• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Någon som vet vad det här är för verk?
B5957437-6B81-4F2F-9792-D35C86572C43.jpeg
Det där är ett Felsa 390 (AM 390). Om du googlar "Felsa 390" så ser du fler exempel. Rafft har bara bild på en annan brygglayout: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Felsa_390
Men det är samma verk.

Intressant att du är så tvärsäker, när du inte ens verkade ha koll på vad repeter innebär;-)
Tvärsäker på vad?
Att kvartsrepeter är i min kanske obetydliga erfarenhet det mest förekommande tillsammans med kronograf. Ja, men det var förmätet att berätta det och kanhända inte är representativt då. Vad vet jag.

Du verkar ju vara en riktigt nedlåtande dryg expert som har "läst på" på nätet. Hur många har du sett förutom på Youtube? Det framstår som ganska löjligt att efter att sett en youtubevideo tala om för andra att de inte vet vad de talar om.

Tvärsäker på vad?
Att kvartsrepeter är i min kanske obetydliga erfarenhet det mest förekommande tillsammans med kronograf. Ja, men det var förmätet att berätta det och kanhända inte är representativt då. Vad vet jag.

Du verkar ju vara en riktigt nedlåtande dryg expert som har "läst på" på nätet. Hur många har du sett förutom på Youtube? Det framstår som ganska löjligt att efter att sett en youtubevideo tala om att andra inte vet vad de talar om.
Det var inte min mening att vara dryg! Jag tyckte bara det var lite komiskt. Jag uppdaterade precis mitt inlägg. Inte meningen att reta upp dig! Jag lär mig nya saker på forumet varje dag och din missuppfattning av repeter var min tills för bara ett halvår sedan! Eller har jag missuppfattat hur en repeter fungerar? Upplys mig isåfall gärna; jag har haft fel förr och har inga problem att acceptera att jag har fel!

Senast ändrad:
Alltid trott de var kvartsrepeters. Inte säker på hur man kan avgöra detta endast med bilder? Någon som vet? @Warwian ?
Jag vet inte om det går att se på bilden, men det kan säkert någon av fickursexperterna berätta om. Jag brukar försöka lära mig genom att köpa hem grejor, så jag knep Lennart Johanssons gamla klocka på Bukowskis nyss. Får se om det är kvart- eller minutrepeter utöver kronograf; gör ju en del för värdet, men ibland måste man chansa lite!

Senast ändrad:
Jag vet inte om det går att se på bilden, men det kan säkert någon av fickursexperterna berätta om. Jag brukar försöka lära mig genom att köpa hem grejor, så jag knep Lennart Johanssons gamla klocka på Bukowski nyss. Får se om det är kvart- eller minutrepeter utöver kronograf; gör ju en del för värdet, men ibland måste man chansa lite!
Jag postade lite bilder i fickurstråden:
https://klocksnack.se/threads/fickurstråden.45608/page-25#post-3289400

Hej!

Min farmor lämnade efter sig två damur som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Det ena är ett Lagonda Incabloc (30 "lug to lug", 15 tvärsöver boetten) och det andra ett Girard Peregaux (25 "lug to lug", 12 tvärsöver boetten). Girard Peregaux-uret har någon form av sten infattad, oklart om det är en diamant eller något enklare.

Testade att vrida upp båda och till min förvåning tickade båda på ett par timmar efteråt. Jag vågade inte dra upp dem mer än ett par varv så jag kan inte säga något mer än att de fungerade och tickade på några timmar.

Nu till mina frågor:
  • Kan någon säga något om vad detta är? Har letat lite men inte hittat något bra ännu.
  • Finns det något tips på andra ställen jag kan tänkas leta information? Jag har som sagt googlat men inte hittat så mycket (med reservation för att jag inte lagt så mycket tid).
  • Finns det ett värde i någon av klockorna?
Foto 2020-04-05 13 50 11.jpg
Foto 2020-04-05 13 49 17.jpg
Foto 2020-04-05 13 49 34.jpg
Foto 2020-04-05 13 47 48.jpg
Foto 2020-04-05 13 48 11.jpg
Foto 2020-04-05 13 48 35.jpg

Cocktailur. Ålder? Femtio-sextiotal? Fina klockor, speciellt Girard Perregaux som är en mycket ansedd tillverkare. Lagondan i 18k guld och säkert GPn också (fast vitguld om o te platina, men det tror jag inte). Det är säkert äkta diamanter på klockan med. Tyvärr finns inget större monetärt värde i dessa ”tant-klockor” då de inte är i ropet längre då dagens mode förespråkar större klockor och väldigt få kvinnor samlar på klockor. Värdet är mer eller mindre ädelmetall skrotvärdet (ca 1000kr?) fast det är ju synd på så fina klockor (speciellt GPn). Ge till flickvän/fru eller någon i släkten? Tycker dessa kan vara tuffa på en ung smal handled.

Cocktailur. Ålder? Femtio-sextiotal? Fina klockor, speciellt Girard Perregaux som är en mycket ansedd tillverkare. Lagondan i 18k guld och säkert GPn också (fast vitguld om o te platina, men det tror jag inte). Det är säkert äkta diamanter på klockan med. Tyvärr finns inget större monetärt värde i dessa ”tant-klockor” då de inte är i ropet längre då dagens mode förespråkar större klockor och väldigt få kvinnor samlar på klockor. Värdet är mer eller mindre ädelmetall skrotvärdet (ca 1000kr?) fast det är ju synd på så fina klockor (speciellt GPn). Ge till flickvän/fru eller någon i släkten? Tycker dessa kan vara tuffa på en ung smal handled.
Ålder? Ingen aning tyvärr, men de ser ut att ha varit med ett tag även om boetterna är i fint skick. Skulle kunna tänka mig att de är från 50-60-talet men vet tyvärr inte något om det som sagt.

Misstänkte att inget större värde finns i dem då det inte riktigt var mina farföräldrars stil att köpa exklusiva saker. Håller helt med om att de är häftiga och jag tycker att det är roligt att de tickade igång.

Glaset är i sådär skick och jag är själv ingen hemmafixare, har du (eller någon annan som läser tråden) något tips på var man kan vända sig för att fräscha upp det estetiska såväl som urverk? Behöver lösa nya band också men för Lagondan kanske man kan vara kreativ och tillverka något eget

Hej!
Har äntligen reggat mig på detta trevliga forum efter många timmars läsning! Här kommer mitt första inlägg, hoppas det hamnar rätt.
20200407_221759.jpg
20200407_221759.jpg
20200407_221759.jpg
20200325_225751.jpg
20200325_225741.jpg
20200325_225700.jpg
20200325_225643.jpg

Vänder mig nu till Er då jag inte kommer nån vart med auktionsfirmor mm...
Har ärvt ett fickur (nja egentligen 2, men det kan vi ta senare...)
Ska komma från min mormors kusin som var urmakare i Viborg.
Kan Ni hjälpa mig med vad det är för nåt jag ärvt?
Tog några bilder innan de åkte in i bankfack.

Mvh
Warlock
Som sagt, grattis till superfin klocka! Som du sett i diskussionen efter ditt första inlägg, så är det för tidigt att säkert säga om det är en kvart- eller minutrepeter. Ingen tvekan om dock att det är en kronograf (tidtagare) med repeter (talar om tiden just nu när du trycker på knappen). För att säkert veta behöver du testa funktionen och gärna titta på urverket också. Med en bild här kanske någon kunnig i tråden kan se det på urverket (jag försöker förtvivlat hitta någon rent synlig skillnad;-)). Det finns för övrigt en liknande Invicta med minutrepeter och kronograf på eBay just nu om du vill kolla!
https://www.ebay.com/itm/184228682787

Senast ändrad:
Hej!
Denna omega klocka har tillhört min pappas morfar och har legat i en låda sedan 1987. Jag testade att vrida upp den ett par varv och den tickade igång direkt.

Jag har googlat runt en del och hittat liknande klockor från 1940-talet. Jag har ingen erfarenhet av vintageklockor och tänkte fråga er om hjälp. Kan någon av er säga något om denna klocka och vilket år den kan tänkas vara ifrån?

Jag funderar på att lämna in den till ABC service eller till farfars klocka för en service och även byta ut strechlänken mot ett nytt läderband. Går det att göra något åt fläckarna på urtavlan eller bör jag låta den vara? Finns det något värde i denna klocka?
3FA90FCB-4815-45AC-8858-2B0DB81CB5BD.jpeg
614CFEED-D62C-4A8E-B74E-CF24EF4A2654.jpeg

Mvh,
Oscar

Hej,

Hoppas att jag ej besudlar tråden med en förfalskning, är alldeles för okunnig för att bedöma det. Om så inte är fallet undrar jag om någon vet namnet på modellen. Tack på förhand.
omega.jpg

Mvh,
Oliver

Hej!
Denna omega klocka har tillhört min pappas morfar och har legat i en låda sedan 1987. Jag testade att vrida upp den ett par varv och den tickade igång direkt.

Jag har googlat runt en del och hittat liknande klockor från 1940-talet. Jag har ingen erfarenhet av vintageklockor och tänkte fråga er om hjälp. Kan någon av er säga något om denna klocka och vilket år den kan tänkas vara ifrån?

Jag funderar på att lämna in den till ABC service eller till farfars klocka för en service och även byta ut strechlänken mot ett nytt läderband. Går det att göra något åt fläckarna på urtavlan eller bör jag låta den vara? Finns det något värde i denna klocka?

Mvh,
Oscar

Den är nog snarare från femtiotalet.
Om jag inte är ute och cyklar helt så tror jag att det är en 2639.
Utan att veta serienumret så vågar jag inte spika exakt årtal, men 1951-1955 ligger nära tillhands.
Jävligt trevlig modell. En service är den väl värd!

Hej!

Mvh,
Oscar
Det ser ut som en ref 2639. Är den ca 36 mm i diameter exkl krona? 1950-tal. Manuell kaliber 266.
Svårt att göra något åt tavlan utan att det blir värre. Antingen leva med tavlan (kanske ser bättre ut efter glasbyte?) eller söka efter ersättningstavla. Värde ca 1500-2000kr i detta skick? Bra kvalitetsur annars. Abc eller farfars servar dessa bra (speciellt ABC).
Hej,

Hoppas att jag ej besudlar tråden med en förfalskning, är alldeles för okunnig för att bedöma det. Om så inte är fallet undrar jag om någon vet namnet på modellen. Tack på förhand.
omega.jpg

Mvh,
Oliver
Jag ser inget som tyder på kopia. Däremot har jag svårt att namnge modellen. Vi skulle behöva se baksidan och ännu hellre öppna upp klockan, för där finns facit med referensnummer samt serienummer som ger åldern.

Senast ändrad:
Hej,

omega.jpg

Mvh,
Oliver
Näe, nån förfalskning tror jag absolut inte att det är.
Däremot är det ingen referens jag, på rak arm, känner igen.
Har du möjlighet att öppna baklocket så får du allting svart på vitt. Både referens och årtal (det senare med hjälp av serienumret).

Är den helt i guld?

Det ser ut som en ref 2639. Är den ca 36 mm i diameter exkl krona? 1950-tal. Manuell kaliber 226.
Svårt att göra något åt tavlan utan att det blir värre. Antingen leva med tavlan (kanske ser bättre ut efter glasbyte?) eller söka efter ersättningstavla. Värde ca 1500-2000kr i detta skick? Bra kvalitetsur annars. Abc eller farfars servar dessa bra (speciellt ABC).

Jag ser inget som tyder på kopia. Däremot har jag svårt att namnge modellen. Vi skulle behöva se baksidan och ännu hellre öppna upp klockan, för där finns facit med referensnummer samt serienummer som ger åldern.
Haha! Great minds, och allt det där. ;)

Hej,
omega.jpg

Mvh,
Haha! Great minds, och allt det där. ;)
Snabba ni är;-) Mycket bra svar! Jag väntar med nyfikenhet på baksidan och kanske t.o.m. locket av:) Jag hade nog gissat 2640 med något suffix +SC och kanske ett 283-verk eftersom det är centrumsekund!

Senast ändrad:
Tack för förslagen. Bifogar en bild nedan på baksidan, verkar ej finnas stämplar på utsidan av något slag. Liknar onekligen 2640 modellen som föreslogs. Har inte kunskapen och troligtvis inte heller tillgång till de verktyg som behövs för att öppna backlocket så förmodar att jag får ta den till en urmakare.
omega baksida.jpg

Hej,

omega.jpg

Mvh,
Oliver
Tack för förslagen. Bifogar en bild nedan på baksidan, verkar ej finnas stämplar på utsidan av något slag. Liknar onekligen 2640 modellen som föreslogs. Har inte kunskapen och troligtvis inte heller tillgång till de verktyg som behövs för att öppna backlocket så förmodar att jag får ta den till en urmakare.
omega baksida.jpg
Tack för den baksidan! Ja, om du är osäker, så gå till en urmakare. Det är definitivt värt det för jag tror det är en 2640 i helguld!

Tillbaka
Topp