• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

Om vi vänder på frågan, varför inte använda swish?

(Vet dock att vissa banker är klurigare än andra vad gäller swish. Har Swedbank, inte haft några problem)

Jag har ej Swish. Överföringar har fungerat bra vid exakt alla andra transaktioner jag gjort i hela mitt liv men klockkillarna är löjligt paranoida av någon anledning.

Ett exempel på varför en del föredrar Swish är att det minskar risken för felaktiga transaktioner då namnet på kontoinnehavaren visas innan betalning vilket gör det möjligt att avbryta transaktionen om någon siffra skulle ha blivit fel. Varför är du en så pass stark motståndare till Swish? Det är ju faktiskt en helt vanlig banköverföring med enda skillnaden att den utförs omedelbart oavsett vilken bank avsändare och mottagare har.

Ser du inte det orimliga i att du begär att alla som anpassat sig till en ny och modern standard ska frångå detta för din skull istället för tvärtom?

De senaste två åren så har jag märkt att säljare av klockor nästintill vägrar sälja sina ur om pengarna inte swishas men när jag frågar varför har jag aldrig fått en vettig anledning. Vi snackar alltså inte om F2F möten utan affärer som görs upp medelst överföring och frakt av objekt.

Mig veterligen så är det väl jag som köpare som löper störst risk vid överföringar så varför denna överdrivna försiktighet? Jag hade kanske förstått det om man var en helt ny medlem men jag har trots allt varit med ett litet tag iaf och har gjort några affärer genom åren.

God kväll damer och herrar
Överföringar mellan olika banker kan stoppas även efter de signerats. Där har du en gigantisk anledning till att vara skeptisk till överföringar.

Har man samma bank är det för mg inget problem med banköverföring.

Överföringar mellan olika banker kan stoppas även efter de signerats. Där har du en gigantisk anledning till att vara skeptisk till överföringar.

Har man samma bank är det för mg inget problem med banköverföring.

Inte efter att pengarna syns på mottagarens konto. Gör jag däremot en överföring och endast screenshottar så kan jag bedra säljaren.

Senast ändrad:
Inte efter att pengarna syns på mottagarens konto. Gör jag däremot en överföringar och endast screenshottar så kan jag bedra säljaren.
Varför detta motstånd? Det enda som krävs av dig är att du loggar in i din internetbank för att ansluta ditt mobilnummer till Swish vilket tar någon minut eller två och det erbjuder som sagt ett flertal fördelar och förbättrad säkerhet gentemot traditionella överföringar. Hur resonerar du i andra fall där större summor pengar skall betalas? Tar du med en utställd postväxel vid bilköp eller gör du en överföring på plats och återkommer dagen efter för att hämta ut bilen när betalningen har verifierats? Det finns en anledning till att tjänster som bank-ID och swish är populära och även om foliehattarna vill få det till att de spionerar på dig så går det inte att förneka att det till största del handlar om bekvämlighet och säkerhet för användarna.

Jag skulle tycka att det var lite märkligt men inte ha några problem om en eventuell köpare ville betala med överföring inom samma bank men varför gå igenom allt detta besvär och i värsta fall behöva vänta i flera dagar på att få betalt bara för att en potentiell kund är en teknikfruktande bakåtsträvare? ;)

Varför detta motstånd? Det enda som krävs av dig är att du loggar in i din internetbank för att ansluta ditt mobilnummer till Swish vilket tar någon minut eller två och det erbjuder som sagt ett flertal fördelar och förbättrad säkerhet gentemot traditionella överföringar. Hur resonerar du i andra fall där större summor pengar skall betalas? Tar du med en utställd postväxel vid bilköp eller gör du en överföring på plats och återkommer dagen efter för att hämta ut bilen när betalningen har verifierats? Det finns en anledning till att tjänster som bank-ID och swish är populära och även om foliehattarna vill få det till att de spionerar på dig så går det inte att förneka att det till största del handlar om bekvämlighet och säkerhet för användarna.

Jag skulle tycka att det var lite märkligt men inte ha några problem om en eventuell köpare ville betala med överföring inom samma bank men varför gå igenom allt detta besvär och i värsta fall behöva vänta i flera dagar på att få betalt bara för att en potentiell kund är en teknikfruktande bakåtsträvare? ;)

Det är ju just det där lilla problemet...jag är en teknikfruktande bakåtsträvare he he

Skulle man kunna använda Freja eid och swish som en garant för att man inte åker på en tredjepartsblåsning när man säljer en klocka? Köper man på distans kan man ju alltid få en tegelsten i paketet men stämmer identifieringen via Freja med Swishnamnet så borde det hela stämma. Eller tänker jag fel?

