• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur matchar ni klocka med klädstil?

Har senaste året intresserat mig mer och mer för herrstil och när man hänger i olika forum och kollar på youtubekanaler om ämnet dyker det rätt ofta upp stilregler av olika slag. En kanal som jag följer lade upp denna infographic för ett tag sedan. Vore kul att se om ni klockconnoisseurer håller med?

Hur noga är ni själva när ni väljer klocka efter klädstil?
c860a6f0088d529608c38164189215a1.jpg

Bonusfråga: Vart skulle ni säga att vintageklockor av lite annorlunda stuk passar in?

Pratar vi lite mer dressat så är en bra utgångspunkt:
Brunt armband = bruna skor
Svart armband = svarta skor
Länk = beror på färg på klockan och övrig klädsel

I övrigt är det inte så strikt i dagens Sverige med typ av klocka till vad även om vissa modeller gör dig bättre till vissa kläder.

Ja, jo, givetvis. Jag bryr mig också om vad jag har på mig men jag syftade på själva matchningen mellan kläder och klocka, vad som är "rätt" och "fel".
Tja, det är detaljerna i samklang som gör helheten i mina ögon.
Det är en sak att varje komponent är snygg i sig, men om det inte passar ihop så blir ändå helheten mindre bra. Jag försöker alltid matcha färger, framför allt på läder, med övriga outfiten så gott det går.

En mer casual outfit går bättre med kanske en dykare eller kronograf på nato medans något mer dressat funkar bättre med en kostymklocka av mer minimalistisk stil.
Samma gäller för skor, skärp, byxor osv. Allt hänger ihop och bildar något snyggt tillsammans. :pompus:

Tja, det är detaljerna i samklang som gör helheten i mina ögon.
Det är en sak att varje komponent är snygg i sig, men om det inte passar ihop så blir ändå helheten mindre bra. Jag försöker alltid matcha färger, framför allt på läder, med övriga outfiten så gott det går.

En mer casual outfit går bättre med kanske en dykare eller kronograf på nato medans något mer dressat funkar bättre med en kostymklocka av mer minimalistisk stil.
Samma gäller för skor, skärp, byxor osv. Allt hänger ihop och bildar något snyggt tillsammans. :pompus:
Du verkar fokusera på själva kläderna och absolut är det viktigt att allt passar tillsammans. Många kan tycka ett rött och ett rosa plagg är snygga separat men ihopa ser det bedrövligt ut. Vad jag menar däremot är att du kan ha en Sub till vad som helst eller en Calatrava till shorts och piké om du så vill. Jag har aldrig någonsin fått en kommentar på mina klockor, jag tror att icke-entusiaster inte bryr sig om en sådan detalj. Om "de" skulle göra det så räcker det med en DW eller Michael Kors för att folk ska tycka att du är cool och har bra stil...

Här kan du få inspiration TS: https://klocksnack.se/threads/dagens-kläd-ur-matching.5507/
Personligen så kan jag tycka att mer dressade klockor känns lite fel till mer chillad outfit på samma sätt som jag inte heller gillar dykare till kostym. Är inte så förtjust i länk till kostym överhuvudtaget egentligen, bär nästan alltid en klocka med läderarmband. Detta kan dock kanske bero på klockorna jag äger samt att jag normalt inte bär kostym till vardags, utan oftast till lite mer festliga tillställningar.

Vill man smälta in och bli osynlig så stämmer nog den där tabellen bra, men det är kontrasterna/stilbrotten/personliga valet som gör något intressant och personligt. Jag tycker det är som roligast man följer sig egna känsla.

Är en relativt ung och "simpel" kille, kör Sub eller DJ till jeans/chinos & t-shirt/piké. Blir ganska sällan kostymdags men om fallet skulle inträffa så kör jag DJ då den passar lite bättre till just det. Kan hända att jag sätter den på läderband.

Fattar inte frågan, här väljer vi väl klocka först och kläder sen, eller? ;)

Brukar bara känna att det kan bli i närheten av ett problem med lite mer färgglada klockor som min Pouge och Pepsi. Sen brukar känslan leda mig till att matcha läder och metaller någorlunda lika i alla sammanhang.

Vill man smälta in och bli osynlig så stämmer nog den där tabellen bra, men det är kontrasterna/stilbrotten/personliga valet som gör något intressant och personligt. Jag tycker det är som roligast man följer sig egna känsla.
Kan hålla med. Träffar jag nån som bär tex en sub på slitet nato till kostym så blir jag ju oändligt mycket mer nyfiken än på någon som bär en random dressklocka. Sen inser jag ju att det beror mer på att jag är skadad i huvudet.

Gud vilket trams.. Jag förstår dock att klädstil och senaste modet kan vara en hobby för många och att det är superviktigt med matchning av allt.. t om när man går till kiosken för att köpa ett paket mjölk.

Själv är jag bara bitter för att jag på fritiden ofta av lathet går runt med en säkert inte riktigt moderiktig skinnjacka eller t om en Under Armour hoodie, ett par jeans och en lagom spännig t-shirt. Mina löpardojor som jag mode-vidrigt använder som fritidsskor går säkert emot alla regler i Klädbibeln.. Dock rör jag mig utomhus mycket sällan förutom till och från bilen och därifrån till och från jobbet - och på jobbet använder jag uniform.. Så jag har aldrig riktigt tid att bära några snygga klangmatchade kläder och armband.
En gång per år när jag går på bröllop eller julfest har jag på mig en icke-skräddarsydd kostym..

Men jag har på mig vilken klocka jag vill till de här outfiten och får ligga och vara lycklig iallafall.

Tillbaka
Topp