• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tålig är en automatklocka

meo_swe

Audemars
Varför vill man köpa en klocka för 60k och använda den i dessa miljöer?
Antingen har man jäkligt mycket pengar och tappat respekten för dem eller så är man bara dum...
För att skiten är byggd för det? Annars är det ju lite som att köpa en defender med snorkel och bara använda den till att hämta/lämna barnen på dagis. Helt jävla meningslöst.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För att skiten är byggd för det? Annars är det ju lite som att köpa en defender med snorkel och bara använda den till att hämta/lämna barnen på dagis. Helt jävla meningslöst.
Ja, varför inte köra över klockan med bilen med en gång... Jag menar en Rolex ska ju för fan tåla lite... Jag är ju givetvis ironisk. För mig är det fullkomlig idioti att köpa en klocka för dessa pengar om man ska ha den i miljöer som i princip kommer förstöra klockan, åtminstone exteriört. Kanske även inuti.
Ungefär som att köpa en ferrari och använda den i jordbruket... Jag menar, lite ska den väl tåla.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, varför inte köra över klockan med bilen med en gång... Jag menar en Rolex ska ju för fan tåla lite... Jag är ju givetvis ironisk. För mig är det fullkomlig idioti att köpa en klocka för dessa pengar om man ska ha den i miljöer som i princip kommer förstöra klockan, åtminstone exteriört. Kanske även inuti.
Ungefär som att köpa en ferrari och använda den i jordbruket... Jag menar, lite ska den väl tåla.
Det är en massproducerad produkt vi pratar om.
 

meo_swe

Audemars
Ja, varför inte köra över klockan med bilen med en gång... Jag menar en Rolex ska ju för fan tåla lite... Jag är ju givetvis ironisk. För mig är det fullkomlig idioti att köpa en klocka för dessa pengar om man ska ha den i miljöer som i princip kommer förstöra klockan, åtminstone exteriört. Kanske även inuti.
Ungefär som att köpa en ferrari och använda den i jordbruket... Jag menar, lite ska den väl tåla.
Fast det där är ju inte ens ett försök till en bra liknelse.
På ena sidan har du en klocka som byggdes för bergsbestigare och annat löst folk som behöver en enkel, pålitlig klocka, på andra sidan en bil som är byggd för att gå skitpådigfort på en bana.

Speciellt när Rolex är att betrakta som "lyxsegmentets" traktor.

Edit:
307769.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
För att skiten är byggd för det? Annars är det ju lite som att köpa en defender med snorkel och bara använda den till att hämta/lämna barnen på dagis. Helt jävla meningslöst.

Jag är helt på din sida att man självklart ska använda sina klockor. Men...inte är majoriteten av klockorna byggda för riktigt oöm hantering? Sen att de i de flesta fall klarar det är ju en lite annan sak.

Nu sitter jag i bilen och får läsa på senare, men vilka Rolex, Patek, AP, Lange m.m. har specar enligt ISO, DIN och allt vad det heter som ger grönt ljus för exponering av magnetism, vattensäherhet, stötar m.m.

Så även om man väljer att använda sina klockor i samtliga miljöer man befinner sig, kan ske man också får räkna med att eventuella reparation kan bli svårt att få igenom på garantin i vissa fall.

Men jag håller med dig om att många bruksur behandlas överdrivet försiktigt.
 

meo_swe

Audemars
Jag är helt på din sida att man självklart ska använda sina klockor. Men...inte är majoriteten av klockorna byggda för riktigt oöm hantering? Sen att de i de flesta fall klarar det är ju en lite annan sak.

Nu sitter jag i bilen och får läsa på senare, men vilka Rolex, Patek, AP, Lange m.m. har specar enligt ISO, DIN och allt vad det heter som ger grönt ljus för exponering av magnetism, vattensäherhet, stötar m.m.

Så även om man väljer att använda sina klockor i samtliga miljöer man befinner sig, kan ske man också får räkna med att eventuella reparation kan bli svårt att få igenom på garantin i vissa fall.

Men jag håller med dig om att många bruksur behandlas överdrivet försiktigt.
Milgauss klarar ju i alla fall (lite) magnetism, och som jag sa i mitt första inlägg vågar jag inte uttala mig exakt hur det kommer fungera med just det.
Sub är ju specad enligt ISO 6425.

