• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Pictor

Audemars
Någon som har koll på vad det här är för modell? Liknar en Seamaster 30 utan 30...

Fin linen dial, automatverk. Ser orörd ut.
Min mor ropade in den på auktion som en present till min far så det vore att kunna berätta något om den.
61E2188D-E325-435C-B6D6-9973BD9049F3.jpeg
A7D4B7CB-DB6F-4E02-BE0A-C5C541415F36.jpeg
7077961F-FC93-4473-A5E2-C5DB25B218CA.jpeg
Ledsen att påpeka, men vrid visarna så att man ser hela texten på Seamaster.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för påpekandet, klantigt av mig :)
Här kommer en bättre bild
F6891322-36F3-4064-8BE3-3F952FFD0286.jpeg

Liknande klockor som jag jämfört med verkar ha skruvat lock, den här öppnas på mitten ser det ut som.
Nej, det i mitten är bara ett emblem integrerat i boettlocket. Det är snäpplock på den där, så med en boettkniv bänder/snäpper man försiktigt upp locket.
Något är lite konstigt. Är du säker på att klockan är automatisk? Omega brukar nämligen skriva (på den tiden snarare skryta) om att klockan har automatverk. Så antingen om det bara är ett vanligt manuellt handuppdraget verk eller att tavlan är utbytt eller ommålat är min teori.
Klockan från 1960-talet.
 

cjne

Cartier
Nej, det i mitten är bara ett emblem integrerat i boettlocket. Det är snäpplock på den där, så med en boettkniv bänder/snäpper man försiktigt upp locket.
Något är lite konstigt. Är du säker på att klockan är automatisk? Omega brukar nämligen skriva (på den tiden snarare skryta) om att klockan har automatverk. Så antingen om det bara är ett vanligt manuellt handuppdraget verk eller att tavlan är utbytt eller ommålat är min teori.
Klockan från 1960-talet.
Tack Rozzy!
Jag är ganska säker på att det är en automat, dels för att det låter som att en rotor rör sig när man rör den samt att den hoppat igång efter att ha roterat den lite.
Men jag ska kanske försöka mig på att öppna den för att bli helt säker, en bild på verket kanske kan ge mer ledtrådar också.
Tror nog inte att tavlan är målad, texturen ser väldigt skarp ut. Däremot kanske den kan vara utbytt...
Den här ser ju väldigt lik ut, men den är manuell:
https://www.chrono24.se/omega/omega...linen-dial-14390-62sc-by-1961--id10931571.htm
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack Rozzy!
Jag är ganska säker på att det är en automat, dels för att det låter som att en rotor rör sig när man rör den samt att den hoppat igång efter att ha roterat den lite.
Men jag ska kanske försöka mig på att öppna den för att bli helt säker, en bild på verket kanske kan ge mer ledtrådar också.
Tror nog inte att tavlan är målad, texturen ser väldigt skarp ut. Däremot kanske den kan vara utbytt...
Den här ser ju väldigt lik ut, men den är manuell:
https://www.chrono24.se/omega/omega...linen-dial-14390-62sc-by-1961--id10931571.htm
Om du får upp den (kanske bäst att be en urmakare öppna den om du är ovan?) kan du även på insida boettlock läsa vilken referens det är, dvs facit. Då kan du även notera serienummer som hjälper dig åldersbestämma klockan när du tittar i serienummertabeller för Omega.
 

KXII

Cartier
Försökte välja bäst tråd för frågan, känner att denna är lämpligast, om inte får admin gärna förflytta mitt inlägg/radera.

Hur som; jag har sett lite överallt klockmärket "Hercules", om jag förstått rätt så är det ett vintage schweisiskt märke men vad mer? Finns det någon här på KS som vet något om märket? Något man bör veta?

Tack på förhand!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Försökte välja bäst tråd för frågan, känner att denna är lämpligast, om inte får admin gärna förflytta mitt inlägg/radera.

Hur som; jag har sett lite överallt klockmärket "Hercules", om jag förstått rätt så är det ett vintage schweisiskt märke men vad mer? Finns det någon här på KS som vet något om märket? Något man bör veta?

Tack på förhand!
Alltid svårt att få fram info om små okända märken. Här ett litet steg på vägen. http://www.mikrolisk.de/ Ganska många som använt sig av namnet.

Edit; du får alltså söka på ”Hercules”
 

KXII

Cartier
Alltid svårt att få fram info om små okända märken. Här ett litet steg på vägen. http://www.mikrolisk.de/ Ganska många som använt sig av namnet.

Edit; du får alltså söka på ”Hercules”

åh jäklar! Kände inte till den här sidan. Tack så mycket!

Jag sökte och hittade just den loggan som är på klockan.
bildmarke_henzi3.jpg

Fick fram att tillverkarna heter (eller iaf att framställningen ligger under) "Henzi & Plaff". Någon som känner till dom?
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
åh jäklar! Kände inte till den här sidan. Tack så mycket!

