• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Killermisse

Breitling
Hej på er, jag är ny på det här med klockor och undrar on någon vet något om denna klocka. Fake? Hittade den i En loppislåda. Vore tacksam för svar.
 

Bilagor

  • 50530D59-591E-46EB-9CDA-7005E66F5B93.jpeg
    50530D59-591E-46EB-9CDA-7005E66F5B93.jpeg
    208 KB · Visningar: 10

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej på er, jag är ny på det här med klockor och undrar on någon vet något om denna klocka. Fake? Hittade den i En loppislåda. Vore tacksam för svar.

Lägger samma här som ingen andra tråden...

First off... Välkommen hit! :)

För det andra så tror jag inte att det där är någonting som kommit ur IWC:s tillverkning, utan att det är en kopia.
Tycker inte finishen påminner särskilt mycket om den jag hade för nåt år sedan och har heller aldrig sett denna modellen förr.
Visarna känns också mer som nån stapelvara än någonting som passar bra ihop med resten.

Vänta givetvis gärna in fler bud innan du slänger, men jag är rädd att så är fallet.
 

Haglund

Omega
Att detta är en Omega Seamaster Quartz är jag med på, men årgång, modellnummer, osv, lyckas jag inte med. Måste man öppna klockan för att få fram serienumret? Vad kan den samlade expertisen plocka fram?

CB5D234F-D89D-42CB-AE1A-4D06180954A0.jpeg
 

Psykel

Patek
Att detta är en Omega Seamaster Quartz är jag med på, men årgång, modellnummer, osv, lyckas jag inte med. Måste man öppna klockan för att få fram serienumret? Vad kan den samlade expertisen plocka fram?

CB5D234F-D89D-42CB-AE1A-4D06180954A0.jpeg
All info finns på insidan av locket eller på urverket. Sväng förbi en urmakare om du inte har möjlighet att öppna själv.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Att detta är en Omega Seamaster Quartz är jag med på, men årgång, modellnummer, osv, lyckas jag inte med. Måste man öppna klockan för att få fram serienumret? Vad kan den samlade expertisen plocka fram?

CB5D234F-D89D-42CB-AE1A-4D06180954A0.jpeg
Antagligen sitter det ett cal 1342 i den. Har den en tyckknapp i kronan? Svårt att se formen på bandhornen på bilden, men jag gissar på ref. MD 196.0106. Från 77-79 tror jag.
 

Haglund

Omega
Antagligen sitter det ett cal 1342 i den. Har den en tyckknapp i kronan? Svårt att se formen på bandhornen på bilden, men jag gissar på ref. MD 196.0106. Från 77-79 tror jag.

Tack så mycket för detta! Ja, det sitter tryckknapp i kronan på denna. Även referensen verkar rätt då det jag kan googla fram ser identiskt ut med min. Snyggt!
 

Olma

Breitling
Lägger upp denna förfrågan igen då jag inte fick någon reaktion förra gången. Det berodde nog främst på mig själv eftersom jag lyckades starta en ny tråd med mitt inlägg!
Var ny här på KS då men här på identifieringstråden måste den ju ha hamnat rätt så ett nytt försök alltså.

Är det någon som har information att ge om denna klocka av märket Nation ? Verkar vara från 30-talet kanske. Hittar inget namn i verket men väl siffror under balansen, där står 1925. Har iofs inte varit bakom urtavlan och tittat. Liknar ett Seikoshaverk jag såg på nätet men det var dock tydligt märkt med namn. Tacksam för tips.


P1050998.JPG
P1050977.JPG
P1050980.JPG
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Lägger upp denna förfrågan igen då jag inte fick någon reaktion förra gången. Det berodde nog främst på mig själv eftersom jag lyckades starta en ny tråd med mitt inlägg!
Var ny här på KS då men här på identifieringstråden måste den ju ha hamnat rätt så ett nytt försök alltså.
Är det någon som har information att ge om denna klocka av märket Nation ? Verkar vara från 30-talet kanske. Hittar inget namn i verket men väl siffror under balansen, där står 1925. Har iofs inte varit bakom urtavlan och tittat. Liknar ett Seikoshaverk jag såg på nätet men det var dock tydligt märkt med namn. Tacksam för tips.
P1050998.JPG
P1050977.JPG
P1050980.JPG
Nation tillverkades av Seikosha (eller Seiko som dom heter nu) back in the day, så du är nog inte så far off. Tror det var nån slags Seikosha-för-internationella-marknaden grej eller något i den stilen.
 

Olma

Breitling
Tack Psykel för svar. Kul att den kan ha kopplingar till Seiko som jag gillar, och den är ju klart ovanligare och trevligare att ha i klocklådan än en Seiko 5:a.;)
 
Senast ändrad:

NickG

Cartier
Att detta är en Omega Seamaster Quartz är jag med på, men årgång, modellnummer, osv, lyckas jag inte med. Måste man öppna klockan för att få fram serienumret? Vad kan den samlade expertisen plocka fram?

CB5D234F-D89D-42CB-AE1A-4D06180954A0.jpeg
Är detta möjligen en likadan som din?
FE03F867-6258-4B4D-ABB3-A728E2A0D9E4.jpeg

Fick hem min idag och har ingen aning om refnr, år eller någonting så all hjälp uppskattad :)
Lite roligt att det sitter original omega läder och spänne på :)
 

Blomqvist

Breitling
Det är ett hängur från förra sekelskiftet. När armbandsuren kom så köpte folk som inte hade råd/ville köpa ny klocka sådana armband så de kunde vara "moderna".
När du ska ställa den så trycker du in den lilla knoppen bredvid kronan, samtidigt som du vrider på kronan.
Skulle tro du skulle kunna få ca: 500kr för den.

Många tack!
Nu är klockan ställd, och tickar och går!
Jag hade aldrig i livet kunnat räkna ut det själv.
Intressant att även få veta lite historia om hur och varför klockan ser ut som den gör. -Tack även för det. :)
Klockan är från min farmor, så den kommer inte att säljas.

Du kanske även kan svara på vad detta är, förresten?
Den tickar och går, den med. :)
Jag skulle tro att det är min farfar som haft den, och han dog på 30-talet.
Materialet i klockan vet jag inte, men glaset är av plast.
 

Bilagor

  • wePw+gQUQzCsuvPFXrIGpg.jpg
    wePw+gQUQzCsuvPFXrIGpg.jpg
    186.3 KB · Visningar: 5
  • 91DGfZ48TQeStiI4SqxzPg.jpg
    91DGfZ48TQeStiI4SqxzPg.jpg
    142.8 KB · Visningar: 3
  • c7vC2vEpQQ6lSd2J6radxA.jpg
    c7vC2vEpQQ6lSd2J6radxA.jpg
    198.6 KB · Visningar: 3
  • K7YO7kigRl2dByTyfKgsrw.jpg
    K7YO7kigRl2dByTyfKgsrw.jpg
    148.7 KB · Visningar: 3
  • UM2OmLveROOUSU3vmoSuvg.jpg
    UM2OmLveROOUSU3vmoSuvg.jpg
    105.4 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Sebastard

Vacheron
Någon som har en susning om vad detta kan vara? Har tyvärr ingen boett till denna vilket hade hjälpt endel på traven.

45801BFE-E38B-4A3D-88BA-FB80E2272F1F.jpeg

F674562D-F4ED-49DD-941F-C4F2D0934DEB.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp