• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Införskaffa min första Rolex - råd tack!

CEk

Omega
Så har nu uppnått en ålder där jag känner att jag kan belöna mig med min första Rolex. Huvudmålet är fortfarande en vitgulds-Daytona men är inte riktigt där än. ;) Länge har jag varit inställd på att skaffa en "Pepsi", ref 16700. Men har nu insett att jag har väldigt många klockor med mörka urtavlor så har nu svängt över till en Milgauss som jag tycker verkar vara en roligt udda och underskattad modell. Hade således tänkt ta den "somriga" vita modellen och skaffa lite snygga custom straps till den. Ligger i skrivande stund två stycken ute på Blocket hos Jälmers Ur. Ena är en 2008 med originalcert men ingen box och den vill de ha 45900:- för. Den andra är en 2011 med box men utan originalcert och den begär dom 47900:- för.

Hur såg prisbilden ut för dessa när de fanns att köpa nya? Skicket verkar vara bra på bägge, men är det egentligen någon större skillnad på årsmodellerna så? Och är priset prutningsbart eller är det ett hyfsat bra satt pris anser ni? Som sagt, förstagångsköpare så alla åsikter och tips uppskattas!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Milgauss tycker jag är en kul modell som sticker ut lite från alla stålsubbbar och datejusts. Jag hade gärna ägt en sådan, men jag hade föredragit en med svart urtavla och det gröna glaset.
Lycka till och välkommen in i Rolex-träsket!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Angående Jälmers Ur bör du läsa på och bilda dig en egen uppfattning.

https://klocksnack.se/threads/jälmers-ur-i-borås-bra.19370/
https://klocksnack.se/threads/visst-skall-man-kunna-lita-på-sin-urmakare.31208/


Sen för att få överblick kring priser har du en del läsning här. Dock så tar alltid en handlare mer då de betalar moms, hyror, personal etc.
https://klocksnack.se/search/5867781/?q=116400&o=relevance&c[node]=11

Men jag skulle rekommendera att du håller utkik på köp&sälj efter den klockan du vill ha och köper här, om säljaren har referenser.

Lycka till!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Säljs fortfarande idag 68.300 kr: http://www.krons.se/rolex-milgauss-c-3029_3037.html

Räkna med en service på båda klockorna, om de inte har någon servicehistorik från en AD. Minst 6000 kr. Då är du uppe i 51.900 kr respektive 53.900 kr - minst, som sagt. Plus den tiden som det tar att serva klockan. Om du tycker att det är värt att betala mindre framför att köpa en ny där du får fem års garanti och får den direkt när du köper den i butik (om den finns inne, vilket den brukar) får du bestämma själv. Cert väger högre än box. Det som däremot väger högst är skicket på klockan, inte tillbehören.

Jag har haft en blå och jag gillar modellen. Sitter väldigt skönt på handleden.

Lycka till!
 

CEk

Omega
Säljs fortfarande idag 68.300 kr: http://www.krons.se/rolex-milgauss-c-3029_3037.html

Räkna med en service på båda klockorna, om de inte har någon servicehistorik från en AD. Minst 6000 kr. Då är du uppe i 51.900 kr respektive 53.900 kr - minst, som sagt. Plus den tiden som det tar att serva klockan. Om du tycker att det är värt att betala mindre framför att köpa en ny där du får fem års garanti och får den direkt när du köper den i butik (om den finns inne, vilket den brukar) får du bestämma själv. Cert väger högre än box. Det som däremot väger högst är skicket på klockan, inte tillbehören.

Jag har haft en blå och jag gillar modellen. Sitter väldigt skönt på handleden.

Lycka till!

Sant förstås. Hur ser serviceintervallerna ut? Som sagt newbie på detta så hoppas det är ok att fråga! :) 68300 kan jag nog känna är i överkant, hade väl tänkt sikta i spannet mellan 40-50. Den verkar sitta väldigt nice på handleden jag! Sen är väl folk lite tudelade till den vita urtavlan och lightning-visaren som jag förstått det. Jag tycker de är skitcoola och vitt och orange går fint ihop! :)
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Tycker Jälmers blocketannonser alltid ligger i överkant prismässigt, de ska ju dock tjäna pengar så det är väl samtidigt förståeligt.
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Sant förstås. Hur ser serviceintervallerna ut? Som sagt newbie på detta så hoppas det är ok att fråga! :) 68300 kan jag nog känna är i överkant, hade väl tänkt sikta i spannet mellan 40-50. Den verkar sitta väldigt nice på handleden jag! Sen är väl folk lite tudelade till den vita urtavlan och lightning-visaren som jag förstått det. Jag tycker de är skitcoola och vitt och orange går fint ihop! :)
Vill du ha en Rolex med vit tavla för 40-50 finns ju även t.ex. datejust och explorer 2
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Milgsuss är en kul model. Dock aldrig vart jättepopulär varpå de ligger lägre än andra mer populära modeller från Rolex. De dyker upp här med jämna mellanrum. Bara att invänta ett ex och lägga ut en köpes.

Milgsuss sitter riktigt bra. Skönare än de andra jämförbara modeller från Rolex. Nya airking har identisk boett så den är nog lika skön
 

CEk

Omega
Vill du ha en Rolex med vit tavla för 40-50 finns ju även t.ex. datejust och explorer 2

Gillar inte riktigt looken hos dom, tycker Milgaussen sticker ut lite mer ur mängden men tack för tipsen! :)

Milgsuss är en kul model. Dock aldrig vart jättepopulär varpå de ligger lägre än andra mer populära modeller från Rolex. De dyker upp här med jämna mellanrum. Bara att invänta ett ex och lägga ut en köpes.

Ja det är väl så! Alternativt ta en kik på Chrono24 och kombinera det med en minisemester. :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Sant förstås. Hur ser serviceintervallerna ut? Som sagt newbie på detta så hoppas det är ok att fråga! :) 68300 kan jag nog känna är i överkant, hade väl tänkt sikta i spannet mellan 40-50. Den verkar sitta väldigt nice på handleden jag! Sen är väl folk lite tudelade till den vita urtavlan och lightning-visaren som jag förstått det. Jag tycker de är skitcoola och vitt och orange går fint ihop! :)

Ca var femte år brukar de servas. För de pengarna är det beg som gäller :)

Tycker alla färgerna är coola!
 
  • Like
Reactions: CEk

CEk

Omega
Ca var femte år brukar de servas. För de pengarna är det beg som gäller :)

Tycker alla färgerna är coola!

Ja, det jag ställt mig in på också! Helt klart, tycker den blåa är sjukt fint men vill ha en kontrast till mina övriga klockor så den vita kommer bli nice att matcha och variera med lite olika straps! :)
 

CEk

Omega
Vill du ha problem så hör med Jälmer... ;)

Haha, förstått det efter att ha ägnat arbetsdagen till att rota igenom de gamla trådarna om dom. Synd ändå, han har både Pepsin och Milgaussen i omgångar. Alltså bägge de jag är/var intresserad av. Hittar dom inte på så mycket andra ställen. :/
 

DrKlocka

Audemars
Vill du ha problem så hör med Jälmer... ;)
Äh, det finns många som har bra erfarenheter av Jälmers också.
Skulle tro att Jälmers inte är sämre än de flesta beg. icke-AD-handlare. Jälmers omsätter ganska många klockor och därför får man ju också höra mer om denne.

Hade jag hittat en klocka jag varit intersserad av hos Jälmers hade jag inte varit orolig för det.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Den vita har tagits ur produktion(finns inte med i nya masterkatalogen) men finns säkert i lager hos flera AD:s eftersom det är en slow seller.
Den svarta utan grönt glas togs ur produktion ca 2013/2014.

Vilket möjligen kanske också gör att det går att pruta på den hos AD

Värt att undersöka TS!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Den vita har tagits ur produktion(finns inte med i nya masterkatalogen) men finns säkert i lager hos flera AD:s eftersom det är en slow seller.
Den svarta utan grönt glas togs ur produktion ca 2013/2014.

Japp, såg de i skylten hos både Nymans och Krons i veckan. Den svarta utan grönt glas såldes också hos större ADs efter produktionstiden. Intressant att se var de ligger prismässigt om 50 år...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Äh, det finns många som har bra erfarenheter av Jälmers också.
Skulle tro att Jälmers inte är sämre än de flesta beg. icke-AD-handlare. Jälmers omsätter ganska många klockor och därför får man ju också höra mer om denne.

Hade jag hittat en klocka jag varit intersserad av hos Jälmers hade jag inte varit orolig för det.
Folk får göra som de vill men det finns ingen handlare av klockor som är i närheten av så många dåliga omdömen som just Jälmers ur.
 