Jag sökte och hittade just den loggan som är på klockan.
bildmarke_henzi3.jpg

Fick fram att tillverkarna heter (eller iaf att framställningen ligger under) "Henzi & Plaff". Någon som känner till dom?
Låter som en sketch av Lorry eller nåt. Und now eine hattrick fon Henzi & Plaff. Nej allvarligt så finns det både en klocka och verk från Henzi &Pfaff .Inte Plaff :) . Kolla på HPP movements. https://17jewels.info/movements/h/hpp/
 

Arneman

Breitling
20190417131933_IMG_0807.JPG
20190417132000_IMG_0808.JPG
20190417132102_IMG_0809.JPG
Hej hittade denna i en låda efter min morfar. Vilken modell/årtal, all info tas tacksamt emot. Den har nog inte varigt igång på 35år. Skulle vilja använda den. Vad bör göras? Jag har ej vågat prova draupp den. Armbandet känns inte original, hur ser original armbandet ut? Tacksam för svar.
 
Senast ändrad:

Hassel4711

Breitling
Hej,

Någon som har en aning om hur gammal denna, Omega Seamaster kan vara!?
Är det Guld på stål eller doublé?
Någon som vet om man skall skruva upp boett locket?

Skulle vilja öppna den för att se inuti, men vet inte om det är skruvboett eller inte, det finns pyttesmå märken i kanten av skänklarna vilket vittnar om att någon, någon gång förmodligen försökt öppna den.
Eftersom jag inte har någon urmakare i närheten funderar jag på att gå till Sko & Nyckel service (som också byter batterier i klockor) men är lite rädd för att de inte vet hur man öppnar en så gammal klocka och kanske förstör den om de försöker benda upp den och den egentligen skall skruvas upp.

omega4.JPG
omega5.JPG
omega6.JPG
omega3.JPG
omega2.JPG
omega1.JPG
omega8.JPG
omega7.JPG

Även värdet skulle vara intressant att veta!
Fungerar, boetten är ca 36 mm i diameter (excl krona), slitet Omega armband i skinn.

Tack på förhand!
 

rogart-63

Patek
20190417131933_IMG_0807.JPG
20190417132000_IMG_0808.JPG
20190417132102_IMG_0809.JPG
Hej hittade denna i en låda efter min morfar. Vilken modell/årtal, all info tas tacksamt emot. Den har nog inte varigt igång på 35år. Skulle vilja använda den. Vad bör göras? Jag har ej vågat prova draupp den. Armbandet känns inte original, hur ser original armbandet ut? Tacksam för svar.
Inte mycket som kan hända om du drar upp den? Kanske behöver en service för att gå bra. Men antingen går den igång eller så står den still? Kan oxå vara så att den går ett tag för att sen stanna . I längden är det inte bra men du kan inte ha sönder nåt om du drar upp den. Länken är en så kallad flexlänk. Dom var vanliga på 60 talet . riktiga smutssamlare och rätt äckliga.
 

Arneman

Breitling
Tack
Drog upp den och.....ja den tickar och går........ Som en klocka. Spännande att se hur länge. Värt att serva den? Pris? Funderar på att byta till ett läderband.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
20190417131933_IMG_0807.JPG
20190417132000_IMG_0808.JPG
20190417132102_IMG_0809.JPG
Hej hittade denna i en låda efter min morfar. Vilken modell/årtal, all info tas tacksamt emot. Den har nog inte varigt igång på 35år. Skulle vilja använda den. Vad bör göras? Jag har ej vågat prova draupp den. Armbandet känns inte original, hur ser original armbandet ut? Tacksam för svar.
Hej,

Någon som har en aning om hur gammal denna, Omega Seamaster kan vara!?
Är det Guld på stål eller doublé?
Någon som vet om man skall skruva upp boett locket?

Skulle vilja öppna den för att se inuti, men vet inte om det är skruvboett eller inte, det finns pyttesmå märken i kanten av skänklarna vilket vittnar om att någon, någon gång förmodligen försökt öppna den.
Eftersom jag inte har någon urmakare i närheten funderar jag på att gå till Sko & Nyckel service (som också byter batterier i klockor) men är lite rädd för att de inte vet hur man öppnar en så gammal klocka och kanske förstör den om de försöker benda upp den och den egentligen skall skruvas upp.

omega4.JPG
omega5.JPG
omega6.JPG
omega3.JPG
omega2.JPG
omega1.JPG
omega8.JPG
omega7.JPG

Även värdet skulle vara intressant att veta!
Fungerar, boetten är ca 36 mm i diameter (excl krona), slitet Omega armband i skinn.

Tack på förhand!
Snarlika klockor bägge. Jag skulle säga femtiotal och bägge är guld på stål. Snäpplock (öppnas med boettkniv). Värde ca 3-4000 (premium för ”Seamaster”-märkning). Bra högkvalitativa klockor, väl värda att serva (ca 2000kr) och kommer hålla ytligare en generation.

Edit: @Arneman , länken är inte original, vad som sitter på är en enkel ”Flex-länk” som många gubbar uppskattat (sextio/sjuttiotal?). Dessa klockor kom ursprungligen på skinnarmband med Omega spänne.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Det kanske är fel tråd men är det någon som vet vad detta är för modell samt om det finns en herrvariant? Jag tycker att den är hur fräck som helst men tyvärr är 22mm lite väl litet...Jag tar tacksamt även emot tips på liknande modeller (som t.ex. Smiths PRS-40).

s-l1600434535645.jpg

s-l160099999.jpg
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Har nyligen ärvt den här Omega-tanken efter min pappa. Jag vet att han fick den i present av sina föräldrar när han tog studenten 1963, men inget mer än så. All info mottages tacksamt.

IMG_5769.jpg



IMG_5771.jpg

(Gravyr maskad.)

IMG_5770.jpg
 

Omegav

Omega
Kan tyvärr inget om klockan men jäklar så fin den är. Helt otrolig, faktiskt. Var bor du? Jag har en Omega Speedmaster, visar den för kollegan nästan varje dag. Den är på service, btw. Fick punta 10k. Svajigt, va? Jäsingen... Va? Vet du inte vad "jäsingen" betyder? Typ inte jag heller, men det låter ballt när man säger det. Lite söder, sådär.

JUSTE! Innan jag glömmer, vad tycker du om NATULIUS-modellen? Jäsingen va fräsingen den är.
 

kalle71

Omega
Nej, det i mitten är bara ett emblem integrerat i boettlocket. Det är snäpplock på den där, så med en boettkniv bänder/snäpper man försiktigt upp locket.
Något är lite konstigt. Är du säker på att klockan är automatisk? Omega brukar nämligen skriva (på den tiden snarare skryta) om att klockan har automatverk. Så antingen om det bara är ett vanligt manuellt handuppdraget verk eller att tavlan är utbytt eller ommålat är min teori.
Klockan från 1960-talet.
Jag tycker det ser ut att att vara en monocoque-boett liknande Omega Seamaster De Ville. Titta på bandhornens utformning på boettens baksida. Alltså en boett där man måste ta bort glaset för att få ut verket.
 

ConElPueblo

Panerai
20190417131933_IMG_0807.JPG
20190417132000_IMG_0808.JPG
20190417132102_IMG_0809.JPG
Hej hittade denna i en låda efter min morfar. Vilken modell/årtal, all info tas tacksamt emot. Den har nog inte varigt igång på 35år. Skulle vilja använda den. Vad bör göras? Jag har ej vågat prova draupp den. Armbandet känns inte original, hur ser original armbandet ut? Tacksam för svar.

Det er sikkert en ref. 2891 i guldkappe fra midt i halvtredserne. Kronen er uoriginal, skiven har lidt uvanlige pilemarkører ved 3, 9 og 12 - meget flotte :)

Helt klart værd at servicere, IMO.
 

Arneman

Breitling
Det er sikkert en ref. 2891 i guldkappe fra midt i halvtredserne. Kronen er uoriginal, skiven har lidt uvanlige pilemarkører ved 3, 9 og 12 - meget flotte :)

Helt klart værd at servicere, IMO.[/QUOTE

Tack för informationen alla som svarat. Jag ska lämna in den på service efter påsk. Och skaffa ett band mer likt originalet.
Glad Påsk
 

Fenrisulven

Breitling
Godkväll KS,

Fick under påskhelgen nys om min fars 20års present som var i form av en Omega De Ville klocka. Däremot har jag väldigt svårt att hitta någon som helst information om den mer än att han fick den 1986 (den har en ganska klassisk 80-tals stil)... Någon som kan hjälpa mig med mer info och också eventuellt värde utöver det uppenbara affektionsvärdet.

Mvh

:omega:
 

Bilagor

  • IMG_20190422_194051[2397].jpg
    IMG_20190422_194051[2397].jpg
    118.8 KB · Visningar: 6
  • IMG_20190422_194101[2398].jpg
    IMG_20190422_194101[2398].jpg
    100.7 KB · Visningar: 6

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Godkväll KS,

Fick under påskhelgen nys om min fars 20års present som var i form av en Omega De Ville klocka. Däremot har jag väldigt svårt att hitta någon som helst information om den mer än att han fick den 1986 (den har en ganska klassisk 80-tals stil)... Någon som kan hjälpa mig med mer info och också eventuellt värde utöver det uppenbara affektionsvärdet.

Mvh

:omega:
Omega har sina referensnummer på insidan av boettlocket. Med serienumret (också oftapå insida boettlock) kan du i tabeller för Omega spåra tillverkningsår.
Klockan är typisk åttiotal i utformningen som du nämner. Boettform, storlek, tunnhet och tvåton (guld och stål) skvallrar om det. Även att det förmodligen är ett kvartsverk inuti?

Värdet är tyvärr rätt lågt för dessa på grund av den tidstypiska designen. Jag skulle säga mellan 1000-2000kr om länken är Omega original med box.
 
Topp