• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tja, ett sätt är väl helt enkelt att ta en bild med mobilen när man hämtar ut den, så man kan se sammanhanget, om butiken är med på det, vilket de rimligen bör vara.
Skriv nåt på kvittot så att man ser att det inte är fejkat.
 

Rolexmaster

Omega
Friends Of KS
Tja, ett sätt är väl helt enkelt att ta en bild med mobilen när man hämtar ut den, så man kan se sammanhanget, om butiken är med på det, vilket de rimligen bör vara.

Skriv nåt på kvittot så att man ser att det inte är fejkat.
Provtryckningskvitton jag har sett ser i princip bara ut som en kortslip. Det står ingen identifikation alls. Men då har det inte gjorts någon täthetsservice förstås utan bara provtryckning. Kanske irrelevant.
Skicka till Kaplans!
De utfärdar intyg.

Tack för tipsen! Man får testa och se vad som hjälper helt enkelt. Det kan vara bra att göra det framför köparen i så fall så är man där tillsammans....
 

HSK

Patek
2-Faktor
Som rubriken lyder så har jag funderat på detta länge. Är själv upp i en förhandling med en potentiell köpare av min klocka.

Köparen vill så klart kolla upp om den är äkta vilket jag självfallet går med på dock vart ska man göra det.

Det handlar om en Rolex så det första jag gjorde var att åka in till Bergströms, men liksom många gånger hittills så vill de inte hjälpa till.

Därav är frågan om någon känner till ett bra och säkert ställe som vill hjälpa till med värdering/ skriva intyg i Malmö området.

Tror även att detta kommer hjälpa andra i framtiden.
Saknas cert? Om inte så borde väl det vara bevis nog då det går att kolla upp serienumret. :happyhappy:
 

Rolexmaster

Omega
Friends Of KS
Saknas cert? Om inte så borde väl det vara bevis nog då det går att kolla upp serienumret. :happyhappy:
Vissa vill ändå kolla upp uret trots att cert finns. Visst ett cert är en värdehandling i sig och borde vara en avgörande faktor för att visa att klockan är äkta , men man vill ändå kolla upp så att ingen har pysslat med själva urverket...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vissa vill ändå kolla upp uret trots att cert finns. Visst ett cert är en värdehandling i sig och borde vara en avgörande faktor för att visa att klockan är äkta , men man vill ändå kolla upp så att ingen har pysslat med själva urverket...
Jag kan på sätt och vis förstå oron men det måste samtidigt finnas rimliga gränser. Om man har en klocka vars serienummer stämmer överens med cert och har bekräftats vara äkta av butiken som sålt den så känns det ganska långsökt att börja misstänka att delar av urverket skulle ha bytts ut mot kopior osv.

Har man så pass lite förtroende för säljaren så gör man kanske bäst i att avstå från affär om det inte är direkt från en respekterad handlare. Ett äkthetsintyg/värdering är ju bara ett A4-blad med lite generell information om skick osv. där serienummer framgår och är nog betydligt svårare att bekräfta äktheten på om den som utfärdat det nu inte för egna register och sparar kopior på samtliga värderingar.
 

Rolexmaster

Omega
Friends Of KS
Jag kan på sätt och vis förstå oron men det måste samtidigt finnas rimliga gränser. Om man har en klocka vars serienummer stämmer överens med cert och har bekräftats vara äkta av butiken som sålt den så känns det ganska långsökt att börja misstänka att delar av urverket skulle ha bytts ut mot kopior osv.

Har man så pass lite förtroende för säljaren så gör man kanske bäst i att avstå från affär om det inte är direkt från en respekterad handlare. Ett äkthetsintyg/värdering är ju bara ett A4-blad med lite generell information om skick osv. där serienummer framgår och är nog betydligt svårare att bekräfta äktheten på om den som utfärdat det nu inte för egna register och sparar kopior på samtliga värderingar.

Håller med. I så fall är det ju bäst att avstå från en affär om säljaren/köparen inte har förtroende för varandra...
 

bogeyman

Omega
F29A394C-9ECE-486A-A6A7-CF513F317D4B.jpeg
Hej
Har en datejust 42mm med blå urtavla uttagen 2017. Inköpt på Bergströms ur i Gbg. Tror ni att man får ut mer på Kaplans auktion än om man säljer själv?
Tänker att om man får mer på Kaplans o man drar av Kaplans provision så kanske inte mellanskillnaden blir så stor än om man säljer själv. Vill helst inte ha med folk att göra o betalar gärna lite för en smidig affär .
F29A394C-9ECE-486A-A6A7-CF513F317D4B.jpeg
 

jmspar123

Cartier
F29A394C-9ECE-486A-A6A7-CF513F317D4B.jpeg
Hej
Har en datejust 42mm med blå urtavla uttagen 2017. Inköpt på Bergströms ur i Gbg. Tror ni att man får ut mer på Kaplans auktion än om man säljer själv?
Tänker att om man får mer på Kaplans o man drar av Kaplans provision så kanske inte mellanskillnaden blir så stor än om man säljer själv. Vill helst inte ha med folk att göra o betalar gärna lite för en smidig affär .
F29A394C-9ECE-486A-A6A7-CF513F317D4B.jpeg

Att du skulle fa ut mer hos Kaplans an privat ar nog en onskedrom,men vad ar det vart for dig att slippa tjafsa med en massa snackpellar,bazaarhandlare,kusiner och broder du inte ens visste om att du var slakt med?
Var ska du salja din klocka? Blocket? Klocksnack? Tradera? Chrono24? Ar detta gratis? Ar din tid gratis?

