• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

"Samling" med citattecken är nog ett bra epitet på min... klockhop. Jag tror dock att jag inte är helt ensam om att också ha ett gäng dyngklockor :lol:
DSC_1009_2.jpg

Det är Certina, Bulova, Jan Wic, Swatch, Cupillard Rieme, Sturmanskie, Glycine, Tissot, Lagonda, Junghans, Omega, Timex, Parnis, Tell, Travita, Aurogenta, Enicar, Seagull, några noname och säkert någon jag har glömt, men kul är det! :D
Saknas gör min Nivada Grenchen som är hos Farfars Klocka och får lite TLC.

Viggen skrev:
Tredje klockan från höger ser intressant ut, Omega? :)

Yes, en semi-hermetic i med boett sterlingsilver och tavla i porslin från ca 1920-talet (kommer inte ihåg). Vatten/damm-skyddad med skruvad glasring. Mäter 35.3 cm. Enda som saknas är balansfjädern...

Aurum skrev:
Viggen skrev:

Yes, en semi-hermetic i med boett sterlingsilver och tavla i porslin från ca 1920-talet (kommer inte ihåg). Vatten/damm-skyddad med skruvad glasring. Mäter 35.3 cm. Enda som saknas är balansfjädern...

Klart cool! Måste vara en riktig dyrgrip dessutom. Du har många fina klockor i din samling, men just denna fångade min uppmärksamhet. Vet inte varför, men den står väl ut på något sätt. :D

Viggen skrev:
Aurum skrev:
Viggen skrev:

Klart cool! Måste vara en riktig dyrgrip dessutom. Du har många fina klockor i din samling, men just denna fångade min uppmärksamhet. Vet inte varför, men den står väl ut på något sätt. :D

Så är det ibland, just denna är ju rätt udda och tror inte jag sett någon i Sverige. Men de är inte särskilt dyra även om det finns en del samlare. Gemene man är antingen ointresserad eller ovetande om dessas existens. Denna Omega är ju något av en standardmodell som inte heller var särskilt tät. De som kostar pengar är oftast full hermetic, dvs man måste öppna boetten för att dra upp dem. Täta men opraktiska och det var därför Rolex gjorde succé med sitt inköpta patent på skruvkronan. Helt klart en intressant del av armbandsurets utveckling!

Aurum skrev:
Så är det ibland, just denna är ju rätt udda och tror inte jag sett någon i Sverige. Men de är inte särskilt dyra även om det finns en del samlare. Gemene man är antingen ointresserad eller ovetande om dessas existens. Denna Omega är ju något av en standardmodell som inte heller var särskilt tät. De som kostar pengar är oftast full hermetic, dvs man måste öppna boetten för att dra upp dem. Täta men opraktiska och det var därför Rolex gjorde succé med sitt inköpta patent på skruvkronan. Helt klart en intressant del av armbandsurets utveckling!

Tackar för lektionen och infon om klockan! Kul när man lär sig något nytt. :D
Jag får hålla ögonen öppna och se om ett sådant ur dyker upp en vacker dag. Vore fint att ha i samlingen. :)

samling.jpg

Såhär ser det ut i dagsläget:
Övre raden;
1: Indisk klocka -Vinst från KS
2: Mikael Kors chrono -Till salu
3: G-shock Alla borde ha en
4: Omega De ville -Farsgubbens.
5: Orient Bambino -för uppklädda tillfällen

Undre raden:
1: Citizen full lume moddad av mig -den ultimata bioklockan
2: Seiko Sumo -grymt skön med egen stil
3: Seiko mm300 -helt underbar
4: Seiko 6309-7040 -Klassisk tjockis.
5: Seiko FFF -Moddad av mig. Stilren.

Thats it. Har tre klockor liggandes i garderoben vad jag vet. Ett Omega fickur, en till Omega De ville och en Casio -pre G-shock.

Ursäkta för den dåliga bilden, ska ta nya "snart" (läs, när jag orkar).

IMG_3692.jpg

Samlingen kommer snart uttökas med en AT8500 Blue Dial :)

Ajax skrev:
Ursäkta för den dåliga bilden, ska ta nya "snart" (läs, när jag orkar).

Samlingen kommer snart uttökas med en AT8500 Blue Dial :)

Det blir en riktigt fin samling med AT:n ovanpå de andra läckerbitarna! Jag är avundsjuk!! :roll:

Niklas S
Gillar verkligen din samling, säskilt OQ DayDaten i vitguld.
Vad fick dig att tycka att en GMT inte platsade i samlingen?
Håller dock med om att en Datejust behövs i varje Rolexsamling.

Hej!
Ny på forumet sedan helgen. Är imponerad över kunskapsnivå och aktivitet.

Efter att ha fått upp klockintresset de senaste två åren och köpt på mig diverse halvmesyrer tänkte jag att jag skulle fokusera på tre schyssta klockor med olika karaktär. Dessa är idag:
1. Kostymklockan - JLC Memovox
2. Kronografen - Heuer Carrera
3. Sportklockan - Rolex GMT Master 2

Utöver dessa trängs här:
40-tals Girard Perragaux (liten)
Longines (måste ju ha en kostymare med svart band)
Certina DS (Submariner substitutet som jag haft längst)
Sicura Submarine (Märket som köpte Breitling)
City Bravur (?)

Möjligtvis skulle Heuern kunna bytas mot en Speedmaster, annars känns topptrion ganska så rätt för mig.

Bilagor

• Klockor.JPG
    Klockor.JPG
    329.3 KB · Visningar: 672
Memovoxen ser ju helt underbar ut och GMT:n är den klocka jag själv skulle behållt av mina om jag bara fick ha en kvar.
Själv har jag ingen kronograf men Heuer Carrera är ju inte riktigt samma "dussinklocka" som Speedmastern ;)

Criss Cross skrev:
Hej!
Ny på forumet sedan helgen. Är imponerad över kunskapsnivå och aktivitet.

Efter att ha fått upp klockintresset de senaste två åren och köpt på mig diverse halvmesyrer tänkte jag att jag skulle fokusera på tre schyssta klockor med olika karaktär. Dessa är idag:
1. Kostymklockan - JLC Memovox
2. Kronografen - Heuer Carrera
3. Sportklockan - Rolex GMT Master 2

Utöver dessa trängs här:
40-tals Girard Perragaux (liten)
Longines (måste ju ha en kostymare med svart band)
Certina DS (Submariner substitutet som jag haft längst)
Sicura Submarine (Märket som köpte Breitling)
City Bravur (?)

Möjligtvis skulle Heuern kunna bytas mot en Speedmaster, annars känns topptrion ganska så rätt för mig.

Hej och välkommen!

Gillar variationen i din samling och framförallt din GMT :)

/ Albin

jabla skrev:
Niklas S
Gillar verkligen din samling, säskilt OQ DayDaten i vitguld.
Vad fick dig att tycka att en GMT inte platsade i samlingen?
Håller dock med om att en Datejust behövs i varje Rolexsamling.
GMT:n platsade bra men jag hade en sprillans GMT ref 16710 m-serie med caliber 3186 på gång,
men den såldes så det blev en datejust i väntan på att rätt objekt dyker upp.
MVH Nicklas.S

Tillbaka
Topp