FahdAsk
Basic
Aha! Tack!Inte en Rolex. Är det din?
Nej, svärmor hittade den i en låda i vinden hos sin styvfar. Därav bildkvalitén.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aha! Tack!Inte en Rolex. Är det din?
Är detta en riktig Patek?
Ser väldigt lik ut en omega jag servade för ett par år sedan. Satt ett omega cal 625 i min.Vad tror vi om den här Omegan?
Om det inte är Fredrik Söderholm som driver Gott snack från Storbrittanien nuförtiden kan klockan mycket väl vara äkta.Tack för identifieringen Anders! Sorry för härjandet.
Klockan sitter på armen på brittiske VD:n för företaget jag jobbar för.
Om det inte är Fredrik Söderholm som driver Gott snack från Storbrittanien nuförtiden kan klockan mycket väl vara äkta.
Tjena.
Plockade upp en Certina quartz på loppis och back är den märkt/tryckt GSP 1982.
Innanför bakstycket står CH 2540 Grenchen.
Har någon info ang. vad Grenchen menas med? Eller något ang. dessa märkningar.
Tyvärr finns ingen bild då jag har knapptelefon. Jag har sökt på detta men får mest upp generel info ang Certina.
Eller så kan det vara att så fort jag sätter mig och googlar så slutar det med liveklipp på Sepultura från -89.....
Tacksam för svar// Johannes
CH 2540 Grenchen är postnummer och en ort i Schweiz där det ligger en del klockrelaterade företag.
Vad "GSP 1982" betyder vet jag inte, det kan vara någon personlig märkning, initialer och årtal t.ex.
29088 är åtminstone ett patentnummer -"Anordning för dämpning av kompression och drageffekter med hjälp av fjäderringar med friktionsytor"Halloj gruppen. Behöver lite klokskap. Plockade upp denna på loppis igår. Ser att den försöker sig på nån sorts Reverso funktion, men blir inte klok på hur. Nån som vet något om den?
Den har spår i bakboetten och fjädrade stålkulor som tyder på att de ska interagera. Men hur? Sitter med varsin skruv som ni ser på bilden ovan.
Ralco är ett systermärke till Movado. Är inte helt säker på hur kopplingen var. Trevlig kväll!Halloj gruppen. Behöver lite klokskap. Plockade upp denna på loppis igår. Ser att den försöker sig på nån sorts Reverso funktion, men blir inte klok på hur. Nån som vet något om den?
Den har spår i bakboetten och fjädrade stålkulor som tyder på att de ska interagera. Men hur? Sitter med varsin skruv som ni ser på bilden ovan.
Inne i baklocket döljer sig alla svarFick kolla på denna fina klocka som har tillhört min frus farfar. Kan inte se något modellnamn varken på urtavlan eller baklocket. På låset på länken finns en guldstämpel. Vad tror ni mer insatta?
Skulle vara intressant att se undersidan tydligare. Är det spegelvända siffror? Kan vara en stämpel i så fall.Någon som vet vad detta är ? Urtavlan är märkt Mercedes.
Ja det är en stämpel och jag har nog listat ut att klockan är kopplad till tim och minutvisarna. Sedan ändrar man dag och månad samt år med rattarna på sidorna.Skulle vara intressant att se undersidan tydligare. Är det spegelvända siffror? Kan vara en stämpel i så fall.
Skulle kunna vara den här kanske?Denna låg bland en massa klockskrot som jag köpte urverket och tavlan saknas. Är den äkta och till vilken modell ?
Ser väldigt lika ut. Tack för svar.Skulle kunna vara den här kanske?
https://www.omegawatches.com/en-se/watch-omega-constellation-omega-st-768-0806
Modellens referensnummer är oftast 168.047. Min;Denna låg bland en massa klockskrot som jag köpte urverket och tavlan saknas. Är den äkta och till vilken modell ?
Trodde jag sett en likadan tills jag såg sidan på boetten. "Stepped case" brukar syfta på något annat än det där men den är ju inte mindre trevlig för det! Visst saknar den ursprungsmärkning på tavlan eller luras jag av bilderna?Hej... det här är mitt första inlägg på detta fantastiska forum. Jag fick den här Tissot-klockan i en liten mängd klockor. Jag har inte sett den här typen av klockboett tidigare, troligen ett så kallat "steppet case". Jag vågar inte öppna klockboetten, då jag har svårt att se var den öppnas.
Har någon sett modellen tidigare? Troligen från 40-talet, mäter 32,5 mm utan krona.
Tack på förhand... /Peter
Trodde jag sett en likadan tills jag såg sidan på boetten. "Stepped case" brukar syfta på något annat än det där men den är ju inte mindre trevlig för det! Visst saknar den ursprungsmärkning på tavlan eller luras jag av bilderna?