Ja, åldern ser du ju själv. Amerikansk märke, se;Någon som vet vad detta är? Tickar och går fint! Sliten dock, något fingerpekande om ev värde?
https://en.wikipedia.org/wiki/Benrus
Då pläterad och rejält sliten så är nog värdet bara någon, eller några hundralappar typ.
Tidigt sextiotal skulle jag också gissa. Guld på stål. Jag vet inte hur det är med boettlock, om du kan passa på ett annat eller om du måste leta efter en med likadan boett. Är det gängat eller snäpp lock? Leta på Ebay efter donatorklocka som du kan ta lock och eventuellt urverksdelar från. Kolla med gamla små urmakare, kanske kan dom ha något som passar? Dessa urmakare är även de som är lämpliga att serva en sådan klocka. Kostnad ca 2000 kr kanske? Testa tex Farfars Klocka på Söder i Stockholm. Eller kolla här på forumet så kan kanske någon hobbyurmakare göra det billigare. Passa på att byta krona också då denna är utbytt. Bör vara en guldfärgad.Hej alla entusiaster!
Jag är ny på forumet och hoppas kunna få svar på några frågor jag har. Hoppas att jag gör ett korrekt inlägg.
Jag har ärvt en gammal klocka från min morfar som betyder mycket för mig. Jag vet dock väldigt lite om den.
Det är en Zodiac Hermetic men jag har ingen aning om möjligt tillverkningsår eller andra detaljer. Jag tror att min morfar fick den i pensions present från Göteborgs spårvägar där han jobbade större delen av livet.
Jag skulle tro att den var tillverkad på 60-talet men det är bara en novis gissning.
Tyvärr har bakstycket försvunnit genom årens lopp.
Jag har försökt att ta bra bilder och hoppas kunna få lite information om klockan. Jag har länge googler och sökt bland olika källor men inte lyckats hitta någon som ser likadan ut att jämföra med eller annan information.
I dagsläget fungerar den inte men skulle vilja göra en service och ersätta bakstycket för att kunna använda klockan. Vet någon vad en sådan service skulle kunna kosta ungefärligt?
Vore mycket tacksam för all information jag skulle kunna få om den!
Trevlig midsommar!
Daniel