• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag inser att det inte finns något högupplöst bildmaterial att utgå från, men jag hoppas ändå att nån här kan identifiera denna...
Vilken klocka bär den gode Terence i den här videon, inspelad i oktober 1998?

mck1.jpg

(Jag har för mig att jag tidigare sett en speciell tråd för digitalt vintage, men jag hittade den inte när jag sökte nyss... o_O)
Jag gissar på w-550 :)

EDIT:
20200615_195207.jpg

20200615_195228.jpg
20200615_195618.jpg
 
Senast ändrad:

JohLun

Rolex
2-Faktor
Vet inte om det är helt rätt med denna fråga här men jag testar, jag fick med en Citizen vid ett köp av en annan klocka som jag försöker tidsbestämma, enligt vad jag lyckats få fram så är den tillverkad ett år med en 8:a på slutet, t ex 78 eller 88, men jag skulle vilja veta om någon kan säga om det mer troligen handlar om 78 än 88 eller rent av senare, formspråket känns 70-tal men jag är långtifrån expert? Verket är ett 8210A som började tillverkas i slutet på 70-talet om min googling är rätt men jag lyckas inte hitta något om det slutat tillverkats eller fortfarande används? Någon med kunskap om Citizen som kan belysa detta?
20200615_204409.jpg

20200615_204442.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag inser att det inte finns något högupplöst bildmaterial att utgå från, men jag hoppas ändå att nån här kan identifiera denna...
Vilken klocka bär den gode Terence i den här videon, inspelad i oktober 1998?

mck1.jpg

(Jag har för mig att jag tidigare sett en speciell tråd för digitalt vintage, men jag hittade den inte när jag sökte nyss... o_O)
Hittade en Vimeovideo, med något bättre bild,
Testade även och redigera lite, för och se om det gick få
PSX_20200615_223302.jpg
fram en bättre bild, blev sådär, men kanske nån känner igen den bättre...
 

Psykel

Patek
Vet inte om det är helt rätt med denna fråga här men jag testar, jag fick med en Citizen vid ett köp av en annan klocka som jag försöker tidsbestämma, enligt vad jag lyckats få fram så är den tillverkad ett år med en 8:a på slutet, t ex 78 eller 88, men jag skulle vilja veta om någon kan säga om det mer troligen handlar om 78 än 88 eller rent av senare, formspråket känns 70-tal men jag är långtifrån expert? Verket är ett 8210A som började tillverkas i slutet på 70-talet om min googling är rätt men jag lyckas inte hitta något om det slutat tillverkats eller fortfarande används? Någon med kunskap om Citizen som kan belysa detta?
20200615_204409.jpg

20200615_204442.jpg
Förmodligen 78. Ser som sagt ut som en typisk 70-talare.
 

Sorubim

Audemars
Hittade en Vimeovideo, med något bättre bild,
Testade även och redigera lite, för och se om det gick få
PSX_20200615_223302.jpg
fram en bättre bild, blev sådär, men kanske nån känner igen den bättre...
Sant, den Vimeovideon är ju skarpare, bra snokat! Hehe sånt här detektivarbete kan man ju snöa in på ordentligt.
Har suttit och letat för att se om det finns nåt tillfälle när klockan är närmare kameran och inte har så mycket rörelseoskärpa.


Såvida han inte bär klockan uppochner, så ser det ut som det är två knappar till vänster och en till höger i videon, alltså tvärt emot hur Marlin ser ut.
Ja du har nog rätt angående knapparna där, två till vänster och en till höger.
mck3.jpg


EDIT: Vid 36:40 så hör man klockans "Hourly Chime" pipande. :)
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sant, den Vimeovideon är ju skarpare, bra snokat! Hehe sånt här detektivarbete kan man ju snöa in på ordentligt.
Har suttit och letat för att se om det finns nåt tillfälle när klockan är närmare kameran och inte har så mycket rörelseoskärpa.



Ja du har nog rätt angående knapparna där, två till vänster och en till höger.
mck3.jpg


EDIT: Vid 36:40 så hör man klockans "Hourly Chime" pipande. :)
Snyggt! Case closed.

