• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

URsinne

Guld
2-Faktor
Det finns några med Traska på forumet. Tänkte se om det finns några fler än jag som tycker "märket" om man får kalla det så, förtjänar en egen tråd.

Jag har fastnat för dem. Tycker de är ovanligt prisvärda och trevliga klockor. Inte minst för de har modellserier som tilltalar mig och exempelvis deras ythärdning av stålet till vad som uppges cirka fem gångers hårdhet jämfört med vanligt obehandlat 316L. Verken ska vara justerade i Traskas regi i 4 positioner och det stämmer nog. De flesta man hör om tycks hålla mer eller mindre cosc-tidshållning vid normal användning. Mina två är exempel på det. Den ena håller sig inom -1 - +2 och nollar ofta ut under några dagar. Den andre håller sig hittills inom ca +5 s/dygn. Känns som det allmänt är svårt att hitta prisvärdare under 10k(?) Känslan av dem på armen är mycket gedigen.

Fem modellserier finns för närvarande: Venturer GMT, Freediver, Seafarer, Summiter och Commuter. Commuter finns i 34,5 och 36,5 samt 38,5mm. Summiter i 38,5 och 36,5. Freediver är 40,5 och Seafarer samt Venturer GMT är 38,5 mm.

Ingen Traska är för närvarande vattenskyddad till mindre än 100m. Seafarer och Venturer 150m. Freedivern 200m. Modellserierna finputsas fortlöpande för varje år, man tycks ha ambitioner att hela tiden förbättra och att etablera sig seriöst på marknaden. Sånt är kul. I år ska en helt ny modell komma ut, en som skiljer sig i karaktär från de befintliga. På vilket vis har ännu inte sagts. Spännande... De nuvarande planerar man fortsätta med om jag förstått det rätt.

Fyll gärna på med egna bilder av era eller de ni haft alternativt åsikter om dem eller tankar oavsett ni haft, har eller skulle kunna tänka er att skaffa.

Här är mina båda. En Venturer GMT med vit emaljlacktavla och en Commuter 36 V3. Nu är jag nyfiken på en 34 mm Commuter.

Här en länk till min recension av Venturern:

TR16w.jpg

TR17w.jpg

Senast ändrad:
Både den "stålgråblå" GMTn och den gröna tavlan har ju härliga nyanser som inte är så vanliga. Svårt att inte bli extremt sugen!

Både den "stålgråblå" GMTn och den gröna tavlan har ju härliga nyanser som inte är så vanliga. Svårt att inte bli extremt sugen!

Det är något av en grej verkar det, lite halvknepiga färger en del. Rätt kul men svårt att vet vad man får hem om man ser på bilder. Den gula ser på vissa bilder ut att vara nästan vit, typ gräddvit och på andra en ganska mörk senapsfärg. Man märker i kommentarer att en del blir överraskade av färgen efter att först bara ha sett på bilder.

Min mintgröna på bilden ser ut att ha en relativt kraftig färg på bild. Den har en ganska mild och ljusare nyans i verkligheten tycker jag. För mig är det positivt. Men det kanske är allmängiltigt att den färgen blir så på bild och inget speciellt för just dem. Den vita emaljfärgen på venturern ser ut att ha ett nästan transparent ytskikt. Bör ses irl.

Det är ju dilemmat med att köpa grejer på postorder. Klockor är bland det dyraste jag någonsin köper utan att ha sett, känt och klämt på innan. Det finns på tok för få klockhandlare i min del av världen.

Och mikromärkena måste man ju nästan alltid handla på postorder och precis som du säger, det är inte lätt att få en känsla för hur de ser ut vare sig av deras eget reklm-material eller diverse testare på nätet.

Jag gillar Traska.
Det beror till stor del på att det varit lätt att ha en dialog med grundaren Jon Mack och komma med synpunkter.
En grej som han verkligen tog till sig var att slopa glasbaksidan mot en solid caseback och det är jag glad för.
En smaksak givetvis.
Glasbaksidan enligt mitt tycke tillförde inget visuellt trevligt med det urverket och utan den så blev klockorna något tunnare.
Inte för att dom var speciellt tjocka innan men ändå.

