Numera får man ju PM av folk som vill köpa grejer som man hade ute för 6 år sen till ett LÄGRE pris än vad man hade klockan ute för då. Sen blir man hotad också.
Hotad?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Numera får man ju PM av folk som vill köpa grejer som man hade ute för 6 år sen till ett LÄGRE pris än vad man hade klockan ute för då. Sen blir man hotad också.
Frågeställningen handlar ju inte alls om detta utan om att man säger att man köper till ett överenskommet pris och sedan säger att man bara ska sälja en klocka först för att ha råd.
Själva grundidén är att man inte alls ska ta kontakt med säljaren om man saknar betalmedel, alltså inte under några som helst omständigheter.
Man ska inte fråga om klockan finns kvar, man ska inte be om extra bilder, man ska inte fråga om priset är fast eller om ”det är något bra att veta” om klockan osv. Man ska alltså aldrig skicka ett PM och dra ut på tiden och tro att man ”bokar” klockan under tiden man säljer något annat.
Haha fyfan.. ja det är ju sannerligen inte smidigt att göra affärer med alla här i världenMin favorit på sistone är @vistor som efter betalning skickar
"Hej! Viktor här, det har uppstått en liten situation, jag skulle behöva pengarna jag swishade i morse om möjligt så för jag över från sparet och swishar igen imorgon, är detta ok? Så länge du inte skickat klockan så bör det gå"
Situationer kan ju uppstå, så jag var sjyst och swishade tillbaka eftersom jag hade packat men inte skickat klockan.
Tror ni han hörde av sig igen eller ens svarade på (vänligt ställda) frågor hur det går....? Nix.
Själv tycker jag det är ok om någon ställer frågor om modellen och klockans skick innan de har pengarna. Men om de visar intresse och säger att de vill ha den så ska de givetvis ha pengarna redo...
Jag är nyfiken @Norrlänningen .
Om det finns en säljannons för vi säger 100000kr för ett objekt, jag har 90000kr till mitt förfogande , ska jag dra åt helvete innan jag ens startat en diskussion med säljaren eller är det ok att inleda nått? Jag har ju inte kapitalet som behövs = inte pengarna i ordning?
Edit: om man bara läser första inlägget står det bara om du inte har pengarna klara typ.
Är inte taggen OHPF gjord för just detta? Nu rör jag mig inte i den prisklassen som många andra gör, men skulle jag inhandla en klocka för 50k och behöva sälja den som redan är i min ägo för 40k så skulle i alla fall inte jag först sälja min klocka med risken att inte få den nya. Om säljaren sedan lyckas kränga den till någon annan under tiden, helt ok. Men kontakt måste man väl för sjutton ändå få ta? Eller missuppfattar jag frågeställningen?
Jag menar att man fortfarande borde kunna ta kontakt och säga att man är intresserad men att man måste få ihop finanserna.
Jag tycker det finns en gråzon, håller med en del i det du säger, men köper faktiskt inte det helt. @Norrlänningen Om jag läser dig rätt så går du in till en bilförsäljare och säger jag vill ha en ny bil med extra allt och jag vill betala fullpris och vill inte ha med några extra tillbehör för jag har pengarna? För ska man följa ditt synsätt utanför KS så blir det inte mkt affärer gjorda. Jag hävdar att många produkter finns det alltid lite spelrum på (marginal) skulle jag vilja ha en summa för en produkt på begmarknad inte sätter jag ut den till exakt det priset?Men hur kan det vara okej? Det tarvar tid hos säljaren helt i onödan. Köparen har ju inga förutsättningar för att köpa den, varför ska han då alls ställa frågor om de
Givetvis inte dra åt helvette, men inte ta kontakt med säljaren. Du kommer ju inte att kunna köpa det han säljer.
Att ta kontakt är väl inget fel? det finns ju alltid rum för eventuell förhandling. Har du ingen som helst möjlighet med eventuell förhandling att genomföra ett köp så är det ju helt meningslöst att ens ta kontakt dock!
Men att komma överens om pris och att det ska bli affär och sen stå där kort på pengar är en helt annan sak.
Ja men du anser ju att vill du förhandla om priset så saknar man ju medel, jag kan inte utläsa det på annat sätt?Men det handlar ju inte om att ta kontakt för att förhandla, utan att ta kontakt när man saknar medel.
Jag tycker det finns en gråzon, håller med en del i det du säger, men köper faktiskt inte det helt. @Norrlänningen Om jag läser dig rätt så går du in till en bilförsäljare och säger jag vill ha en ny bil med extra allt och jag vill betala fullpris och vill inte ha med några extra tillbehör för jag har pengarna? För ska man följa ditt synsätt utanför KS så blir det inte mkt affärer gjorda. Jag hävdar att många produkter finns det alltid lite spelrum på (marginal) skulle jag vilja ha en summa för en produkt på begmarknad inte sätter jag ut den till exakt det priset?
I resten av inlägget förklarar jag min ståndpunkt:Men varför? Det är ju för säljaren 100% meningslös i formation som man inte har någon nytta av på något som helst vis? Det är ju uteslutande ett irritationsmoment som måste upphöra tämligen omgående.
