• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tålig är en automatklocka

hejhej

Breitling
jag går i tankar om att köpa mig en dyrare klocka. Exempelvis en Rolex Explorer. Jag har helt fel levnadsstil för att bruka en sådan klocka egentligen. Arbetsdagarna består oftast av svetsning av stålkonstruktioner och snickerijobb i en atmosfär av kobajs. Mina armar utstår alltså kraftiga magnetfält ibland hela dagar. Vibrationer, och vätskor som får järn att rosta bort på nolltid. Är det nån som har vågat använda sin dyra fina klocka under liknande omständigheter? Jag känner en som använd sin digitala casio från åttiotalet från då till nu. Och den ser fördjävlig ut men funkar bra ändå. Jag hoppas kunna ha sanma förväntningar om inte högre på en 50 gånger så dyr klocka?! Visst om man vevar armen i en betongvägg rakt mot klockan av misstag så får den ju gå sönder. Men att skumpa omkring runt en handled halvt övertäck av en tröjarm i 30 år utan några olyckor ska väl en Explorer klara av! Eller? Och visst kan jag köpa en till klocka för 1500kr och ha den på när jag ska vara oförsiktig men nä. Det tilltalar inte mig.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Rolex överlag men främst deras Explorer ÄR ju deras beater och det klarar den med bravur. Det är en mycket tålig klocka. Skapad för att klara tuffa tag.

Jag lovar att du kan veva den i en betongvägg också utan att oroa dig för mycket :)

Jag har själv råkat vara lite för hård med en Explorer. Hjärtat stannade (mitt) men klockan diffar fortfarande 0 sekunder per dygn även idag vilket jag fått höra av nya ägaren.

Pingar @meo_swe också som säkert har lite att säga om din fråga också.
 
Senast ändrad:

mglaum

Panerai
Sir2.jpg
 

Gaffel

Omega
jMina armar utstår alltså kraftiga magnetfält ibland hela dagar.
Det här är väl det du borde oroa dig för. Explorern är väl inte direkt den mest antimagnetiska klockan. Satsa antingen på en med mjukjärnsbur t.ex milgauss eller iwc ingenieur, eller en Omega med de amagnetiska >15000 gauss-verken.
 

Moreno

Cartier
jag går i tankar om att köpa mig en dyrare klocka. Exempelvis en Rolex Explorer. Jag har helt fel levnadsstil för att bruka en sådan klocka egentligen. Arbetsdagarna består oftast av svetsning av stålkonstruktioner och snickerijobb i en atmosfär av kobajs. Mina armar utstår alltså kraftiga magnetfält ibland hela dagar. Vibrationer, och vätskor som får järn att rosta bort på nolltid. Är det nån som har vågat använda sin dyra fina klocka under liknande omständigheter? Jag känner en som använd sin digitala casio från åttiotalet från då till nu. Och den ser fördjävlig ut men funkar bra ändå. Jag hoppas kunna ha sanma förväntningar om inte högre på en 50 gånger så dyr klocka?! Visst om man vevar armen i en betongvägg rakt mot klockan av misstag så får den ju gå sönder. Men att skumpa omkring runt en handled halvt övertäck av en tröjarm i 30 år utan några olyckor ska väl en Explorer klara av! Eller? Och visst kan jag köpa en till klocka för 1500kr och ha den på när jag ska vara oförsiktig men nä. Det tilltalar inte mig.
Ingen mekanisk klocka kommer klara vad en ex G-shock skulle i relation till pris. Du frågar fel fråga. Vill du ha en dyr klocka för att du vill ha en dyr klocka? Köp en dyr klocka. Jag skulle aldrig använda någon dyr klocka vid svetsning eller liknande jobb du beskriver.
 

Molgan

Cartier
Av egen erfarenhet, egentligen mest med Omegas slitvargar som Speedmaster (861) och Seamaster 2254 (1120) så tål de automatiska urverken riktigt vansinningt mycket fysiskt arbete, bilhammare, vinkelslip, ja det mesta faktiskt. Utan problem.
Enda gången jag dödat en mekanisk klocka var vid pool-volleyboll, jag gissar att det blev någon riktigt hård, och hastig smäll som fick verket att stanna.
Rolex kan du räkna med tål allt det du ger det, givetvis kommer det att synas på boeat och länk, men det ska mkt till innan det går paj, oro dig inte för det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Av egen erfarenhet, egentligen mest med Omegas slitvargar som Speedmaster (861) och Seamaster 2254 (1120) så tål de automatiska urverken riktigt vansinningt mycket fysiskt arbete, bilhammare, vinkelslip, ja det mesta faktiskt. Utan problem.
Enda gången jag dödat en mekanisk klocka var vid pool-volleyboll, jag gissar att det blev någon riktigt hård, och hastig smäll som fick verket att stanna.
Rolex kan du räkna med tål allt det du ger det, givetvis kommer det att synas på boeat och länk, men det ska mkt till innan det går paj, oro dig inte för det.
Dock med drastisk ökat slitage på rotorlager osv. Dock ingen svårersatt, bara det att servicen kommer bli lite dyrare framöver.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Inte alls omöjligt att den håller. Men varför ska du tvunget ha den på jobbet? Jobbar du i samma kläder som du har på fritiden? Knappast. Köp en G-shock att ha på jobbet, och en Exp1 att ha på fritiden. Det blir perfekt :)
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Varför använda en lyxklocka för femtio brak när man ska göra riktiga svinjobb när det finns andra klockor som är bättre lämpade? Det du beskriver är ju en mardrömsmiljö för alla klockor och i synnerhet en mekanisk. Brukar sitta och gapflabba när folk här tar en bild på sin rolle när de gräver en grop i rabatten, sätter upp en tavla eller målar en vägg och tycker att "nu har jag använt klockan riktigt grisigt". Det klarar ju vilken klocka som helst. Det är inget snack om att mekaniska klockor idag klarar fantastiskt mycket stryk men jag skulle ändå påstå att de är relativt känsliga jämfört med tex en g-shock.
Här är två bilder när jag släpper min g-shock från två meters höjd. (Gjorde det fyra ggr och försökte lägga upp film men gick inte).
DSC_0353.JPG
DSC_0354.JPG

