Laddar...

Identifieringstråden

Diskussion i 'Vintage' startad av Diverdover, 12 november 2018.

1. Norken

Norken Tantal

Tack! Ngt som är värt att serva i din mening? Måste också finna en passande subsekundvisare.

2. Martin Lovasz

Martin Lovasz Silver

Från:
    Göteborg
    Om du vill använda klockan så verkar allt se bra ut, regulatorn är rostig men skall inte påverka något och då den har Pierce Parashock stötskydd borde balansaxel vara bra. Skruvarna ser fina ut så ingen har varit på den som det ser ut. Boetten är i krom men ser ovanligt fin ut från denna period. Kolla noga runt kanterna på tavlan och se om inte visaren ligger där för ibland kan de klämmas in där men annars går en ny att fixa fram. Den lilla armen på verkets är nog till för att hålla urverket i boetten och är även då ett extra stötskydd.

Så tycker du om den och vill ha den på armen är det en bra kandidat från ca 1939-42. Kan vara tidigare men tror inte den är senare.

Norken gillar detta.
  3. Norken

Norken Tantal

Tack! Ska se om jag hittar visaren. Om inte, har du tips på var man kan hitta en?

4. Martin Lovasz

Martin Lovasz Silver

Från:
    Göteborg
    Man måste mäta diametern på sekundcirkel och sedan leta fram en med rätt hålstorlek och längd och många av oss sitter på kartor med visare. Annars kan man stjäla visare från skrotklockor och sedan finns eBay och andra webbutiker som har visare.

Norken gillar detta.
  5. hejsam

hejsam Silver

Någon som vet vad det här är för verk?
    59615480-7234-40FF-A643-914D5932BA28.

6. Highvalley

Highvalley Ghetto Living Friends Of KS Premium

Från:
    Stockholm
    ETA iallafall, kanske 2472 eller något närbesläktat. Kolla under balansen. Det står oftast där även om det finns undantag.

ConElPueblo och Anders Forsberg gillar detta.
  7. oftast

oftast Tantal

Kan det här vara en borgelboett tro..?
    Screenshot_20190530_221813_com.qxl.Client. Screenshot_20190530_221825_com.qxl.Client.

Highvalley gillar detta.
  8. Aurum

Aurum Harsh but fair

Ser så ut, samma som den svarttavlade som fanns här på KS?

Highvalley gillar detta.
  9. oftast

oftast Tantal

Syftar du på den Mido @grodslukarenx postat tidigare?

10. Aurum

Aurum Harsh but fair

Highvalley gillar detta.
  11. oftast

oftast Tantal

Highvalley och Aurum gillar detta.
  12. ConElPueblo

ConElPueblo Tantal

Næsten alle Midoer fra 30-tallet til 1960'erne er med kasser fra Taubert & Fils (Taubert Freres fra 1938), som er efterfølgeren til Borgel. Den boettkonstruktion som er kendt som "Borgel case" er til lommeure.

Det er nogle helt fantastiske boetter, der er på Midoern (og også Movado og andre) fra Taubert. De får de samtidige Omega, Tissot, Rolex m. fl. til at ligne amatører. Tillykke med købet :)

https://omegaforums.net/threads/a-case-of-midos.72039/

Highvalley och oftast gillar detta.
  13. oftast

oftast Tantal

Fantastisk! Mange tak fra en weekend i Hornbæk :)

ConElPueblo gillar detta.
  14. Lupin

Lupin Titan

Hej ny inom klockvärlden och har kanske gjort något dumt :banghead: vad är det jag har budat hem? Rolex marriage? Ser ju ut som den är restaurerad? Alla har väl gjort en dum affär men hur dum va den här?:nailbiting:
    Någon som vet något om denna modell?
    Tack i förväg
    Screenshot_20190531_222304. Screenshot_20190531_222341. Screenshot_20190531_222402. Screenshot_20190531_222324.

15. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Tyvärr en hittepåklocka, möjligt att verket är tillverkat av Rolex men inte ingenting annat. Hoppas du inte förlorade för mycket pengar på den?

bbits gillar detta.
  16. Lupin

Lupin Titan

Ajdå får hoppas att den aldrig dyker upp då. Nä kan nog överleva den smällen. :)

eriksson850 gillar detta.
  17. bbits

bbits Silver Premium

Från:
    Stockholm
    Plockade fram min Gieves panda chrono idag och blev återigen lite fundersam på märket... Jag har googlat men inte sett någon annan ”Gieves”-klocka än den jag har (lätt igenkänningsbar via hacket i övre-vänstra bandhornet).

Är det någon som vet något om märket? Eller som vet vem som tillverkade klockan? Siffrorna på baklocket? Kan "3100" ge någon ledtråd?

Verket är ett osignerat Valjoux 7733.

20190601_123244. 20190601_124033. 20190601_123216.

