• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ja, du har rätt, stepped case är nog inte den korrekta termen, men det som ligger närmast att beskriva klockboetten. Jag antar att skivan är original och orörd, men den är inte märkt swiss made. Kunne väre kul om jeg kunne komme til värket...

Nej, just step case innebär väl mer av en traditionell "trappa", enligt nedan:

Wittnauer-24-Hour-Dial-AR-Shot.jpg


Kan inte påstå att jag heller sett någonting som liknar din.
Men det brukar ju ligga på upptäckaren att artbestämma - så du får väl hitta på en beteckning. ;)
"Coin edge" är väl kanske lite mer likt, i sak - om än tvärtom.

Väldigt trevlig, hur som helst.

Hur ser baksidan ut?
Skulle tippa på att det är någon variant på kaliber 27 som får den att ticka. Tror du är ganska rätt kring årtal.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, du har rätt, stepped case är nog inte den korrekta termen, men det som ligger närmast att beskriva klockboetten. Jag antar att skivan är original och orörd, men den är inte märkt swiss made. Kunne väre kul om jeg kunne komme til värket...
Avsaknad av Switzerland eller liknande brukar oftast tyda på renoverad tavla men i det här fallet tror jag som du. Den i snäppboett som jag hållit i men inte köpte hade inte heller urprungsmärkning på tavlan fast den framstod som orörd. Ska jag gissa lutar det väl åt att man exporterade utan boett till något land med höga tulltariffer och använde en lokalt producerad boett. Det finns en del exempel på det. Men någon annan har nog bättre koll än jag har.
 

PRJ

Breitling
Avsaknad av Switzerland eller liknande brukar oftast tyda på renoverad tavla men i det här fallet tror jag som du. Den i snäppboett som jag hållit i men inte köpte hade inte heller urprungsmärkning på tavlan fast den framstod som orörd. Ska jag gissa lutar det väl åt att man exporterade utan boett till något land med höga tulltariffer och använde en lokalt producerad boett. Det finns en del exempel på det. Men någon annan har nog bättre koll än jag har
Jag är väl medveten om att till exempel Omega levererade klockor utan klockboett för att slippa importskatt – men jag tror att det var typiskt ädelmetaller som guld. Jag får se om jag kan få loss baklådan och se om den är stämplad. Det finns inga märken på baksidan av boetten.. och eftersom jag inte kunde hitta någon motsvarighet på webben kan det tyda på att klockboetten inte är tillverkat av Tissot. Mange tack for svar!
 

PRJ

Breitling
Jag lyckades lossa backen som är stämplad med Tissot och givetvis original. Case nummer 1051336 och movement nummer 1083886. Vad jag kan läsa troligen tillverkad 1939/40. Jag har aldrig sett en sådan boett förut, väldigt "art deco" inspirerad.
Jeg er stadig nyfiken om någon har ytterligare info..
20231129_133350.jpg
 

Exxet

Rolex
Någon som känner igen detta märke? Plus, har aldrig sett det tidigare, Mikrolisk
hade 2 st tillverkare som hette det en Fransk o en Tjeckisk, men som sagt hittar inget annat.
Sitter ett bra ETA-verk i den.
1.jpg
 

Roland81

Breitling
Omega 2639-5 kaliber 265, från 1950 om man kollar serienumret. Boettlocket är helt blankt. Är detta en militär klocka? Urtavlan är ju ganska enkel, bara tryckt index och siffror.
Krigsobligation har någon annan sagt, men den är ju från efter kriget…
 

Bilagor

  • IMG_4235.jpeg
    IMG_4235.jpeg
    70.5 KB · Visningar: 11

DanneLasson

Breitling
Rensade lite bland gammalt i förrådet...

Hittade några klockor från någon mormor/farmor/morfar/farfar :)

Kul om någon har koll på vad det är för något. Kanske någon tillhörande story.

Seiko Super...

20231218_192721.JPG

20231218_194008.JPG

Den här började röra på sig så fort jag tog i den.

//Mvh
 

DanneLasson

Breitling
Rensade lite bland gammalt i förrådet...

Hittade några fickur från någon mormor/farmor/morfar/farfar.

Kul om någon har koll på vad det är för något. Kanske någon tillhörande story. Gissar att det bara är skräp :)

???
20231218_193139.JPG


20231218_193310.JPG


20231218_193155.JPG


Står: WM Marker på denna
20231218_193753.JPG

Baksidan:
20231218_201321.JPG



Står: V / Vectron på denna (blank på baksidan)
20231218_193733.JPG



/Mvh
 
Senast ändrad:

DanneLasson

Breitling
Rensade lite bland gammalt i förrådet...

Hittade några klockor från någon morfar/farfar...

Kul om någon har koll på vad det är för något. Kanske någon tillhörande story.

DOGMA PRIMA

20231218_192946.JPG


20231218_193014.JPG
 

ildottore

Omega
Äntligen med i klubben! Länge letat efter en äldre omega och klickade lite hastigt hem denna på auktion utan att kanske gjort ordentlig research innan på objektet ☺️ Finns ingen egentlig info om klockan och jag ber ödmjukast om experternas hjälp för att stilla min nyfikenhet;
Kan någon säga utifrån utseende vilken modell/modeller det kan vara och när klockan är ifrån? Det finns en variant av quick set på datum i kronan mellan två positioner om detta är givande information. Det finns ingen sjöhäst på baksidan, är det förekommande att inte ha märket och text på locket bak i original?
Ser någon några uppenbara saker som inte är original? Jag ser inget omegamärke på glaset, bandet är uppenbart ej original. Tavlan lite väl fin för åldern?

