• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej alla!

Det något år sedan jag hittade detta fickur hos min mormor. Hon berättade att detta var morfars gamla klocka som han hade fått i present när han gått i pension. Jag märkte då att ett märke som fanns på bakdelen och klockan fungerade inte alls. Jag lämnade in den hos en urmakare som lagade klockan (bytte ett par delar som han beställde från andra samlare) samt bekräftade att den till stor del är orginal.

Man ser tydligt att det är en IWC men tror ni man kan ta reda på modell samt värde? vill gärna försöka hitta orginal kedjan till denna klocka så den blir komplett!

MVH

IMG_20190612_080948.jpg
Det är jättefina och intressanta fickur IWC men tyvärr och av outgrundlig anledning betalar inte folk för fickur generellt idag. De var närmast mer värda i pengar förut. Priserna har iaf stått stilla sen 80-talet. Kanske är intresset numera beroende av marknadsföring och vem marknadsför gamla fickur...

Konkret, mycket tyder på det blir svårt att få mer än 2 kanske i bästa fall 2500 för den klockan om man inte har stor tur. Det finns exempel på ex i nära nyskick osålda länge för 2,5. Konstigt, visst men så är det. Så passa på och köp. Egentligen borde de väl betinga kanske 4 åtminstone som nämndes ovan men det gör de i regel inte idag, inte i Sverige i alla fall.
 

allanos

Breitling
Nu beror det väl lite på storlek, men jag skulle tro att värdet snarare ligger runt 4k - om man kikar lite på hur IWC-fickur landat i pris de senaste åren. Nu är ju tavlan lite fläckig, men annars av ganska trevlig modell och de blånerade visarna gör ju den ytterligare attraktiv.

Däremot håller jag så klart med om att den bör behållas! :)

EDIT
*Ping* @allanos också, kanske! ;)
Absolut kommer den beställas var mer en intresse fråga. Absolut kul att ha en kolla som har ett sådant värde för min del. Blir på jakt efter Orginal kedja! Tack för hjälpen iaf!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Absolut kommer den beställas var mer en intresse fråga. Absolut kul att ha en kolla som har ett sådant värde för min del. Blir på jakt efter Orginal kedja! Tack för hjälpen iaf!
Beroende på hur gammal uret är kan det vara så att det inte finns originalkedja. Men bege dig till en silversmed så ska du nog komma därifrån med något du är nöjd med!
 

Swisswatches

Cartier
Denna Omega kom hem idag, det är en avliden släkting:s. Jag undrar vad det är för Omega, referens, modell vad som helst.
Den står 18 karat på insidan av låset, troligtvis pläterad.
Den är som senast från 1970-talet.

Alla tips mottages gladeligen!
f927ab9d-41a7-44da-af58-0914da7068bc-jpeg.1151237

d97bd5a5-d090-461a-88a9-74c69daaa807-jpeg.1151238

Den är mycket liten
image-jpg.1151240

Mvh Victor
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Denna Omega kom hem idag, det är en avliden släkting:s. Jag undrar vad det är för Omega, referens, modell vad som helst.
Den står 18 karat på insidan av låset, troligtvis pläterad.
Den är som senast från 1970-talet.

Alla tips mottages gladeligen!
f927ab9d-41a7-44da-af58-0914da7068bc-jpeg.1151237

d97bd5a5-d090-461a-88a9-74c69daaa807-jpeg.1151238

Den är mycket liten
image-jpg.1151240

Mvh Victor
Ser ut som en dam modell av Omega Geneve, känner ej till mer kring klockan och lyckades endast hitta en liknande: https://www.ebay.com/itm/Vintage-Om...d-Wristwatch-Bracelet-Swiss-Made/123120300531
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Blir inte riktigt klok över hur man klurar ut referens på denna (och/eller andra gamla Denison-boetter, antar jag).

Är det någon av siffrorna som syns och att de bara inte är så våldsamt välrepresenterade på Google?

Enlighten me - om det går.

FF19D255-9FF3-4268-B171-79D6C54ECB79.jpeg


8C445CC4-8FA5-4FAE-81BD-4480A5C6B363.jpeg
 

Psykel

Patek
Blir inte riktigt klok över hur man klurar ut referens på denna (och/eller andra gamla Denison-boetter, antar jag).

Är det någon av siffrorna som syns och att de bara inte är så våldsamt välrepresenterade på Google?

Enlighten me - om det går.

FF19D255-9FF3-4268-B171-79D6C54ECB79.jpeg


8C445CC4-8FA5-4FAE-81BD-4480A5C6B363.jpeg
Tippar på att 13322 kanske är ref. Googlar man på Omega 13322 så får man iallafall träffar på klockor med samma boett.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tippar på att 13322 kanske är ref. Googlar man på Omega 13322 så får man iallafall träffar på klockor med samma boett.

Ja, det kanske inte behöver vara svårare än så. :)
Inbillade mig att detta enbart var ett case-nummer som Denison stämplade och att det ändå kanske fanns ett referensnummer även från Omega.
 

Psykel

Patek
Ja, det kanske inte behöver vara svårare än så. :)
Inbillade mig att detta enbart var ett case-nummer som Denison stämplade och att det ändå kanske fanns ett referensnummer även från Omega.
Jo, det är lite så jag tänker också. Med tanke på att det inte är någon Omega-märkning alls i boetten så lär det vara Dennisons egna. Dock så verkar det iallafall funka att använda sig av den "refen" för att hitta liknande klockor.
 

rogart-63

Patek
Hej. Vad är detta för klocka? Och vad kan den vara värd?
3BE4506F-8215-4D46-B518-E8FD78992BEF.jpeg

7AAE081B-09C1-4976-8B19-622A11BE9992.jpeg

BA1B279E-67BD-49D4-90C5-995ECA5D9B5F.jpeg

3D347ACF-970E-46C3-841F-5D809770FBAF.jpeg
Ser inget band till den :) S
kulle snarare kalla det ett väggur. Tyvärr brukar det sällan vara nåt större värde i dom. Snygg annars . Lite art deco stil . Ta bort verket å montera en batteri verk så blir den fin i vardagsrummet eller sovrummet. Och du slipper tickandet.
 
Senast ändrad:
Ser inget band till den :) skulle snarare kalla det ett väggur. Tyvärr brukar det sällan vara nåt större värde i dom. Snygg annars . Lite art deco stil . Ta bort verket å montera en batteri verk så blir den fin i vardagsrummet eller sovrummet. Och du slipper tickandet.
Neeeeeeej, inga batteriverk!
Klart en klocka ska ticka!
Fin Westerstrand tyvärr inget värde att tala om 500kr, om du har tur det dubbla!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jo, det är lite så jag tänker också. Med tanke på att det inte är någon Omega-märkning alls i boetten så lär det vara Dennisons egna. Dock så verkar det iallafall funka att använda sig av den "refen" för att hitta liknande klockor.
Har en likadan Dennisonboett med samma nummer.
Omegamärkningen på dem ska ha kommit först 1953 har det sagts.
 

Strumpan

Breitling
Hej!
Jag har fått lite klockor som tillhört min farfar och jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå vad detta är? Jag har sökt runt lite men inte hittat något. Undersidan är helt slät.
Tacksam för all hjälp!
7BC6BB08-FC60-4142-80B7-221E6894E86C.jpeg


FF41001C-5B29-474D-9FF8-CFAC6FFC601B.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej!
Jag har fått lite klockor som tillhört min farfar och jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå vad detta är? Jag har sökt runt lite men inte hittat något. Undersidan är helt slät.
Tacksam för all hjälp!
7BC6BB08-FC60-4142-80B7-221E6894E86C.jpeg


FF41001C-5B29-474D-9FF8-CFAC6FFC601B.jpeg
Bekräftar det @zippan skriver. Det där är en förfalskning (kan inte skriva kopia då den inte liknar något Patek Philippe skulle ha gjort). Pirattillverkarna har tom skrivit ”Japan movement” nertill på tavlan och PP har visserligen gjort kvartsverk men aldrig med japanskt ursprung.. Klockan har dessutom en dåligt pläterad boett i fulmetall. PP har aldrig gjort en pläterad klocka.
Din farfar har med säkerhet plockat upp klockan i Asien eller Turkiet eller någon annan stans på lokal marknad på någon semesterresa.
Intressant dessutom att världskartan ligger på vertikalen :D
 
Senast ändrad:
Topp