• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Psykel

Patek
Det är synd det inte finns en lite mer komplett lista offentligt på vad han gjorde. Han formgav ju extremt många modeller när det begav sig.
Verkligen! När det kommer till Omega så är det ju som sagt endast Pie Pan från tidiga 60-talet och C-shape, samt Polaris från 80-talet som är bekräftade Genta-designer. Allt annat är spekulationer, men med tanke på formspråket i @Da Vinci's tavla så är det ju ganska rimligt att det är Genta. Jag har en fyrkantig Omega från 1961 med onyx i index och tavla som säkert skulle kunna vara Genta också.
 

poppe33

Omega
Någon som har koll på vilken klocka detta är?:
chrome_oWeMf5ntei.png
 

poppe33

Omega
Eftersom Nissestr lyckades med det jag inte trodde någon skulle klara med en så dålig bild. Prövar jag en ännu sämre bidl på en annan klocka och ser om ngn kan ID.
chrome_CLMBE3F0Mh.png
 

Da Vinci

Omega
Ja och nej. Genta jobbade för Omega i början på 60-talet, designade bland annat om Constellation pie pan och efterföljande Constellation C-shape. Hans signum hos Omega var onyxinlägg i index och visare, som din har. Om jag har förstått Gentas uppdrag hos Omega så designade han inte många kompletta klockor utöver Constellation, utan designade framför allt "lösa" tavlor och visare, som sen sattes ihop i olika kombinationer och boetter. Din boett är ju ganska "basic", så att säga. Inget fel med det, men om man jämför med Gentas Constellations. Tavlan och visarna är ju vad som sticker ut, så därför är jag nog hyfsat övertygad om att det är Genta som designat dom på din klocka. Ligger ju rätt i tiden också, eftersom den är tillverkad sent 1960.
Wow, stort tack för den historie exposén. Mycket uppskattat 🙏
 

Da Vinci

Omega
Ja och nej. Genta jobbade för Omega i början på 60-talet, designade bland annat om Constellation pie pan och efterföljande Constellation C-shape. Hans signum hos Omega var onyxinlägg i index och visare, som din har. Om jag har förstått Gentas uppdrag hos Omega så designade han inte många kompletta klockor utöver Constellation, utan designade framför allt "lösa" tavlor och visare, som sen sattes ihop i olika kombinationer och boetter. Din boett är ju ganska "basic", så att säga. Inget fel med det, men om man jämför med Gentas Constellations. Tavlan och visarna är ju vad som sticker ut, så därför är jag nog hyfsat övertygad om att det är Genta som designat dom på din klocka. Ligger ju rätt i tiden också, eftersom den är tillverkad sent 1960.
 

Da Vinci

Omega
Verkligen! När det kommer till Omega så är det ju som sagt endast Pie Pan från tidiga 60-talet och C-shape, samt Polaris från 80-talet som är bekräftade Genta-designer. Allt annat är spekulationer, men med tanke på formspråket i @Da Vinci's tavla så är det ju ganska rimligt att det är Genta. Jag har en fyrkantig Omega från 1961 med onyx i index och tavla som säkert skulle kunna vara Genta också.
Tack igen 🙏
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Testar att posta i den här tråden: en gammal Tissot med blankt bakstycke. Nyfiken på år och modell. Jag har googlat och hittat snarlika ur men ingen exakt likadan. Någon som har koll?
237892C7-6992-4DAF-95B6-100D76714D24.jpeg
57B231A1-9FAA-4919-8C45-78542D1FC4A2.jpeg
Brukar finnas referens nummer på insidan av baklocket och serienummer på verket.
Gissar på 50-tal, och cal 27 verk.

Tavlan ser väldigt fin ut, boetten rätt polerad då dessa har rätt tjocka bandhorn från början!
 

Three5One

Omega
2-Faktor
Undrar om någon kan placera min gamle farfars klocka tidsmässigt?
Manuellt verk och boetten går inte att öppna bakifrån. "T" på loggan är tryckt och inte utstansat. Försökt att googla och leta på chrono24 efter liknande men det finns ju "en del" olika modeller.

IMG_20210126_130829.jpg
 

Ingenieur

Omega
Undrar om någon kan placera min gamle farfars klocka tidsmässigt?
Manuellt verk och boetten går inte att öppna bakifrån. "T" på loggan är tryckt och inte utstansat. Försökt att googla och leta på chrono24 efter liknande men det finns ju "en del" olika modeller.

IMG_20210126_130829.jpg
Lite googling säger ca. 1970. Svårt att säga exakt år - för detta behövs serienumret som mest sannolikt finns på insidan av boetten. Gå till en urmakare och be dem öppna den om du inte vågar göra det själv :)
 

Borglund

Omega
Hej på er!

Fick denna Fortis som gåva och undrar nu vad det är för modell. Hittar ingen liknande efter googling. Har tagit av baklocket men ingen info ges av varken urverket eller locket. Någon som innehar expertis?
IMG_20210220_175037.jpg

IMG_20210220_175101.jpg

IMG_20210220_165200.jpg

IMG_20210220_165421.jpg
 

Exxet

Rolex
Hej på er!

Fick denna Fortis som gåva och undrar nu vad det är för modell. Hittar ingen liknande efter googling. Har tagit av baklocket men ingen info ges av varken urverket eller locket. Någon som innehar expertis?
IMG_20210220_175037.jpg

IMG_20210220_175101.jpg

IMG_20210220_165200.jpg

IMG_20210220_165421.jpg
Lite känsligt kanske när det är en gåva, men det ser ut som en typisk sk Mumbai-special, m a o en klocka som brukar vara ihopplockad av lite olika delar, inte sällan av barnarbetare, inte mkt Fortis där, möjligen namnet på tavlan, trist.
 

Borglund

Omega
Lite känsligt kanske när det är en gåva, men det ser ut som en typisk sk Mumbai-special, m a o en klocka som brukar vara ihopplockad av lite olika delar, inte sällan av barnarbetare, inte mkt Fortis där, möjligen namnet på tavlan, trist.
Ja lite tråkigt när det är en gåva. Men, men - det är tanken som räknas :)
 

Barbapappa

Breitling
Hej! Jag är ny på forumet och hoppas att jag postar i rätt tråd nu. Har ett slitet och repigt kvartsur från Piaget som jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera. Det står ett serienummer på baksidan (82007361). Google har inte gett några vidare träffar. Stort tack på förhand!
Piaget.jpg
 

Exxet

Rolex
Ja lite tråkigt när det är en gåva. Men, men - det är tanken som räknas :)
Det är ju sant, och som jag brukar säga -är man nöjd själv är det väl okej- men tyvärr säljs dom ganska ofta på Tradera till överpriser, brukar säljas på Ebay för 10 -20 pund, Oris, Fortis, Seiko brukar vara rätt utsatta, vill man ha en äkta Indisk klocka kan man titta på HMT.
 
Topp