158wa-1
A158WA-1_small.png
 

Ashial

Omega
Hej.
Klockan på bild är en uppgift eventuellt värd en del. Någon som kan identifiera den eller ge mer info. Det ska enligt uppgift vara en rolex i rose guld.
 
Senast ändrad:

Ashial

Omega
Kom igen... Lite mer än den bilden måste vi väl kunna få?
Men jo, om det är en Rolex 2508 så får den nog anses vara värd en del.

Det ska väl vara lite svårt? ;)

Fler bilder går inte att få tag på i dagsläget. Jag vet att den blivit värderad och till en större summa pengar.

Finns det någon uppfattning om värde om det skulle vara en 2508?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det ska väl vara lite svårt? ;)

Fler bilder går inte att få tag på i dagsläget. Jag vet att den blivit värderad och till en större summa pengar.

Finns det någon uppfattning om värde om det skulle vara en 2508?

Det är ju helt och hållet omöjligt att bedöma skick utifrån bilden, så värdet lär ju kunna spreta en del.
Egentligen bara att googla "Rolex 2508" så får du ett ganska bra hum om i vilket spann de verkar säljas.
 

Ashial

Omega
Jag förstår. Tack för hjälpen. Jag googlade hela numret och fick inga träffar så jag har redan fått en del hjälp här. Jag är inte särskilt insatt men givetvis kan jag googla själv. Jag vet inte om årsmodell osv skulle ha någon större betydelse.

För övrigt hade jag givetvis skickat fler bilder om jag hade haft några.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag förstår. Tack för hjälpen. Jag googlade hela numret och fick inga träffar så jag har redan fått en del hjälp här. Jag är inte särskilt insatt men givetvis kan jag googla själv. Jag vet inte om årsmodell osv skulle ha någon större betydelse.

För övrigt hade jag givetvis skickat fler bilder om jag hade haft några.
Vad är det du vill veta / få hjälp med?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Framför allt var det att identifiera klockan. Detta har ju redan har gjorts av Anders ovan. Den ska vara värderad och miljonbelopp har nämnts. Ska försöka skaka fram fler bilder och återkommer i så fall.
Vem har gjort den värderingen?
Är det nåt mer särskilt med den än att det är en 2508?

Du är väl inte erbjuden att köpa den och fått det där som enda bild? Eller är den din?
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Framför allt var det att identifiera klockan. Detta har ju redan har gjorts av Anders ovan. Den ska vara värderad och miljonbelopp har nämnts. Ska försöka skaka fram fler bilder och återkommer i så fall.
Är ju omöjligt att både identifiera eller värdera den utifrån den bilden. Mer än förutom ref nummer på baklocket som syns på din bild. Men prisspannet på en sådan modell är ju gigantisk utan mer information!
 

Ashial

Omega
Det är inget potentiellt köp. Jag skriver i yrket och kommer ha som uppgift att argumentera för klockans värde. Det enda jag har är uppgift om vem som äger klockan samt bilden ovan och nu även de kommande två bilderna. Har förståelse för att det inte går att få fram mer information och är tacksam för att åtminstone ha referensnummer nu.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är inget potentiellt köp. Jag skriver i yrket och kommer ha som uppgift att argumentera för klockans värde. Det enda jag har är uppgift om vem som äger klockan samt bilden ovan och nu även de kommande två bilderna. Har förståelse för att det inte går att få fram mer information och är tacksam för att åtminstone ha referensnummer nu.
Har svårt att ta det riktigt på allvar med tanke på bilderna som visas samt att den skulle vara värderad till miljonbelopp utan att du vet av vem och varför. Tycker det är konstigt. En sån borde väl nån kunna ta en vettig bild av. Det kan under de omständigheterna bli knepigt för dig att argumentera för värdet du nämner.
 

Ashial

Omega
Givetvis skulle ägaren kunna ta bild av klockan. Denne har dock i denna situationen ett intresse av att så lite som möjligt kommer fram angående klockan. Att jag nu åtminstone vet referensnumret kommer hjälpa. Ägaren har själv vid ett tidigare skede nämnt värderingen.

