Glöm inte bort att service är en färskvara oberoende av om du använder den eller ej.vet du något ställe i Stockholm där man kan serva den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Glöm inte bort att service är en färskvara oberoende av om du använder den eller ej.vet du något ställe i Stockholm där man kan serva den?
Absolut, det vet jag.Glöm inte bort att service är en färskvara oberoende av om du använder den eller ej.
Skulle kunna vara nån version av ett Unitas kanske.Någon som vet vad det här är för verk?
Ser ut att kunna vara ett FHF 262 efter lite googlandeSkulle kunna vara nån version av ett Unitas kanske.
Vet inget, men eftersom jag var lite uttråkad (vanligt i dessa tider gissar jag) gjorde jag ett försök för att se om jag hade bättre google-karma... men tydligen inte.Gjort ett försök med denna i vintage värderingstråden utan resultat.... Någon som vet något om Lemac? Sökning på nätet ger typ 80% svenska resultat, så misstänker att det kan finnas någon ursprunglig svensk anknytning? Tacksam för info. Vh
Vet inget, men eftersom jag var lite uttråkad (vanligt i dessa tider gissar jag) gjorde jag ett försök för att se om jag hade bättre google-karma... men tydligen inte.
Måste säga att det måste vara ett ganska obskyrt märke för att lämna så lite spår på internet. Verkar finnas väldigt få klockor i omlopp ö.h.t. Några träffar jag fick tydde på att det kanske har någon tysk anknytning, snarare än svensk?
Den här säljaren av en gammal 40-talare påstår att den kanske har något gemensamt med Breitling: https://omegaforums.net/threads/1940s-lemac.57284/
Väldigt fint skick, guld och komplikation!Hej!
Har äntligen reggat mig på detta trevliga forum efter många timmars läsning! Här kommer mitt första inlägg, hoppas det hamnar rätt.
Vänder mig nu till Er då jag inte kommer nån vart med auktionsfirmor mm...
Har ärvt ett fickur (nja egentligen 2, men det kan vi ta senare...)
Ska komma från min mormors kusin som var urmakare i Viborg.
Kan Ni hjälpa mig med vad det är för nåt jag ärvt?
Tog några bilder innan de åkte in i bankfack.
Mvh
Warlock
Hej!
Har äntligen reggat mig på detta trevliga forum efter många timmars läsning! Här kommer mitt första inlägg, hoppas det hamnar rätt.
Vänder mig nu till Er då jag inte kommer nån vart med auktionsfirmor mm...
Har ärvt ett fickur (nja egentligen 2, men det kan vi ta senare...)
Ska komma från min mormors kusin som var urmakare i Viborg.
Kan Ni hjälpa mig med vad det är för nåt jag ärvt?
Tog några bilder innan de åkte in i bankfack.
Mvh
Warlock
Båda de orden finns bra beskrivningar på om du söker på nätet, kommer upp direkt.Hej!
Tack så mycket!
Hur öppnar man den luckan...för att kolla verket?
Repeter?
Kronograf?
(Är sjukt ny på detta men vill gärna lära mig!)
//Warlock
Kika lite på den här länken:Ok tack!
Hur använder man en sån här, vad gör knapparna och vreden...?
Kan nån ge en snabbgenomgång av funktionerna så vore det jättesnällt! Har aldrig hållit i en sån här tidigare.... Den verkar för övrigt helt oanvänd!
Vad kan en sådan här tingest vara värd?
//Warlock
Jag skulle vara försiktig så jag inte tryckte sönder något. Vet inte hur verket är uppbyggt, men skulle gå till en urmakare som skulle fått visa mig.Oj tack så mycket! Sjukt frän!
Som jag minns det så gick inte klockan fast jag vridit upp den lite, kanske 3-4 varv, gick lite trögt...
Startar den om jag trycker in knappen vid kl 14?
Hur vet jag om den är trasig?
Vem lagar sånt isf?
//Warlock
Du drar upp den med kronan till kronan stoppar. Då ska klockan gå, precis som ett manuellt armbandsur.Oj tack så mycket! Sjukt frän!
Som jag minns det så gick inte klockan fast jag vridit upp den lite, kanske 3-4 varv, gick lite trögt...
Startar den om jag trycker in knappen vid kl 14?
Hur vet jag om den är trasig?
Vem lagar sånt isf?
//Warlock
Ok tack!
Hur använder man en sån här, vad gör knapparna och vreden...?
Kan nån ge en snabbgenomgång av funktionerna så vore det jättesnällt! Har aldrig hållit i en sån här tidigare.... Den verkar för övrigt helt oanvänd!
