• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

JoelD

Rolex
2-Faktor
Provar posta här istället då!
Ännu en arvsklocka. Vet absolut ingenting om den. Inte urverk eller så heller. Men den är manuell och den går. Grovt mätt den till 28-29mm, 19mm bandhorn.
Om det är någon som vet något om denna modell får ni gärna säga till! Jag har inte riktigt hittat något via googling.
Certina.jpg
 

Psykel

Patek
Provar posta här istället då!
Ännu en arvsklocka. Vet absolut ingenting om den. Inte urverk eller så heller. Men den är manuell och den går. Grovt mätt den till 28-29mm, 19mm bandhorn.
Om det är någon som vet något om denna modell får ni gärna säga till! Jag har inte riktigt hittat något via googling.
Certina.jpg
Good Time var, har jag fått intrycket av, Certinas lite dressade och mer modemedvetna linje på 60- och 70-talet. Tissot hade en motsvarande linje som hette Stylist under samma tid. @Martin Lovasz kan säkert ge lite mer info, han är KS Certinaorakel.
 

Martin Lovasz

Audemars
Provar posta här istället då!
Ännu en arvsklocka. Vet absolut ingenting om den. Inte urverk eller så heller. Men den är manuell och den går. Grovt mätt den till 28-29mm, 19mm bandhorn.
Om det är någon som vet något om denna modell får ni gärna säga till! Jag har inte riktigt hittat något via googling.
Certina.jpg
Good Time serien var en homage serie till svunna tider fast i en modern tappning. Klockan är från ca 1966 och i sitter antingen ett kaliber 23-20 eller 23-30 och båda dessa är sub-sekund verk där man helt enkelt inte använder sekundvisaren. De är en unisex serie så var tänkta för både pojkar och flickor. De är ganska sällsynta nu för tiden då de har tunna boetter som slets ut allt för fort och ungdomar är ju lite mer våghalsiga med sina grejer.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Good Time serien var en homage serie till svunna tider fast i en modern tappning. Klockan är från ca 1966 och i sitter antingen ett kaliber 23-20 eller 23-30 och båda dessa är sub-sekund verk där man helt enkelt inte använder sekundvisaren. De är en unisex serie så var tänkta för både pojkar och flickor. De är ganska sällsynta nu för tiden då de har tunna boetter som slets ut allt för fort och ungdomar är ju lite mer våghalsiga med sina grejer.
Kul! Tack för info :)!
 

Exxet

Rolex
Om Zenithen kan man säga att den år från -68 till -70, sitter nog ett 2552C verk (manuellt) i den eftersom det inte står automatic på tavlan, att boetten är i guld är ju inget tvivel om, armbandet har nog inget att göra med Zenith skulle jag tro, stämpeln X9 indikerar 1972. Trevliga klockor.
 

F_Falk

Breitling
Om Zenithen kan man säga att den år från -68 till -70, sitter nog ett 2552C verk (manuellt) i den eftersom det inte står automatic på tavlan, att boetten är i guld är ju inget tvivel om, armbandet har nog inget att göra med Zenith skulle jag tro, stämpeln X9 indikerar 1972. Trevliga klockor.
Tack för informationen!
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Hallå allihopa! Jag har inga större kunskaper i vintage men tänkte att någon här kanske har nåt kul att bidra med i den vägen. Spontanköpte denna Pallas De Luxe igår på en loppis. Inte illa, De Luxe och allt, ha ha! Lyckas inte hitta särskilt mycket på nätet om detta märke men jag antar att det är ett av otaliga insomnade varumärken. Namnet ska ha köpts upp av tyska Stowa 1974 men hittar inget, noll, nada om märket före det. Det jag är mest nyfiken på är hur gammal den kan tänkas vara och om Pallas hade egen tillverkning eller om de bara satte ditt namn på nåt som någon annan tillverkade. Det står åtminstone Pallas på urverket också. Skulle vara kul om någon kunde berätta nåt om klockan för mig.

Kan tillägga att måtten på klockan är rätt coola för mig som är van med mer moderna dykare. Den är bara 10 mm tjock och då har den ändå ett kupat acrylglas. Diametern är ca 37 mm. Ganska stor för att vara vintage m.a.o. Antar att den ansågs som sportig på sin tid.
20190712_135309.jpg
20190712_135426.jpg
20190712_140627.jpg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Den här klockan har legat i en låda i 18 år. Det var min fars klocka. Någon som vet något om den skulle uppskattas . Funderar på att byta batteri och använda den.
20190712_142315.jpg
All info finns på baksidan. Släng upp en bild! Spontant säger jag sent 80-tal, 87-89 kanske. Möjligtvis tidigt 90.
 