Och mitt svar gällde ju som sagt en kommentar till en kommentar att TS funderade på att köpa en exp1. Vilken är tillverkad (från början) för att fungera för puckon som bestiger berg. Dvs skiten (EXP1) är byggd för oöm hantering.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Milgauss klarar ju i alla fall (lite) magnetism, och som jag sa i mitt första inlägg vågar jag inte uttala mig exakt hur det kommer fungera med just det.
Sub är ju specad enligt ISO 6425.

Och mitt svar gällde ju som sagt en kommentar till en kommentar att TS funderade på att köpa en exp1. Vilken är tillverkad (från början) för att fungera för puckon som bestiger berg. Dvs skiten (EXP1) är byggd för oöm hantering.

Jag hör dig och håller ju med i stort.

Försöker bara nyansera att alla klockor inte är bygga för alla miljöer och tillfällen :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Man kan inte jämföra en Explorer med en Ferrari. Mer som välbyggda bruksbilar i lite högre prisklass och som tål vardaglig användning. Har en Volvo och en Rolex Explorer av årets modell, vi har även en Opel Astra från 2005 och jag har en Seamaster från 2001. Givetvis iaktar jag klart högre mått av försiktighet med både Rolex-klockan och Volvon men bägge används i vardagligt bruk och spår av användning är ju bara en tidsfråga. Var och en får ju hitta en nivå av användning som dom är bekväma med här.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Grejen är den att när submarinern, explorern etc kom (och ända fram till 70/80tal?) var de de stryktåligaste och hårdaste klockorna som fanns. Dessutom kostade de en bråkdel av vad de gör idag även om de aldrig varit billiga. Idag är dem långt ifrån det stryktåligaste som finns och kostar dessutom huggorm. Kan inte se varför man då ska använda dem som beaters. Tycker absolut de ska användas till vardags och vid lättare hantverksarbeten och sportutövning etc men varför bära en lyxprodukt för ~60k när du ska riva en vägg, springa stridshinderbana eller rota i motorutrymmet på ett fordon?
Skulle jag använda tex en sub på jobbet (framförallt förr) skulle den se tjugo år äldre ut efter ett år. Och förmodligen pajjat någon gång. Men vi är alla olika :). Ingen har förövrigt filmat och lagt upp när de släpper sin sub eller speedy i golvet enligt mitt tidigare inlägg i tråden. Det ska ju en RIKTIG beater med dagens mått mätt lätt klara.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Grejen är den att när submarinern, explorern etc kom (och ända fram till 70/80tal?) var de de stryktåligaste och hårdaste klockorna som fanns. Dessutom kostade de en bråkdel av vad de gör idag även om de aldrig varit billiga. Idag är dem långt ifrån det stryktåligaste som finns och kostar dessutom huggorm. Kan inte se varför man då ska använda dem som beaters. Tycker absolut de ska användas till vardags och vid lättare hantverksarbeten och sportutövning etc men varför bära en lyxprodukt för ~60k när du ska riva en vägg, springa stridshinderbana eller rota i motorutrymmet på ett fordon?
Skulle jag använda tex en sub på jobbet (framförallt förr) skulle den se tjugo år äldre ut efter ett år. Och förmodligen pajjat någon gång. Men vi är alla olika :). Ingen har förövrigt filmat och lagt upp när de släpper sin sub eller speedy i golvet enligt mitt tidigare inlägg i tråden. Det ska ju en RIKTIG beater med dagens mått mätt lätt klara.
Du uttryckte det bättre än jag. Detta är exakt mina tankar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
En machogrej, svinlöjligt.
Jag är för gammal (46) för att vara macho. Däremot uppskattar jag verkligen en fin klocka som jag kan vara rädd om, njuta av och uppskatta. Visst tål dessa klockor hyfsat tuffa tag och normal användning, men att utsätta dem för svetsstänk och mekaniskt grovjobb blir bara fånigt för mig.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är för gammal (46) för att vara macho. Däremot uppskattar jag verkligen en fin klocka som jag kan vara rädd om, njuta av och uppskatta. Visst tål dessa klockor hyfsat tuffa tag och normal användning, men att utsätta dem för svetsstänk och mekaniskt grovjobb blir bara fånigt för mig.

Gott, du behandlar dina sportklockor i stål som jag (och för den delen @meo_swe) använder våra dressur. Inget fel med det, även om jag har svårt att se mig själv falla in under ”macho”-rubriken.

Den dagen jag behandlar en massproducerad sportklocka i stål som om det var en ultratunn Patek i guld är dagen jag säljer av samlingen. Själv ser jag klockorna ungefär som jag ser på mina jympadojjor; ibland slits de mer än annars. Och även där finns det ju folk som går igång på att hålla dem så fräscha som det bara går. Man får själv göra vad man vill med grejerna man köpt, men visst håller en sportrolle för ovan (det var som så de fick sitt rykte).
 

hejhej

Breitling
Om jag åker runt med min 50 000kroners kombi efter en grusväg med två blöta nybadade hundar i bagaget och ett par glassätande ungar i baksätet så är det väl ingen som skulle reagera att jag är en person som är varken macho eller har tappat respekten för mina pengar. Risken är ju stor för både stenskott och permanent nedsmutsad inredning. Och bilen kommer ju förresten hur som helst att tappa resterande värde om 10år till. Det jag vill komma till är att det är konstigt att nio av tio personer skulle höja på ögonbrynen över att man använder en armbandsklocka med motsvarande värde som bilens. Under tillfällen då risken finns att det blir en skada eller någonting som sänker dess värde.
 

hejhej

Breitling
Jag är fascineras av mekaniska klockor. Värderar kvalitet och material otroligt högt. Jag doktorerar oftast i det jag vill skaffa. För att inte sen behöva gå runt och vara missnöjd. Om risken finns att min kanske blivande Explorer går sönder efter några års användande så kan jag leva med det. Hellre det än att använda nånting man inte tycker om, för att man är rädd om det man tycker om.

Jag är har bara varit i klockbubblan i några veckor. Så är har dålig koll på vad det egentligen finns för utbud. Kanske finns nått som passar mig bättre än en Explorer. Kriterierna är mekanisk automat, helst under 40mm i diameter, inget sånt där dykarvred eller siffror utanför själva klockan. Den får ha datum och dag. Egentligen helst ljus bakgrund(tavla?) vit beige ljusgrå osv. Hyfsat tålig. Ett bra glas, skruvad krona kanske? Ett väl beprövat urverk väger tungt. Vill helst ha läderarmband. Men det kan man väl byta fram och tillbaka hur som helst? Snygg stilren design.

Måste ge dubbla tummar upp för aktiviteten på de här forumet! Riktigt trevligt med snabb respons!
 

Reverso

Panerai
Köp en Sinn 556 istället till jobbet


Vill du betala 10 ggr mer så kan du självklart göra det. Men varför, när du har tänkt att använda den på det jobbet du beskriver?

Alternativt köp båda 2 och ha en fritidsklocka och en jobbklocka.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är fascineras av mekaniska klockor. Värderar kvalitet och material otroligt högt. Jag doktorerar oftast i det jag vill skaffa. För att inte sen behöva gå runt och vara missnöjd. Om risken finns att min kanske blivande Explorer går sönder efter några års användande så kan jag leva med det. Hellre det än att använda nånting man inte tycker om, för att man är rädd om det man tycker om.

Jag är har bara varit i klockbubblan i några veckor. Så är har dålig koll på vad det egentligen finns för utbud. Kanske finns nått som passar mig bättre än en Explorer. Kriterierna är mekanisk automat, helst under 40mm i diameter, inget sånt där dykarvred eller siffror utanför själva klockan. Den får ha datum och dag. Egentligen helst ljus bakgrund(tavla?) vit beige ljusgrå osv. Hyfsat tålig. Ett bra glas, skruvad krona kanske? Ett väl beprövat urverk väger tungt. Vill helst ha läderarmband. Men det kan man väl byta fram och tillbaka hur som helst? Snygg stilren design.

Måste ge dubbla tummar upp för aktiviteten på de här forumet! Riktigt trevligt med snabb respons!
IWC Ingenieur, 323904 eller 06. Från mitten till höger.

Finns gummi OEM och läder aftermarket.
Resterande bockar den av dina kriterier tycker jag allt.

