• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Blomqvist

Breitling
Kan någon hjälpa mig att tala om vad detta är för något?
Det är ett litet fickur, 30 mm. i diameter, med tillhörande armband.
Materialet i armbandet skulle kunna vara mässing(?), klockan kan vara i silver.
Och, det mest fantastiska av allt, -den går!

Kan någon säga vad det är för klocka, och var den härstammar ifrån?
Hur gammal kan den vara?
Hör fickuret och armbandet ihop, eller är det någon som varit fyndig och förenat dom vid ett senare tillfälle?
Hur i helskotta ställer man tiden på den???
Har den något värde?

Tacksam för svar. :)
 

Bilagor

  • 7yDbrSazQeClaHZ%NU+j%Q.jpg
    7yDbrSazQeClaHZ%NU+j%Q.jpg
    152.7 KB · Visningar: 5
  • G62GoZMOTiCpkx02S+UUHA.jpg
    G62GoZMOTiCpkx02S+UUHA.jpg
    214 KB · Visningar: 5
  • 18G+nNbPQ3Ots4%MGx0AQQ.jpg
    18G+nNbPQ3Ots4%MGx0AQQ.jpg
    185.2 KB · Visningar: 7
  • ss1kQO1TQ1G3nYmjjvrlWA.jpg
    ss1kQO1TQ1G3nYmjjvrlWA.jpg
    273.7 KB · Visningar: 7

oftast

Panerai
2-Faktor
Någon som har koll på vad det här kan vara för urverk?
L651.2 från Longines har såvitt jag kan se bara två subdials och fler juveler (37).
Med tanke på att det står ETA på tavlan känns det som något försöks-hopplock, eller vad tror ni?
Eller är det bara jag som är förvirrad här?

1.jpg
5.jpg
 

rogart-63

Patek
Någon som har koll på vad det här kan vara för urverk?
L651.2 från Longines har såvitt jag kan se bara två subdials och fler juveler (37).
Med tanke på att det står ETA på tavlan känns det som något försöks-hopplock, eller vad tror ni?
Eller är det bara jag som är förvirrad här?

1.jpg
5.jpg
Det är ett ETA 2892 med Dubouis Depraz kronograf del skulle jag tro.
 

dagnydigger

Cartier
Försöker hjälpa en väns kollega med mer information om denna Eterna. Kan bara få fram att den är från ~1941. Någon som kan ge mer info. Har tyvärr bara två dåliga bilder och har inte sett den irl.
IMG_20190305_215410.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190305_215439.jpg
    IMG_20190305_215439.jpg
    88.2 KB · Visningar: 2

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stämmer med subtavlorna så det är säkert ett Valjoux 72 . Var inne på valjoux tänk först oxå . Grym klocka som väckte habegär. Synd på högra subvisaren. Men det går säkert hitta en som passar bättre.
Absolut, jättefin klocka! :)
Blev mest nyfiken, 1280 är ju en cam-baserad kronograf.

När började man införa dessa istället för kolumnhjulsbaserade på grund av kostnadsbesparingar?
De första omega 321 har ju kolumnhjul medan ersättaren (861) har cam. Blev det vanligare sent 60, tidigt 70-tal eller tidigare?
 

rogart-63

Patek
Absolut, jättefin klocka! :)
Blev mest nyfiken, 1280 är ju en cam-baserad kronograf.

När började man införa dessa istället för kolumnhjulsbaserade på grund av kostnadsbesparingar?
De första omega 321 har ju kolumnhjul medan ersättaren (861) har cam. Blev det vanligare sent 60, tidigt 70-tal eller tidigare?
Bra fråga . Är dåligt på fakta när verk kom sånt . Valjoux 72 brukar sitta i dyra gamla kronografer. Blev lite sugen på en sån men går väl knappast lösa för pengar .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bra fråga . Är dåligt på fakta när verk kom sånt . Valjoux 72 brukar sitta i dyra gamla kronografer. Blev lite sugen på en sån men går väl knappast lösa för pengar .
Går nog fortfarande att lösa ett trevligt exemplar från (idag) mindre exklusiv tillverkare.
Tror det fortfarande går att hitta en för 20-30?
 
Någon som har koll på vad det här kan vara för urverk?
L651.2 från Longines har såvitt jag kan se bara två subdials och fler juveler (37).
Med tanke på att det står ETA på tavlan känns det som något försöks-hopplock, eller vad tror ni?
Eller är det bara jag som är förvirrad här?

1.jpg
5.jpg
Urmakarlärling brukar få sådana urtavlor när de beställer övningsklockor till sina elever!
 
Kan någon hjälpa mig att tala om vad detta är för något?
Det är ett litet fickur, 30 mm. i diameter, med tillhörande armband.
Materialet i armbandet skulle kunna vara mässing(?), klockan kan vara i silver.
Och, det mest fantastiska av allt, -den går!

Kan någon säga vad det är för klocka, och var den härstammar ifrån?
Hur gammal kan den vara?
Hör fickuret och armbandet ihop, eller är det någon som varit fyndig och förenat dom vid ett senare tillfälle?
Hur i helskotta ställer man tiden på den???
Har den något värde?

Tacksam för svar. :)
Det är ett hängur från förra sekelskiftet. När armbandsuren kom så köpte folk som inte hade råd/ville köpa ny klocka sådana armband så de kunde vara "moderna".
När du ska ställa den så trycker du in den lilla knoppen bredvid kronan, samtidigt som du vrider på kronan.
Skulle tro du skulle kunna få ca: 500kr för den.
 

Exxet

Rolex
Kan någon hjälpa mig att tala om vad detta är för något?
Det är ett litet fickur, 30 mm. i diameter, med tillhörande armband.
Materialet i armbandet skulle kunna vara mässing(?), klockan kan vara i silver.
Och, det mest fantastiska av allt, -den går!

Kan någon säga vad det är för klocka, och var den härstammar ifrån?
Hur gammal kan den vara?
Hör fickuret och armbandet ihop, eller är det någon som varit fyndig och förenat dom vid ett senare tillfälle?
Hur i helskotta ställer man tiden på den???
Har den något värde?

Tacksam för svar. :)
Det är ett hängur från förra sekelskiftet. När armbandsuren kom så köpte folk som inte hade råd/ville köpa ny klocka sådana armband så de kunde vara "moderna".
När du ska ställa den så trycker du in den lilla knoppen bredvid kronan, samtidigt som du vrider på kronan.
Skulle tro du skulle kunna få ca: 500kr för den.
Brukar även kallas för "nagelpetare" med tanke på att man använder nageln för att trycka ner den lilla knappen när man ställer visarna.
 

Exxet

Rolex
IMG_6382.jpg


Någon som är vass på att artbestämma verk? ;
)
Venus... Ja, Venus vadå?
Märkning på tavelsidan, men dit tänker jag inte försöka ta mig så jag har suttit och jämfört kalibrar på Ranfft och Google utan att hitta någon som är exakt.
Venus 175 ser ju ganska likt ut, om det är ett 2 register vill säga.
 

Exxet

Rolex
Någon som är duktig på kronografverk och kan identifiera detta? Det inga märkningar (vad jag kan se) tyvärr.
IMG_20190228_125829.jpg


Så här ser den ut på framsidan, är rätt stor ca 38-39mm. Vet att Siduna har satt sitt märke på chronograph suisse och storleksmässigt så passar den in, men har inte sett någon chronograph suisse med dessa tryckknappar.
IMG_20190228_133830_1.jpg
Påminner ganska mkt om min, tyvärr har tavlan sett sina bästa dagar :( men 38 mm, helstål, skruvboett och ett Valjoux 22.
ASU Marin1.jpg
 

adam1891

Breitling
Hej!

Jag skulle behöva hjälp och försöka hitta mer information om denna klocka. Någon som har nån aning vad det är för klocka? , står bara ”Genève swish made” inget nummer ingenting mer. Hittar inget på Google om den
 

Bilagor

  • 24A91F06-6B0C-4088-96E5-2CE6455347BE.jpeg
    24A91F06-6B0C-4088-96E5-2CE6455347BE.jpeg
    184.8 KB · Visningar: 5
  • 33D6AD6B-2212-4884-95F5-E86CCFDC2548.png
    33D6AD6B-2212-4884-95F5-E86CCFDC2548.png
    255 KB · Visningar: 8

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej!

Jag skulle behöva hjälp och försöka hitta mer information om denna klocka. Någon som har nån aning vad det är för klocka? , står bara ”Genève swish made” inget nummer ingenting mer. Hittar inget på Google om den
Det är förmodligen en ”Genève”, dvs tillverkaren med det namnet. Nu vet jag inget om dom eller om dom tillverkade klockor så långt tillbaka som fickur, men den ser inte så gammal ut? De har tyvärr ett lite skamfilat rykte då de ofta ”lånat” designer lite väl mycket. Ofta dock i massivt guld, så inte nödvändigtvis billiga klockor.
Fick tag i denna Longines i dag, nu till frågan är detta en Sei Tacche?
FC894A82-C6F5-44DB-94E9-4AF3D7C38315.jpeg
2126CF30-6919-4A80-B6D0-BE4410E743C2.jpeg
9884BD65-0FCA-42F8-B1AC-96A14378EE17.jpeg
1, 2, 3, 4, 5 och 6, sex hack. Sei tacche!
Jo, den ser riktig ut. Bör ha en kaliber 12.68z i sig, fina grejer :)
 

Valdemar25

Cartier
Det är förmodligen en ”Genève”, dvs tillverkaren med det namnet. Nu vet jag inget om dom eller om dom tillverkade klockor så långt tillbaka som fickur, men den ser inte så gammal ut? De har tyvärr ett lite skamfilat rykte då de ofta ”lånat” designer lite väl mycket. Ofta dock i massivt guld, så inte nödvändigtvis billiga klockor.

1, 2, 3, 4, 5 och 6, sex hack. Sei tacche!
Jo, den ser riktig ut. Bör ha en kaliber 12.68z i sig, fina grejer :)
Hur ligger de prismässigt?
 
Topp