• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Jodå vi vet nog det. Med risk för att vara lite vinklad i debatten brukar det vara så att delad ekonomi betyder "frun bestämmer" vad som är "bra för familjen". Det är helt fel. Stryk hennes kläder, smink, gardiner, möbler etc så får du en annan dialog. Själv har jag tvärnobbat all gemensam ekonomi.
Har dock svårt att se och motivera att klockor till mig är viktigare än familjens gemensamma hem. Detsamma med gemensamma resor osv. Det är för mig ganska svårt på det stora hela att motivera att JAG ska ha saker när hon vill lägga pengar på OSS. Det betyder ju dock inte att man inte har ett eget sparande och egna "lekpengar". Mängden av dem beror ju helt på vad man tjänar och vad familjen kostar att "driva runt".
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Delad ekonomi? Hahahaha! Delar ni på din inkomst? Har ni ett give and take-förhållande. Du ger och hon tar?
Nej, en kvinna som bitchar över ens inköp, kläder, klockor, utseende, vänner etc är bara ett Farstaglitter, Golddigger eller bara en enkel simpel bitch.
Sådär ja, nu är du som vanligt igen. Var rädd för att du skulle sluta hugga när man träffat den lilla trevliga människan bakom fantomatens trikå:)
 

JohnDoe

Rolex
Det är exakt det här problemet jag menar när partnerns intresse är heminredning och jag är helt ointresserad. Så på vilket sätt skulle den femtielfte nya soffan vara viktigare när den gamla är snygg nog och felfri.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Delad ekonomi? Hahahaha! Delar ni på din inkomst? Har ni ett give and take-förhållande. Du ger och hon tar?
Nej, en kvinna som bitchar över ens inköp, kläder, klockor, utseende, vänner etc är bara ett Farstaglitter, Golddigger eller bara en enkel simpel bitch.
Man kan väl säga som så att man delar på bådas ekonomi... Liksom en enda stor pott. Det är nog så de flesta äktenskap eller samboförhållanden funkar ekonomiskt. Kan tänka mig att det är annorlunda om det finns företag eller "familjeförmögenheter" inblandade så kan det vara andra uppdelningar.
Min fru är från Farsta så det där med bitch stämmer! I alla skall stundtals. ;-)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man kan väl säga som så att man delar på bådas ekonomi... Liksom en enda stor pott. Det är nog så de flesta äktenskap eller samboförhållanden funkar ekonomiskt. Kan tänka mig att det är annorlunda om det finns företag eller "familjeförmögenheter" inblandade så kan det vara andra uppdelningar.
Min fru är från Farsta så det där med bitch stämmer! I alla skall stundtals. ;-)
För att ha delad ekonomi måste man ha en kvinna som vill ha en. Tror med andra ord att den gode Stern inte tillhör målgruppen för den här frågan...
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Det underlättar om man har en partner som delar ens intresse och som har samma (eller ännu mer) uppfuckade referensramar om vad som är rimligt att lägga på en klocka. Eller ett par löparskor. Eller en cykel. Och som har vett på att värdesätta det faktum att man har möjlighet att handla sånt här utan att behöva leva på potatis i en månad eller låta ungarna gå med trasiga kläder. Ni får säga till era partners att de ska vara förbaskat tacksamma att ni lägger era pengar på klockor istället för på vapen och knark. Och skänk en peng till välgörenhet varje månad som själslig rening.
 

JohnDoe

Rolex
Det underlättar om man har en partner som delar ens intresse och som har samma (eller ännu mer) uppfuckade referensramar om vad som är rimligt att lägga på en klocka. Eller ett par löparskor. Eller en cykel. Och som har vett på att värdesätta det faktum att man har möjlighet att handla sånt här utan att behöva leva på potatis i en månad eller låta ungarna gå med trasiga kläder. Ni får säga till era partners att de ska vara förbaskat tacksamma att ni lägger era pengar på klockor istället för på vapen och knark. Och skänk en peng till välgörenhet varje månad som själslig rening.
Absolut, det kan ta några "uppgraderingar" innan man hittar en partner med dyra hobbies. Båda skjuter in vad som behövs till hushållet och gör bäst f... man vill för resten.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fan vad bra fredags tråd kvällen är räddad!

Mina bidrag

Hon: Har du en Rolex?
Jag: haha skojar du? Den är falsk, en riktig är ju svindyr!

(Grand seiko/Tudor)
Hon: vad fin klocka! Ser dyr ut?
Jag: köpte den på EBay för 2200 så visst lite kostade den! Men det förtjänar jag.
( Undvek ordet € :woot:)

Kul som sattan
 

tomva1

Omega
Vi har ett gemensamt konto för att täcka leva&bo biten. Resterande gör respektive precis vad man vill med. Som ohyggliga summor på klockor.
 
Jag handlar o hon säger typ jaha. Jag drar in den större ekonomin och vi har inte delad ekonomi heller. Men ibland får jag lite dåligt samvete o då kostar det en snordyr väska.
 
Morsan och farsan har också gemensam ekonomi men en annorlunda modell.
Båda sätter in samma summa varje månad som ska täcka alla fasta och rörliga kostnader. Den summan som blir över efter insättning får dom spendera hur dom vill.
Vi kör också på den modellen vilket funkar utmärkt och innebär att så länge jag inte går och bränner pengarna som vi ska renovera köket för på en klocka så behövs inget rättfärdigas eller motiveras.
 
Min tjej kommer lämna mig om jag köper en till. Jag måste ha en smp 300 senast igår helst men hur fixar jag den och behåller bruden samtidigt? Älskar ju både henne och klockan.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Vår lösning är ett gemensamt konto där alla hushållsomkostnader samt boendekostnader dras ifrån. Resten av vår egen lön finns på våra personliga konton och spenderas på personliga saker. Igår tex köpte jag min första "riktiga" klocka. Skulle hämta ut den idag men postnordhelvetet meddelade med darrande stämma att den kan först avhämtas på måndag!!! Jag blir så arg.
 
P

Philippe Stern

Guest
Min tjej kommer lämna mig om jag köper en till. Jag måste ha en smp 300 senast igår helst men hur fixar jag den och behåller bruden samtidigt? Älskar ju både henne och klockan.
Köööööp! Ett bra test för att se om hon verkligen älskar dig eller en en kvinna som håller sitt ord. Du får en klocka. Om hon ljuger så får du behålla henne. Då vet du att din tjej är en lögnerska. Om hon inte ljuger så förlorar du henne. Då vet du att du missat en fin och hederlig tjej. Men du fick en klocka som tröst :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jävla amatörer! Detta är enklare än att stjäla godis från småbarn... Se bara till att betala alla räkningar, om ni har lån, plus mat etc, gör ni det, kan hon köpa sina skor, handväskor, kläder osv för sina pengar, nu är det hur lugnt som helst att köpa klockor, elektronik eller vad ni vill för era pengar! Att ha delad ekonomi kommer inte på kartan skulle jag säga.
 
Senast ändrad:
Topp