Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Vet inte riktigt vilken tråd jag skall vända mig till. Men jag provar här. Har nyss färdigställt rensningen av min farmors dödsbo.
Till min förvåning hittade jag en ganska fräck Revue(troligen halsbandsklocka?).
Någon som vet mer om denna?
Vad modellen heter möjligtvis och eller vad den kan ligga på för värde?
Urverket fungerar men visarna står tyvärr stilla. Vill ha mer kött på benen innan jag lämnar bort den för att fixa visarna.
Bifogar bilder här. Har ingen med öppen baksida dock.
Lite uppföljning av Omegan, @Anders Forsberg@Klockjägaren. Som framgår av bilden på baklockets insida är det mycket riktigt en boett i 18K och referensen 14708 61 med cal. 285. Nu återstår att utföra en service, byta glaset samt att hitta ett tidsenligt originalspänne. Under tiden skall jag leta efter ett band som passar till. Stort tack återigen för hjälpen!
Lite uppföljning av Omegan, @Anders Forsberg@Klockjägaren. Som framgår av bilden på baklockets insida är det mycket riktigt en boett i 18K och referensen 14708 61 med cal. 285. Nu återstår att utföra en service, byta glaset samt att hitta ett tidsenligt originalspänne. Under tiden skall jag leta efter ett band som passar till. Stort tack återigen för hjälpen!
Oj så kul att du öppnat och delar med dig av fynden! Vi prickade ju nästan rätt med gemensamma krafter @Anders Forsberg , men framförallt har jag lärt mig något nytt ! Stort grattis till en riktigt fin klocka!
Hej!
Vid genomgången av min mormors dödsbo hittade vi 3 guldklockor; en Omega Geneve från 70-talet, en Onsa, och en Memoria. Som helt novis på det här med klockor hade det varit kul att få reda på lite mer om framförallt Onsa och Memoria då jag inte lyckats hitta någon likadan klocka när jag letat (Omega Geneve finns det ju dock mycket info om).
Klockan från Onsa kan möjligen vara av modellen "de Luxe" då det står under Onsa på urtavlan. Längst ned på urtavlan på var sida om punken för 6an står det Gold Signs, och under punkten Swiss. På baksidan finns det guldstämplar som visar att det är 18K guld och enligt siffran i hammarhuvudet, 152, verkar boetten vara tillverkad av Jean Curty SA, någon gång mellan 1934 och 1984. Det står också incabloc och siffrorna 10 131, kan detta vara ett modellnummer eller vad kan dessa siffrorna stå för? Boetten verkar inte gå att öppna baktill så jag antar att man får lyfta av glaset kanske? Armbandet till denna tror jag inte är original då det är i stål och ser billigt och nyare ut. Klockan verkar gå ganska bra, höll tiden bra de första timmarna efter att den dragits upp men hade sedan tappat ca 2h under natten. Är det någon som känner igen denna klocka och kan berätta något mer om den, modellnamn, hur vanlig den är, mer exakt ålder, vad det troligen varit för orginalarmband, kvalité, ev värde etc?
Den andra klockan från Memoria har jag inte hittat mycket information alls och verkar därför inte vara ett särskilt vanligt klockmärke? Jag har dock fått ett tips om att det troligen är ett märke från Nitella SA of Tramelan och den ser väldigt lik ut en Mirona-klocka som tidigare postats i detta forum, och som också ska vara från samma företag.
På baksidan är det guldstämplar som visar att det är 18K och siffrorna 132 i hammarhuvudet gör att boettillverkaren bör vara Eric Monnier som var verksamma fram till 1992. Jag gissar på att numret 2783 kan vara ETA nummer och då bör klockan inte ha varit tillverkad före 1974, men är det någon av er som har en gissning på årtal mellan då 1974 och 1992 (eller annat om jag är ute och cyklar)? Klockan har inget armband. Håller tiden relativt bra, men glaset är i ganska dåligt skick. Någon som vet något mer om denna klocka och vad den kan vara värd? Håller den någon kvalité så att det kan vara värt att polera upp glaset och lämna in den på en service?