Väldigt glad i klockan oavsett! 👏 Tack på förhand
 

Bilagor

  • 1000011333.jpg
    1000011333.jpg
    329.6 KB · Visningar: 7
  • 1000011331.jpg
    1000011331.jpg
    302.7 KB · Visningar: 8
  • 1000011330.jpg
    1000011330.jpg
    359.5 KB · Visningar: 11
  • 1000011336.jpg
    1000011336.jpg
    306.8 KB · Visningar: 9
  • 1000011335.jpg
    1000011335.jpg
    370.4 KB · Visningar: 8
  • 1000011334.jpg
    1000011334.jpg
    287.7 KB · Visningar: 10

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Svårt idag när man inte har ranfft att googla på. Men ser ut att stå nåt där under balansen. Typ 20 eller nåt.
Nu frångår vi trådens syfte lite, men det var ju verkligen just det som var så grymt med Pink Pages.
...att om man bara såg t.ex. "20" så kunde man söka på detta och sedan klicka sig igenom de olika verken som innehöll detta och ofta hitta ett som passade.

Är det någon som vet om det är någon som planerar ta hans arbete vidare eller om det verkligen bara är puts veck?
Om det senare så är det ju riktigt synd på en helt galen databas.
 

Mr.Batman

Omega
Någon som kan hjälpa mig att identifiera denna gamla Orient? Från vilket årtionde kan den tänkas vara från? Alla tankar och förslag uppskattas.

Jag är medveten om att bilderna inte är de bästa, men har tyvärr inte tillgång till några andra.
3216CFF8-DBDA-47F4-8C06-6D1CF88CBE04.jpeg

26ABC7A1-183A-46E8-9ABE-5F369AAFC70B.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
stainless steel back? == kopia?
Det tror jag inte.
Kan egentligen inget om åttio-/nittiotals-Orient (ping @Mr.Batman - det är alltså vad jag tror om ålder), men det betyder ju egentligen bara att baklocket är av stål. Resten av boetten är bevisligen pläterad - sannolikt med någon enklare metall under.
Visarna är iofs lite snarlika de man ibland ser på halvdana kopior, men det tror jag egentligen mest beror på att det är svårt att göra några särskilt detaljerade visare i den pyttestorlek som de sannolikt har.

Bilden är ju fruktansvärt dålig så jag brasklappar för att allt jag skriver kan vara käpprätt. ;)
 

acue

Cartier
Lyckades inte hitta någon bättre lämpad tråd, men säg gärna till om jag är på fel plats.

Jo, har fått visst sug efter vissa Seiko-dykare. Fastnat lite för 6309-7040 och läst på litegrann om modellen. Snubblade nyss över den på bilderna härnere och undrar om någon kan uttala sig om hur korrekt tavla och visare mm ser ut att vara (finns tyvärr inga bättre bilder).

Jag har utgått från den här guiden https://www.watchuseek.com/threads/how-to-buy-a-seiko-6309-diver-a-collectors-buying-guide.140799/ och tycker insert ser ut att inte vara original, pga exempelvis hur det ser ut kl 12. AM insert kan jag dock leva med och kan väl eventuellt bytas. Visarnas metall och lume ser lite för fräscha ut jämfört med tavlan eller? Tavlan tycker jag mestadels ser bra ut, men lite svårbedömt - kanske att texten "WATER [...] RESIST" inte är i rätt färgnyans...?

Tar tacksamt emot synpunkter etcetera!!

IMG_4502.jpeg
IMG_4503.jpeg
 

lurv1

Breitling
2-Faktor
Rensar bland klockprylar för eventuell försäljning. Dök på ett omegaband som jag fick med en Omega för många år sedan.
Alltid utgått från att det är äkta vara men blir rätt tveksam på "bucklen" och efter att sökt runt känns det som fake. Någon som har en eller två tankar?

Tack på förhand.
C412FEF3-03B4-4593-A1C5-DB221968E80C_1_201_a.jpeg
F899C521-E2A9-49CB-BFBF-B12B5ED1714F_1_201_a.jpeg
 
Senast ändrad:

acue

Cartier
Rensar bland klockprylar för eventuell försäljning. Dök på ett omegaband som jag fick med en Omega för många år sedan.
Alltid utgått från att det är äkta vara men blir rätt tveksam på "bucklen". Någon som har en eller två tankar?

Tack på förhand.
C412FEF3-03B4-4593-A1C5-DB221968E80C_1_201_a.jpeg
F899C521-E2A9-49CB-BFBF-B12B5ED1714F_1_201_a.jpeg
Lite skarpare bilder om möjligt hade kanske varit önskvärt, men spontant ser graveringen IMO inte bra ut där. Ganska oskarp, ojämn och asssymetrisk till formen. Ingen märkning undertill känns också fel.
 

lurv1

Breitling
2-Faktor
Tack! Japp bilderna var inte dom skarpaste men jag fick nästan direkt känslan att det där känns inte helt hundra. Satt ett nytt band på en Cosmic jag köpte på Tradera för säkert femton år sedan och som nästan pajade direkt. Bandet blev liggandes i väntan på bättre tider :).
 
Topp