Har blivit några Summiteers och Commuters genom åren men alla har fått lämna och i nuläget så Traskar jag på utan.
Är dock lite sugen på en Venturer GMT i blått.
Den senaste jag hade var en Commuter 38 med den nya on the fly justeringen i låset.
Dock tycker jag att just låset var ganska trögt att använda och man fick ta i bra nog ibland för att justera.
Kanske bara var på mitt ex.

Men överlag så ska det bli intressant att se hur märket utvecklar sig framledes.
Traska på vetja :) (Gammal bild för topic)
1713378775416.jpeg

En limiterad Commuteer med meteorittavla kan beställas 19 april. Någon som kommer slå till? Såg väldigt trevlig ut.

En limiterad Commuteer med meteorittavla kan beställas 19 april. Någon som kommer slå till? Såg väldigt trevlig ut.
Oj! 21 april står det nu. Har inte fått nåt meddelande om det, brukar få nyhetsmejl annars från dem när nåt händer men såg det först nu på sidan efter ditt tips

Det är absolut frestande...

Har spanat in Traska ett bra tag. Tanken på en stålklocka som är nästan orepbar i normal användning är mycket lockande.
Att inte alla stålklockor har detta!
Finner Commuter 38,5 vara mest intressant för mig. Har dock lite svårt att bestämma mig för vilken färg jag ska välja. Båda de två gröna är intressanta men även den svarta.
Svart är ju en klassisk färg som har fördelen att den passar till det mesta. Vissa klädfärger kanske skär sig mot de gröna urtavlorna.
Ser fram emot fler bidrag i denna tråd.

När jag kollar på Traskas hemsida så ser jag att nästan alla modeller är otillgängliga just nu.
Och det finns två olika besked:
1: Notify me when available
2: Sold out
Varför två olika sätt att meddela på? Som jag ser det betyder dessa samma sak. Såvida "Sold out" inte betyder att den är tagen ur produktion. Men då borde det ju stå: Discontinued...

Har ni koll på hur lång tid det brukar ta innan en slutsåld modell blir tillgänglig igen?

När jag kollar på Traskas hemsida så ser jag att nästan alla modeller är otillgängliga just nu.
Varför två olika sätt att meddela på? Som jag ser det betyder dessa samma sak. Såvida "Sold out" inte betyder att den är tagen ur produktion. Men då borde det ju stå: Discontinued...

Har ni koll på hur lång tid det brukar ta innan en slutsåld modell blir tillgänglig igen?
Mitt tips är att ställa frågan direkt till Traska.
Jon brukar vara relativt snabb med att svara.

Har undrat detsamma gällande de två olika beskeden.
[email protected]
brukar svara snabbt och trevligt. Om du mejlar och får svar, berätta gärna här. Jennifer Roberts heter personen jag haft kontakt med.

Vad gäller Commuter sades det att senare i år, efter sommaren det kommer nya batcher, utom möjligen 34 mm som ryktas kanske inte kommer göras fler av.
Kanhända kommer de färger som står "sold out" på inte igen utan ersätts av nya? Bara min spekulation.

Svarta Commuterns urtavla är i emaljlack och polerad. Blank och riktigt djupsvart enl de som sett den irl. Likadant som den vita, den har också emaljklack. Speciell finish och mycket fint. Forrest green är i sunburst. Säkert fin, har inte sett någon i verkligheten. Båda de färgerna kunde tolkas som ska komma igen. Mint har jag på 36an. Fantastisk nyans, lite mildare än på många bilder och lite gräddig i nyansen. Matt/semimatt yta.

Har nu fått svar från Traska:

Hi Patric,
Thanks for reaching out! On the website, if the watch says "Notify Me When Available," that means the watch will be coming back, likely in late summer. If it says "Sold Out," that particular watch won't be coming back this year. We will be restocking the Commuter 38, but the black dial won't be included in the next round. I hope that makes sense, but let me know if I can help with anything else!

Regards,
Jennifer Roberts
Director of Customer Experience

Har nu fått svar från Traska:

Hi Patric,
Thanks for reaching out! On the website, if the watch says "Notify Me When Available," that means the watch will be coming back, likely in late summer. If it says "Sold Out," that particular watch won't be coming back this year. We will be restocking the Commuter 38, but the black dial won't be included in the next round. I hope that makes sense, but let me know if I can help with anything else!

