• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hyra en klocka...

Det här var... nytt. Jag skulle personligen inte kunna hyra en klocka men det funkar väl om det finns folk som är villiga att göra det. Hur länge får man hyra klockan för 3 lax? Den största aspekten skulle väl vara priset, vill man bara visa upp sig kan man ju köpa helt ok kopior med automatiska miyotaverk för 2-4k som den genomsnittlige personen på krogen inte kan urskilja från en äkta, då får bäraren även behålla klockan till den rasar.

Står man inför ett köp kan det väl vara en god ide att testa av innan, vilket många inte gör utan man går på bilder, provar någon minut i bästa fall, sedan köp.
Kan man då testa en klocka i ett par veckor för någon tusing är väl det bra om klockan kostar närmare 100k.
Annars totalt meningslöst att hyra.

Senast ändrad:
Hej allesammans,
Det är jag som dragit igång det här företaget, SORANKU, och tänkte att jag svarar på några av frågorna här :)

Företaget heter SORANKU

Ja som du ser är utbudet för tillfället tämligen begränsat. Visar det sig att idén funkar kommer fler klockor köpas in :)
Jag tänkte skicka med en basic "do's and dont's" i form av ett videoklipp för respektive modell. För övrigt så är "normalt slitage" dvs hairlines ok. Om klockan däremot är skadad, typ krossat glas, trasigt lås, trasigt urverk och liknande blir det ett försäkringsärende av det - där kunden står för självrisken på ca 9000kr.

Om businessen kommer igång kommer fler och dyrare klockor att dyka upp i sortimentet

Försäkringen är en skräddarsydd lösning hos ett av de stora försäkringsbolagen. De krav som ställs på hyrestagaren är ordnad ekonomi och en viss ålder (se FAQ)

Klockorna är äkta. Några typer av scenarion/kundgrupper jag kan tänka mig är
- Person som vill ha klockan till ett speciellt tillfälle.
- Person som går i köptankar men vill i lugn och ro testa hur klockan är att leva med. Jag hade själv en Panerai tidigare som jag gillade mycket när jag såg den på bilder och när jag provade den en snabbis. När jag väl köpte den fick den i princip ingen wrist time så den fick säljas.
- Personen som redan nämnts här i tråden ;) Den som vill ha en klocka att flasha med.

Vettiga och genomtänkta svar. Tackar :). Jag tror det kan funka, jag skulle kunna tänka mig att hyra en modell som jag är intresserad av att köpa för att testa på i lugn och ro hemma. Jag kanske till och med är en presumtiv kund till dig av samma anledning! Hojta om du får in den nya röda Seadwellern eller en keramisk Daytona. Även keramisk Panerai av intresse.

Fanns ju exakt detta för 2-3 år sedan. Gick inge bra för honom..

Med det sagt önskar jag dig lycka till, kul om du lyckas :)

Kommer gå bra!! Håller tummarna för dig :):)
Känner denna herre IRL - och detta är en plan genomtänkt under lång tid. Återigen - tillykke.

Vad är i teorin skillnaden mellan detta och alla som köper för dyra klockor för sig själv som de måste sälja några månader senare med några tusen i förlust? ;) Jag menar, flera av flipparna här på forumet kanske till och med skulle spara pengar på att bara hyra haha! :D

Att "hyra ut" är en i sig en mkt bra affärs idé, har själv hela mitt vuxna liv sysslat med just uthyrningsverksamhet, men uthyrning av klockor känns inte som ett brett kundunderlag därute...men vem vet, det kanske växer fram ett, lycka till.

Nu hade jag själv aldrig fått för mig att hyra en klocka men om folk inte kan använda fantasin till varför man skulle hyra en så vet jag inte vad man ska säga.
1. Flasha i krogkön/spela rik/rikare på något viktigt möte, imponera på date eller vad fan som helst
2. Testa en klocka på riktigt innan ett ev köp. Att ha en klocka på handleden hos AD i några minuter ger inte rätt känsla av en klocka tycker jag, man vet först när man har den hemma och bär den i olika situationer huruvida den kommer passa på riktigt
3.Photoshoots, filminspelningar etc...

Håller helt med om försäkringsfrågan däremot....det måste vara ett relativt dyrt och svårlöst problem!

Står man inför ett köp kan det väl vara en god ide att testa av innan, vilket många inte gör utan man går på bilder, provar någon minut i bästa fall, sedan köp.
Kan man då testa en klocka i ett par veckor för någon tusing är väl det bra om klockan kostar närmare 100k.
Annars totalt meningslöst att hyra.
Detta kankse skulle passa några på forument som flippar efter några veckor :D

Lycka till,
Nu hade jag själv aldrig fått för mig att hyra en klocka men om folk inte kan använda fantasin till varför man skulle hyra en så vet jag inte vad man ska säga.
1. Flasha i krogkön/spela rik/rikare på något viktigt möte, imponera på date eller vad fan som helst
2. Testa en klocka på riktigt innan ett ev köp. Att ha en klocka på handleden hos AD i några minuter ger inte rätt känsla av en klocka tycker jag, man vet först när man har den hemma och bär den i olika situationer huruvida den kommer passa på riktigt

Håller helt med om försäkringsfrågan däremot....det måste vara ett relativt dyrt och svårlöst problem!
Jag håller helt med. Är väl dock kanske inte den klientelen som hänger på detta forum, men det verkar saknas insikt om att alla har inte klockor av samma syfte. Finns säker extravaganser som klocksnackare har för status i vissa tillfällen där det inte ligger ett superdjupt intresse till grund.

