• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

Om klockan är i din ägo kan du använda dig av breitlings tjänst för extract of the archives där kaliber namn kommer med. I vissa mindre fina äldre breitlings användes mindre kända verk, jag har dock inga kommentarer kopplade till den som länkas men tänker om det är rätt för klockan så får du svar i extractet :)
Ska även tilläggas att Breitling har använt sig av ”rubis” på flera tavlor istället för ”jewels”. Jag ska öppna den idag och kolla med Breitlings arkiv. 😊
Jag är tveksam till att det är en Breitling? Vill gärna friskriva mig men verket ser väldigt enkelt ut utan stötdämpning för balansen samtidigt som nya loggans "B" används. Texten är dessutom ganska skakig ut...

Ska även tilläggas att Breitling har använt sig av ”rubis” på flera tavlor istället för ”jewels”. Jag ska öppna den idag och kolla med Breitlings arkiv. 😊
Blir spännande, jag skulle förvånas om den inte skulle vara en äkta Breitling! (fast idag vill de nog inte kännas vid sin postorderhistoria innan de blev ett "märke")
"Rubis" talar dock emot bättre vetande, hmm -meddela slutliga utsagan från Breiling, tack.

Har noll på Zenith, vad kan detta vara för ref?

6A07E6AD-B2D4-4936-8221-16A07C4E969A.jpeg
C73360D8-E94A-466F-9759-D92BE651B5F8.jpeg

DAA4DBA4-A050-4871-9822-A4B19D849FF0.jpeg

Senast ändrad:
Hej, första inlägget på forumet då, spenderat sommaren på loppisar och kommit över ett flertal vintage fynd.
Kan börja med denna som kostade 10kronor och funkar :)

En tissot med suddiga bilder då det är väldigt svårt då det är så smått.
Någon som vet något?
20 Microns.
Swiss made är det självklara man kan uttyda.
Någon som har någon mer info?

Har bland annat helvetia, bore och nidor klockor osv som jag totalfyndat :)
20220807_145737.jpg
20220807_145600-0.jpg

20220807_145550-0.jpg
20220807_145541-0.jpg
20220807_145517-0.jpg

Halloj! Köpt min första vintage och är lite nyfiken på ålder. Säljaren skrev 1960 men jag har absolut ingen aning om det stämmer. Inte fått hem den än så kan inte kolla urverk eller baklock.Kul om någon satt på lite info 😃

72E85FFD-5A14-4869-BFAA-581C02D6DEDF.jpeg B69F2875-85FD-42B6-9390-AB482F698843.jpeg

Halloj! Köpt min första vintage och är lite nyfiken på ålder. Säljaren skrev 1960 men jag har absolut ingen aning om det stämmer. Inte fått hem den än så kan inte kolla urverk eller baklock.Kul om någon satt på lite info 😃

72E85FFD-5A14-4869-BFAA-581C02D6DEDF.jpeg B69F2875-85FD-42B6-9390-AB482F698843.jpeg
Grattis till första vintagepjäsen!
Jag kan nog öppna med att den sannolikt inte är från 1960 då det står "water resistant". Den texten är resultatet av att man inte längre fick skriva "waterproof" sen 1968, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. Så möjligtvis sent 60-tal med känningar på 70-tal. Annars tycker jag det händer mycket bra på den där!

Grattis till första vintagepjäsen!
Jag kan nog öppna med att den sannolikt inte är från 1960 då det står "water resistant". Den texten är resultatet av att man inte längre fick skriva "waterproof" sen 1968, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. Så möjligtvis sent 60-tal med känningar på 70-tal. Annars tycker jag det händer mycket bra på den där!
Precis vad jag tänker också. Hade inte koll på exakt år för proof/resistant men känner till historian. sent 60 tidigt 70 då möjligtvis! Och för 20€ förväntar jag mig ingenting mer än en trevlig liten klocka som förhoppningsvis tickar på

Verkar som Kelton ligger under Timex Corp. så jag skulle nog säga runt -80, boett i fulmetall, och verket är förmodligen ett Timex,
m a o inget high end direkt, men det kan kanske vara ett quartz också.

Verkar som Kelton ligger under Timex Corp. så jag skulle nog säga runt -80, boett i fulmetall, och verket är förmodligen ett Timex,
m a o inget high end direkt, men det kan kanske vara ett quartz också.
Ja, om Mr. Boullier och Timex kan man läsa på Keltons hemsida under fliken history. Av ett företag med slogan ”byt kläder, byt kelton” kan man inte räkna med high end. 🙂

-73 till 79 är min nya gissning.
Hittade lite mer information och vad jag förstår slutade timex med waterproof -71, (1973 i Europa). 1973 började dom med 25metres på tavlan och 1979 la dom ner produktionen av Kelton.
Urverket är mekaniskt.

Ja, om Mr. Boullier och Timex kan man läsa på Keltons hemsida under fliken history. Av ett företag med slogan ”byt kläder, byt kelton” kan man inte räkna med high end. 🙂

-73 till 79 är min nya gissning.
Hittade lite mer information och vad jag förstår slutade timex med waterproof -71, (1973 i Europa). 1973 började dom med 25metres på tavlan och 1979 la dom ner produktionen av Kelton.
Urverket är mekaniskt.
Har dom samma märkning på tavlan som Timex så är det ju lätt att ta reda på, dom två sista siffrorna är tillverkningsåret, och la dom ner -79 så är den nog inte yngre än så :)

Har dom samma märkning på tavlan som Timex så är det ju lätt att ta reda på, dom två sista siffrorna är tillverkningsåret, och la dom ner -79 så är den nog inte yngre än så :)
Ska bli spännande o se när den landar hemma. Modellen är samma som Timex red dot som verkar finnas i både mekanisk samt quartz. Dom kan faktiskt lagt ner produktionen -87 också beroende på vart man läser 😅 oavsett så är den värd 20€ i mina ögon

Ska bli spännande o se när den landar hemma. Modellen är samma som Timex red dot som verkar finnas i både mekanisk samt quartz. Dom kan faktiskt lagt ner produktionen -87 också beroende på vart man läser 😅 oavsett så är den värd 20€ i mina ögon
För den summan får man ju inte så mycket för, och det viktiga är ju att du är nöjd med ditt köp och den ser ju inte så dum ut :).

Fina klockor båda! En hypotes är att Jaegern drivs av ett universal geneva verk kaliber 285. Tavla och boett är lik UG från sent 30- och 40 tal. Det kan man bara se om man öppnar. Riktigt cool boett i min värld, visserligen inte vattentät men sk ”coin case” alltså räta vinklar mellan glasring och boettsidan. Är den ca 34-35mm och i stål?

Omegan 40 tal sannolikt. Kaliber 26.5 eller 23.4 kan man hitta i boetter med den baksidan. 30mm?

Mina 50 cent - och som sagt hypoteser givet bilderna.
Ah tack för svar! Jaegern är mycket riktigt 35mm i stål och Omegan 30mm, mycket imponerande! Då har jag en bra utgångspunkt, stort tack!

Finns ju några verk att välja mellan, 106, 120 (Hacking) 126, 12 eller om du har tur ett 135, men enklast är ju att öppna den :) .
Några timmars bildgooglande får mig att tro att det bör vara ett cal 106. Ingen hackning har det. Har gått bet på att få upp den och närmsta uris är långt borta men jag kommer nog på något.

Några timmars bildgooglande får mig att tro att det bör vara ett cal 106. Ingen hackning har det. Har gått bet på att få upp den och närmsta uris är långt borta men jag kommer nog på något.
Det du behöver är en en riktig Jaxa med flata bits, en fast 12-kantsnyckel som passar kloss an eller det klassiska om man verkligen vill ha upp den: limma fast en mutter på bakboetten och använd en skiftnyckel, antar att du provat med en klibbig boll.

Det du behöver är en en riktig Jaxa med flata bits, en fast 12-kantsnyckel som passar kloss an eller det klassiska om man verkligen vill ha upp den: limma fast en mutter på bakboetten och använd en skiftnyckel, antar att du provat med en klibbig boll.
Klibbig boll med för lite luft bara. Ska pumpa den o testa igen.

Efter att ha halkat in på denna hobby har jag funnit några ur som har tillhört min mor, men vissa av dom kan jag inte hitta mycket om online. Så jag tänkte att jag ställer en försiktig fråga om någon vet något om dessa modeller allt eftersom jag rotar fram dom. Först ut;
En glycerine, kan inte hitta något om de. Hur jag än googlar, men min far påstår att det är silver, längre än så kommer jag inte 😅

Bilagor

• E15E08F9-6106-49A0-9D54-BFF9F6044564.jpeg
    E15E08F9-6106-49A0-9D54-BFF9F6044564.jpeg
    401.1 KB · Visningar: 20
  • EA5FC05F-B331-4639-9056-A557EFE656F8.jpeg
    EA5FC05F-B331-4639-9056-A557EFE656F8.jpeg
    471.5 KB · Visningar: 20
  • 5FA84C74-8A98-434F-9B00-A8217D2B28C8.jpeg
    5FA84C74-8A98-434F-9B00-A8217D2B28C8.jpeg
    424.6 KB · Visningar: 15
Efter att ha halkat in på denna hobby har jag funnit några ur som har tillhört min mor, men vissa av dom kan jag inte hitta mycket om online. Så jag tänkte att jag ställer en försiktig fråga om någon vet något om dessa modeller allt eftersom jag rotar fram dom. Först ut;
En glycerine, kan inte hitta något om de. Hur jag än googlar, men min far påstår att det är silver, längre än så kommer jag inte 😅
Om det är autokorrigering som ställt till det vet jag ej, men förstår om du inte hittar så mycket med den stavningen,
prova med Glycine så hittar du nog lite mer och Silver är det nog.

Silver ser det ut som, men en lite ovanlig halt, 0.835. Den vanligaste i boetter är 0.800, lite finare 0.875. Går det att se vad de små stämplarna ovanför föreställer? Lite svårt att se på bilden.

Silver ser det ut som, men en lite ovanlig halt, 0.835. Den vanligaste i boetter är 0.800, lite finare 0.875. Går det att se vad de små stämplarna ovanför föreställer? Lite svårt att se på bilden.

Näst intill omöjligt att se, blir inte mycket bättre än så här med de förstoringar jag har. Bästa gissningen är fåglar
F923FBD0-2158-4CF1-920D-DA96786AF72E.jpeg

Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera denna Tissot? Från vilket år kan den tänkas vara tillverkad och vad kan den ha för ref? Jag har tyvärr inte det rätta verktyget som krävs för att öppna baklocket och kika själv.
thumbnail_IMG_3388.jpg

thumbnail_IMG_3389.jpg

Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera denna Tissot? Från vilket år kan den tänkas vara tillverkad och vad kan den ha för ref? Jag har tyvärr inte det rätta verktyget som krävs för att öppna baklocket och kika själv.
thumbnail_IMG_3388.jpg

thumbnail_IMG_3389.jpg
Exakt år är nog svårt utan att öppna den, men mitten på 60-talet är nog inte helt fel, modellen står ju på tavlan, kanske det sitter ett 781 verk i, men som sagt enklast att få den öppnad.

Morrn morrn! Behöver lite hjälp att identifiera ett gammalt verk. Se nedan. Endast märkt 761 och bär ju många likheter med ETA 761 men bryggor stämmer inte samt även setting lever är något annorlunda(den är trasig på mitt så behöver hitta rätt del.
Verket sitter i en gammal dam-eterna, dock med baklock märkt ”Perfecta Sandviken Stål”. Fel lock eller finns det någon koppling där?
D2894CDD-5913-4F47-92AE-442C8358D1CD.jpeg

Skulle tvärt om säga att 875, i alla fall inte på schweiziska armbandsur, är väldigt ovanligt. 800 och 835 är vanligt, likaså 925. Ovanligt men fint är 935! :)

Tillbaka
Topp