... eller ”Paketöppning 20 år för sent ...”. 
Idag är det på dagen 20 år sedan jag hämtade ut min Breitling Aerospace från Lidéns Urhandel i Linköping. Jag hade under merparten av 90-talet gått runt med en Casio Anadigi på armen och varit rätt nöjd, då klockor inte var prioriterat vid den tiden. Stendöd sen många år och vridringen sitter fast, men jag har ofta funderat på om jag ska försöka få ordning på den (ref AD-512):
Hur som helst, i slutet på 1997 satt jag och bläddrade i Eurocardtidningen. Över en helsida var det en annons för Breitling Aerospace med blå urtavla. Har väl sällan känt ett sådant köpsug efter att ha sett en annons. Pallrade mig iväg till Lidéns Urhandel med nollkoll på vad seriösa klockor kostade. "Hur mycket sa du ...?"
. Som sagt, nollkoll. Fick med mig en katalog och en prislista hem, så jag kunde fundera på vilken modell jag vill ha och om man verkligen kunde lägga så mycket pengar på en jäkla klocka. Bilder från katalogen, den första med inklippt då gällande prislista:
Nåja, nytt jobb med rätt OK lön, så man måste väl kunna unna sig något? Valde bort länken som jag inte gillade (snål?) och fredagen den 9’e januari 1998 kunde jag hämta ut mitt exemplar av en blå Aerospace med ref F65062.
Den har varit en trogen kamrat i exakt 20 år nu och har under dom 15 första sett många länder i alla världsdelar utom Australien, då jag tidigare reste rätt mycket i tjänsten. Perfekt klocka på resande fot, med dubbla tidszoner, larm, WR 100m mm. Utöver batteribyte ca vart fjärde år har jag bara bytt packningar vid vartannat batteribyte. Har aldrig krånglat på något sätt. Behaglig storlek på 40 mm och smidig tjocklek på 9,5 mm. Då den är gjort av titan väger den endast 59 gr på tjockt flygarläder från en Sinn 104’a med ett no-name viklås. Den är extremt tydlig och lättavläst tack vare Breitlings utmärkta antireflexbehandling, som 20 år senare är helt intakt. Titan är ju mjukt och segt, men bortsett från lite märken på vridringen och nedslitna raiders är min klocka fortfarande i bra skick. Börjar väl ana lite lumesläpp på siffrorna också, men lyser gör den fortfarande och länge också.
För mig är detta den ultimata versionen av Aerospacen. Senare modeller har blivit större och siffrornas typsnitt har ändrats till större och italic. På grund av mitt eskalerande klockintresse de senaste fem åren (skyller KS för det) för den idag tyvärr en lite tillbakadragen tillvaro, oftast bara som min väckarklocka. Skulle den däremot packa ihop en dag blir jag nog tvungen att snoka upp en till i samma färg, men kanske med länk den här gången.
Coda: Den mycket sympatiska Johan Lidén som drev Lidéns Urhandel och som jag köpte klockan av lade ner verksamheten efter att ha blivit utsatt för flera rån, det sista under vapenhot. Han bedriver nu istället ett urmakeri under namnet Lidéns Urteknik, fortfarande i Linköping. När han för ca ett år sedan bytte batteri och packningar i Aerospacen förbjöd han mig att sälja den, så det är ingen mening med att skicka PM med köpinviter ...
Vågar man visa sig i Vintage-avdelningen nu ...?
Idag är det på dagen 20 år sedan jag hämtade ut min Breitling Aerospace från Lidéns Urhandel i Linköping. Jag hade under merparten av 90-talet gått runt med en Casio Anadigi på armen och varit rätt nöjd, då klockor inte var prioriterat vid den tiden. Stendöd sen många år och vridringen sitter fast, men jag har ofta funderat på om jag ska försöka få ordning på den (ref AD-512):
Hur som helst, i slutet på 1997 satt jag och bläddrade i Eurocardtidningen. Över en helsida var det en annons för Breitling Aerospace med blå urtavla. Har väl sällan känt ett sådant köpsug efter att ha sett en annons. Pallrade mig iväg till Lidéns Urhandel med nollkoll på vad seriösa klockor kostade. "Hur mycket sa du ...?"

Nåja, nytt jobb med rätt OK lön, så man måste väl kunna unna sig något? Valde bort länken som jag inte gillade (snål?) och fredagen den 9’e januari 1998 kunde jag hämta ut mitt exemplar av en blå Aerospace med ref F65062.
Den har varit en trogen kamrat i exakt 20 år nu och har under dom 15 första sett många länder i alla världsdelar utom Australien, då jag tidigare reste rätt mycket i tjänsten. Perfekt klocka på resande fot, med dubbla tidszoner, larm, WR 100m mm. Utöver batteribyte ca vart fjärde år har jag bara bytt packningar vid vartannat batteribyte. Har aldrig krånglat på något sätt. Behaglig storlek på 40 mm och smidig tjocklek på 9,5 mm. Då den är gjort av titan väger den endast 59 gr på tjockt flygarläder från en Sinn 104’a med ett no-name viklås. Den är extremt tydlig och lättavläst tack vare Breitlings utmärkta antireflexbehandling, som 20 år senare är helt intakt. Titan är ju mjukt och segt, men bortsett från lite märken på vridringen och nedslitna raiders är min klocka fortfarande i bra skick. Börjar väl ana lite lumesläpp på siffrorna också, men lyser gör den fortfarande och länge också.
För mig är detta den ultimata versionen av Aerospacen. Senare modeller har blivit större och siffrornas typsnitt har ändrats till större och italic. På grund av mitt eskalerande klockintresse de senaste fem åren (skyller KS för det) för den idag tyvärr en lite tillbakadragen tillvaro, oftast bara som min väckarklocka. Skulle den däremot packa ihop en dag blir jag nog tvungen att snoka upp en till i samma färg, men kanske med länk den här gången.
Coda: Den mycket sympatiska Johan Lidén som drev Lidéns Urhandel och som jag köpte klockan av lade ner verksamheten efter att ha blivit utsatt för flera rån, det sista under vapenhot. Han bedriver nu istället ett urmakeri under namnet Lidéns Urteknik, fortfarande i Linköping. När han för ca ett år sedan bytte batteri och packningar i Aerospacen förbjöd han mig att sälja den, så det är ingen mening med att skicka PM med köpinviter ...
Vågar man visa sig i Vintage-avdelningen nu ...?

Senast ändrad: