• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Ny här på KS har börjat samla på mig klockor under senaste 2 åren och det går väl bra tycker jag, skx och bambinon kom idag på posten från två andra trevliga KS:are:)
Ursäkta bildkvalitén jag är så dålig på fota klockor...
Ps Daytonan sitter på armen!
Mvh
Har inte tillräckligt bra öga för att vara säker, men den där GMT:n ser lite suspekt ut. Kan mycket väl vara bildkvalitén som lurar så ta inte illa upp om den är reko.
Har du bättre bild? :)

Självklart är den äkta:) jag skickar nya bilder på den när jag kommer hem ikväll inga problem
Mvh
Som sagt, jag hoppas inte du tog illa upp. Tyckte bara vridringen såg lite konstig ut, (lite grådassig och oskarp), men då är det antagligen bara pga bildkvalitén.

Det är fantastisk klocka, kul att du fått tag på en! :)

Måste säga att jag är imponerad av att många har så många och fina klockor i sina samlingar. Själv är jag inte där, har bara en (1) klocka, så man kanske inte ens kan kalla det för samling? IWC Mark XVI med länk. Tycker den både är klassisk och modern på samma gång. Anyhow, har liksom svårt att se att jag skulle vara en sån person som så många andra som har många klockor. Visst är det kul med variation, men jag resonerar nog mer som så att jag hellre har en fin klocka än många ”halvfina”. Missförstå mig rätt, jag menar inte att någons klocka är halvfin, eller att min IWC skulle vara jättefin, jag menar att jag nog hellre skulle sälja IWC’n för att kunna köpa en betydligt finare/dyrare klocka snarare än att komplettera ytterligare en ”halvfin” klocka. Less is more liksom.

Måste säga att jag är imponerad av att många har så många och fina klockor i sina samlingar. Själv är jag inte där, har bara en (1) klocka, så man kanske inte ens kan kalla det för samling? IWC Mark XVI med länk. Tycker den både är klassisk och modern på samma gång. Anyhow, har liksom svårt att se att jag skulle vara en sån person som så många andra som har många klockor. Visst är det kul med variation, men jag resonerar nog mer som så att jag hellre har en fin klocka än många ”halvfina”. Missförstå mig rätt, jag menar inte att någons klocka är halvfin, eller att min IWC skulle vara jättefin, jag menar att jag nog hellre skulle sälja IWC’n för att kunna köpa en betydligt finare/dyrare klocka snarare än att komplettera ytterligare en ”halvfin” klocka. Less is more liksom.
Håller med helt om att ”less is more”. Försöker själv ha som regel att om jag inte blir nykär varje gång klockan åker på handleden så platsar den ej i ”samlingen”.

• Like
Reactions: khx
Håller med helt om att ”less is more”. Försöker själv ha som regel att om jag inte blir nykär varje gång klockan åker på handleden så platsar den ej i ”samlingen”.
Den där lite svår för mig. Jag har en klocka som jag inte älskeliälskar, men den sitter ganska hårt fast, för jag:
-gillar den
-hade ett h-e att få den att funka
-uppskattar att den är en intressant modell
-skulle ha svårt att hitta en likadan

I övrigt tycker jag att det är en rimlig regel.

Förstår dig precis. Problematiken med det tänket för mig är att jag aldrig kommer riktigt till skott med vilken klocka jag skall välja. Står på listan för en Explorer 1 vilket jag hoppas det blir i slutändan men just nu sneglar jag på en sub, cartier, eller en tudor GMT.

• Like
Den där lite svår för mig. Jag har en klocka som jag inte älskeliälskar, men den sitter ganska hårt fast, för jag:
-gillar den
-hade ett h-e att få den att funka
-uppskattar att den är en intressant modell
-skulle ha svårt att hitta en likadan

I övrigt tycker jag att det är en rimlig regel.
Förstår hur du menar. Ren självbevarelsedrift för min del. Utan min ”regel” så skulle jag relativt omgående samla på mig allt för många (för mig) dyra pjäser som aldrig skulle få handledstid.

• Like
Förstår hur du menar. Ren självbevarelsedrift för min del. Utan min ”regel” så skulle jag relativt omgående samla på mig allt för många (för mig) dyra pjäser som aldrig skulle få handledstid.
Hoho. Apropå pjäser så är ju din Reverso du har till salu överfet. Vore det inte en massa onödiga (ej klockrelaterade) utgifter nu så skulle jag slå till.

Hoho. Apropå pjäser så är ju din Reverso du har till salu överfet. Vore det inte en massa onödiga (ej klockrelaterade) utgifter nu så skulle jag slå till.
Roligt att du nämner den! Just den klockan är ett typexempel på en pjäs jag bara önskar att jag kunde få att fungera tillsammans med kläder/skor. Ser tokbra ut i endast kalsonger men för varje plagg som åker på desto sämre blir det... Surt!