Exxet

Rolex
Hallå allihopa! Jag har inga större kunskaper i vintage men tänkte att någon här kanske har nåt kul att bidra med i den vägen. Spontanköpte denna Pallas De Luxe igår på en loppis. Inte illa, De Luxe och allt, ha ha! Lyckas inte hitta särskilt mycket på nätet om detta märke men jag antar att det är ett av otaliga insomnade varumärken. Namnet ska ha köpts upp av tyska Stowa 1974 men hittar inget, noll, nada om märket före det. Det jag är mest nyfiken på är hur gammal den kan tänkas vara och om Pallas hade egen tillverkning eller om de bara satte ditt namn på nåt som någon annan tillverkade. Det står åtminstone Pallas på urverket också. Skulle vara kul om någon kunde berätta nåt om klockan för mig.

Kan tillägga att måtten på klockan är rätt coola för mig som är van med mer moderna dykare. Den är bara 10 mm tjock och då har den ändå ett kupat acrylglas. Diametern är ca 37 mm. Ganska stor för att vara vintage m.a.o. Antar att den ansågs som sportig på sin tid.
20190712_135309.jpg
20190712_135426.jpg
20190712_140627.jpg
Vet inget om märket men verket ser ut att vara ett AS 1188 (Adolf Schild) ett helt okej verk, ca: 1955, satt i många Atlantic, Doxa m m. Om den 37 mm utan krona så blir den lite mer värd, tråkigt bara med fulmetallboett även om den ser välbevarad ut.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Dubbelpost från dagens fix och tricks. Har en krono som vi trott var en Landeron 48. Hittar dock inte ngn märkning alls på verket och när jag jämför hittar jag några mindre skillnader. Vet inte vad delarna heter men bilden med märkningen där det skiljer är på min dinka. Tror vi ändå att det är ett Landeron 48? Inte heller sett ngn annan Zodiac med det urverket :) och är på jakt efter ny bom och krona (tack för att du kollar @rogart-63) tack på förhand!
AB8AAEBE-41C2-4252-8178-062CC2B469C2.jpeg
B2A7D7FD-82F0-49FA-BC6F-093CE333696C.jpeg


Framsidan av klockan
image.jpg
 

rogart-63

Patek
Dubbelpost från dagens fix och tricks. Har en krono som vi trott var en Landeron 48. Hittar dock inte ngn märkning alls på verket och när jag jämför hittar jag några mindre skillnader. Vet inte vad delarna heter men bilden med märkningen där det skiljer är på min dinka. Tror vi ändå att det är ett Landeron 48? Inte heller sett ngn annan Zodiac med det urverket :) och är på jakt efter ny bom och krona (tack för att du kollar @rogart-63) tack på förhand!
AB8AAEBE-41C2-4252-8178-062CC2B469C2.jpeg
B2A7D7FD-82F0-49FA-BC6F-093CE333696C.jpeg


Framsidan av klockan
image.jpg
Finns två olika versioner av verket. Minst. Urtaget du ser på den övre finns inte på den tidiga versionen. Där ska egentligen sitta en skruv . Men kanske har man tagit en från en nyare version och satt i en gammal . Dom är kompatibla men den saknar gängan för skruven. Jag hitta inte jättemycket. Men en krona med längre gänga skulle det gå med befintlig bom. En är 1,1 mm och den andra 1,2 mm . Båda är 6,5 mm i diameter.
DSC00305.JPG
DSC00304.JPG
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Finns två olika versioner av verket. Minst. Urtaget du ser på den övre finns inte på den tidiga versionen. Där ska egentligen sitta en skruv . Men kanske har man tagit en från en nyare version och satt i en gammal . Dom är kompatibla men den saknar gängan för skruven. Jag hitta inte jättemycket. Men en krona med längre gänga skulle det gå med befintlig bom. En är 1,1 mm och den andra 1,2 mm . Båda är 6,5 mm i diameter.
DSC00305.JPG
DSC00304.JPG

Ser nu att det är guld double. Det hade jag tyvärr inga. Men kan det går väl ordna hem.
Aha så de kan se olika ut, Tack.