Någon som är sugen på att göra samma sak med sin Speedy/rolex/tudor etc? :)
 

meo_swe

Audemars
Ja, det här med magnetfält kan ju påverka negativt, Det vågar jag faktiskt inte svara på hur det blir. Men vanligt jävla knegeri klarar klockan galant!
Kör min Sjöö sandström på jobbet med jämna mellanrum, och har även min tudor BB då och då. Båda klarar det galant! Om man inte skjuter en luftventil på botten av misstag... Men en Casio skulle nog också krevera efter en sådan upplevelse...
20171205_061309.jpg
20170921_155449.jpg
20170908_104203.jpg
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kör ba! Min stålsub jag köpte jag ny -10, den har varit med ett par år på bygget, avlossat ca 10000 skott 9mm och varit med om det mesta. Drog en service på den nu efter 7 år, trots att den tickade på bra.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ping @Affe om hur tåliga Rolex är vid snickeriarbeten o dyl. Vill tror deras verk är robustare än nästan alla andras. Magnetfält är en annan femma men problematiken kring det känns ändå överdriven. Omega gör det mesta rätt tycker jag men det där med >15K Gauss känns mest marketing.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ping @Affe om hur tåliga Rolex är vid snickeriarbeten o dyl. Vill tror deras verk är robustare än nästan alla andras. Magnetfält är en annan femma men problematiken kring det känns ändå överdriven. Omega gör det mesta rätt tycker jag men det där med >15K Gauss känns mest marketing.

En Rolex pallar mycket stryk, hur mycket är så klart svårt att säga! Men så länge man inte dammar in handen i 140 km/h som sagt i något hårt, så är det nog ganska så lunch, självklart så kommer den få sina dings och hairlines, men det blir ju patina och klockan får sin charm. Så länge man inte är en flippare så är det bara och köra på tycker jag, jag väljer personligen klocka efter humör och inte efter vad jag skall göra.

Så svaret på @hejhej S fråga är, att, JA; du skall lägga dom där tusenlapparna på en Explorer, för att du kommer att älska den som ditt eget barn i slutänden :p, det är för jävla tråkigt att gå omkring med en 1500kr klocka dag ut och dag in, och sedan bara använda finklockan på helgerna eller på kvällen när man sitter i soffan och häckar!

Vilken av Explorer modellerna skall du välja då?! Hm...personligen gillar jag den tidiga 14270 med luggholes, av dom senare så skulle jag nog välja den som kom ut som 214270 för att den känns mer symmetrisk än vad 114270 gör.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tappar du en klocka eller låter den få en stöt i fel vinkel kan den gå sönder även om fallhöjden är kort. Jag tycker att du ska skaffa dig en beater som är skapad för att få stryk. G shock på jobbet och Explorer de dagar du inte jobbar.
En g shock tål nästan allt. Jag har släppt den från ca 10 m höjd och det enda som gick sönder var spännet.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför vill man köpa en klocka för 60k och använda den i dessa miljöer?
Antingen har man jäkligt mycket pengar och tappat respekten för dem eller så är man bara dum...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Varför vill man köpa en klocka för 60k och använda den i dessa miljöer?
Antingen har man jäkligt mycket pengar och tappat respekten för dem eller så är man bara dum...
Så kan man tänka. Det finns schyssta automatklockor för en bråkdel av priset. Men om man vill göra ett statement så går det inte då. Eller så tänker man annorlunda. Har också lite svårt att förstå hur.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Varför vill man köpa en klocka för 60k och använda den i dessa miljöer?
Antingen har man jäkligt mycket pengar och tappat respekten för dem eller så är man bara dum...
Så fina klockor är bara förpassade till finrummet och kontorsråttor? Kocktillverkarna har lagt ned vansinnigt mycket tid på att fram klockor och urverk som tål det mesta en människa kan tänkas utsätta dem för. Respekt till dem som vågar bära en finare klocka till vardags även om det blir några "hairlines".
 
Topp