• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tålig är en automatklocka

hejhej

Breitling
Hej,
Vi är alla olika i förhållandet till våra klockor. En del tycker att deras finare klockor bara ska användas på söndagar och ha en sk beater i vardagen. Många här på forumet har inte en klocka utan flera och då blir det mer naturligt att man väljer klocka efter ändamål.

Men jag tycka att det är riktigt coolt det du är inne på och jag blir alltid impad av människor som verkligen använder sina saker. Tex de som kör sin gamla Porsche 911 dag in och dag ut, året runt. Motsatsen är alla de som kör omkring i storstäderna med sina suvar. Inte så coolt i mina ögon.

Du får antagligen serva din klocka lite oftare (kanske var 5:e år) men det är nog allt. Så mitt råd till dig är att köp din drömklocka och njut av den varje dag! (Eller bli samlare och byt klocka ofta:)) Sinn, Seiko mm är fina klockor men Rolex är alltid Rolex, nr 1 i mina ögon. Om man ska jämföra med bilar igen så tycker jag att Rolex är som en Porsche 911:a. Kostar absolut en slant men håller värdet otroligt bra jämfört med konkurrenterna och byggd för att användas dagligen. Men visst får man en fin sportbil i en Mazda Miata, Toyota GT86, BMW M3 mm men Porsche är själva definitionen av en sportbil i mångas ögon.

Lycka till med ditt köp!
Jag har bestämt mig för en lite nyare 36mm explorer eller en datejust 36mm med slät ring runt glaset och svart tavla. Egentligen så lik en Explorer som möjligt men med datum ;) kan jag räkna med att den är relativt lik hållbarhetsmässigt? Däremot har beslutsångesten och suget efter en klocka fått mig att köpa en ny Certina ds1. Och den har redan fått hänga med på armen vid svetsning, betongborrning, 5kg släggning, rep av kobajsutgödsling, på badhuset, varit barnleksak, vid skoterkörning, trädfällning och mycket mer! Den går bra och håller tiden med +2 sek/dag. Men då jag samlat mod så ska den bytas mot en 36mm Rolex!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har bestämt mig för en lite nyare 36mm explorer eller en datejust 36mm med slät ring runt glaset och svart tavla. Egentligen så lik en Explorer som möjligt men med datum ;) kan jag räkna med att den är relativt lik hållbarhetsmässigt? Däremot har beslutsångesten och suget efter en klocka fått mig att köpa en ny Certina ds1. Och den har redan fått hänga med på armen vid svetsning, betongborrning, 5kg släggning, rep av kobajsutgödsling, på badhuset, varit barnleksak, vid skoterkörning, trädfällning och mycket mer! Den går bra och håller tiden med +2 sek/dag. Men då jag samlat mod så ska den bytas mot en 36mm Rolex!
En nyare 36mm Explorer kan du inte få då dom inte tillverkats på många år.
Nya 39:mmaren (ref 214270) har Parachrom hairspring och Paraflex vilket gör den mer resistant mot stötar än tidigare (36mm) version.
 

hejhej

Breitling
Vad menar du att man skulle mäta på ett runt armbandsur i så fall?
Bredden vinkelrätt mot armbandet? För att nått ska kallas diameter tycker jag att måttet konsekvent ska vara samma mått runt hela detaljen. Vissa klockor kanske är så. Fast jag är nog bara arbetsskadad och ifrågasätter saker som vissa bara tar förgivet. :)
 

hejhej

Breitling
En nyare 36mm Explorer kan du inte få då dom inte tillverkats på många år.
Nya 39:mmaren (ref 214270) har Parachrom hairspring och Paraflex vilket gör den mer resistant mot stötar än tidigare (36mm) version.
Jag tänker ändå att det har väl inte varit nått problem med de lite äldre versionerna. Prioriterar hellre 36mm än en grej som kanske inte gör nån jättepraktisk skillnad. Har en ny datejust 36mm de nyare delarna i urkverket? För jag tar nog hellre en sån hellre än en explorer om jag ska bestämma mig säkert. Om man jämför en ny 39mm explorer med en ny 36mm datejust. Hur skiljer de sig hållbarhetsmässigt?
 
Angående automat-klockors tålighet; -det händer att jag glömmer att ta av mig beatern (skx007) ibland när jag paddlar. Vi pratar relativt hård motions-/träningspaddling i en till två timmar. Visserligen innebär detta inga hårdare smällar eller slag direkt mot klockan men vi pratar ändå om flera tusen paddeltag per runda i en rörelse som verkligen måste få rotorn att gå i spinn därinne. Detta är dock inga problem och klockan tickar på lika bra som tidigare.. :)
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Har läst lite era inlägg. Och av egna erfarenheter så tål dom flesta mekaniska klockor "hyfsade" hårda stötar, MEN. Det som inte nämnts i inläggen är bandstiften.
Har själv varit med om 1 gång en klocka jag bar på läder band som utsattes för en stöt så bandstiften lossnade och klockan föll. Nu gick inte klockan sönder men KUNDE HA GJORT av själva fallet emot golvet. Och även om inte urverket går sönder så kan glaset spricka. Så bär inte klockor med läderband vid extrema tillfällen. Och läderband är egentligen gjorda för att lossna också för att inte skada handen. Kan tänka mig vissa stållänkar som också kan lossna om inte rätt bandstift sitter i. Så säkrast är att bära klockan på ett nato (om inte natot fastnar i något , som sliter av bandstiftet). Ang Rolex, Rolex har ju speciella bandstift som är tjockare och "hatten" på bandstiftet är annorlunda ( som jag inte sett på andra klockor), som gör att dom är lite stabilare. Men som någon tidigare nämnt så vid EXTREMA stötar kan ju rotorn förstöra i urverket om den utsätts för jätte kraftig stöt/rotation. Och tex Rolex som bars av soldater förr i tiden. Vad gör en soldat egentligen? Springer lite, kryper lite i lera, skjuter lite. Dom grejjerna är inte tillräckliga "stötar" för att förstöra något. Prova tex "boxas"emot en säck, jätte hårt så utsätts klockan för kraftigare stötar. Eller slå med en hammare 8tim dagligen. Ang damm och vatten så är det inga problem sålänge kronan är i skruvad och klockan är ett dykarur. Så JAG tror dom flesta mekaniska klockor tål "hyfsat" hårda stötar men inget EXTREMT. Ungefär som att säga hur fort kan jag köra med en bil och krocka utan att det blir skador? Ju fortare jag kör och krockar , ju större skador..:)
 
Senast ändrad:
Topp