annan gång på san martin och vänner och om jag inte blivit bränd av en boderry nyligen hade det troligtvis funnits en här hemma

Absolut är det konstigt om man har en klocka som är dyrare än bilen.
Man får således köpa sig en bil som kostar lite mer för att slippa den känslan.

Själv ska jag göra mig av med 1 klocka till 2025 och hålla 2025 fritt från inköp...tror jag.

Absolut är det konstigt om man har en klocka som är dyrare än bilen.
Man får således köpa sig en bil som kostar lite mer för att slippa den känslan.

Själv ska jag göra mig av med 1 klocka till 2025 och hålla 2025 fritt från inköp...tror jag.
Dyrare klocka än bilen är ju möjligt att genomföra men känns orealistiskt på något sätt.
Hoppas kunna sälja årets sjunde som ska ut innan nyår, får se hur det går.
2025, en bra fråga, köpa ett nytt band till nya Speedyn kanske.

För min del är gränsen 15 klockor. Jag tycker man kan se på klockor som smycken eller annan utsmyckning. Hur många par örhängen är rimligt? Hur många slipsar är rimligt? Själv bär jag varken örhängen eller slips men vill gärna ha många klockor att variera med.
Blir det mer än 15 känns det dock som att det blir för lite handledstid för var och en. Med 15 st blir det ju i alla fall 2 dagar per månad för varje... i genomsnitt.
Ny på forumet och denna fråga är minst sagt aktuell, inte minst från frugans håll. Jag har nu en (utifrån mina mått) dyr, några mellandyra och ett gäng ganska billiga. Gillar tanken på att ha typ 3 för varje tillfälle att byta med. 3 dresser och då föredrar jag vintage. Några lite finare för fest, några att byta med på jobbet... landar väl till slut på 10-15 kanske och byter upp i kvalitet efter hand.

Tillbaka
Topp