• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Oew

Rolex
Som rubriken lyder, hur rättfärdigar ni ett köp på nya klockor? vilka usp'ar används? Köper era respektive andra saker för en lika hög summa?
 
P

Philippe Stern

Guest
Ja men sen så är det ju många inklusive jag som har en delad ekonomi, och då är det inte längre lika viktigt vem som tjänat pengarna.
Delad ekonomi? Hahahaha! Delar ni på din inkomst? Har ni ett give and take-förhållande. Du ger och hon tar?
Nej, en kvinna som bitchar över ens inköp, kläder, klockor, utseende, vänner etc är bara ett Farstaglitter, Golddigger eller bara en enkel simpel bitch.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hade senast ett samtal om det igår, efter att jag bokade en Daytona... att jag borde ha rådfrågat henne först, hm :)
Har dock märkt att ju fler klockor du köper, desto mer avtrubbat blir det. Partnern ger upp helt enkelt.
Så länge man klarar sig ekonomiskt, så ska det inte vara några problem med nya klockinköp, tycker jag då...
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Jag bara kööööööör (vi har inte delad ekonomi, dock är hon läkare och en betydligt bättre individ än mig (på flera sätt) exempelvis har hon aldrig ens fått en trafikbot..., jag har fått henne intresserad och köpt vintage som hon går igång på, det tänker jag fortsätta med. Hon har aldrig lagt sig i mina affärer och har en egen karriär samt egen deg på kontot.
 

Cryssarn

Rolex
Delad ekonomi? Hahahaha! Delar ni på din inkomst? Har ni ett give and take-förhållande. Du ger och hon tar?
Nej, en kvinna som bitchar över ens inköp, kläder, klockor, utseende, vänner etc är bara ett Farstaglitter, Golddigger eller bara en enkel simpel bitch.
nu förstod åtminstone jag det som att dom delar bådas löner.

on topic så tycker min att det är slöseri med pengar, men bryr sig inte så länge jag inte låter lillgrabben fara illa eller gör ett stort hål i våra undanlagda pengar. med andra ord, om jag lägger undan lite av min lön varje månad så bryr hon sig inte om vad jag gör med dom så länge vi har tak över huvudet och vi inte svälter
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Morsan och farsan har också gemensam ekonomi men en annorlunda modell.
Båda sätter in samma summa varje månad som ska täcka alla fasta och rörliga kostnader. Den summan som blir över efter insättning får dom spendera hur dom vill.
 
Morsan och farsan har också gemensam ekonomi men en annorlunda modell.
Båda sätter in samma summa varje månad som ska täcka alla fasta och rörliga kostnader. Den summan som blir över efter insättning får dom spendera hur dom vill.
Denna metod kör vi också i dagsläget. För min del är det ganska svårt att motivera för tillfället då vi har ganska mycket gemensamma kostnader kopplade till hemmet och barnet. Därutöver tjänar min sambo betydligt bättre än mig vilket gör att jag redan som det är, är den begränsande faktorn i allt man önskar göra som renoveringar, resor osv osv. Detta gör att dyrare klockköp inte går för sig. Hon är dessutom helt ointresserad av att "få" saker som någon form av muta.

Har nog mest att göra vad man har för ekonomi, har man så man klarar alla utgifter ovan med marginal så skulle nog inte min bry sig så mycket men att komma dragandes med att vi får vänta med köksrenoveringen i 1 år för jag köpt en klocka till är ju inte direkt aktuellt :)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Gemensam ekonomi såtillvida att vi bägge drar sitt strå till stacken för de fasta tråkiga utgifterna, sen gör vi vad f-n vi vill för resten var och en för sig. Inget knorr angående varandras leksaker.
 

svesam

Rolex
Varannan till pappa och varannan till mamma.
Skitlätt, fast nu är det tyvärr dags för "varannan till mamma" så nästa klocka till mig dröjer...:)
 

JohnDoe

Rolex
Det finns redan en o annan tråd om detta. Under förutsättning att man inte missköter sin ekonomi så är väl var och en fri att köpa vad man vill för de egna pengarna. Även en delad ekonomi måste ju innehålla en privat del.
 
  • Like
Reactions: JLW

JohnDoe

Rolex
Jodå vi vet nog det. Med risk för att vara lite vinklad i debatten brukar det vara så att delad ekonomi betyder "frun bestämmer" vad som är "bra för familjen". Det är helt fel. Stryk hennes kläder, smink, gardiner, möbler etc så får du en annan dialog. Själv har jag tvärnobbat all gemensam ekonomi.
 
Topp