• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

Nu är du ju uppenbar expert på ämnet så jag vet inte vad jag skulle kunna tillföra i ämnet men att jämföra med en stålsub är kanske lite vågat.
Rörande C24 har du både valutaeffekt men också en drös handlare som hoppas på ”än är inte sista idioten född”.
Lägg där till att handlaren kommer kunna erbjuda garantier vilket du som privatperson inte kan.
Och låt oss understryka - din klocka är inte ny. Möjligen nyskick.

Du hittar nog gråhandlare här på forumet som annonserar dem för 150.

Det var en kommentar på ditt påstående om att ingen kan gå in i en Rolex AD på en flygplats och tjäna pengar på att köpa en Rolex - ”för då hade ju alla kunnat göra det”. Står du fortfarande bakom det? Jag underströk att klockan jag köpt inte är åtråvärd. Så att du nu menar att jag likställer den med en Submariner i stål är märkligt.

Till din fråga om vad du kan tillföra. Ja, som jag frågade tidigare. Vilka handlare som du syftade på säljer 126331, år 2025, oanvända, för 150,000 kr?

Angånde valutaeffekten med den nyligen stärkta kronan är priserna i SEK på sitter som crono24 naturligtvis justerade för detta. Så jag förstår inte riktigt den relevansen.

Du verkar vara lite väl påläst för att för första gången i ditt liv precis ha besökt en Rolex-AD

Haha! :) Jo, jag inser det. Jag har troligtvis spenderat hundratals timmar på att studera och läsa på om klockor och i synnerhet Rolex innan första köpet.

Du verkar vara lite väl påläst för att för första gången i ditt liv precis ha besökt en Rolex-AD

Haha! :) Jo, jag inser det. Jag har troligtvis spenderat hundratals timmar på att studera och läsa på om klockor och i synnerhet Rolex innan första köpet.

Hej,

Jag har spenderat många timmar på crono24 de senaste åren och har sneglat på många olika klockor, men efter att ha övervägt olika modeller har jag alltid kommit tillbaka till slutsatsen att jag vill ha en Rolex Datejust 41, fluted beezle med jubilee band.

Jag besökte nyligen för första gången i mitt liv en Rolex butik, på en flygplats. Dom hade två klockor till försäljning. Jag berättade för försäljaren vad jag var ute efter och av en ren tur var en av dessa precis vad jag letade efter - en 126331 med chocolate dial. Jag blev överlycklig och försäljaren var också glad eftersom jag var genuint intresserad av den här modellen.

När jag provade klockan märkte jag direkt att min hud ton inte passar med rosé guld. Men jag tänkte allt kan inte vara perfekt- jag köper och bär den ändå. Men nu har jag börjat fundera… Jag ser på crono24 att den här modellen kostar betydligt mer på den ”gråa marknaden” än vad jag betalade. Så nu överväger jag att sälja den här klockan - som jag fortfarande inte tagit ut från lådan och istället köpa en annan Datejust 41 med färger som passar mig. Vinsten delfinansierar ju mellanskillnaden för en annan modell över gråa marknaden.

Så nu till mina frågor.

Hur hade ni gått tillväga rent praktiskt med försäljning av en helt ny oanvänd Rolex?
Vart vänder jag mig?
Hur stor ”cut” tar grå handlarna - dvs hur mycket kan jag vänta mig att få betalt jämfört med priserna på crono24?
Det kanske rent ut av är bättre att sälja den privat, tex här på forumet?

Tacksam för kloka råd.

Om du hittar en köpare här på KS, kan du kanske få något mer än om du säljer till en handlare.

Jag tror inte det är en plusaffär som kommer delfinansiera annat, men iom skatterabatten kanske du kan gå +/- 0.

Men det är väl enkelt - istället för att vi kör snillen spekulerar, så hör av dig till @777CHRONOS och @Stories of Time och se vad du får. Duktiga och ypperligt trevliga.

Senast ändrad:
Det vore fantastiskt! Listpriset är 195,500 och jag köpte den för drygt 150,000.
  • För C24 dra av 6,4% direkt från priser det är C24’s andel.
  • Tänk på valutaskillnaden. Kronkursen är överlag hög och inte nödvändigtvis vad klockan säljs för
  • C24 priset är ett snitt och sedan tillkommer import för köparen.
Och helt ärligt, den modellen känns som att man skulle kunna få en snygg rabatt på hos AD.

Skulle vänt mig till Stories of Time. Känns som en av de mer seriösa handlarna här.

Senast ändrad:
Det var en kommentar på ditt påstående om att ingen kan gå in i en Rolex AD på en flygplats och tjäna pengar på att köpa en Rolex - ”för då hade ju alla kunnat göra det”. Står du fortfarande bakom det? Jag underströk att klockan jag köpt inte är åtråvärd. Så att du nu menar att jag likställer den med en Submariner i stål är märkligt.

Till din fråga om vad du kan tillföra. Ja, som jag frågade tidigare. Vilka handlare som du syftade på säljer 126331, år 2025, oanvända, för 150,000 kr?

Angånde valutaeffekten med den nyligen stärkta kronan är priserna i SEK på sitter som crono24 naturligtvis justerade för detta. Så jag förstår inte riktigt den relevansen.

Om den är oanvänd 2024 eller 2025 gör ingen skillnad, sedan tror jag oanvänd är fel ord eftersom du själv säger att du provat den, även om det är hårklyveri.

Säljer du privat får du lite mer om du har tur men då ska man väga in riskerna med det och kanske ingen stekhet klocka som säljer sig själv eftersom det finns ett helt gäng ute på C24 bland annat.

Jag menar inte att ifrågasätta eller vara otrevlig utan bara ge min input. Lycka till och tänk på att det fanns en anledning till att du köpte den i första hand så det kanske är värt att verkligen överväga och testköra den för att se om du trivs med den eller inte.

Jag skrev inte att ”Ingen kan”. Men väldigt få har turen eftersom handlarna inte kommer erbjuda de modeller som är eftertraktade på andrahandsmarknaden till någon som bara svänger förbi på flygplatsen.
Idag är det ganska få modeller som betingar högre priser när du säljer dem vidare. Pepsi, Daytona ihop med lite andra gmt-modeller. Hittar du dessa spontant ska du nog köpa en trisslott också.
Din modell (som jag personligen gillar) är däremot inte någon av dem. Två-ton har inte ens under peaken medfört några väntetider utan rent av varit ganska svårsålda hos AD.

Tror du kan pinga någon av de seriösa gråhandlare här och få chans att köpa en för det priset utan några större besvär.

C24 är inte och har aldrig varit en måttstock för vad klockor i verkligheten säljs för. Redan för 10 år sedan var priserna uppåt väggarna. Det blev inte bättre av de senaste årens opportunister (som också läst historier) att försöka ge sig in på marknaden.
Rolex, AP, PP och VC är tveklöst de mest drabbade varumärkena för denna handel.

Rörande valutan så är det inte så att handlarna justerar några priser löpande för att ligga nära marknaden utan mycket av det du ser är vad som legat osålt under lång tid då det köpts på spekulation och många försöker få igen sina ”investeringar” eller minska den ekonomiska smällen på det lager de köpt på sig.

Du har ypperliga exempel på vad som troligen är Sveriges två dyraste gråhandlare som annonserar samma Rolex-klockor utan större framgång här på forumet.

Hej!

Jag har lovat att sälja en klocka i 20k-klassen till en medlem utan referenser. Jag har bett om Swish i förskott för att sedan ses på en publik plats för f2f.

Några andra fallgropar jag bör se upp med?

Mod får gärna flytta till köpguide-delen om det anses mer rätt, men fanns ingen tråd om sälj där.

Tack på förhand

/Frej

1: Aldrig F2F. Skicka till den som swishat.
= Problemet löst.

-Eller hur tänker du att du ska säkerställa att du lämnar till den som betalat?

= Problemet löst.

Om jag ber personen som hämtar varan om ID och det namnet stämmer med Swishavsändaren?

Men jag kanske missar något som är uppenbart för de med mer erfarenhet av digitala betalningar.
På min tid var (och vad jag fortfarande föredrar) det kontanter eller möjligtvis postväxel som gällde vid privatköp

= Problemet löst.

Vissa vill inte att det skall skickas. Jag sa ok till att personligen leverera till köparens släkting i Linnéstaden då jag hellre tar mig dit än att packa och betala för värde. Nu ville jag ha betalt i förskott i detta fall (noll inlägg=noll referenser) men han ville att han skulle swisha när jag var på plats så jag drog mig ur affären. Hur noga skall man vara med att leverera till den som har betalat? Beror väl på prisklassen? Själv går jag på magkänsla i varje affär och den har aldrig hittills svikit mig.

Tråkigt att bli anmäld av någon som gett dig pengar om klockan levererats till någon annan. Jag hade också dragit mig ur.
Samma här. Hade varit för nojjig över tredjepartsbedrägeri. Varje gång jag sålt eller köpt en "dyrare" klocka har jag säkerställt att namnet på köpkontraktet överensstämmer med namnet på swishmottagaren (och i F2F-fall med legitimationen när man träffas). Så får köparen och slutanvändaren lösa det sinsemellan sen.

Kan uppdatera med att i mitt fall gick försäljningen finfint. Fick Swish i förskott och köparen mötte mig sedan på utsatt plats och tid. Fick se leg för säkerhets skull enligt tips i denna tråd.

Tack för hjälpen!

/F

Tillbaka
Topp