Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Via Swedbank så går det att höja till 150 000 via internetbanken. Det ska gå att ringa SEB och få gränsen höjd upp till 150 000.Grymt! Tack för infon!
Jag visste att man kunde ändra sin swishgräns, men trodde gränsen gick vid 30k hos SEB, där jag är kund. Antar att man kanske måste ringa dem för att höja högre än vad hemsidan tillåter. Jag får kika närmare på det när det närmar sig föräljning. Tack!
Angående plats för affär så är det väl en myt att man kan träffas hos AD och göra upp affär. Möjligen är de vänligt inställda om du råkar känna någon som jobbar där alternativt vill justera länk direkt efteråt eller få verifierad äkthet på något sätt. Ett tips är ju annars på ett kontor där man kan i lugn och ro sitta och klämma och avsluta affären. Publika ställen såsom caféer är väl också OK. Undvik de köpare som vill att du ska åka iväg till något ensligt industriområde för att göra affär en sen kväll...
Blir skevt om en ny medlem börjar kräva att köparen ska ha massa referenser när hen själv inte har några.Några tips.
- Träffa endast medlemmar med (många) bra omdömen
- Fik eller liknande kan vara bra att ses på
- Swish fungerar även för högre belopp
Det var bara ett tips. Jag skulle personligen aldrig träffa någon som inte har goda referenser.Blir skevt om en ny medlem börjar kräva att köparen ska ha massa referenser när hen själv inte har några.
Jag förstår din poäng men att kräva något närDet var bara ett tips. Jag skulle personligen aldrig träffa någon som inte har goda referenser.
Nordea har numera en hård spärr på 50k. Något som skall vara säkerhetsbetingat men som i praktiken minskar säkerheten för privatpersoner eftersom det inte finns lämpliga alternativ. Jag tror tyvärr det gäller några fler banker men Nordea går som alltid först med att vara sämst digitalt trots sin ambition om motsatsen. (Dom är iofs kass även analogt/IRL och vad man nu vill jämföra med.Du ändrar din swishgräns temporärt för en dag när du vill swisha större belopp. Logga in på din internetbank (eventuellt inte i app utan i webbläsare på datorn) och leta efter swishinställningarna.
Köpare som inte känner till detta kan man eventuellt undvika, det är uppenbarligen första gången de gör en affär över några tusen med en annan privatperson?
Man kräver givetvis att köparen har referenser, men man kräver inga pengar i förskott. Enkelt.Blir skevt om en ny medlem börjar kräva att köparen ska ha massa referenser när hen själv inte har några.
Nu har jag inte kollat om någon redan kommenterat detta men jag upplever att du vänder på begreppen.7% säljarprovision ger:
Antag klubbat pris 93 457 kr
Köparen betalar: 93 457 * 1,07 = 100 000
Säljaren får: 93 457 * 0,85 = 79 438 kr
Med Patrik J:s nedprutade säljarprovision tar Kaplans alltså 21% avgift.
Lite mer rimligt. Om man inte har bråttom kanske man skall lägga minsta säljpriset ganska högt, och hoppas på eventuell försäljning i butik? Mitt största problem med detta är att de låter spekulanter känna på klockorna (så var det i alla fall förr), det krävs bara en oerfaren kund för att ha sönder en mekanisk klocka, inte helt och hållet, men för många tusenlappar.
Jag kunde inte höja gränsen via SEB:s internetbank sist, utan var tvungen att ringa. Till råga på allt hade de mage att fråga var jag fått pengarna från och vad jag ska ha dem till. Behandlad som en simpel kriminell, helt utan anledning.Grymt! Tack för infon!
Jag visste att man kunde ändra sin swishgräns, men trodde gränsen gick vid 30k hos SEB, där jag är kund. Antar att man kanske måste ringa dem för att höja högre än vad hemsidan tillåter. Jag får kika närmare på det när det närmar sig föräljning. Tack!
