• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hyllningstråd till porriga 70-talsboetter

tdn-dk

Panerai
Omega 70's :)

IMG_5929.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
100051.png

En ovanlig Certina DS Junior från 72/73. Ligger i gör mig fin lådan då visare måste bytas men framförallt måste jag hitta en ersättare för det stötdämpande gummilocket till urverket som blivit till gegga inuti.

Junior i namnet kan få en att tro att det är en liten klocka men icke då. Så varför man valde det minst sagt idiotiska namnet Junior är för mig en gåta... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
100051.png

En ovanlig Certina DS Junior från 72/73. Ligger i gör mig fin lådan då visare måste bytas men framförallt måste jag hitta en ersättare för det stötdämpande gummilocket till urverket som blivit till gegga inuti.

Junior i namnet kan få en att tro att det är en liten klocka men icke då. Så varför man valde det minst sagt idiotiska namnet Junior är för mig en gåta... :)
Kul modell, har alltid dragit mig för att buda på junior då jag trott att de är väldigt små. :)
Har den sköldpadda på boettlocket?
 

Martin Lovasz

Audemars
Är båda i "normal" ds-storlek?
En nyare DS har en diametern på ca 37mm, en DS II ca 38mm och en Junior ca 35mm så den är lite smalare men den är istället längre på andra ledden (utan horn) på ca 39mm mot ca 36mm på DS II men då har DS II längre horn. Junior är en liten tjockis och är både tjockare än DS och DS II på ca 15mm. Det finns dock DS II modeller med den extra tjocka bakboetten.
 
Topp