• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Initiera inte kontakt på köp och sälj innan du har pengarna i ordning!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hände mig i helgen, en nollpostare som genom konversation vill ha bilder, ska fundera lite för att till slut säga att han är väldig intresserad. Sen blir det locket på några dagar och när man frågar om det blir affär får man svar:
Har inte råd just nu, och antar att du inte är villig att sänka priset. Du behöver alltså inte hålla den åt mig eller dylikt.
Orkar inte ens svara på detta, Rasbass är på min ignore lista.

Vansinniga människor

Hur gör man om man har pengar och klockan är häftigt överprisad ( kommer bumpas 397000ggr under 4 månaders tid ) och vill betala ett rimligt pris? Ska man strunta i att inleda en dialog då? ska man slänga i väg ett skambud då? Jag tror ofta i dem här scenariona vill köparen betala/Har möjlighet att betala något under utsatt pris, frågar då säljaren om priset är fast? Säljaren kanske svarar - Ja, då har man ju inte pengarna men man har haft ett genuint intresse från början. Kanske tänker knasigt men det känns som ett fullt rimligt scenario. Nattinatt från :breitling: - Djungeln

Hur gör man om man har pengar och klockan är häftigt överprisad ( kommer bumpas 397000ggr under 4 månaders tid ) och vill betala ett rimligt pris? Ska man strunta i att inleda en dialog då? ska man slänga i väg ett skambud då? Jag tror ofta i dem här scenariona vill köparen betala/Har möjlighet att betala något under utsatt pris, frågar då säljaren om priset är fast? Säljaren kanske svarar - Ja, då har man ju inte pengarna men man har haft ett genuint intresse från början. Kanske tänker knasigt men det känns som ett fullt rimligt scenario. Nattinatt från :breitling: - Djungeln

Frågeställningen handlar ju inte alls om detta utan om att man säger att man köper till ett överenskommet pris och sedan säger att man bara ska sälja en klocka först för att ha råd.

Själva grundidén är att man inte alls ska ta kontakt med säljaren om man saknar betalmedel, alltså inte under några som helst omständigheter.

Man ska inte fråga om klockan finns kvar, man ska inte be om extra bilder, man ska inte fråga om priset är fast eller om ”det är något bra att veta” om klockan osv. Man ska alltså aldrig skicka ett PM och dra ut på tiden och tro att man ”bokar” klockan under tiden man säljer något annat.

Min favorit på sistone är @vistor som efter betalning skickar
"Hej! Viktor här, det har uppstått en liten situation, jag skulle behöva pengarna jag swishade i morse om möjligt så för jag över från sparet och swishar igen imorgon, är detta ok? Så länge du inte skickat klockan så bör det gå"
Situationer kan ju uppstå, så jag var sjyst och swishade tillbaka eftersom jag hade packat men inte skickat klockan.
Tror ni han hörde av sig igen eller ens svarade på (vänligt ställda) frågor hur det går....? Nix.

"Hej! Viktor här, det har uppstått en liten situation, jag skulle behöva pengarna jag swishade i morse om möjligt så för jag över från sparet och swishar igen imorgon, är detta ok? Så länge du inte skickat klockan så bör det gå"
Situationer kan ju uppstå, så jag var sjyst och swishade tillbaka eftersom jag hade packat men inte skickat klockan.
Tror ni han hörde av sig igen eller ens svarade på (vänligt ställda) frågor hur det går....? Nix.
Haha...skrev du något i hans GG-tråd?

Inser när jag läser denna tråd att jag måste haft en himla tur med mina köpare, aldrig varit mer strul än att man fått en uppsjö med frågor som visserligen redan besvarats i säljannonsen, vilket jag kan leva med om man som ny kanske är lite osäker inför sitt första köp här.

Har också oftast funkat bra.

Men jag har varit med om att en person kommit och tittat på klockan, då hade jag tagit med alltihop till jobbet för att kunna visa, känt och klämt och sen konstaterat att han nog ville ha den, men då behövde sälja av fonder först. Vi talar om en klocka för 11000. Då får det allt vara, sa jag...
Saknar respekt för den individen efter det.

Annat som är tröttsamt är öppningsfras om först och främst ett lägre pris än utsatt. Sen ett utlovande om snabb affär, pengar idag osv. Efter det... inget. Fattar inte. Swish erbjuder sen länge möjligheter som gör att det går att lösa på momangen.
Varför ta kontakt om ett seriöst intresse inte finns?

Gött. Skriver upp på min lista av potentiella strulpellar.

Har hittils haft bekymmersfritt här på KS men nångång ska det väl skita sig också.

Jag har visserligen inte gjort så många affärer på KS men jag har hittills inte haft några större problem. Prut samma dag som annonsen lagts upp eller formuleringar som: "jag vill egentligen ha en annan klocka, men jag kan ta din om jag får den billigt." Annars har det flutit på.

Själv tycker jag det är ok om någon ställer frågor om modellen och klockans skick innan de har pengarna. Men om de visar intresse och säger att de vill ha den så ska de givetvis ha pengarna redo...

Är inte taggen OHPF gjord för just detta? Nu rör jag mig inte i den prisklassen som många andra gör, men skulle jag inhandla en klocka för 50k och behöva sälja den som redan är i min ägo för 40k så skulle i alla fall inte jag först sälja min klocka med risken att inte få den nya. Om säljaren sedan lyckas kränga den till någon annan under tiden, helt ok. Men kontakt måste man väl för sjutton ändå få ta? Eller missuppfattar jag frågeställningen?

Är inte taggen OHPF gjord för just detta? Nu rör jag mig inte i den prisklassen som många andra gör, men skulle jag inhandla en klocka för 50k och behöva sälja den som redan är i min ägo för 40k så skulle i alla fall inte jag först sälja min klocka med risken att inte få den nya. Om säljaren sedan lyckas kränga den till någon annan under tiden, helt ok. Men kontakt måste man väl för sjutton ändå få ta? Eller missuppfattar jag frågeställningen?
Sälj först och förhandla om ny klocka sen. Blir tokig på folk som har en massa upplägg med saker som ska gå i lås innan de kan betala.

Senast ändrad:
Jo, men då har man ju kommit överens.
Dessutom är den användbar vid byten.

Tycker folk är lite väl hårda... Har själv paxat klockor åt folk, och sålt på avbetalning. Tycker inte det är så konstigt att man vill "byta upp" sig när man ser en klocka men inte har 50+ lax till övers. Men visst, jag handlar bara med medlemmar med många goda referenser och har inte ens någon dialog med folk utan sådana... Sedan beror det såklart på hur bråttom man själv har att gå in pengarna...

Håller med dig, bara man är ärlig med detta så har säljaren en möjlighet att antingen anta budet eller sälja till någon annan.

Är väll en självklarhet att man har pengarna om man initierar en affär? Så borde det väll vara iallafall. Men precis som när man försökt sälja bil på blocket så dyker de upp personer som är mer intresserade av att snacka än att faktiskt köpa något... Väldigt irriterande. Har aldrig sålt något via KS, menar bara att dessa människor tyvärr finns överallt

Har det något med prisklass att göra?
Tänker att pengar är ett mindre problem för dem som köper klockor för +100K.

Nej, OHPF använder man från det att affären är överenskommen tills det att pengarna har kommit över.

Det är en gammal företeelse som användes på forum när man behövde vänta X antal bankdagar från det att man gjorde överföringen tills det att den kom fram.

Det är absolut inte en funktion för att reservera en klocka för att köparen sen ska skaffa fram medel för att slutföra affären.

Sen undrar jag om du till 100% menar allvar med att du köper en klocka för att sedan sälja det du har innan du betalar det nya du har köpt?
Inser du hur extremt tidsödande detta är för säljaren där den enda anledningen är att du själv inte vill riskera att inte ha en klocka på armen? Ursäkta, men detta är beyond befängt.

Håller med dig, bara man är ärlig med detta så har säljaren en möjlighet att antingen anta budet eller sälja till någon annan.

Men säljaren kan ju inte anta något som inte finns!? Det finns inga medel, alltså finns inget bud. Det finns inga förutsättningar för två parter att utföra en affär, det finns bara en massa tidsödande arbetsmoment för att spekulanten utan pengar inte fattar att man måste ha pengar på kontot innan man kontaktar en säljare.

En gång bad en köpare mig vänta 2-3 dagar tills hans lön kom så han kunde köpa min klocka. Det hade jag inga problem med. Då använde jag mig av OHPF. Men jag går inte med på folk som ska sälja någon klocka innan de köper min och samtidigt vill reservera den jag säljer, nej det funkar inte.

Senast ändrad:
Nej, OHPF använder man från det att affären är överenskommen tills det att pengarna har kommit över.

Det är en gammal företeelse som användes på forum när man behövde vänta X antal bankdagar från det att man gjorde överföringen tills det att den kom fram.
.
Tack, det visste jag inte.
Sen undrar jag om du till 100% menar allvar med att du köper en klocka för att sedan sälja det du har innan du betalar det nya du har köpt?
Inser du hur extremt tidsödande detta är för säljaren där den enda anledningen är att du själv inte vill riskera att inte ha en klocka på armen? Ursäkta, men detta är beyond befängt.
Jag menar att man fortfarande borde kunna ta kontakt och säga att man är intresserad men att man måste få ihop finanserna. Att kräva att produkten ska hållas är befängt, det är naturligtvis helt upp till säljaren att sälja till vem denne vill. Borde väl bara vara fördelaktigt för säljaren att veta att någon kan tänkas köpa för utsatt pris istället för att gå med på ett lägre bud från en annan köpare?

Tack, det visste jag inte.

Jag menar att man fortfarande borde kunna ta kontakt och säga att man är intresserad men att man måste få ihop finanserna. Att kräva att produkten ska hållas är befängt, det är naturligtvis helt upp till säljaren att sälja till vem denne vill. Borde väl bara vara fördelaktigt för säljaren att veta att någon kan tänkas köpa för utsatt pris istället för att gå med på ett lägre bud från en annan köpare?

Håller med.
Visst att man inte håller åt någon när det är villkorat att denne säljer en klocka på annat håll (vem vet hur lång tid det tar), men jag har svårt att se att jag skulle gå i taket om någon skrev och förklarade upplägget.
Det tar mig, vad, fem minuter att svara denne artigt?

Nåväl.

Många exempel på idiotbeteenden i den här tråden. Hoppas det också hamnar i GG tråden. Känns tyvärr som det inte riktigt alltid gör det och då kommer man inte åt grundproblemet.
Att slippa dessa "lirare" är en stor anledning att köra på K&S och inte Blocket.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp