• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifieringstråden

tjena, det är jag som har klockan. Och jag hittar inte den på hemsidan. Modellen på klockan e h1970chas, om det hjälper.

Exakt den modellen har väl kanske gått ur produktion, men priserna på motsvarande snarlika kronografer ger ju trots allt en hint.
Eftersom det är ett, för allmänheten, mindre känt märke så får man nog räkna med att andrahandsvärdet inte är särskilt högt. 1500-2000 kr?

Och i vilket fall som helst så är det ju en nyare klocka, vilket gör detta till fel forumdel.

Är det någon som sitter på info om denna klocka? Antingen modellen eller tillverkaren! Har försökt söka runt men inte hittat något.

Bilagor

• IMG_9246.jpeg
    IMG_9246.jpeg
    434.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_9253.jpeg
    IMG_9253.jpeg
    245.7 KB · Visningar: 3
jag undrar om någon kan identifiera detta urverk. Sitter på en klocka med märket Athos. Ser inga markeringar under balansen

Bilagor

• IMG_9391.jpeg
    IMG_9391.jpeg
    533.9 KB · Visningar: 1
Fortfarande tveksam till den där kronan. Ser inte riktigt hur den skulle fungera.
Jag är inte insatt mer än kunskapen jag funnit på Google, har sett dessa kronor på en del andra vintage divers också, bland annat Vantage. Den här är såklart även gängad mot boetten. Ventilen är såklart till för att tillåta de fångade heliummolekylerna att säkert utrymma boetten på ett kontrollerat sätt innan det uppbyggda inre trycket når en punkt som riskerar att skada klockan.

Jag söker som sagt mer kunskap och tar gladeligen emot all form av information. 😀

Jag är inte insatt mer än kunskapen jag funnit på Google, har sett dessa kronor på en del andra vintage divers också, bland annat Vantage. Den här är såklart även gängad mot boetten. Ventilen är såklart till för att tillåta de fångade heliummolekylerna att säkert utrymma boetten på ett kontrollerat sätt innan det uppbyggda inre trycket når en punkt som riskerar att skada klockan.

Jag söker som sagt mer kunskap och tar gladeligen emot all form av information. 😀
Kan du länka till något ställe som kallar dessa kronor heliumventiler?

Sant. Antar att funktionen är densamma dock när kronan på min faktiskt är gängad och tät..? Är såklart mottaglig för information som säger något annat 😄 att det är någon form av ventil är iallafall givet.

Jag tror inte att du är fel ute. Känns som den enda rimliga förklaringen till att kronan ser ut som den gör.
Boetten i sig är ju djupspecad nog för mättnadsdykning.

Jag tänkte den där här enligt bilden.
Men det finna en del modeller med likadan krona online. dom nämns som helium escape valve. Vad kan det vara annars..? Här benämns den också så.
Screenshot_20250215_155857_Chrome.jpg
Där har du en annons ja. Frågan är hur ventilen skulle öppnas? Vad sitter fast i vad? En rund ventil som inte snurrar runt när man vrider upp verket? Kronaxeln sitter i en fjädrande del som trycker ut ventilen?

Om det är en heliumventil borde det finnas lite information om dem online? Gör inte detta för att bråka utan tycker detta var intressant.

Eller? Titus hade liknande och där kallar väl ingen den en ventil? Är det en ventil borde man kunna få den att öppna sig med tryck?
1739636228312.png

Jo, tanken slog mig också. Finns ju en del konstiga kronor där ute.
Kom och tänka på kronan hos Nitella All-Resist (som väl också användes på just Titus), men när jag väl hittade en så stämde det ju inte alls. Udda krona - bara inte alls som den omnämnda.

Där har du en annons ja. Frågan är hur ventilen skulle öppnas? Vad sitter fast i vad? En rund ventil som inte snurrar runt när man vrider upp verket? Kronaxeln sitter i en fjädrande del som trycker ut ventilen?

Om det är en heliumventil borde det finnas lite information om dem online? Gör inte detta för att bråka utan tycker detta var intressant.
Jag ska forska lite mer. Länkar här om jag hittar någon mer information 🙂 hittade den här på ebay som ser exakt likadan ut. Känns som att dom är hyfsat ovanliga?
Enligt beskrivningen:

RARE 1960's 5.95mm Helium Escape Valve Deep Diver's Crown & Tube - for SQUALE Cadola Sexima Herma

Up for sale is a RARE steel vintage screw down escape vale crown for vintage 1960s deep divers like the Squale Sub 300, Herma Sub 300, Cadola, Sexima, Vantage, Jules Jurgensen and many others.

The crown comes with a threaded pendant tube that should be screwed down inside case (ie: Rolex).
These will fit some of the vintage early DOXA SUB too.. possibly Sabina vintage chrono divers, Excelsior Park Monte Carlo RF 7740, & other chrono fliegers Valjoux 23, 234, etc.

Kan det vara så att den känner av trycket och automatiskt släpper ut en mängd helium ur ventilen då? Alternativet är ju att man gör det manuellt genom att skruva på kronan, men det blir problematiskt när den är integrerad med övriga funktioner, därav att trycket får reglera det.

Kan det vara så att den känner av trycket och automatiskt släpper ut en mängd helium ur ventilen då? Alternativet är ju att man gör det manuellt genom att skruva på kronan, men det blir problematiskt när den är integrerad med övriga funktioner, därav att trycket får reglera det.
Det förmodar jag, frågan är bara hur man löser det praktiskt. Blir lite avancerat när det sitter en kronaxel i mitten tänker jag. Även lite udda om ingen av dessa klockor har heliumventilmärkning på tavlan eller boetten? Lär varit en rätt exotisk funktion förr.

Det förmodar jag, frågan är bara hur man löser det praktiskt. Blir lite avancerat när det sitter en kronaxel i mitten tänker jag. Även lite udda om ingen av dessa klockor har heliumventilmärkning på tavlan eller boetten? Lär varit en rätt exotisk funktion förr.

Hade varit intressant att se en genomskärning på en ritning. Man kan tänka sig en fjäder som reagerar vid högre tryck.

Helium ventiler av den automatiska typen är fjäderbelastade och släpper ut övertryck när differenstrycket mellan insida på boett och utsidan övervinner kraften som fjädern har.

Den är utformad så att ett högt yttre tryck däremot stänger ventilen hårdare mot packningen.

Här en illustration från Seadweller som är bra.
IMG_6925.jpeg

I exemplet som starta diskussionen är denna funktion inbyggd i kronan.
Vilket såklart gör kronan lite mer komplex.

Men det är inte konstigare att ha en helium ventil i kronan än en ”mono pusher” i en kronograf. Båda kräver en genomföring in i klockan genom kronan.

Tillbaka
Topp