Innebär den hårda spärren att man aldrig kan swisha mer än 50k? Större belopp än så måste göras med vanlig banköverföring?Nordea har numera en hård spärr på 50k. Något som skall vara säkerhetsbetingat men som i praktiken minskar säkerheten för privatpersoner eftersom det inte finns lämpliga alternativ. Jag tror tyvärr det gäller några fler banker men Nordea går som alltid först med att vara sämst digitalt trots sin ambition om motsatsen. (Dom är iofs kass även analogt/IRL och vad man nu vill jämföra med.
Det finns väl ingen AD som tillåter att man gör privata affärer i deras lokaler. Och att göra det på ett bankkontor innebär att det görs utan att de är medvetna om det. Där är man ju inte lika påpassad som i en affär. Vitsen är ju att lokalen är kameraövervakad, vilket borde ha en avskräckande effekt på oärliga personer.Ni som nämner att man kan träffas på bank eller Ad, vad menar ni? Erbjuder de sådana tjänster att agera som mellanhand eller kliver ni in i butiken bara? Och banken? I väntrummet eller?
JessInnebär den hårda spärren att man aldrig kan swisha mer än 50k? Större belopp än så måste göras med vanlig banköverföring?
AD funkar inte. Har inte gjort på många år.Ni som nämner att man kan träffas på bank eller Ad, vad menar ni? Erbjuder de sådana tjänster att agera som mellanhand eller kliver ni in i butiken bara? Och banken? I väntrummet eller?
Jag ska köpa en klocka imorgon. Säljaren har bestämt tid med mig hos en AD.
Många påstår att affär mellan två privatpersoner hos AD är en myt. Bör jag avstå affären?
Nej objektet är ej salufört av en AD. Säljaren ville göra affären hos AD och jag gick med på det, det kändes tryggt tills jag började läsa här i tråden... Nu påstår ju många att privataffär hos AD är en myt.Avsta affaren?
Ar varan inte till din belatenhet sa skall du givetvis avsta fran affar.
Vad AD har att gora med om du finner objektet till belatenhet eller ej forstar jag inte.
Ar objektet salufort av en AD?
Nej objektet är ej salufört av en AD. Säljaren ville göra affären hos AD och jag gick med på det, det kändes tryggt tills jag började läsa här i tråden... Nu påstår ju många att privataffär hos AD är en myt.
Största anledningen till att man träffas hos AD är väl för att vertifiera att klockan är äkta?!Jag ska köpa en klocka imorgon. Säljaren har bestämt tid med mig hos en AD.
Många påstår att affär mellan två privatpersoner hos AD är en myt. Bör jag avstå affären?
Berätta gärna hur detta slutade...Jag ska köpa en klocka imorgon. Säljaren har bestämt tid med mig hos en AD.
Men det gör de ju inte direkt du kommer in i butiken. De vill troligen ha klockan ett tag för att urmakaren ska undersöka den och sedan tar de betalt för ett äkthetsintyg. Att sedan få göra upp en privat affär i lokalen brukar de ändå inte tillåta.Största anledningen till att man träffas hos AD är väl för att vertifiera att klockan är äkta?!
Nej, jag kan tänka mig det - förstår inte hur det skulle gå till. Fine om man känner någon i butiken eller dylikt, men att bara kliva in och stå i ett hörn som två fån känns ju konstigt. Däremot verkar det finnas potential för ADs att erbjuda en sådan tjänst, det skulle ju vara rätt schysst. "Vi ser till att affären går tryggt till"AD funkar inte. Har inte gjort på många år.
Det är köparen som behöver höja beloppsgränsen. Du som mottagare av swish behöver inte göra något alls. Men gör klart för köparen att denne bör ordna detta i förväg med sin bank.Grymt! Tack för infon!
Är på väg i skrivande stund. Återkommer.Berätta gärna hur detta slutade...
Har svårt att se AD ens gå med på det, dom tjänar inget på det och ha sin lokal occuperad av människor som inte handlar ser jag ingen vits med för dom.Men det gör de ju inte direkt du kommer in i butiken. De vill troligen ha klockan ett tag för att urmakaren ska undersöka den och sedan tar de betalt för ett äkthetsintyg. Att sedan få göra upp en privat affär i lokalen brukar de ändå inte tillåta.