• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

Derix

Patek
2-Faktor
Några tips.
  • Träffa endast medlemmar med (många) bra omdömen
  • Fik eller liknande kan vara bra att ses på
  • Swish fungerar även för högre belopp
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Du ändrar din swishgräns temporärt för en dag när du vill swisha större belopp. Logga in på din internetbank (eventuellt inte i app utan i webbläsare på datorn) och leta efter swishinställningarna.

Köpare som inte känner till detta kan man eventuellt undvika, det är uppenbarligen första gången de gör en affär över några tusen med en annan privatperson?
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Swish fungerar smidigt.
Jag har loggat in på datorn med bankdosa (har inte utökat mobilt bank-id) och ändrat gränsen, man väljer då vilket dygn man vill att gränsen ska höjas.
 

benhogan

Omega
Grymt! Tack för infon!

Jag visste att man kunde ändra sin swishgräns, men trodde gränsen gick vid 30k hos SEB, där jag är kund. Antar att man kanske måste ringa dem för att höja högre än vad hemsidan tillåter. Jag får kika närmare på det när det närmar sig föräljning. Tack!
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Grymt! Tack för infon!

Jag visste att man kunde ändra sin swishgräns, men trodde gränsen gick vid 30k hos SEB, där jag är kund. Antar att man kanske måste ringa dem för att höja högre än vad hemsidan tillåter. Jag får kika närmare på det när det närmar sig föräljning. Tack!
Via Swedbank så går det att höja till 150 000 via internetbanken. Det ska gå att ringa SEB och få gränsen höjd upp till 150 000.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Angående plats för affär så är det väl en myt att man kan träffas hos AD och göra upp affär. Möjligen är de vänligt inställda om du råkar känna någon som jobbar där alternativt vill justera länk direkt efteråt eller få verifierad äkthet på något sätt. Ett tips är ju annars på ett kontor där man kan i lugn och ro sitta och klämma och avsluta affären. Publika ställen såsom caféer är väl också OK. Undvik de köpare som vill att du ska åka iväg till något ensligt industriområde för att göra affär en sen kväll... :D
 

benhogan

Omega
Angående plats för affär så är det väl en myt att man kan träffas hos AD och göra upp affär. Möjligen är de vänligt inställda om du råkar känna någon som jobbar där alternativt vill justera länk direkt efteråt eller få verifierad äkthet på något sätt. Ett tips är ju annars på ett kontor där man kan i lugn och ro sitta och klämma och avsluta affären. Publika ställen såsom caféer är väl också OK. Undvik de köpare som vill att du ska åka iväg till något ensligt industriområde för att göra affär en sen kväll... :D

Jag förstår, tack för infon. Kontor låter som en bra plan tycker jag.

Hahah, enliga industriområden på kvällen ska alltså undvikas. Thanks! :D
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Du ändrar din swishgräns temporärt för en dag när du vill swisha större belopp. Logga in på din internetbank (eventuellt inte i app utan i webbläsare på datorn) och leta efter swishinställningarna.

Köpare som inte känner till detta kan man eventuellt undvika, det är uppenbarligen första gången de gör en affär över några tusen med en annan privatperson?
Nordea har numera en hård spärr på 50k. Något som skall vara säkerhetsbetingat men som i praktiken minskar säkerheten för privatpersoner eftersom det inte finns lämpliga alternativ. Jag tror tyvärr det gäller några fler banker men Nordea går som alltid först med att vara sämst digitalt trots sin ambition om motsatsen. (Dom är iofs kass även analogt/IRL och vad man nu vill jämföra med.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
7% säljarprovision ger:

Antag klubbat pris 93 457 kr
Köparen betalar: 93 457 * 1,07 = 100 000
Säljaren får: 93 457 * 0,85 = 79 438 kr

Med Patrik J:s nedprutade säljarprovision tar Kaplans alltså 21% avgift.


Lite mer rimligt. Om man inte har bråttom kanske man skall lägga minsta säljpriset ganska högt, och hoppas på eventuell försäljning i butik? Mitt största problem med detta är att de låter spekulanter känna på klockorna (så var det i alla fall förr), det krävs bara en oerfaren kund för att ha sönder en mekanisk klocka, inte helt och hållet, men för många tusenlappar.
Nu har jag inte kollat om någon redan kommenterat detta men jag upplever att du vänder på begreppen.
Säljarprovision är normalt 15% och köpprovision 20%.
Prutar säljaren till 7% blir det så här:
Klubbat pris. 93457 kr
Säljaren får 86915 kr
Köparen betalar 112148+50 kr
Kaplans vinst 25233 eller 27%
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Grymt! Tack för infon!

Jag visste att man kunde ändra sin swishgräns, men trodde gränsen gick vid 30k hos SEB, där jag är kund. Antar att man kanske måste ringa dem för att höja högre än vad hemsidan tillåter. Jag får kika närmare på det när det närmar sig föräljning. Tack!
Jag kunde inte höja gränsen via SEB:s internetbank sist, utan var tvungen att ringa. Till råga på allt hade de mage att fråga var jag fått pengarna från och vad jag ska ha dem till. Behandlad som en simpel kriminell, helt utan anledning.

Även på lokalkontoret har man frågat mig var pengar kommit från, när jag någon gång fått en större summa dit. Mer tacksamt eftersom man kan säga "jag har sålt kokain" utan att det tas på allvar :D
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Nordea har numera en hård spärr på 50k. Något som skall vara säkerhetsbetingat men som i praktiken minskar säkerheten för privatpersoner eftersom det inte finns lämpliga alternativ. Jag tror tyvärr det gäller några fler banker men Nordea går som alltid först med att vara sämst digitalt trots sin ambition om motsatsen. (Dom är iofs kass även analogt/IRL och vad man nu vill jämföra med.
Innebär den hårda spärren att man aldrig kan swisha mer än 50k? Större belopp än så måste göras med vanlig banköverföring?
 

jabres

Omega
Ni som nämner att man kan träffas på bank eller Ad, vad menar ni? Erbjuder de sådana tjänster att agera som mellanhand eller kliver ni in i butiken bara? Och banken? I väntrummet eller?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Ni som nämner att man kan träffas på bank eller Ad, vad menar ni? Erbjuder de sådana tjänster att agera som mellanhand eller kliver ni in i butiken bara? Och banken? I väntrummet eller?
Det finns väl ingen AD som tillåter att man gör privata affärer i deras lokaler. Och att göra det på ett bankkontor innebär att det görs utan att de är medvetna om det. Där är man ju inte lika påpassad som i en affär. Vitsen är ju att lokalen är kameraövervakad, vilket borde ha en avskräckande effekt på oärliga personer.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag ska köpa en klocka imorgon. Säljaren har bestämt tid med mig hos en AD.
Många påstår att affär mellan två privatpersoner hos AD är en myt. Bör jag avstå affären?
 

jmspar123

Cartier
Jag ska köpa en klocka imorgon. Säljaren har bestämt tid med mig hos en AD.
Många påstår att affär mellan två privatpersoner hos AD är en myt. Bör jag avstå affären?

Avsta affaren?
Ar varan inte till din belatenhet sa skall du givetvis avsta fran affar.
Vad AD har att gora med om du finner objektet till belatenhet eller ej forstar jag inte.
Ar objektet salufort av en AD?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Avsta affaren?
Ar varan inte till din belatenhet sa skall du givetvis avsta fran affar.
Vad AD har att gora med om du finner objektet till belatenhet eller ej forstar jag inte.
Ar objektet salufort av en AD?
Nej objektet är ej salufört av en AD. Säljaren ville göra affären hos AD och jag gick med på det, det kändes tryggt tills jag började läsa här i tråden... Nu påstår ju många att privataffär hos AD är en myt.
 

jmspar123

Cartier
Nej objektet är ej salufört av en AD. Säljaren ville göra affären hos AD och jag gick med på det, det kändes tryggt tills jag började läsa här i tråden... Nu påstår ju många att privataffär hos AD är en myt.

Inte tror jag en AD tillater tva privatpersoner att gora "affar" i dennes lokaler under nagon illusion att det foreligger nagon garanti eller sakerhet.
Ar dessutom ytterst tveksam till att en sadan affar ens skulle tillatas. Kanner saljaren en bodknodd sa val att denne upplater plats for en utomstende affar?

Du far val fraga din motpart vem hos AD som godkant detta och vidimera riktigheten innan du beger dig annostades.
A andra sidan. Har du inga kontanter med dig sa kan det val kvitta var ni mots for att avsyna objektet om du nu inte kanner sadan radsla for att mota en obekant att detta ar overvaldigande oavsett var det ager rum?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Största anledningen till att man träffas hos AD är väl för att vertifiera att klockan är äkta?!
Men det gör de ju inte direkt du kommer in i butiken. De vill troligen ha klockan ett tag för att urmakaren ska undersöka den och sedan tar de betalt för ett äkthetsintyg. Att sedan få göra upp en privat affär i lokalen brukar de ändå inte tillåta.
 

jabres

Omega
AD funkar inte. Har inte gjort på många år.
Nej, jag kan tänka mig det - förstår inte hur det skulle gå till. Fine om man känner någon i butiken eller dylikt, men att bara kliva in och stå i ett hörn som två fån känns ju konstigt. Däremot verkar det finnas potential för ADs att erbjuda en sådan tjänst, det skulle ju vara rätt schysst. "Vi ser till att affären går tryggt till"
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Grymt! Tack för infon!

Jag visste att man kunde ändra sin swishgräns, men trodde gränsen gick vid 30k hos SEB, där jag är kund. Antar att man kanske måste ringa dem för att höja högre än vad hemsidan tillåter. Jag får kika närmare på det när det närmar sig föräljning. Tack!
Det är köparen som behöver höja beloppsgränsen. Du som mottagare av swish behöver inte göra något alls. Men gör klart för köparen att denne bör ordna detta i förväg med sin bank.
 

Mcdonkey

Breitling
Men det gör de ju inte direkt du kommer in i butiken. De vill troligen ha klockan ett tag för att urmakaren ska undersöka den och sedan tar de betalt för ett äkthetsintyg. Att sedan få göra upp en privat affär i lokalen brukar de ändå inte tillåta.
Har svårt att se AD ens gå med på det, dom tjänar inget på det och ha sin lokal occuperad av människor som inte handlar ser jag ingen vits med för dom.
 
Topp