Vill du slippa strul och spilld tid vajer du Kaplans/Annat Auktionshus for max exponering av din vara.Kunden ar trygg(are) da de koper av en kand serios aktor och inte Bogeyman som ingen vet vem det ar (ja nu kanske du ar en jattekand person,men da skulle du nog inte fraga har)
Varderar du din tid till noll och ingenting sa annonserar du privat. Da kanske du klammer ut 10.000mer. Precis samma princip som varfor folk valjer att byta in sin bil nar man koper en ny istf att salja den privat. Man ar bekvam.
 

bogeyman

Omega
”Att du skulle fa ut mer hos Kaplans an privat ar nog en onskedrom,men vad ar det vart for dig att slippa tjafsa med en massa snackpellar,bazaarhandlare,kusiner och broder du inte ens visste om att du var slakt med?”

Tror att du har rätt! Undrar om man kan villkora ett lägstabud hos Kaplans för försäljning. Men då skall dom ha en provision antar jag (med rätta).
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
F29A394C-9ECE-486A-A6A7-CF513F317D4B.jpeg
Hej
Har en datejust 42mm med blå urtavla uttagen 2017. Inköpt på Bergströms ur i Gbg. Tror ni att man får ut mer på Kaplans auktion än om man säljer själv?
Tänker att om man får mer på Kaplans o man drar av Kaplans provision så kanske inte mellanskillnaden blir så stor än om man säljer själv. Vill helst inte ha med folk att göra o betalar gärna lite för en smidig affär .
F29A394C-9ECE-486A-A6A7-CF513F317D4B.jpeg
Sälj den till en gråhandlare istället?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hjälp mig här. Har ingen aning!
Så här skulle jag gjort:

1, Kollar vad liknande klockor gått för här på KS senaste året
2, Annonserar ut klockan här på KS, 2-3 tusen kr mindre än vad det är värd om du vill bli av med den snabbt.
3, Sälja enbart till någon med ett par års medlemskap här på forumet, samt med många positiva referenser från tidigare affärer.
 

jmspar123

Cartier
”Att du skulle fa ut mer hos Kaplans an privat ar nog en onskedrom,men vad ar det vart for dig att slippa tjafsa med en massa snackpellar,bazaarhandlare,kusiner och broder du inte ens visste om att du var slakt med?”

Tror att du har rätt! Undrar om man kan villkora ett lägstabud hos Kaplans för försäljning. Men då skall dom ha en provision antar jag (med rätta).

Ta klockan till Kaplans och hor vad de anser den bor kunna saljas for.
Gillar du siffrorna sa salj den med det forbehall att blir buden under X sa saljer jag inte.
Forhandla provosionen till max 5-7%. Rolex ar inte svart att salja..
 

bogeyman

Omega
Ta klockan till Kaplans och hor vad de anser den bor kunna saljas for.
Gillar du siffrorna sa salj den med det forbehall att blir buden under X sa saljer jag inte.
Forhandla provosionen till max 5-7%. Rolex ar inte svart att salja..


Är det någon som har koll på vad som ären rimlig summa på värdet? Har kollat på annonser och sett vad man begärt..... men vad får man?
Ingen som köpt en nyligen?
 

Stein

Cartier
Är det någon som har koll på vad som ären rimlig summa på värdet? Har kollat på annonser och sett vad man begärt..... men vad får man?
Ingen som köpt en nyligen?
Finns inte en chans att få ut mer. Säljaren betalar 15% och köparen 20% i provision. Den måste alltså säljas för betydligt mer än marknadsvärde för att få ut mer.
 

Nodese

Omega
2-Faktor
Tror kaplans behöver ca 2 veckor för att utförda ett äktehetsintyg eller liknande. Vore smidigt om detta kunde göras på dagen om man bokar tid, så kunde man smidigt och tryggt möta säljare i butik. Nån som vet om detta är möjligt någonstans?
 

joca

Patek
2-Faktor
Tror kaplans behöver ca 2 veckor för att utförda ett äktehetsintyg eller liknande. Vore smidigt om detta kunde göras på dagen om man bokar tid, så kunde man smidigt och tryggt möta säljare i butik. Nån som vet om detta är möjligt någonstans?
Härlig killgissning..
Har gjort ca 50 intyg hos Kaplans och det har alltid tagit 1-3 dagar.
Vissa perioder (inför större auktioner) har de sagt att de behöver 5-10 dagar men då har jag valt att återkomma vid ett annat tillfälle istället.
Vad baserar du din "tro" på?
 

Nodese

Omega
2-Faktor
Härlig killgissning..
Har gjort ca 50 intyg hos Kaplans och det har alltid tagit 1-3 dagar.
Vissa perioder (inför större auktioner) har de sagt att de behöver 5-10 dagar men då har jag valt att återkomma vid ett annat tillfälle istället.
Vad baserar du din "tro" på?
Tror enligt samtal med en på kaplans. Men varierar väl efter hur mycket dom har att göra. Spelar ingen roll om det tar 2 eller 14 dagar, om jag inte får det gjort samma dag så är det inte av intresse för min del. Tack för att du delar din erfarenhet, uppskattas hjärtligt.
 

Salesmayne

Panerai
De senaste två åren så har jag märkt att säljare av klockor nästintill vägrar sälja sina ur om pengarna inte swishas men när jag frågar varför har jag aldrig fått en vettig anledning. Vi snackar alltså inte om F2F möten utan affärer som görs upp medelst överföring och frakt av objekt.

Mig veterligen så är det väl jag som köpare som löper störst risk vid överföringar så varför denna överdrivna försiktighet? Jag hade kanske förstått det om man var en helt ny medlem men jag har trots allt varit med ett litet tag iaf och har gjort några affärer genom åren.

God kväll damer och herrar
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Om vi vänder på frågan, varför inte använda swish?

(Vet dock att vissa banker är klurigare än andra vad gäller swish. Har Swedbank, inte haft några problem)
 
Topp