• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Trevliga samlingar! Funderar kring att börja samla eller byta ut. Hur tänker ni om servicekostnader i relation till antalet klockor? Blir det mindre när varje modell får lite armtid?

Daydate, Seamaster, Monaco

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    465.1 KB · Visningar: 144
Trevliga samlingar! Funderar kring att börja samla eller byta ut. Hur tänker ni om servicekostnader i relation till antalet klockor? Blir det mindre när varje modell får lite armtid?
Det beror väl lite på hur klockorna används och när man anser att en klocka behöver servas men ja, jag skulle säga att rotation leder till lägre servicekostnader (så länge de används eller åtminstone dras upp någon gång då och då men det är ett ickeproblem så länge du inte har en gigantisk samling) samtidigt som det finns andra som menar att klockorna bör servas med ett visst intervall oavsett om de används eller ej då oljorna torkar som det brukar heta. Ett ämne som det är väldigt svårt att få klarhet i då det finns lika många åsikter som medlemmar på forumet. ;)

Just nu tre klockor som jag är ganska nöjda med. Flippat en del och börjat gå ner i size på klockorna. Vill fylla sista platsen men vet inte med vad. Möjligen Cartier Santos medium fast då ryker nog tanken. Gillar även Zenith Defy Classic Skeleton men den är nog för stor, kul tavla dock. Jakten är i full gång! 😀

38D416F8-75B6-4EA7-80D1-63680A782239.jpeg

Senast ändrad:
Just nu tre klockor som jag är ganska nöjda med. Flippat en del och börjat gå ner i size på klockorna. Vill fylla sista platsen men vet inte med vad. Möjligen Cartier Santos medium fast då ryker nog tanken. Gillar även Zenith Defy Classic Skeleton men den är nog för stor, kul tavla dock. Jakten är i full gång! 😀

38D416F8-75B6-4EA7-80D1-63680A782239.jpeg
Grym jäkla samling! Riktigt välbalanserad och högkvalitativ samling! Snyggt jobbat

Jag hade kompletterat med en dykare av något slag. Kanske en 14060 two-liner :)

Såhär ser min samling ut. Speedyn använts absolut mest, nästan dagligen. Tagen fick jag i studentpresent av mina föräldrar och var den klockan som startade mitt intresse. Lemanian var min första mekaniska klocka och är nog tvåa bakom speedyn. Zenithen har jag funderat på att sälja men ser inte vad jag skulle köpa för något för samma peng som är mer unikt eller roligt så den får stanna. Casion är perfekt som golfklocka och Seikon är farsans gamla.
Är nu väldigt sugen på en Panerai. Om suget håller i sig till sommaren kanske det blir ett köp :)
20210111_211116.jpg

Grym jäkla samling! Riktigt välbalanserad och högkvalitativ samling! Snyggt jobbat

Jag hade kompletterat med en dykare av något slag. Kanske en 14060 two-liner :)
Tack! Dykare är oftast lite större ur. Hade en Yachtmaster tidigare som satt fint på armen men som jag sålde. Kan ibland ångra det. Får fundera på nästa köp men tack för tipset :).

Tack! Dykare är oftast lite större ur. Hade en Yachtmaster tidigare som satt fint på armen men som jag sålde. Kan ibland ångra det. Får fundera på nästa köp men tack för tipset :).
Tänkte på det varav jag rekommenderade en 5-siffrig sub då dessa är mycket nättare än de 6-siffriga :)

Du har dock grym smak vad gäller klockor så är säker på att det blir mycket bra oavsett val!

Tänkte på det varav jag rekommenderade en 5-siffrig sub då dessa är mycket nättare än de 6-siffriga :)

Du har dock grym smak vad gäller klockor så är säker på att det blir mycket bra oavsett val!
Aldrig varit inne på äldre klockor men den du rekommenderade är mycket trevlig. Inte så påläst om modellen. De är nog populära och svåra att få tag på gissar jag. Har du koll på ungefärlig prislapp på en sådan i bra skick?

Håller med @Diskaren om att de femsiffriga är bättre än de sexsiffriga. Jag själv gillar lite nättare klockor och tycker att de sexsiffriga blir alldeles för ”biffiga” på handleden.

Kaplans har en i butik för 93’. Att bedöma skick etc. lämnar jag till någon som är mer påläst på sub :)

Håller med @Diskaren om att de femsiffriga är bättre än de sexsiffriga. Jag själv gillar lite nättare klockor och tycker att de sexsiffriga blir alldeles för ”biffiga” på handleden.

Kaplans har en i butik för 93’. Att bedöma skick etc. lämnar jag till någon som är mer påläst på sub :)

Tack för tipset. Ser trevlig ut, tydligen en senare modell (4 liner) 😀

Tillbaka
Topp