Din klocka är ju en utmärkt GADA (go anywhere do anything). Jag håller på sätt och vis med om ditt resonemang och det var så det började för mig. Men sen ville jag inte slita mer än nödvändigt på vardagsklockan, så då blev det dykare på länk till helger och skärgårdssemester. Men sen var den lite tung och fin för snickeri och träning, så då blev det g-shock. Och sen något finare till kostym.
Rolex explorer är väldigt nära den perfekta klockan för mig, och jag hade kunnat köpa en istället för alla mina. Men då hade jag haft en klocka som inte riktigt är "jag" och som jag skulle behöva vara rädd om och orolig för. Och som ändå inte gör allt jag vill.
0CECA2A7-45EF-47C0-AA13-27A566764568.jpeg

Bilagor

• 1A9799AE-E083-4116-A439-5FBDFD75A203.jpeg
    1A9799AE-E083-4116-A439-5FBDFD75A203.jpeg
    435.4 KB · Visningar: 73
Jag håller med dig, under 2020 sålde jag av väldigt många billigare klockor. Nu äger jag bara två klockor plus en G-Shock och OWG-March klockan men den ska med största sannolikhet säljas i April.

Din klocka är ju en utmärkt GADA (go anywhere do anything). Jag håller på sätt och vis med om ditt resonemang och det var så det började för mig. Men sen ville jag inte slita mer än nödvändigt på vardagsklockan, så då blev det dykare på länk till helger och skärgårdssemester. Men sen var den lite tung och fin för snickeri och träning, så då blev det g-shock. Och sen något finare till kostym.
Rolex explorer är väldigt nära den perfekta klockan för mig, och jag hade kunnat köpa en istället för alla mina. Men då hade jag haft en klocka som inte riktigt är "jag" och som jag skulle behöva vara rädd om och orolig för. Och som ändå inte gör allt jag vill.

GADA var ett nytt ord för mig. Men håller med, jag har en GADA 😊

Jag förstår resonemanget, man kan alltid hitta orsaker till att komplettera med fler. Framförallt att slippa vara rädd om sin klocka i vissa situationer köper jag rakt av. Funktionsmässigt så vet jag inte.. möjligtvis en träningsklocka då för ren träningsfunktionalitet (måste erkänna att jag trånat mer än en gång på Apple Watch). Men en att skaffa nån chronographklocka för att kunna ta tid osv förstår jag inte riktigt. Det är mina ögon bara en feature som kanske ser cool ut, men som jag sa tidigare; less is more. Tid och datum räcker. Och så riktigt sjysst kvalitetskänsla.

Rolex Explorer är fin. En bra och snygg klocka som passar till det mesta. I mitt fall drömmer jag om en Datejust II med räfflad vitguldsring och jubileelänk. ❤️

Förstår dig precis. Problematiken med det tänket för mig är att jag aldrig kommer riktigt till skott med vilken klocka jag skall välja. Står på listan för en Explorer 1 vilket jag hoppas det blir i slutändan men just nu sneglar jag på en sub, cartier, eller en tudor GMT.
Haha, känner igen det där. Fina klockor. Som jag skrev tidigare, för mig är det en DJ 41mm som lockar. Och efter den så får det bli en Patek Philippe. I wish 😊

Min trio efter sålt av det mesta:

SMP - så mycket wis för kronan har aldrig upplevt. Keeper! 😁😆

SLA033 - Vi har haft ett turbulent förhållande, men känns som den får stanna tills vidare. Speciellt nu när Seiko vattnar ur ”Willard” med ännu fler varianter.

SBEE001 - kvartzare jag köpte 2017, perfekt trädgård/bygga klocka, dessutom servad ☺️. Pantzeeer!
3C484370-4B21-4469-889B-43C3C67CE876.jpeg
13EE70FB-D291-40C1-9CF2-C0A83B85E6EA.jpeg

Förstår helt ditt resonemang och dit skulle jag också vilja komma, ”innerst inne” en klocka som skulle bäras och historien skulle fyllas vartefter. Tyvärr ser jag inte hur jag skulle kunna välja bara en bland alla alternativ 🤔 Men låt säga tre klockor och då tror jag att jag skulle kunna gå vidare med bb58, bb36 och min S.U.F. och sluta där, kanske. Skulle jag absolut välja en så 58:an, mer pengar än så skulle jag nästan bli rädd att använda klockan för de hänger på armen oberoende av aktivitet. Kvalitet till vettig peng (för mig) och rätta känslan. Det fina även med denna hobby är att var och en får välja hur och lämplig budget 👍

Senast ändrad:
sry för tiden är ute på landet.. har inga nya ”bra” bilder på den för min iPhone 7 är katastrofal 😂
Är det samma klocka på bilderna? De två bilderna till vänster ser ut att vara på äkta klockor medan bilden till höger på handleden ser fel ut. Siffror på bezeln är inte nedsänkta är väl det som sticker ut mest?

Han bytte namn och tog bort sin näst senaste inlägg. Glider killen runt med fake klockor med flit eller har stackarn blivit blåst?

Ska jag va ärlig tror jag att jag har blivit blåst på en ”frankenstein” för 100k... hoppas ni kan förstå mig bättre varför jag skäms... fyfan
Så du går från att kolla på klockor för 1000kr till att bli blåst på 100 papp. Känns troligt... Eller så köper du fake-klockor. Dags för dig att byta forum tror jag.

Tillbaka
Topp