Det är den jag hittade som ref som är double. Jag behöver en stål :) så någon av dem kan nog bli kanon! Ska mäta när jag är hemma om den är 1,1 eller 1,2. Eller menar du att det är höjden på kronan? Skickar PM :)
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Vet inget om märket men verket ser ut att vara ett AS 1188 (Adolf Schild) ett helt okej verk, ca: 1955, satt i många Atlantic, Doxa m m. Om den 37 mm utan krona så blir den lite mer värd, tråkigt bara med fulmetallboett även om den ser välbevarad ut.
Ja, det fanns ju en uppsjö av märken innan den s.k. quartzkrisen. Kromad basmetall i boetten är inte så kul men var väl vanligt på den tiden tror jag. Det var just den något större diametern som gjorde den intressant för mig, för jag har inte köpt den för att flippa (även om det väl kan bli så ändå till slut...) utan för att använda. Trivs faktiskt riktigt bra med den fast jag är van med större dinkor. :)
 

Exxet

Rolex
Dubbelpost från dagens fix och tricks. Har en krono som vi trott var en Landeron 48. Hittar dock inte ngn märkning alls på verket och när jag jämför hittar jag några mindre skillnader. Vet inte vad delarna heter men bilden med märkningen där det skiljer är på min dinka. Tror vi ändå att det är ett Landeron 48? Inte heller sett ngn annan Zodiac med det urverket :) och är på jakt efter ny bom och krona (tack för att du kollar @rogart-63) tack på förhand!
AB8AAEBE-41C2-4252-8178-062CC2B469C2.jpeg
B2A7D7FD-82F0-49FA-BC6F-093CE333696C.jpeg


Framsidan av klockan
image.jpg
Tror nog att vi kan vara ganska säkra på att det är en L 48, kolla på dom här länkarna, anges som L 48.
https://auction.catawiki.com/kavels...ph-watch-with-landeron-48-gent-s-watch-1950-s
https://www.hashtagwatchco.com/prod...pulsations-landeron-48-chronograph-wristwatch
https://shop.wahawatches.com/products/landeron-48
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Krosspostar den här från 'vad är rimligt pris' tråden: har hittat den här, tycker den är väldigt snygg men undrar om den är kosher? När jag googlar på Lip Nautic får jag endast upp klockor med kompressorboetter och två kronor.. Någon som är duktig på Lip här?
 

Bilagor

  • IMG_20190715_143016.jpg
    IMG_20190715_143016.jpg
    171 KB · Visningar: 6
  • IMG_20190715_143006.jpg
    IMG_20190715_143006.jpg
    153.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_20190715_142913.jpg
    IMG_20190715_142913.jpg
    209 KB · Visningar: 5

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Krosspostar den här från 'vad är rimligt pris' tråden: har hittat den här, tycker den är väldigt snygg men undrar om den är kosher? När jag googlar på Lip Nautic får jag endast upp klockor med kompressorboetter och två kronor.. Någon som är duktig på Lip här?
Finns en kille på Instagram som kallar sig lipattitude, sitter på en stor samling. Kanske fråga honom?
 

dagnydigger

Cartier
Krosspostar den här från 'vad är rimligt pris' tråden: har hittat den här, tycker den är väldigt snygg men undrar om den är kosher? När jag googlar på Lip Nautic får jag endast upp klockor med kompressorboetter och två kronor.. Någon som är duktig på Lip här?

Finns en som heter LIP R147, som är lik denna, men sekunden brukar ha en ring istället för en liten "stav" med lysmassa.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Finns en som heter LIP R147, som är lik denna, men sekunden brukar ha en ring istället för en liten "stav" med lysmassa.
Jättetack för svar, velat fram och tillbaks om jag ska köpa eller inte och chansa. Det ser ut att vara en LIP R147 med utbytt sekundvisare. Kan leva med det tror jag, gillade verkligen klockan! http://forumamontres.forumactif.com/t216167p225-feux-de-vos-lip-speciales-tome-iv (på franska men med bra bilder)

Få se om säljaren har kvar den nu bara..
 

Psykel

Patek

Svante7

Omega
Någon som vet vad detta kan vara för modell? Guldklocka från Omega från 1983. 73 diamanter, månfas, dag/datum. Ej min klocka. Fått bilderna av en kompis.

A52EA7AB-7CFB-43FB-8A17-33C6FE7892C7.jpeg


557E3A5E-AC1C-4E9B-B1A7-4FCEC50FBDDB.jpeg
 

Bilagor

  • 6F0E4E7D-26A5-4335-B7F4-643D4E7D7972.jpeg
    6F0E4E7D-26A5-4335-B7F4-643D4E7D7972.jpeg
    49.8 KB · Visningar: 5

Svante7

Omega
Topp