• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Skojja bah, trodde det skulle komma en komplett beskrivning med gamla försäljningsbroschyrer...:p
Många beskrivningar jag sett efter lite slösurfande säger 50-tal men det vore kul att veta mer kring historien för det är ett ganska udda ur i mina ögon...
Nivada Antarctic klockorna började komma först 1958 och denna känns designmässigt definitivt mer som sent sextiotal alt sjuttiotal

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nivada
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nivada Antarctic klockorna började komma först 1958 och denna känns designmässigt definitivt mer som sent sextiotal alt sjuttiotal

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nivada
Tack för bra info, Wikipedia hade jag kikat lite på innan med men tycker det var lite mager info...
Dock kan man nog ringa in vårt ur från 1958 till 1960 om dina och Wikipedias uppgifter stämmer då de inte fick använda ordet Nivada mellan 60- och 70-talet eller..?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för bra info, Wikipedia hade jag kikat lite på innan med men tycker det var lite mager info...
Dock kan man nog ringa in vårt ur från 1958 till 1960 om dina och Wikipedias uppgifter stämmer då de inte fick använda ordet Nivada mellan 60- och 70-talet eller..?
Du förstår att vi bara vill hjälpa dig? Det är inte någon prisskillnad mellan klockor tillverkade på 50 eller 60-talet, det handlar om märken och modeller.

Du verkar inte vilja lyssna på alla som säger 60 alternativt 70-tal. När man scrollat igenom hundratusentals bilder på klockor så lär du dig att känna igen designelement och små detaljer som ger dig årtionde. Ofta t.o.m mer exakt än så, som tidigt, mitten, eller slutet av ett årtionde.

En grov jämförelse vore att t.ex. fråga vilket årtionde den här bilden är tagen. En ledtråd, det är inte 30-tal. ;)

gulobla.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Du förstår att vi bara vill hjälpa dig? Det är inte någon prisskillnad mellan klockor tillverkade på 50 eller 60-talet, det handlar om märken och modeller.

Du verkar inte vilja lyssna på alla som säger 60 alternativt 70-tal. När man scrollat igenom hundratusentals bilder på klockor så lär du dig att känna igen designelement och små detaljer som ger dig årtionde. Ofta t.o.m mer exakt än så, som tidigt, mitten, eller slutet av ett årtionde.

En grov jämförelse vore att t.ex. fråga vilket årtionde den här bilden är tagen. En ledtråd, det är inte 30-tal. ;)

gulobla.jpg
Haha, du verkar vilja missuppfatta....
Självklart förstår jag viljan att hjälpa annars skulle jag väl inte skriva här och värdet har jag inte i fokus utan framförallt bakgrund och info om klockan men för att lugna dig så får vi enas om att vår Nivada har ett ursprung i 60- eller 70-talet då! :p
 
Köpt? Ser spännande ut! Förmodligen inte Mido, borde ha skruvad Borgel-boett.
Skoj länk också! Nån slags bamboo med annorlunda spänne, ser det ut som.
Ja jag har aldrig sett den varianten heller. Men vafasen står det på urtavlan då?!?! Ser ut som Mido, men med ett streck under och sen kanske inte multifort. Sen acier staybrite Boett hörde väl till de lite finare uren, omega, zenith, longines etc. Ja det ska bli spännande att se vad det är.
 

Psykel

Patek
Ja jag har aldrig sett den varianten heller. Men vafasen står det på urtavlan då?!?! Ser ut som Mido, men med ett streck under och sen kanske inte multifort. Sen acier staybrite Boett hörde väl till de lite finare uren, omega, zenith, longines etc. Ja det ska bli spännande att se vad det är.
Kan ju givetvis vara en Mido, men tycker inte att loggan riktigt stämmer heller. Skulle kunna vara ett A i början.
 
