• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Gelmax

Cartier
Hos oss är det enkelt - gemensamt konto dit vi båda för över samma belopp (nästan... jag lägger lite mer). Från det kontot tas alla dagliga gemensamma utgifter: barn, hus, hund, båt, etc. Det man har kvar på sitt lönekonto är upp till var och en att spendera på det man vill (senaste åren har en del gått till jakt och klockor från mitt eget konto). Vill man göra större gemensamt utlägg - t.ex resa eller renovering så betalar vi hälften var från våra egna konton.
 
För vår del så gör jag vad jag vill med mina pengar. Men klockköpen sker ju inte på bekostnad av resor och renovering etc. Då hade man nog haft problem. Men tanken på att lägga mina pengar i nån slags familjepool får mig att vilja ta värvning i valfri facist-klubb och jaga kommunister. En vän till mig drar in flera miljoner om året men han behöver gå och tigga pengar när han ska köpa nytt kikarsikte, hon däremot lustköper lampor till det ”gemensamma” hemmet. Nu är jag arg igen.
 

Gelmax

Cartier
För vår del så gör jag vad jag vill med mina pengar. Men klockköpen sker ju inte på bekostnad av resor och renovering etc. Då hade man nog haft problem. Men tanken på att lägga mina pengar i nån slags familjepool får mig att vilja ta värvning i valfri facist-klubb och jaga kommunister. En vän till mig drar in flera miljoner om året men han behöver gå och tigga pengar när han ska köpa nytt kikarsikte, hon däremot lustköper lampor till det ”gemensamma” hemmet. Nu är jag arg igen.
Haha... hade gjort mig skogstokig... Jag drar mina pengar till stacken och tar (drygt) hälften av alla gemensamma utlägg. Vad jag gör med resten är 100% min ensak - det har nämligen INGEN påverkan på resten av familjen - ingen behöver försaka något!
 
Haha... hade gjort mig skogstokig... Jag drar mina pengar till stacken och tar hälften av alla gemensamma utlägg. Vad jag gör med resten är 100% min ensak - det har nämligen INGEN påverkan på resten av familjen - ingen behöver försaka något!
Jag försöker att ligga lite över hälften just för att det aldrig ska bli diskussion. Meeen klocklådan lider ju lite. 😀
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jo... köper man sen nytt, eller nästan nytt, som i mitt fall, bor man väldigt billigt. Förutsätter ju förstås att man har inga eller låga lån.
Blir också billigt att sätta av till framtida köks och badrums renoveringar om man har god tid på sej.
Vår villa kostar knappt 5000 i månaden inkl el, värme, försäkring osv... 130 kvadrat hyfsat centralt i Sveriges 4 dyraste stad.... slå på 5000 för renoveringar och saker som går sönder så bor vi ändå skitbilligt.
10 tkr/ månaden... vad får man för lägenhet för det?

On topic: mkt pengar över till bilar och klockor utan att behöva mörka 😀
Men jag spar mest på hög... pengar alltså.

Jag ser det som nåns fru tidigare i tråden, pengar är trygghet 😀
Ser det också som bra fuck-off kapital med ett par årslöner på banken...
I längden så är det nog billigare med hus, ja, men det fanns en period då pengarna bara flög iväg. Putsade fasaden för 250k och kort därefter gick bergvärmepumpen sönder och behövde bytas ut för 80k 😬

Och nu i somras så renoverade vi tre badrum för 600k...

Osv. Osv...
 

Master J

Audemars
2-Faktor
I längden så är det nog billigare med hus, ja, men det fanns en period då pengarna bara flög iväg. Putsade fasaden för 250k och kort därefter gick bergvärmepumpen sönder och behövde bytas ut för 80k 😬

Och nu i somras så renoverade vi tre badrum för 600k...

Osv. Osv...

Jo, villa = krav på reservkonto
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
För vår del så gör jag vad jag vill med mina pengar. Men klockköpen sker ju inte på bekostnad av resor och renovering etc. Då hade man nog haft problem. Men tanken på att lägga mina pengar i nån slags familjepool får mig att vilja ta värvning i valfri facist-klubb och jaga kommunister. En vän till mig drar in flera miljoner om året men han behöver gå och tigga pengar när han ska köpa nytt kikarsikte, hon däremot lustköper lampor till det ”gemensamma” hemmet. Nu är jag arg igen.
Då har dem ju bara en dålig uppdelning och otydliga ramar. Och att han verkar vara en mes. Man måste inte låta sig bli överkörd bara för att man försöker vara jämställd...
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Haha... hade gjort mig skogstokig... Jag drar mina pengar till stacken och tar (drygt) hälften av alla gemensamma utlägg. Vad jag gör med resten är 100% min ensak - det har nämligen INGEN påverkan på resten av familjen - ingen behöver försaka något!
Får din övriga familj låna pengar av dig vid behov, så är det ju riktigt bra.
 
