• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Initiera inte kontakt på köp och sälj innan du har pengarna i ordning!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Detta trodde jag var allmänt vedertaget men då de senaste fem(!) kontakter jag haft har sett ut exakt likadant så trodde jag först att någon trollade, men sen fattade jag att det är ett helt nytt fenomen.

Skicka inte ett enda PM till säljaren innan du har pengarna på plats. Detta är extremt störande och tidskrävande helt i onödan.

Det finns inte en enda anledning till varför man initierar kontakt innan man har säkerställt sin betalningsförmåga.

Säljaren vill INTE gå igenom hela processen med att sälja en klocka och skicka en miljard PM och Mail med bilder för att sedan få beskedet att pengar saknas.

Detta beteende borde generera en auto-banning.
Lås för f*n inte en affär för att sedan meddela att man först måste sälja en [insert random klocka]

/End rant

Ännu värre är när man möter upp folk för potentiell affär och de inte har pengar på plats för att de ska skicka över pengarna från en annan bank.
Tiden är värdefull, så slösa inte på den.

Detta trodde jag var allmänt vedertaget men då de senaste fem(!) kontakter jag haft har sett ut exakt likadant så trodde jag först att någon trollade, men sen fattade jag att det är ett helt nytt fenomen.

Skicka inte ett enda PM till säljaren innan du har pengarna på plats. Detta är extremt störande och tidskrävande helt i onödan.

Det finns inte en enda anledning till varför man initierar kontakt innan man har säkerställt sin betalningsförmåga.

Säljaren vill INTE gå igenom hela processen med att sälja en klocka och skicka en miljard PM och Mail med bilder för att sedan få beskedet att pengar saknas.

Detta beteende borde generera en auto-banning.
Lås för f*n inte en affär för att sedan meddela att man först måste sälja en [insert random klocka]

/End rant
Kontakt är okej med fråga om ev byte, om säljaren bett om det?

Ännu värre är när man möter upp folk för potentiell affär och de inte har pengar på plats för att de ska skicka över pengarna från en annan bank. Tiden är värdefull, så slösa inte på den.
Eller när folk ska pruta på plats (utan anledning) efter att man kommit överens om priset innan. Jag har slutat med F2F innan betalning, orkar inte med sådant folk.

Råkade ut för en köpare som visserligen hade pengar men inte kunde justera sin dygnsgräns för swish. Slutade med att jag tog kontanter (bara 3k), som jag inte blev av med på månader.. oskick det där.

Försvarar absolut inte detta men tänker att det ibland är lätt för människan i allmänhet att skylla på att pengarna fattas men att det egentligen handlar om ngt annat. Kanske kom ett annat objekt upp på köpradarn eller så tappade men helt enkelt lusten efter att ha plöjt 78 trådar på KS om det tilltänkta objektet. Istället för att säga som det är så skyller man på pengarna, de saknas plötsligt.

Låter helt befängt!? Gör verkligen folk detta???
Finns folk till allt!

Ej klockrelaterat men sålde en taklampa för 2k för typ 3 år sedan. Kärringen hade inte möjlighet att hämta den och frågade om jag kunde köra hem den till henne. Vilket jag gick med på om hon la på 200kr för bensinen (ville verkligen bli av med skiten).

Sagt och gjort. Åker 1h dit och då skickar hon ner sonen för att pruta.

Jag tvärvägra och fick tillslut pengarna iaf. Men ja, finns folk till allt

Finns folk till allt!

Ej klockrelaterat men sålde en taklampa för 2k för typ 3 år sedan. Kärringen hade inte möjlighet att hämta den och frågade om jag kunde köra hem den till henne. Vilket jag gick med på om hon la på 200kr för bensinen (ville verkligen bli av med skiten).

Sagt och gjort. Åker 1h dit och då skickar hon ner sonen för att pruta.

Jag tvärvägra och fick tillslut pengarna iaf. Men ja, finns folk till allt
Skön tant, hon hade ju dig i sitt grepp. Du skulle krävt förskottbetalning inkl soppa. Tanter är inte att lita på.

Det här låter i min värld helt galet! Inte förhandlar man om en vara man ändå inte har råd att köpa. Sälj först och köp sen. Och när man är överens om priset i PM så är det klart och inget som diskuteras vidare. Det här gjorde mig faktiskt arg. Skärpning folk!!

Hade en köpare på min gamla dj men alla länk bitar fans inte med, men den passa mig med nöd och näppe (jag har ca 19,5 runt) så jag var väldigt tydlig med att han var tvungen att mätta sin handled så han var säker på att den skulle passa. Han mätte och enligt honom hade han 18,5 cm så affären skulle göras upp, jag tar mig till Stockholm för att vara lite skjyst och möta upp honom. När vi träffas passar inte klockan och enligt honom var det jag som mätt fel då han inte hade gjort det..
Har nog två, tre här på ks som kan intyga att mina handleder är 19,5 cm om inte större!! När jag påpeka det vart han lite smått otrevlig och gick!!
Vad lärde jag mig? Var aldrig skjyst mott köpare.

Edit, kanske inte håller sig helt till ämnet men ville bara skriva av mig, sorry :/

Senast ändrad:
OT Jag vet seriöst inte hur kontanterna ser ut idag, endast femkronan som jag vet är guldig :D

Man saknar de gamla sedlarna en smula :)

c483a9ac-c7cb-4d0c-a380-7388de160ec9.jpg

Hände mig i helgen, en nollpostare som genom konversation vill ha bilder, ska fundera lite för att till slut säga att han är väldig intresserad. Sen blir det locket på några dagar och när man frågar om det blir affär får man svar:
Har inte råd just nu, och antar att du inte är villig att sänka priset. Du behöver alltså inte hålla den åt mig eller dylikt.
Orkar inte ens svara på detta, Rasbass är på min ignore lista.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp