• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Ok, tråkigt men får se det som en läropeng... Kanske kan använda armbandet iaf. Säljaren har ju jobbat sig med att montera på ett nytt. :S
Tack för hjälpen!
Tydligaste tellen är tavlan. Den typen av färgglada tavlor är aldrig original. Även varning för Favre-Leuba, Seiko 5, Citizen och en del andra märken med liknande fejkklockor.

Tydligaste tellen är tavlan. Den typen av färgglada tavlor är aldrig original. Även varning för Favre-Leuba, Seiko 5, Citizen och en del andra märken med liknande fejkklockor.
'Fördelen' för mig är att det blir en plats ledig i klocklådan :). Aldrig mer 'vintage' för mig (pg. okunskap alltså)...

Tack för tipset, ska kollas upp! Ja, nästa gång det suger i vintage-tarmen så ska jag definitivt be om hjälp...
Alltid lär man sig något. Nu har du ju till exempel lärt dig att vara extra uppmärksam när du spanar vintage! Och lädret går ju som sagt alltid att spara. Kan säkert gå att använda verket för reservdelar också.

20200610_172213.jpg

Någon som vet vad det är för tillverkare av klockan? Känns som det saknas en del i loggan... baksidan och inuti gav ingen ytterligare ledtråd.

Det var det det jag funderade på, hittade ingen logga med exakt likadan swoosh men får väl leta bättre...

Det var det det jag funderade på, hittade ingen logga med exakt likadan swoosh men får väl leta bättre...
Tror nog inte det är en Tissot, boetten är alldeles för enkel och utan några tissotmärkningar, så även urverket. Hittar ingen Tissotswoosh som ser ut som på tavlan heller, så det är väl något annat märke (enklare, billigare).
Här är en bild på urverket.
PSX_20200610_215015.jpg

20200610_172213.jpg

Någon som vet vad det är för tillverkare av klockan? Känns som det saknas en del i loggan... baksidan och inuti gav ingen ytterligare ledtråd.
Urk, känns som jag borde veta vad det är! "Swooshen" är väl en linje under texten? Kan se loggan framför mig men inte komma på vad det ska vara. Ett kort namn, nåt i stil med Drott kanske. Fy, så frustrerande!

Googlar man "Drott watch" / "Drott Tank" så hittar man faktiskt loggor som har en snarlik swoosh! Men med spetsen åt fel håll. Mysteriet fortsätter...
mystisk tank.jpg
Jag undrar om det inte är rätt spår i alla fall. Jämför typsnittet på siffrorna med den här:
mint-silver-pocket-watch-by-drott-c1910_10751_main_size3.jpg

Ser ut att vara exakt samma. Man måste ju fråga sig varför loggan saknas också. Det ser ju inte ut som om den bara suddats ut. En påbörjad renovering/ommålning som av någon anledning inte avslutats? Det skulle kanske förklara varför strecket har blivit lite fel...

Jag undrar om det inte är rätt spår i alla fall. Jämför typsnittet på siffrorna med den här:
mint-silver-pocket-watch-by-drott-c1910_10751_main_size3.jpg

Ser ut att vara exakt samma. Man måste ju fråga sig varför loggan saknas också. Det ser ju inte ut som om den bara suddats ut. En påbörjad renovering/ommålning som av någon anledning inte avslutats? Det skulle kanske förklara varför strecket har blivit lite fel...
Mja, siffrorna kan man nog inte gå på. Siffrorna brukar kallas Breguet numerals, pga Breguets flitiga användande av det typsnittet. Finns på väldigt många vintageklockor.
Som en kul trivia är att även visarna på fickuret du postade kallas Breguet hands, av samma orsak.
c935b1bc-e0a6-444f-a4cb-ea41fa4843c1.jpg

Mja, siffrorna kan man nog inte gå på. Siffrorna brukar kallas Breguet numerals, pga Breguets flitiga användande av det typsnittet. Finns på väldigt många vintageklockor.
Som en kul trivia är att även visarna på fickuret du postade kallas Breguet hands, av samma orsak.
c935b1bc-e0a6-444f-a4cb-ea41fa4843c1.jpg
Äschdå... då tror jag det blir svårt. Frågan kvarstår ju fortfarande, varför ser den ut sådär? Om det är en påbörjad ommålning så är det inte säkert att det existerar en logga med ett sånt streck.