Så svårt kan det väl inte vara att föreställa sig en sådan situation.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Givetvis skulle ägaren kunna ta bild av klockan. Denne har dock i denna situationen ett intresse av att så lite som möjligt kommer fram angående klockan. Att jag nu åtminstone vet referensnumret kommer hjälpa. Ägaren har själv vid ett tidigare skede nämnt värderingen.

Så svårt kan det väl inte vara att föreställa sig en sådan situation.
Är du värderingsman?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Givetvis skulle ägaren kunna ta bild av klockan. Denne har dock i denna situationen ett intresse av att så lite som möjligt kommer fram angående klockan. Att jag nu åtminstone vet referensnumret kommer hjälpa. Ägaren har själv vid ett tidigare skede nämnt värderingen.

Så svårt kan det väl inte vara att föreställa sig en sådan situation.
Jo.
Klockan i helfigur är en suddig fläck. Den förmenta referensen jämförelsevis tydlig närbild. Ägaren blir väl inte avslöjad på nåt sätt för att bilderna inte vore urusla. Hemlighetsfulla "värderingar" på väldiga summor. Du är värderingsman(?) och har inte en susning enligt dig själv. Någon skojar med någon säger jag.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Givetvis skulle ägaren kunna ta bild av klockan. Denne har dock i denna situationen ett intresse av att så lite som möjligt kommer fram angående klockan. Att jag nu åtminstone vet referensnumret kommer hjälpa. Ägaren har själv vid ett tidigare skede nämnt värderingen.

Så svårt kan det väl inte vara att föreställa sig en sådan situation.
Varför har ägaren intresse av att så lite som möjligt kommer fram?
Förstår att man kanske inte vill outa sig som ägare till en dyr klocka men själva klockan kan väl inte vara hemlig? o_O
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Varför har ägaren intresse av att så lite som möjligt kommer fram?
Förstår att man kanske inte vill outa sig som ägare till en dyr klocka men själva klockan kan väl inte vara hemlig? o_O
Kan kanske vara så enkelt att man gör ngn form av utmätning. Alternativt uppges klockan vara saknad och ngn vill ha ersättning
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Givetvis skulle ägaren kunna ta bild av klockan. Denne har dock i denna situationen ett intresse av att så lite som möjligt kommer fram angående klockan. Att jag nu åtminstone vet referensnumret kommer hjälpa. Ägaren har själv vid ett tidigare skede nämnt värderingen.

Så svårt kan det väl inte vara att föreställa sig en sådan situation.
Jag föreställer mig en sådan situation..

upload_2020-6-17_18-2-28.jpeg
 
Senast ändrad:

jinx

Breitling
2-Faktor
Hej alla entusiaster!
Jag är ny på forumet och hoppas kunna få svar på några frågor jag har. Hoppas att jag gör ett korrekt inlägg.
Jag har ärvt en gammal klocka från min morfar som betyder mycket för mig. Jag vet dock väldigt lite om den.
Det är en Zodiac Hermetic men jag har ingen aning om möjligt tillverkningsår eller andra detaljer. Jag tror att min morfar fick den i pensions present från Göteborgs spårvägar där han jobbade större delen av livet.
Jag skulle tro att den var tillverkad på 60-talet men det är bara en novis gissning.
Tyvärr har bakstycket försvunnit genom årens lopp.
Jag har försökt att ta bra bilder och hoppas kunna få lite information om klockan. Jag har länge googler och sökt bland olika källor men inte lyckats hitta någon som ser likadan ut att jämföra med eller annan information.

I dagsläget fungerar den inte men skulle vilja göra en service och ersätta bakstycket för att kunna använda klockan. Vet någon vad en sådan service skulle kunna kosta ungefärligt?

Vore mycket tacksam för all information jag skulle kunna få om den!

Trevlig midsommar!
Daniel
 

Bilagor

  • IMG_20200616_181941.jpg
    IMG_20200616_181941.jpg
    596.2 KB · Visningar: 10
  • IMG_20200616_181402.jpg
    IMG_20200616_181402.jpg
    646.6 KB · Visningar: 11
  • IMG_20200616_182020.jpg
    IMG_20200616_182020.jpg
    693.1 KB · Visningar: 10
Topp