Vad ska jag göra av den informationen som säljare?
Jag skulle själv se till att ha pengar om jag skulle inhandla något, men om jag skulle sälja så vill jag ha så många intressenter som möjligt. Jag kan dock förstå din frustration eftersom du flertalet gånger råkat ut för beteendet. Troligtvis skulle jag också tröttna, men jag kan (i nuläget) förstå personer som kanske ser en produkt de suktat efter länge och meddelar sitt intresse och intention. Vad man som säljare gör med informationen är ju upp till denne.Borde väl bara vara fördelaktigt för säljaren att veta att någon kan tänkas köpa för utsatt pris istället för att gå med på ett lägre bud från en annan köpare?
Ja men du anser ju att vill du förhandla om priset så saknar man ju medel, jag kan inte utläsa det på annat sätt?
Jag förstår och håller absolut med dig, därför frågade jag dig om exempel i inläggen ovan, vilket det fanns pengar , nära men inte askingprice men fullt rimligt "bud" då uppfattade jag på ditt svar att kontakt inte borde inledas pga av att tillräckligt kapital inte finns?Men alltså det handlar inte om att förhandla priset.
Det handlar om att folk kontaktar säljare när dom saknar pengar på kontot, eller måste sälja fonder/aktier/klocka för att genomföra affären trots att man precis kommit överens om ett pris.
jag kan (i nuläget) förstå personer som kanske ser en produkt de suktat efter länge och meddelar sitt intresse och intention. Vad man som säljare gör med informationen är ju upp till denne.
Du vet ju inte om du saknar medel förns du eventuellt förhandlat?Men det handlar ju inte om att ta kontakt för att förhandla, utan att ta kontakt när man saknar medel.
Det är inte riktigt det som det handlar om. Är man tydlig med att "jag har XXXX" så är det lugnt. Det är beteendet att ge sken av att ha medlen till affär men sedan i slutskedet "öh, jag måste bara sälja den här klockan först" som stör.Du vet ju inte om du saknar medel förns du eventuellt förhandlat?
Jag personligen skulle aldrig ta kontakt om jag inte hade fulla summan som krävs. Men jag kan förstå att vissa kanske tar chansen, dock är det ju inte okej att sitta på 50k och gå in i en förhandling om en klocka för 100k och spilla onödig tid
Du vet ju inte om du saknar medel förns du eventuellt förhandlat?
Jag personligen skulle aldrig ta kontakt om jag inte hade fulla summan som krävs. Men jag kan förstå att vissa kanske tar chansen, dock är det ju inte okej att sitta på 50k och gå in i en förhandling om en klocka för 100k och spilla onödig tid
Det är mycket möjligt att det är så, men man kanske vid just det tillfället har 90k till sitt förfogande på ex "skojkontot". Aja, jag drar vidare nu, allt gott till er allaMen det händer ju inte i verkligheten att någon har 90tkr på kontot och köper en klocka för 100tkr nedprutat till 90. Då har man i princip gått i konkurs och behöver en överförmyndare pga sitt helt värdelösa omdöme.
Du anar inte hur den yngre generationen ser på ekonomi. Det här med att det ska vara fler plustecken än minustecken på kontot är gammalmodigt.Men det händer ju inte i verkligheten att någon har 90tkr på kontot och köper en klocka för 100tkr nedprutat till 90. Då har man i princip gått i konkurs och behöver en överförmyndare pga sitt helt värdelösa omdöme. Det är ett extremt exempel som inte har med tråden att göra alls.
Det är inte riktigt det som det handlar om.
Jo jag gick in på det i mitt inlägg ovan, det va ett svar åt Norrlänningen och jag håller helt med erDet är inte riktigt det som det handlar om. Är man tydlig med att "jag har XXXX" så är det lugnt. Det är beteendet att ge sken av att ha medlen till affär men sedan i slutskedet "öh, jag måste bara sälja den här klockan först" som stör.
Jag citerar återigen mig självVad kan man rimligtvis som säljare göra av denna information?
Om någon då kontaktar dig och försöker pruta så vet ju du att du kan vänta i kanske en vecka och få fullt pris. Vi får helt enkelt acceptera att vi inte har samma ståndpunkt här.Borde väl bara vara fördelaktigt för säljaren att veta att någon kan tänkas köpa för utsatt pris istället för att gå med på ett lägre bud från en annan köpare?
Spendera meraRåkade ut för en köpare som visserligen hade pengar men inte kunde justera sin dygnsgräns för swish. Slutade med att jag tog kontanter (bara 3k), som jag inte blev av med på månader.. oskick det där.
Dessa ”lirare” som det pratas om här är ju från KS? På blocket finns det MYCKET värre lirare...Många exempel på idiotbeteenden i den här tråden. Hoppas det också hamnar i GG tråden. Känns tyvärr som det inte riktigt alltid gör det och då kommer man inte åt grundproblemet.
Att slippa dessa "lirare" är en stor anledning att köra på K&S och inte Blocket.