Leafvalley

Cartier
Sant förstås. Hur ser serviceintervallerna ut? Som sagt newbie på detta så hoppas det är ok att fråga! :) 68300 kan jag nog känna är i överkant, hade väl tänkt sikta i spannet mellan 40-50. Den verkar sitta väldigt nice på handleden jag! Sen är väl folk lite tudelade till den vita urtavlan och lightning-visaren som jag förstått det. Jag tycker de är skitcoola och vitt och orange går fint ihop! :)

Vita och orange går riktigt bra ihop, kör en orange eller vit rubber b så blir det riktigt somrigt eller motsvarande färger i Nato utförande (lite mer prisvärt i jämförelse) :) Den vit Milgauss är dessutom mer ovanlig, fler vill ha gv modellerna. Så utöver att den tillhör en av de ovanligare modellerna så är ju den vita den ovanligaste av Milgauss modellerna :happyhappy: lycka till med jakten och lägg gärna upp bilder sedan :D
 

DrKlocka

Audemars
Folk får göra som de vill men det finns ingen handlare av klockor som är i närheten av så många dåliga omdömen som just Jälmers ur.
NT Watches verkar inte heller ligga så bra till.
Men jag tycker man får sätta det i proportion till omsättningen. Jälmers säljer ju mer och därför får man höra mer.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag säger inte att det är ok, men jag menar att det talas mer om Jälmers för att han omsätter fler klockor än t. ex. andra populära handlare på forumet.
Det finns, utan att ha några siffror, alldeles säkert ett antal handlare som säljer väl så många ur som Jälmer utan att för den skull få så många dåliga omdömen. Dessutom, ADs säljer mångdubbelt vad Jälmers ur gör och varför skulle en icke AD ha mindre ordning på torpet än en AD? Det resonemanget köper jag inte alls.
 

DrKlocka

Audemars
Det finns, utan att ha några siffror, alldeles säkert ett antal handlare som säljer väl så många ur som Jälmer utan att för den skull få så många dåliga omdömen. Dessutom, ADs säljer mångdubbelt vad Jälmers ur gör och varför skulle en icke AD ha mindre ordning på torpet än en AD? Det resonemanget köper jag inte alls.
Den väsentliga skillnaden ligger nog i att väldigt få ADs väljer att handla med beg. Anledningen är nog för att det alltid finns en större risk att något går snett med begagnade prylar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Aldrig träffat Jälmers eller varit där.
Okej... Annars skulle det kunnat vara en förklaring till att dina inlägg tenderar att, om inte försvara, så iallafall tala för Jälmers ur. Vilket jag inte förstår är nödvändigt alls. Om man tar tex Gripenbro.se som exempel så gör han hellre en, för egen del, ekonomiskt dålig affär och gör kunden nöjd, än tvärtom.
Jag tycker fortfarande att Jälmers ur har alldeles för många dåliga omdömen för att det ska vara okej. Nähäpp, måste vidare. Det är ju mors dag!
 

DrKlocka

Audemars
Okej... Annars skulle det kunnat vara en förklaring till att dina inlägg tenderar att, om inte försvara, så iallafall tala för Jälmers ur. Vilket jag inte förstår är nödvändigt alls. Om man tar tex Gripenbro.se som exempel så gör han hellre en, för egen del, ekonomiskt dålig affär och gör kunden nöjd, än tvärtom.
Jag tycker fortfarande att Jälmers ur har alldeles för många dåliga omdömen för att det ska vara okej. Nähäpp, måste vidare. Det är ju mors dag!
Jag håller bara inte med om att man ska totalundvika Jälmers om man nu hittar en klocka där som man vill ha. Svårt att jämföra med en handlare som Gripenbro som omsätter betydligt mindre och har inte en fysisk butik. Men det är klart, man får ju själv överväga. Tycker som sagt bara att man inte behöver undvika Jälmers.
 

CEk

Omega
Läste tråden om "fejkservicen" på Jälmers. Så ska man behöva åka direkt till annan AD och öppna upp klockan för att vara säker på att den är servad rätt om servicen är utförd av Jälmers/Pagoldhs? Finns servicepapper från annan AD så bör det ju vara grönt. Sen är den ju begagnad, så slipper man åka på niten med den som beskrevs som ny och oanvänd.
 
Topp