Äschdå... då tror jag det blir svårt. Frågan kvarstår ju fortfarande, varför ser den ut sådär? Om det är en påbörjad ommålning så är det inte säkert att det existerar en logga med ett sånt streck.

Det är inte ens så att loggorna är helt konsekventa alltid. Watex (se nedan) använder också ett liknande stiliserat streck som skiljer sig åt mellan olika modeller. Drott verkar vara en bättre spaning tycker jag, men liksom med palmeutredningen är det fortfarande fritt fram för alla att dra sina slutsatser. ;)
2913821F-0075-4152-A9B7-8D5E31972302.jpeg

Tja, kanske är en Drott. La tavlan under luppen och det finns lite till kvar av tavlan, se inringning (det emellan är en repa). Kanske har någon gett sig på och göra ren tavlan och loggan har då lossnat, eller så har den helt enkelt lossnat av sig själv.
20200611_134733.jpg

Hejhej!
Har denna liggandes hemma, finns inget serienr på baksidan och jag får inte upp skruvboetten, ska skaffa mig ett bättre verktyg men innan dess tänkte jag kolla om det är någon som vet något om denna Tissot
DSC03806.JPG

Jag tror du har rätt. Det var ju ett obskyrt märke också, inget jag hade hört talas om. Och knappt internet heller... Jag hittade den här bilden på en 40-talsmodell av annan sort där man ser loggan också. (Tyvärr liten bild.)
vintage-1940s-athos-gents-hand_360_25f4e97509794304aeff1973b58579c1.jpg

Sedan hittar man lite från 60-70-talet, men då har de en helt annan logga (om det nu ens är samma märke).

Edit: Hmm... bilden syns när jag editerar, men inte när den postats? Kom från den här sidan i alla fall:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-1940s-athos-gents-hand-479496946

Jag inser att det inte finns något högupplöst bildmaterial att utgå från, men jag hoppas ändå att nån här kan identifiera denna...
Vilken klocka bär den gode Terence i den här videon, inspelad i oktober 1998?

mck1.jpg

(Jag har för mig att jag tidigare sett en speciell tråd för digitalt vintage, men jag hittade den inte när jag sökte nyss... o_O)

Jag inser att det inte finns något högupplöst bildmaterial att utgå från, men jag hoppas ändå att nån här kan identifiera denna...

mck1.jpg

(Jag har för mig att jag tidigare sett en speciell tråd för digitalt vintage, men jag hittade den inte när jag sökte nyss... o_O)
Vet inte vilken klocka det är, men kanske den här tråden du tänker på? Handlar bara om Seiko dock.

mck1.jpg

Casio A158 skulle jag tippa på.
A158WEA-1EF.jpg

Senast ändrad:
Vet inte vilken klocka det är, men kanske den här tråden du tänker på? Handlar bara om Seiko dock.
Möjligt att det var den tråden, har för mig att det inte var bara Seiko. Kan eventuellt varit på nåt annat forum och jag minns fel.

Casio A158 skulle jag tippa på.
A158WEA-1EF.jpg
Ja kanske. Själv lurar jag på om det är en H101 "Marlin" (det vore ju coolare iaf :D). Synd att det inte finns bättre bildmaterial.
cas_mar10.jpg

Möjligt att det var den tråden, har för mig att det inte var bara Seiko. Kan eventuellt varit på nåt annat forum och jag minns fel.

Ja kanske. Själv lurar jag på om det är en H101 "Marlin" (det vore ju coolare iaf :D). Synd att det inte finns bättre bildmaterial.
cas_mar10.jpg
Möjligt att det är en Marlin. Men tycker det ser ut som knapparna går ut rakt från boetten och inte snett som på Marlin. Sen kan det såklart vara nåt helt annat än A158 också.

Tillbaka
Topp