Då har dem ju bara en dålig uppdelning och otydliga ramar. Och att han verkar vara en mes. Man måste inte låta sig bli överkörd bara för att man försöker vara jämställd...
Inte jämställdhet utan bara husfrid som gör det. Nåväl. Mer på ämnet så tänker jag för hela min familj skull att jag inte ska göra för dåliga affärer. Jag hade exempelvis inte kunnat köpa en ny klocka med dåligt andrahandsvärde. Detta är störigt när man vill utveckla hobbyn och slå till på en ny MRG eller Nardin diver.
 

Jompa99

Omega
Här kör vi allt till ett konto som vi sen betalar alla utgifter med samt sätter av pengar till sparkonto, båt, hus, barn och resor. Sen avsätter vi en peng var som vi får leka med. Det som blir kvar på kontot varje månad går in på gemensamma sparkontot. Så har vi täckt de saker vi ”måste” ha så bryr hon sig inte om vad jag gör även om hon skakar på huvudet åt vissa av mina spontaninköp.. :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har säkert skrivit i den här tråden tidigare, men som flera andra så har vi ett gemensamt konto till vilket vi för över en summa varje månad och så behåller var och en resten. Jag sparar en hel del, men underhåller också en del samlarintressen varav denna hobby är en. Jag behöver därmed inte rättfärdiga någonting, men visst ville jag det i början av hobbyn. Nu köper jag bara, hon behöver inte veta allt jag gör. Det känns bara ohälsosamt om man skall hålla på och fråga om lov, men alla är olika. Lägger ingen värdering i det egentligen utan tänker att vi har ett bra system som funkar för oss.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Kan tycka att en procentuell fördelning av lön är en rättvis idé. Tjänar du 50k så sätter man över 25 till det gemensamma, tjänar man 30k ja då sätter man över 15.
Lever man tillsammans så ska det väl vara någon form av rättvisa annars blir det ju jobbit om den som tjänar mindre ska hänga med i samma levnadsstil.
Hur man förvaltar sitt övriga kapital eller andra inkonster än lön tycker jag var och en måste bestämma annars blir det ju orättvist åt andra hållet. En procentuell fördelning är ju lagom solidariskt utan att bli allt för sossigt, man lever ju trots allt ihop..
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan tycka att en procentuell fördelning av lön är en rättvis idé. Tjänar du 50k så sätter man över 25 till det gemensamma, tjänar man 30k ja då sätter man över 15.
Lever man tillsammans så ska det väl vara någon form av rättvisa annars blir det ju jobbit om den som tjänar mindre ska hänga med i samma levnadsstil.
Hur man förvaltar sitt övriga kapital eller andra inkonster än lön tycker jag var och en måste bestämma annars blir det ju orättvist åt andra hållet. En procentuell fördelning är ju lagom solidariskt utan att bli allt för sossigt, man lever ju trots allt ihop..
Det är den lösningen jag och Frau har. Vi har under vår tid tillsammans gått runt varandra i lön men räknesnurran är procentuell och baseras på lön efter skatt. Funkar rätt bra och eliminerar hittills (sju år in) alla diskussioner om pengar och vart de ska gå.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Inte jämställdhet utan bara husfrid som gör det. Nåväl. Mer på ämnet så tänker jag för hela min familj skull att jag inte ska göra för dåliga affärer. Jag hade exempelvis inte kunnat köpa en ny klocka med dåligt andrahandsvärde. Detta är störigt när man vill utveckla hobbyn och slå till på en ny MRG eller Nardin diver.
Blir för mkt ot nu men deras minsta problem verkar vara kikarsikten och lampor.

Hur som är det orimligt att mena att deras problem på ngt vis är typiskt för gemensam ekonomi och att det är en orsak att ha delad ekonomi. Att dra kopplingar till kommunism är ju också dödslöjligt.
 
Blir för mkt ot nu men deras minsta problem verkar vara kikarsikten och lampor.

Hur som är det orimligt att mena att deras problem på ngt vis är typiskt för gemensam ekonomi och att det är en orsak att ha delad ekonomi. Att dra kopplingar till kommunism är ju också dödslöjligt.
Jag erkänner att dramatiska överdrifter inkluderats för effekt. Folk bestämmer själva hur de vill organisera sitt hushåll.
 

nilbri

Cartier
Frugan säger ingenting. Hon tycker det är kul med att jag har en hobby. Fast hon förstår inte varför jag tycker det är kul med klockor. Själv bär hon på heltid min Reverso. :)
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Frugis brukar ändå säga att jag är blåst som håller på, fast iofs i samma mening också säga att det är därför hon älskar mig 😁 🥰

Måste säga att jag har en himla bra Frugis, som faktiskt låter mig hålla på med alla galenskaper och upptåg som jag gör.
Gäller inte bara klockor 😊
 
Topp