IWC-Ingenieur-Automatic-Ref-3292-2013-620x342.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag är fascineras av mekaniska klockor. Värderar kvalitet och material otroligt högt. Jag doktorerar oftast i det jag vill skaffa. För att inte sen behöva gå runt och vara missnöjd. Om risken finns att min kanske blivande Explorer går sönder efter några års användande så kan jag leva med det. Hellre det än att använda nånting man inte tycker om, för att man är rädd om det man tycker om.

Jag är har bara varit i klockbubblan i några veckor. Så är har dålig koll på vad det egentligen finns för utbud. Kanske finns nått som passar mig bättre än en Explorer. Kriterierna är mekanisk automat, helst under 40mm i diameter, inget sånt där dykarvred eller siffror utanför själva klockan. Den får ha datum och dag. Egentligen helst ljus bakgrund(tavla?) vit beige ljusgrå osv. Hyfsat tålig. Ett bra glas, skruvad krona kanske? Ett väl beprövat urverk väger tungt. Vill helst ha läderarmband. Men det kan man väl byta fram och tillbaka hur som helst? Snygg stilren design.

Måste ge dubbla tummar upp för aktiviteten på de här forumet! Riktigt trevligt med snabb respons!
Är kriterierna passa bra på läderband så ger det ingen Explorer, ingen annan Rolex heller egentligen. Datum vill du ha också? Kolla t ex på Omegas Aqua Terra, finns på läder, länk och numera gummi och med svart, blå eller vit tavla. Dom blåa är mest populära.
 

hejhej

Breitling
Är kriterierna passa bra på läderband så ger det ingen Explorer, ingen annan Rolex heller egentligen. Datum vill du ha också? Kolla t ex på Omegas Aqua Terra, finns på läder, länk och numera gummi och med svart, blå eller vit tavla. Dom blåa är mest populära.
Har faktiskt sneglat på nån aqua terra men dom känns i största laget. En billigare variant kanske är tissot pr 100 men den kanske inte håller måtten rent hållbarhetsmässigt. Datum eller inte spelar inte så stor roll egentligen.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har faktiskt sneglat på nån aqua terra men dom känns i största laget. En billigare variant kanske är tissot pr 100 men den kanske inte håller måtten rent hållbarhetsmässigt. Datum eller inte spelar inte så stor roll egentligen.

Om AT är i största laget vill jag dra en lans för Sinn 556. Finns med datum, superfin på läder och rätt i storlek. Dessutom har det en glasbaksida vilket faktiskt är rätt nice när verket är rätt storlek för boetten. Vill du ha ett designspråk motsvarande Explorer. Är det 556A som gäller, annars finns en uppsjö olika tavlor att välja på (min är 566i).

C2BB199A-DB2B-4FF4-9C50-6BD21C09CD34.jpeg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Är kriterierna passa bra på läderband så ger det ingen Explorer, ingen annan Rolex heller egentligen. Datum vill du ha också? Kolla t ex på Omegas Aqua Terra, finns på läder, länk och numera gummi och med svart, blå eller vit tavla. Dom blåa är mest populära.
Inget fel med en Explorer på svart läderband.

Aqua Terra finns i storleken 38.5 :)
Nya är till och med 38mm jämt. :)

En vit på gummi kanske kan vara nåt?

omega-seamaster-aqua-terra-220-12-38-20-02-001-2.jpg
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Köp en snygg Seiko 5 med silvrig eller vit urtavla!

Edit: nevermind, missade att du ville ha en dyr klocka.
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad är det för tekniklösningar som Explorern nyttjar som gör den robustare än t ex en DJ?
Inga numera. Lika tåliga.

Men när det var fyrsiffriga referenser (1016 och 1600), då hade Explorern större tålighet med kraftigare glas och packningar, vilket gjorde den mer trycktålig i vatten. Det gick också att få den med mer köldtålig olja.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Inga numera. Lika tåliga.

Men när det var fyrsiffriga referenser (1016 och 1600), då hade Explorern större tålighet med kraftigare glas och packningar, vilket gjorde den mer trycktålig i vatten. Det gick också att få den med mer köldtålig olja.
Coolt med oljan, hade jag ingen aning om!
 
Topp