Mtp att bakboetten är stål känns det väl förhållandevis orimligt att resterande boett skulle vara guld?En 50-tals Ebel, känns som boetten vore i guld, men inga stämplar. Någon som kan något om Ebels boettnumrering?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mtp att bakboetten är stål känns det väl förhållandevis orimligt att resterande boett skulle vara guld?En 50-tals Ebel, känns som boetten vore i guld, men inga stämplar. Någon som kan något om Ebels boettnumrering?
Tänkte själv först att det inte var guld, men när jag försiktigt polerade boetten blev känslan guld. Alldeles för mjuk för att vara förgylld mässing tex.Mtp att bakboetten är stål känns det väl förhållandevis orimligt att resterande boett skulle vara guld?
Guld på stål?Tänkte själv först att det inte var guld, men när jag försiktigt polerade boetten blev känslan guld. Alldeles för mjuk för att vara förgylld mässing tex.
Jag har skrapat med en skruvmejsel på insidan av boetten och det kändes mjukt så skulle det vara guld på stål så är det mer guld än stål för boetten är tunn!Guld på stål?
Finns ju tex JLC och IWC på forumet som är på detta vis.Mtp att bakboetten är stål känns det väl förhållandevis orimligt att resterande boett skulle vara guld?
Jaså?Finns ju tex JLC och IWC på forumet som är på detta vis.
Fråga mig och @Rozzy snällt så! Ska se om jag hittar någon bild.
Men brukar det inte vara någon form av guldstämpel?Finns ju tex JLC och IWC på forumet som är på detta vis.
Hittade inga vettiga bilder, men det är den näst längst till vänster.
Den JLCn dockHittade inga vettiga bilder, men det är den näst längst till vänster.
Tycker alla fyra är helt ok.Den JLCn dock
Utom vitguldaren, för vitguld är ett otyg? Eller vad är det nu du brukar säga?Tycker alla fyra är helt ok.
Ja, därför jag inte använder den. Fortfarande en fin klocka dock.Utom vitguldaren, för vitguld är ett otyg? Eller vad är det nu du brukar säga?
Men brukar det inte vara någon form av guldstämpel?
Ska och ska... Är locket i stål så. De jag känner till med stålboettlock är har ju inte boetter i högkaratigt guld direkt.En schweizisk boett i guld skal være stemplet på ydersiden. Det varierer lidt fra land til land, men alle lande har vel lødighedsmærker.
Ska och ska... Är locket i stål så. De jag känner till med stålboettlock är har ju inte boetter i högkaratigt guld direkt.
Har stött på sådana. Är inte 100% på att de är solitt guld, vilket karattal det varit samt i vilket land de tillverkades i. Kan även varit grunda stämplar som försvunnit. Rolex Bubbleback Tropical har ju inga jättebra stämplar...Er der så ingen mærker overhovedet?
Har stött på sådana. Är inte 100% på att de är solitt guld, vilket karattal det varit samt i vilket land de tillverkades i. Kan även varit grunda stämplar som försvunnit. Rolex Bubbleback Tropical har ju inga jättebra stämplar...
Har stött på sådana. Är inte 100% på att de är solitt guld, vilket karattal det varit samt i vilket land de tillverkades i. Kan även varit grunda stämplar som försvunnit. Rolex Bubbleback Tropical har ju inga jättebra stämplar...
Det @Aurum och jag resonerat om är att lågklassigt guld, typ 9K inte klassats som guld och därav inte stämplats.I så fald må de falde ved siden af reglerne for guldboetter i Schweiz, ligesom ure med stålboetter og bezel i massivt guld (Omega Constellation gold cap, Mido, etc) heller ikke er mærkede.
Det var da irriterende
Det @Aurum och jag resonerat om är att lågklassigt guld, typ 9K inte klassats som guld och därav inte stämplats.
Jag har en gammal IWC som tycks vara i guld men har inga stämplar samt rostfritt boettlock. Den är rejält sliten men jag kan inte se några genomslitningar. Boetten tycks vara solid och tämligen mjukt material.
https://klocksnack.se/threads/vad-har-jag-köpt-iwc-calatrava.37163/#post-852495
Gärna 14k. Men har du sett 14k klockor med rostfria lock förut? @Aurum har ju en liknande kombination med sin JLC. Och sedan det här med avsaknad av stämplar.I følge de schweiziske regler skal 9kt guld også mærkes, og med samme regler som for 18k og 14k (reglen er fra 1924, mener at de er reviderede i 1995 eller deromkring). 9k var vel nærmest udelukkende solgt til England? Stemplet er i øvrigt udformet som en morgenstjerne
Det er ikke schweizisk lov at 9k ikke er guld, for der er reglen at >8k = massivt guld. Som jeg husker det er det bl.a. USA, der ikke godtager 9k? Det kan forklare hvorfor man ofte ser 10k rolled gold boetter derfra.
Ville tro at din boett var på 14k, men det kan nok kun en syretest afgøre
Gärna 14k. Men har du sett 14k klockor med rostfria lock förut? @Aurum har ju en liknande kombination med sin JLC. Och sedan det här med avsaknad av stämplar.
I så fald må de falde ved siden af reglerne for guldboetter i Schweiz, ligesom ure med stålboetter og bezel i massivt guld (Omega Constellation gold cap, Mido, etc) heller ikke er mærkede.
Låter som en rimlig gissning.
Kan man lista ut årtal? Han som servade det gissade på tidigt -70.