Jo folk tappar nog greppet om verkligheten lite här på forumet. Gemene man är inte särskilt intresserad av klockor och tycker att det är en extravagant utgift utan egentligt syfte då mobilen har en väl fungerande klocka. Tar man mitt umgänge som måttstock så anser vissa att det är upprörande att köpa en Rolex för 20k och sedan fortsätta köpa fler "onödiga" statusobjekt när man kan resa och ha kul för pengarna. Har man god ekonomi så kan man ju självklart göra båda. För mig är det manliga bijouterier och vackra designobjekt med en plusfunktion där tid förhoppningsvis kan läsas! :)

Bara jag som tror att klockorna är fejk? Riskerna att hyra ut äkta klockor skulle vara enorma och någon försäkringslösning lär han inte få. Inga etablerade försäkringsbolag skulle försäkra en så nischat och litet segment som klockuthyrning.

Jag tror inte heller att det är en bra affärsidé som kommer få någon större genomslagskraft då det är väldigt nischat ni redan påpekat. Dock så tycker jag inte att argumenten håller när man talar om att det är så enkelt och billigt att ta ett lån för klockinköp...jag tror att denna affärsidé helt enkelt riktar sig till wannabe flashare samt möjligen det lilla segment som funderar på att köpa en en likadan klocka och vill testa den en helg/vecka eller dylikt.

Fake klockor? Låter väldigt farligt då personen ifråga rimligtvis bör ha reggat bolag samt autentisering i form av kvitto/papper samt intyg från värderare för att få försäkra dom (om det ens går). Kunde bli en smärtsam hustle om så skulle vara fallet!

Hittade denna på blocket. Nu kanske man äntligen kan få sin drömklocka, åtminstone i en vecka eller två;)
Vad tror ni? Kan detta fungera? Jobbigt om man skulle få dings och repor dock...
Screenshot_20170510-112515.png
Så otroligt fånigt! Svårt ens tro det är sant

Säkert finns det de som vill hyra en klocka - skulle vara smidigt för att testa en modell. Speciellt för de som inte bor i närheten av ADs om klockan/klockorna kunde skickas (fast kanske svårt om köparen isf måste stå för "hyran" när den ligger på posten?).

Med det sagt så är det ingenting jag skulle nappa på.

Spontant så låter det helgalet men å andra sidan så finns det säkert en kundgrupp för det och då är ju inte affärsidén i sig dum.

Fanns ju exakt detta för 2-3 år sedan. Gick inge bra för honom..

Med det sagt önskar jag dig lycka till, kul om du lyckas :)
Tack Asplund!

Kommer gå bra!! Håller tummarna för dig :):)
Känner denna herre IRL - och detta är en plan genomtänkt under lång tid. Återigen - tillykke.
Tack n1tro!

Tveksamt om jag själv skulle vilja hyra en. Men jag önskar uthyraren all lycka!
Tack Markus!
Att "hyra ut" är en i sig en mkt bra affärs idé, har själv hela mitt vuxna liv sysslat med just uthyrningsverksamhet, men uthyrning av klockor känns inte som ett brett kundunderlag därute...men vem vet, det kanske växer fram ett, lycka till.
Kundunderlaget är smalt precis som du säger, å andra sidan är jag för tillfället mig veterligen den enda som erbjuder detta i Sverige.
Kul idé, hoppas att det funkar.
Tack!

Kräver du en deposition på 9.000:- vid varje hyrtillfälle för att täcka eventuell självrisk?
Hur säkerställer du att de som hyr är just den som de utger sig för att vara?
Kunden signerar hyresavtalet med BankID. Kräver inte en deposition på 9000, däremot skriver man under på att stå för självriskkostnaden vid eventuella incidenter.

Försäkringskostanden är inte trevlig för mig del nej.

Jag tror inte det är en bra affärsidé av anledningen att det är för lätt och billigt att låna till lyxkomsumption. Folk som inte har råd med en rolex kan låna och betala av övertid till en mycket lägre kostnad än att hyra.
Möjligt, men det är ett mindre commitment med en korttidshyra än en lång avbetalning.

Bara jag som tror att klockorna är fejk? Riskerna att hyra ut äkta klockor skulle vara enorma och någon försäkringslösning lär han inte få. Inga etablerade försäkringsbolag skulle försäkra en så nischat och litet segment som klockuthyrning.
Klockorna är äkta och verksamheten är försäkrad genom ett av de stora försäkringsbolagen.

Jag tror inte heller att det är en bra affärsidé som kommer få någon större genomslagskraft då det är väldigt nischat ni redan påpekat. Dock så tycker jag inte att argumenten håller när man talar om att det är så enkelt och billigt att ta ett lån för klockinköp...jag tror att denna affärsidé helt enkelt riktar sig till wannabe flashare samt möjligen det lilla segment som funderar på att köpa en en likadan klocka och vill testa den en helg/vecka eller dylikt.

Fake klockor? Låter väldigt farligt då personen ifråga rimligtvis bör ha reggat bolag samt autentisering i form av kvitto/papper samt intyg från värderare för att få försäkra dom (om det ens går). Kunde bli en smärtsam hustle om så skulle vara fallet!
Klockorna är äkta och verksamheten är försäkrad genom ett av de stora försäkringsbolagen.

Tillbaka
Topp