Skulle man kunna använda Freja eid och swish som en garant för att man inte åker på en tredjepartsblåsning när man säljer en klocka? Köper man på distans kan man ju alltid få en tegelsten i paketet men stämmer identifieringen via Freja med Swishnamnet så borde det hela stämma. Eller tänker jag fel?
Nej, tror inte det i alla fall. Skulle swish gå att spåra till en person skulle troligvis swishbedragare inte finnas?

Nej, tror inte det i alla fall. Skulle swish gå att spåra till en person skulle troligvis swishbedragare inte finnas?

Freja eID plus är iofs ingen dum ide, appen innehåller biometri och eftersom freja garanterar korrekt identitet i systemet (i plusnivå bara?) så bör det vara hyfsat ok som personlig identifierare.
Hur swish funkar vet jag inte, det är väl generellt kopplat till bankID som även om de sägs hålla (enligt standard) samma tillitsnivå som freja (2 - 3) samt numera är godkända av DIGG så säger ryktena att de inte är eIDAS compliant utan har sin tillitsnivå på nåder under en period. I dont know men det har ju varit en del turer kring bankID, fast det kan ju såklart bero på att de har oerhört många fler brukare än freja och att även freja har luckor som visar sig när de växer.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, det kanske har nämnts tidigare. Tror dock det är värt att upprepa det igen i så fall. Vill varna om att det finns rätt många bedragare på Blocket sista året. De kontaktar dig ifall du har en annons på ett urverk med hög prislapp (säg 50k+) och erbjuder dig att byta mot en annan klocka med pengar emellan. Normalt sätt erbjude de olika modeller av Rolex. Dessa klockor är fake, men de är extremt bra kopior. Kommer med riktig Rolexbox, certifkat och manualer. Precis så som en riktig Rolex. Är du inte riktig erfaren och kan inspektera klockan ordentligt är det lätt att hamna i problem. Det har hänt även mig. Kopiorna är av riktig hög kvalitet.

Med detta vill jag säga att om du byter klocka under affären, så se till att inspektera allt riktigt ordentligt. Vet av bekanta och andra som köper/säljer via Blocket att antal kopior har ökat markant sista tiden. Var försiktiga.

Funderar på att sälja en 200k+ klocka, någon som har erfarenhet av att "boka tid" hos en butik eller liknande? Är det värt det? Kostnad? Aldrig riktigt vart inne på köpa/sälja på begagnat-marknaden innan :)

Funderar på att sälja en 200k+ klocka, någon som har erfarenhet av att "boka tid" hos en butik eller liknande? Är det värt det? Kostnad? Aldrig riktigt vart inne på köpa/sälja på begagnat-marknaden innan :)
Du behöver inte boka om du besöker en tid där det normalt inte många inne. Skadar dock inte att slå en signal innan, beroende på butik och om du vill sälja klockan på dagen kan kanske inte alla i butiken kan göra inköp i den prisklassen.

Att du, som privatperson, skulle få använda en butik för att sälja din privata produkt, till en annan privatperson, är nog inte troligt, eller önskvärt från butikens sida.

Hej alla på KS

Jag undrar vad folk tycker om att lämna ut serienr på den klocka man ska sälja.
Ska sälja min klocka som är på profilbilden och vi ska träffas F2F nästa vecka. Köparen ville ha serie nr för att kolla upp.

Vad anser ni ?

Hej alla på KS

Jag undrar vad folk tycker om att lämna ut serienr på den klocka man ska sälja.
Ska sälja min klocka som är på profilbilden och vi ska träffas F2F nästa vecka. Köparen ville ha serie nr för att kolla upp.

Vad anser ni ?
Vad ser du för problem med det? Jag ser inga. Jag har blurrat det i annonser men jag har gjort det för att andra gör det, kan inte ge något bra skäl till det riktigt.

Den största anledningen jag hört för att blurra är för att inte ge piratkopierare nya serienummer att använda. Jag vet inte om det är ett reellt problem för piraterna.

Tillbaka
Topp