• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

En 50-tals Ebel, känns som boetten vore i guld, men inga stämplar. Någon som kan något om Ebels boettnumrering?
IMG_20190314_181034.jpg
Mtp att bakboetten är stål känns det väl förhållandevis orimligt att resterande boett skulle vara guld? :)

Har stött på sådana. Är inte 100% på att de är solitt guld, vilket karattal det varit samt i vilket land de tillverkades i. Kan även varit grunda stämplar som försvunnit. Rolex Bubbleback Tropical har ju inga jättebra stämplar...

I så fald må de falde ved siden af reglerne for guldboetter i Schweiz, ligesom ure med stålboetter og bezel i massivt guld (Omega Constellation gold cap, Mido, etc) heller ikke er mærkede.

Det var da irriterende :D

Snälla @Aurum och @Rozzy kan ni inte visa upp era märkligheter? ;)
Har stött på sådana. Är inte 100% på att de är solitt guld, vilket karattal det varit samt i vilket land de tillverkades i. Kan även varit grunda stämplar som försvunnit. Rolex Bubbleback Tropical har ju inga jättebra stämplar...
I så fald må de falde ved siden af reglerne for guldboetter i Schweiz, ligesom ure med stålboetter og bezel i massivt guld (Omega Constellation gold cap, Mido, etc) heller ikke er mærkede.

Det var da irriterende :D
Det @Aurum och jag resonerat om är att lågklassigt guld, typ 9K inte klassats som guld och därav inte stämplats.
Jag har en gammal IWC som tycks vara i guld men har inga stämplar samt rostfritt boettlock. Den är rejält sliten men jag kan inte se några genomslitningar. Boetten tycks vara solid och tämligen mjukt material.
https://klocksnack.se/threads/vad-har-jag-köpt-iwc-calatrava.37163/#post-852495

FAC84137-82E4-49DE-AD48-EDCB34EE6407.jpeg
9CBED712-4431-4FE5-A3D5-C5A174AB4325.jpeg
2ECED7E4-3E13-4ADD-B384-84EFAEAD2E33.jpeg

Det @Aurum och jag resonerat om är att lågklassigt guld, typ 9K inte klassats som guld och därav inte stämplats.
Jag har en gammal IWC som tycks vara i guld men har inga stämplar samt rostfritt boettlock. Den är rejält sliten men jag kan inte se några genomslitningar. Boetten tycks vara solid och tämligen mjukt material.
https://klocksnack.se/threads/vad-har-jag-köpt-iwc-calatrava.37163/#post-852495

FAC84137-82E4-49DE-AD48-EDCB34EE6407.jpeg
9CBED712-4431-4FE5-A3D5-C5A174AB4325.jpeg
2ECED7E4-3E13-4ADD-B384-84EFAEAD2E33.jpeg

I følge de schweiziske regler skal 9kt guld også mærkes, og med samme regler som for 18k og 14k (reglen er fra 1924, mener at de er reviderede i 1995 eller deromkring). 9k var vel nærmest udelukkende solgt til England? Stemplet er i øvrigt udformet som en morgenstjerne :)

Det er ikke schweizisk lov at 9k ikke er guld, for der er reglen at >8k = massivt guld. Som jeg husker det er det bl.a. USA, der ikke godtager 9k? Det kan forklare hvorfor man ofte ser 10k rolled gold boetter derfra.

Ville tro at din boett var på 14k, men det kan nok kun en syretest afgøre :confused:

I følge de schweiziske regler skal 9kt guld også mærkes, og med samme regler som for 18k og 14k (reglen er fra 1924, mener at de er reviderede i 1995 eller deromkring). 9k var vel nærmest udelukkende solgt til England? Stemplet er i øvrigt udformet som en morgenstjerne :)

Det er ikke schweizisk lov at 9k ikke er guld, for der er reglen at >8k = massivt guld. Som jeg husker det er det bl.a. USA, der ikke godtager 9k? Det kan forklare hvorfor man ofte ser 10k rolled gold boetter derfra.

Ville tro at din boett var på 14k, men det kan nok kun en syretest afgøre :confused:
Gärna 14k. Men har du sett 14k klockor med rostfria lock förut? @Aurum har ju en liknande kombination med sin JLC. Och sedan det här med avsaknad av stämplar.

Gärna 14k. Men har du sett 14k klockor med rostfria lock förut? @Aurum har ju en liknande kombination med sin JLC. Och sedan det här med avsaknad av stämplar.

Der findes en Memovox, der er med stålbacklok og - mener jeg - 14k boett, og Constellationer har f.eks. 14k glasring. Avsaknad af stämplar har ikke noget at gøre med lødigheden af guldet, da 9k også skal mærkes.

Ovenfor er min teori: hvis ikke hele boetten (inkl. backlok) er af guld, gælder reglen om mærkning ikke. Jeg kan ikke læse noget om denne undtagelse i de schweiziske regler for stämpling, det er bare et kvalificeret bud o_O

Two-tone Rolex m.fl. er vel heller ikke mærkede?

Note: jeg har set 2-3 gold cap Constellations med stämpler i guldkappen. Underligt.

Hej,
Behöver lite hjälp med researchen på denna klocka. Har letat runt och känns som att det bör vara en modell från 1960-talet? Dock möjligtvis med fel glas då de jag hittat som är liknande har cyklop över datumet. I övrigt ser den ganska reko ut? Sorry för lite halvkassa bilder.
IMG_20180324_111509.jpg
IMG_20180324_111604.jpg
IMG_20180324_111620.jpg
IMG_20180324_111622.jpg

Hej! Detta blir mitt första inlägg så hoppas jag gör allt rätt ;)
Jag har fått 3st klockor av min mormor och morfar och skulle vilja ha hjälp att få fram lite mer info om dessa. Ett av armbandsuren är Certina och en är Zenith, men sedan finns det ett fickur med armlänk som jag inte hittar någon info/märke alls. Har letat lite på serienummer för både Certinan och Zenith-klockan men kommer ingen vart och därför skulle jag behöva lite hjälp av er proffs :)
Certina Bild 1
IMG_5189.jpeg

Certina Bild 2
IMG_5191.jpeg

Certina Bild 3
IMG_5190.jpeg

Zenith Bild 1
IMG_5185.jpeg

Zenith Bild 2
IMG_5186.jpeg

Zenith Bild 3
IMG_5187.jpeg