Vad kan en sådan här tingest vara värd?
//Warlock
Riktigt coolt ur med både kronograf och repeter! Verkar dock finnas någon missuppfattning om vad ett repeterur är! När knappen trycks in talar klockan om tiden just nu! Klockan vet alltså mekanisk exakt vad visarna står på (mycket svårt tekniskt). Om det är en minutrepeter och klockan är 11:47, så kommer 11 djupa toner för timmar, 3 dubbelslag för tre kvartar och slutligen två pling för två minuter. Mycket mer komplicerat än att plinga stup i kvarten! Kolla filmen som @Exxet delade ovan! I kombination med kronograf är det högsta nivå på teknik vid förra sekelskiftet. Tack för att vi fick se den!Du drar upp den med kronan till kronan stoppar. Då ska klockan gå, precis som ett manuellt armbandsur.
Knappen vid sexan trycker du in om du vill använda repeterfunktionen, då plingar den stup i kvarten dvs varje kvart och timme.
Med knappen vid tvåan startar du kronografen, tidtagaren.
Prisläge:
Inte så dyr som de med slide"knapp". Denna boett är inte så tung heller har jag för mig, men kul ändå.
Handlarpris 15-16k. Privat någon/några tusingar mindre. Om allt fungerar vill säga.
Jaså är det en minutrepeter?Riktigt coolt ur med både kronograf och repeter! Verkar dock finnas någon missuppfattning om vad ett repeterur är! När knappen trycks in talar klockan om tiden just nu! Klockan vet alltså mekanisk exakt vad visarna står på (mycket svårt tekniskt). Om det är en minutrepeter och klockan är 11:47, så kommer 11 djupa toner för timmar, 3 dubbelslag för tre kvartar och slutligen två pling för två minuter. Mycket mer komplicerat än att plinga stup i kvarten! Kolla filmen som @Exxet delade ovan! I kombination med kronograf är det högsta nivå på teknik vid förra sekelskiftet. Tack för att vi fick se den!
Jag vet inte att det är en minutrepeter, jag sa bara att om det är en minutrepeter, så fungerar den precis som i filmen som @Exxet delade. En kvartrepeter slår inte varje kvart och timme (kan dock ha den funktionen också), utan talar om vilken timme och kvart det är när knappen trycks in. Jag är dock ingen fickursexpert, men har läst på lite om repeterur, eftersom jag skulle vilja ha ett någon gång! Tycker uret ovan ser ut att kunna vara en Le Phare minutrepeter med kronograf, men som sagt jag är amatör;-) @Radiumpassion däremot är expert (även inom detta område)!Jaså är det en minutrepeter?
Jag tog det för en kvartsrepeter.
Ser ut som en sån, de jag sett vill säga. Hur ser du att det är en minutrepeter?
Menar du att en kvartsrepeter inte slår kvartar och timmar?
Wow vilket ur!Jeg vil også tro at det er en minutt repeter siden den også har kronograf.
Her er min fra IWC med urverk fra JLC
Det har väl inget med att göra om de har kronograf eller inte. Kvartsrepeter med kronograf är väl de mest förekommande repeteruren från sekelskiftet. Knapplaceringen med tryckknapp placerad precis som den på bilden. Förekommer i smärre variationer.Jeg vil også tro at det er en minutt repeter siden den også har kronograf.
Her er min fra IWC med urverk fra JLC
Det har väl inget med att göra om de har kronograf eller inte. Kvartsrepeter med kronograf är väl de mest förekommande repeteruren från sekelskiftet. Knapplaceringen med tryckknapp precis som den på bilden.
Misstänkte att du också sett den;-)Här är en liknande och aktuell med riktigt kul boett.
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/E531/lots/1228827-fickur-56-5-mm-kronograf-repeter
Lite enklare än IWCn ovan:
Intressant att du är så tvärsäker, när du inte ens verkade ha koll på vad repeter innebär;-) Jag har lärt mig ganska nyligen! Jag trodde tidigare att de plingade en gång i timmen, i kvarten och i förekommande fall, i minuten. Inte så värst imponerande har jag tänkt, men nu när jag börjar förstå hur avancerade de är med exakt tidsangivelse med ljud, så har intresset väckts;-)Det har väl inget med att göra om de har kronograf eller inte. Kvartsrepeter med kronograf är väl de mest förekommande repeteruren från sekelskiftet. Knapplaceringen med tryckknapp placerad precis som den på bilden. Förekommer i smärre variationer.