Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan inte säga så mycket om modell och urverk, men stämplarna handlar alla om boetten: Huvudet, 18k och 0.750 säger alla att det är 18 karat guld. (Olika märkning för olika regelverk i olika länder.) Hammarhuvudet är tillverkarmärket (av boetten). 136 är C.R. Spillmann & Co. SA, i La Chaux-de-Fonds, registrerat 1934.God kväll!
Har en Piaget jag ärvt som jag Googlat runt efter utan framgång.
Kanske någon av er bättre vetande kan vara behjälpliga tänkte jag
Min gissning är att det är en 50-60-tals klocka.
På baksidan står 18 K, 0,750 förmodar guld stämpel, sen står S 35 och tror jag siffrorna 136 med en ram runt.
Sen är det en liten stämpel, ser ut som en litet kvinnohuvud i profil, men kan vara något annat.
Måste köpa mig en lupp så jag kan se bättre
Tack på förhand!
Richard
Fantastiskt trevlig klocka.God kväll!
Har en Piaget jag ärvt som jag Googlat runt efter utan framgång.
Kanske någon av er bättre vetande kan vara behjälpliga tänkte jag
Min gissning är att det är en 50-60-tals klocka.
På baksidan står 18 K, 0,750 förmodar guld stämpel, sen står S 35 och tror jag siffrorna 136 med en ram runt.
Sen är det en liten stämpel, ser ut som en litet kvinnohuvud i profil, men kan vara något annat.
Måste köpa mig en lupp så jag kan se bättre
Tack på förhand!
Richard
Kan inte säga så mycket om modell och urverk, men stämplarna handlar alla om boetten: Huvudet, 18k och 0.750 säger alla att det är 18 karat guld. (Olika märkning för olika regelverk i olika länder.) Hammarhuvudet är tillverkarmärket (av boetten). 136 är C.R. Spillmann & Co. SA, i La Chaux-de-Fonds, registrerat 1934.
Fantastiskt trevlig klocka.
Om du, mot förmodan, skulle vilja sälja nån gång så skulle jag vilja köpa.
Tror, som du, att den nog blivit till nån gång runt slutet av femtiotalet.
In working condition around a 50 note, the manufacturer is perfectly fine, but I guess a seconds hand is missing, age approx: 40-50s.
Kan inte säga så mycket om modell och urverk, men stämplarna handlar alla om boetten: Huvudet, 18k och 0.750 säger alla att det är 18 karat guld. (Olika märkning för olika regelverk i olika länder.) Hammarhuvudet är tillverkarmärket (av boetten). 136 är C.R. Spillmann & Co. SA, i La Chaux-de-Fonds, registrerat 1934.
Ser ut som en G, @roosterman summonas!Någon som vet vilken klocka "Roy" bär i IT crowd? Hittar ingen klockren bild, men här ser man väl hyfsat.
Vad står det under sekundvisaren?Någon som vet vad detta är för klocka
Tror att det står ”primus Inter Pares”. Allt jag vet är att det är en Citizen klocka.Vad står det under sekundvisaren?
Någon som vet vad detta är för klocka
Vapenskölden med treudden är ju ubåtsflottiljens, men blir den inte något mer än så också när den har delfinerna? Obs att jag har dålig koll och baserar min gissning på magkänsla efter en snabbgoogling. @NiklasF , omfattas det här av din heraldiska kompetens?Märket kommer från Första Ubåtsflottiljen…
”Primus inter pares” var ubåten Hajens motto, men den skrotades 1980.
Så gammal kan nog inte klockan vara, så ett litet mysterium…? Men allt lite cool!
Vapenskölden med treudden är ju ubåtsflottiljens, men blir den inte något mer än så också när den har delfinerna? Obs att jag har dålig koll och baserar min gissning på magkänsla efter en snabbgoogling. @NiklasF , omfattas det här av din heraldiska kompetens?
Fick lite mer info;Märket kommer från Första Ubåtsflottiljen…
”Primus inter pares” var ubåten Hajens motto, men den skrotades 1980.
Så gammal kan nog inte klockan vara, så ett litet mysterium…? Men allt lite cool!
Jag har hyfsad koll på detta, men allt väsentligt är redan sagt. Vapnet tillhör första ubåtsflåttiljen, och med hajarna på vardera sida utgör det itbiödningstecknet för ubåtspersonal. Märket finns i fyra valörer; värnpliktig, officer, för förtjänst, för veteran.Vapenskölden med treudden är ju ubåtsflottiljens, men blir den inte något mer än så också när den har delfinerna? Obs att jag har dålig koll och baserar min gissning på magkänsla efter en snabbgoogling. @NiklasF , omfattas det här av din heraldiska kompetens?
Så man kan tänka sig att det är en souvenir från Sjöstridsskolan kanske?Jag har hyfsad koll på detta, men allt väsentligt är redan sagt. Vapnet tillhör första ubåtsflåttiljen, och med hajarna på vardera sida utgör det itbiödningstecknet för ubåtspersonal. Märket finns i fyra valörer; värnpliktig, officer, för förtjänst, för veteran.
Jag tycker det stämmer väl med utseendet på den. Eventuellt går det att ringa in lite med hjälp av serienumret. På japanska klockor är ofta första siffran i serienumret sista siffran i tillverkningsåret. Hur ser den ut på baksidan?Fick lite mer info;
Tydligen var den utgiven av marinen runt tiden då Södermanland-klass gick i service. Ungefär 1995-1996 tror jag…
I marinen har man många gånger grnom åren, på enskilda besättningars initiativ, köpt in klockor för enskilda fartyg. Jag skulle tro att detta kan vara ett sådant initiativ.Så man kan tänka sig att det är en souvenir från Sjöstridsskolan kanske?
Jag tycker det stämmer väl med utseendet på den. Eventuellt går det att ringa in lite med hjälp av serienumret. På japanska klockor är ofta första siffran i serienumret sista siffran i tillverkningsåret. Hur ser den ut på baksidan?
Det verkar vara och varit tjurigt att hitta svar på detta, så hoppet är lågt att det ska vara någon som känner igen den. Jag har hittat åtminstone tre gamla reddit-trådar där inget bra kommer fram.Ser ut som en G, @roosterman summonas!
Det verkar ju som att bandet liknar den på en Citizen Aqualand. Kanske något liknade?Jag tycker det stämmer väl med utseendet på den. Eventuellt går det att ringa in lite med hjälp av serienumret. På japanska klockor är ofta första siffran i serienumret sista siffran i tillverkningsåret. Hur ser den ut på baksidan?
Jag tror inte att det är en Citizen överhuvudtaget. De brukar vara märkta med Citizen och boettreferensnummer med mera på baksidan. Någon Aqualand är det definitivt inte. De har mer påkostade boetter i stål eller titan och är vattenskyddade för större tryck. Men kul pryl oavsett!Det verkar ju som att bandet liknar den på en Citizen Aqualand. Kanske något liknade?