Tacksam för all hjälp jag kan få för att lära mig mer om dessa klockor!
Hej gänget! Är över i föräldrarnas hus och rensar runt på vinden & hittade dessa gamla godingar från farfar/farmor. Någon som har någon koll på något av dessa?
Mvh!
1. (Fungerar perfekt genom att vrida upp)
2. (Inte vågat pröva skruva då jag inte vet hur)
3. (Fullt fungerande, ingen aning hur iom att den legat nerpackad)
Någon som sett något liknande. En rätt så stor klocka och är tillverkad innan 2000-talets början. Sitter ett Miyota quartzverk i av vad jag kan urskönja. Står det bronx på urtavlan?
Någon som sett något liknande. En rätt så stor klocka och är tillverkad innan 2000-talets början. Sitter ett Miyota quartzverk i av vad jag kan urskönja. Står det bronx på urtavlan?
Du identifierar den rätt bra själv.
Söker man på handelsnamnet på nätet kommer det upp liknande nu med, både i fickursformat och armbandsurformat. Upp till strax under 20 dollar nypris begärde nu för dom.
Någon vintage är det inte.
Du identifierar den rätt bra själv.
Söker man på handelsnamnet på nätet kommer det upp liknande nu med, både i fickursformat och armbandsurformat. Upp till strax under 20 dollar nypris begärde nu för dom.
Någon vintage är det inte.
Det finns nog inga särskilda regler eller definitioner vad jag vet. Jag kallar den inte vintage men det kanske nån annan gör. Den nyproduceras som sagt också i mindre variationer som framgår om man söker på den. Det är ett "modernt" fickur i mina ögon.
Av nyfikenhet; hur ser du att den är över 20 år? På verket?
Det finns nog inga särskilda regler eller definitioner vad jag vet. Jag kallar den inte vintage men det kanske nån annan gör. Den nyproduceras som sagt också i mindre variationer som framgår om man söker på den. Det är ett "modernt" fickur i mina ögon.
Av nyfikenhet; hur ser du att den är över 20 år? På verket?
En familjemedlem säger sig ha fått denna klockan för runt 40 år sedan. Jag måste kolla upp detta närmare. Beror på när miyota började tillverka quartzur och vilket urverk denna klockan har.
Försökt i några andra trådar utan att lyckats få svar. Vet för visso redan att detta är en omega seamaster (duh ) men jag är osäker på årtal. 40-tal enligt Uret Vintage där jag köpte den, men jag gissar på 50-tal. Är också intresserad av vad denna smyckades med för spännet i original. Någon som vet?
Försökt i några andra trådar utan att lyckats få svar. Vet för visso redan att detta är en omega seamaster (duh ) men jag är osäker på årtal. 40-tal enligt Uret Vintage där jag köpte den, men jag gissar på 50-tal. Är också intresserad av vad denna smyckades med för spännet i original. Någon som vet?
Så länge sedan jag köpte den så det är nog preskriberat
Otroligt snyggt med det armbandet. Vet du förresten vad tavlan har för referens så jag kan söka efter en att ersätta?
Måste vara länge sedan. Köpte denna 2015 om jag inte minns fel.
Så boetten är inte till en Seamaster?
Så länge sedan jag köpte den så det är nog preskriberat
Otroligt snyggt med det armbandet. Vet du förresten vad tavlan har för referens så jag kan söka efter en att ersätta?
Den kallas nog bara 2639 i samlarkretsar. Ja, dessa 2639 har kaliberverk 265 och 266 mig vetligen.
Din har nog fått ny tavla/visare någon gång för att de gamla antingen förstörts (tex fukt) eller ägaren velat modernisera klockan.
Den kallas nog bara 2639 i samlarkretsar. Ja, dessa 2639 har kaliberverk 265 och 266 mig vetligen.
Din har nog fått ny tavla/visare någon gång för att de gamla antingen förstörts (tex fukt) eller ägaren velat modernisera klockan.