Senast ändrad: 1 juni 2019
  18. Npd

Npd Brons Friends Of KS

Från:
    Örebro
    5D8ECAF8-2F63-421E-B242-3724842CF2BE. 8FF5EE28-EFCD-494B-8106-580EF57D2E8A. 8FF5EE28-EFCD-494B-8106-580EF57D2E8A. 11FD6CCD-96DD-49DD-AB83-9C663E3ECC1E. Min farfar hade denna liggandes hemma. Någon här som vet vad det är och är det något man kan sälja eller är det bara skrot? Fungerar ej och saknar en visare.
    Han är vid liv och gillar prylar men denna har han ingen aning om :)

Bifogade filer:

chrand och eriksson850 gillar detta.
  19. Psykel

Psykel Diamant

Dom tillverkade ju boetterna till Patek Phillipe Calatrava på den tiden, så helt klart hög kvalitet!

20. Birroo

Birroo Plast

Hej,
    Har en omega klocka som fassan haft liggandes länge, han vet inte något om den så hade varit spännande att få veta lite. Den är uppvridningsbar.

Bifogade filer:

Senast ändrad: 2 juni 2019
    Highvalley gillar detta.
  21. Aboutsweden

Aboutsweden Plast

Från:
    Stockholm
    Ursäkta "dum" fråga, men vad klassas som vintage? +25 år?

Chambre Noire gillar detta.
  22. hook

hook Taller the shorty Admin Owner Premium

Ping @Ariste

23. Ariste

Ariste Guld

Från:
    Drömmarnas trädgård
    Har inte en susning. Tänkte först att det kanske fanns någon koppling till Gieves Ltd innan de köpte upp Hawkes men vad jag kan googla mig till har de aldrig använt scriptat typsnitt till logotypen. Annars var det inte ovanligt att kända varumärken inom vitt skilda branscher beställde klockor med sina logotyper på tavlorna.

24. bbits

bbits Silver Premium

Från:
    Stockholm
    Jag mailade kundtjänst på Gieves & Hawkes i gårkväll och frågade - får se om de svarar.

Jag har googlat fingrarna blodiga och hittat ett exempel på logotyp som inte bara har versaler - i ett gammalt plommonstop/kubb.

Inte riktigt samma typsnitt och kan ju inte heller vara säker på att den är äkta... Avvaktar G&H kundservice just nu.

25. Dax

Dax Plast

Ärvde dessa efter min morfar. Någon som sitter på någon information om dem, modell, historik vart jag kan vända mig för att fixa den?

Tacksam för alla svar.

Bifogade filer:

theargonaut, Highvalley och oftast gillar detta.
  26. URsinne

URsinne Silver

"Bumper" är nån slags påhittad svengelska av bump; att man puttar till nåt, stöter till något. Så heter det inte på svenska:pompus: fast jag använder det själv ibland för att försöka göra mig förstådd.
    Hammarautomat heter det.

UrmakarPerka gillar detta.
  27. Ariste

Ariste Guld

Från:
    Drömmarnas trädgård
    Kul! Bra googlat och spännande att se vad de svarar.

bbits gillar detta.
  28. G0d_Lik3_Ogre

G0d_Lik3_Ogre Plast

Jag har googlat allt möjligt men hittar inte vad vilka modeller av Seiko det är, skulle vilja läsa artiklar om dessa klocko eventuelt köpa.... uppskattar eran hjälp.

FreakyLeo gillar detta.
  29. FreakyLeo

FreakyLeo Guld

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Vad är det du undrar? Artiklar om specifika modeller tror jag inte finns om de inte är något alldeles speciellt då Seiko hade hur många modeller som helst under 70-80talet. Dessutom är just den klockan JDM vilket gör den till en ovanlig fågel hos oss. Det dyker upp massor av olika enklare JDM klockor på eBay, men letar man efter en specifik modell så får man ha en väldig tur om man skall springa på den. Det är lite lättare att hitta om man köper direkt från en japansk auktionssite via en förmedlingssida som t.ex. buyee. Klockan du ringat in tillhör antagligen Seikos Chariot Quartz serie. Det är en lite mer highend dress-serie med tunna boetter och urverk, kompletterades senare med Dolce. Dolce följer samma filosofi men fick en lite mer vågad design och mer exotiska material. Chariot och Dolce är förhållandevis dyra i ädelmetall och dem med finare HAQ-verk i men bland resten kan man göra riktigt fina fynd. Går att hitta fina från några hundra upp mot kanske fyra fem tusen. Jag har haft både Chariot och Dolce Quartz och det är verkligen dolda pärlor med väldigt fin finish. Dock är dem alltid väldigt små vilket kan vara en nackdel då de kan tyckas omoderna och kitschiga, men å andra sidan håller det nere priserna på roliga och riktigt fina klockor.

EDIT: Här är lite exempel på två av mina gamla.

Chariot från 1981
    FD7807CC-1C5F-4C32-B6FA-F8F64DFC4506.

Dolce från 1985
    92A8F450-966D-4EDB-B596-059D48E9AD1F.

Senast ändrad: 5 juni 2019
    G0d_Lik3_Ogre, Highvalley, bbits och 4 andra gillar detta.
  30. G0d_Lik3_Ogre

G0d_Lik3_Ogre Plast

Jag har själv en Seiko Dolce från 80 talet... men jag ville veta vad det var för klocka den som jag har ringat in... så man googla och läsa lite om den eller köpa en om det finns en tillgänglit men jag vet ju inte vad den heter så xD Men om du säger det är en chariot så får jag googla och se vad man hittar... tack för hjälpen. :)

FreakyLeo gillar detta.
Mollstedt