Vad tror ni detta kan vara?
Ardath såklart enligt märkningen på verket, men är tavlan osv original?
Va tre stjärnor deras logga?
received_2479485735701224.jpeg
received_904938813273482.jpeg
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo

URsinne

Audemars
2-Faktor
Någon som har koll på märket Torpedo?
Allmän information, årtal, cal.?
All hjälp är uppskattad :)
Nä inte koll på just den men inget särskilt märke är det.

Allmänt om klockan; en mycket enkel lågprisklocka med nåt stiftverk, inte på något vis av normal/fullgod kvalitet. Tvivlar starkt minst sagt på det är några femton stenar i den. Gissar att den inte fungerar. Det brukar de inte göra.
Ofta skojarklockor med texter avsedda att lura folk det var kvalitetsur. Som på denna.
Men jag antar/hoppas du inte betalat nåt att tala om för den.
 
Nä inte koll på just den men inget särskilt märke är det.

Allmänt om klockan; en mycket enkel lågprisklocka med nåt stiftverk, inte på något vis av normal/fullgod kvalitet. Tvivlar starkt minst sagt på det är några femton stenar i den. Gissar att den inte fungerar. Det brukar de inte göra.
Ofta skojarklockor med texter avsedda att lura folk det var kvalitetsur. Som på denna.
Men jag antar/hoppas du inte betalat nåt att tala om för den.
Såg att det va ett pin-pallet när jag kollade med luppen. Men den verkar ha juveler som lager, därför vart jag fundersam. Nej, kom över den i en hög med massa gamla klockor, så ingen ekonomisk smäll. :)
Tack för informationen!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Såg att det va ett pin-pallet när jag kollade med luppen. Men den verkar ha juveler som lager, därför vart jag fundersam. Nej, kom över den i en hög med massa gamla klockor, så ingen ekonomisk smäll. :)
Tack för informationen!
Kan sitta några enstaka för syns skull i plattan. Ibland är de bara pålimmade som dekoration.
 

Alabai

Breitling
Hej. Hittade detta ur i en låda med arvegods. Automatiskt verk som efter 3 dygn håller tiden bra. Någon som vet något mer än det rent uppenbara att det luktar Sovjetunionen.
20200309_171011.jpg

20200309_170952.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej. Hittade detta ur i en låda med arvegods. Automatiskt verk som efter 3 dygn håller tiden bra. Någon som vet något mer än det rent uppenbara att det luktar Sovjetunionen.
20200309_171011.jpg

20200309_170952.jpg
Vostok. Det står "KGB" och "SSSR" på framsidan, och ungefär "vattentät" och "automatisk uppdragning" på baksidan. Man hittar liknande nytillverkade på t.ex. ebay, det försiggår nån slags "sovjet-romantisk" retrotrend... just den där ser ju lite sliten ut, men är den från sovjettiden? Jag är skeptisk... (Personligen tvivlar jag starkt på att KGB hade klockor som det stod "KGB" på. :) )
 
  • Like
Reactions: Beo

Alabai

Breitling
Tack för ditt svar. Jag vet att min pappa köpte på sig lite blandade klockor på auktion i mitten på 90 talet. Efter det har de legat i lådan jag hittade.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hej. Hittade detta ur i en låda med arvegods. Automatiskt verk som efter 3 dygn håller tiden bra. Någon som vet något mer än det rent uppenbara att det luktar Sovjetunionen.
20200309_171011.jpg

20200309_170952.jpg
Den har inget med KGB att göra även om tavlan skvallrar om det!:) Den är från tidigt 90-tal och har komandirskie tavla i en amphibia boett! Den är helt ok! Ingen franken! Den lämnade Vostok på det viset! Tillverkare är alltså Vostok! Kan även tillägga att det finns motsvarande nytillverkade, men då framgår det tydligt härkomst under index 6. På din klocka står inget under klockan 6. Så var det under en övergångsperiod under tidigt 90-tal.
 
Senast ändrad:
Topp