Regards,
Jennifer Roberts
Director of Customer Experience

Intressant. På 38 commuter står det på svarttavlade "notify me when available" så om man går efter detta så kommer den igen men inte i nästkommande omgång . Den färg som utgår i Commuter-serien samt Seafarer ser ut att vara mint. Skönt att man har en då. Undrar vad det kommer för färg istället...

Och sandstone gul som Summiter har utgår isf.
---
I våras när de förvarnade om att en ny omgång Venturer var på väg till sommaren fanns även längst ned i mejlet ett kort stycke om att man nu tillverkat fem stycken Summiter 36 samt fem stycken Summiter 38 i mint och dessutom med orange sekundvisare, färdiga för leverans. Fem av varje och inga fler Summiter skulle produceras med mintgrön urtavla förmodligen någonsin. Först till kvarn. De tog slut snabbt. Man skulle väl slagit till... men det kom så hastigt.

Senast ändrad:
Det kom ett mejl idag, från Jon Mack, Traskas ägare. Det har nog alla fått som prenumererar på deras nyhetsbrev men vet ej hur många här som gör det så skvallrar i stora drag vad som stod i det.

Venturer GMT får påfyllning i sommar. De förhandsbeställda kommer i slutet av juli och de andra i batchen kommer ut i början av september efter de redan beställda är utdelade. Resterande kollektion kommer i samtliga modeller i slutet av september(!)

Då med spännande (på nerd nivå) uppdateringar (som alla modeller får så vitt jag förstår):

Visarna, som jag inte sett fått annat än beröm tidigare och även Jon egentligen var nöjd med, får ytterligare förfinad slipning. Detta efter att han rest till Japan och varit på studiebesök hos Grand Seiko och studerat på nära håll hur deras visare producerades. Han uppger att han stoppade produktionen på traskavisarna, bytte leverantör och fick upp finishnivån ett snäpp vilket skall visa sig på de kommande batcherna. Med hjälp av lupp då troligen.

Kronan på uppdragsmekanismen blir ändrad så att den är frikopplad från verket medan den skruvas i och ur boetten. På så sätt kommer man ifrån att känna att verket dras upp när man skruvar ut och i kronan och får en bättre upplevd känsla i kronan i det skedet. Inget jag stört mig på tidigare, men visst, kul...

Ändlänkarna förfinas. I två omgångar de senaste månaderna har de ändrats en aning för att få helt perfekt passning, eller perfektare kanske.

Detta kommer alltså på alla serier, Commuter 36, 38, Summiter 36, 38, Venturer, Seafarer och Freediver vad jag förstod. Även ny tavelfärg alternativt nya färger. Måste erkänna jag är nyfiken på vad det blir.

Jag är imponerad av deras strävan att hela tiden förbättra sig. Baksidan kan väl vara att det brukar innebära prishöjningar och frågan är hur mycket man märker av de detaljförbättringar som väntas.

Nästa söndag skulle komma fler nyheter, stora nyheter som han var nervös över. Är det den nya modellen som skiljer sig i grunden från vad Traska producerats hittills? Hm.. kronograf kanske? Eller microrotor? Återstår att se.

----
Testade med mörkbrun strap på mint Commuter 36an. Tycker det blev bra.

TrC2w.jpg

Senast ändrad:
Uppdatering: Jag skrev till Traska och frågade om det mejlet som jag inte fått som skulle kommit för några veckor sedan med nyheter om en ny modell. Det hade blivit "pushed back" några veckor sades det men det skulle komma inom en inte allt för avlägsen framtid, som det uttrycktes.

Frågade även om de nya urtavlefärgerna på Commuter och då främst om det kunde tänkas komma några nya kul färger som ersättare till exempelvis mint som tycks utgå om man tolkar texten på deras hemsida... Nya färger skulle komma i september som de hoppades kunde få en del uppmärksamhet men mer åt det konventionella hållet verkade det. Inget konkret om vad än så länge så man får väl se vad det kan bli.

Upptäckte nyligen traska och deras klockor. Verkar riktigt trevliga :) Ni som äger en traskaklocka, hur har det fungerat med deras ytbehandling? Märker man att det är svårare att få repor och märken?

Upptäckte nyligen traska och deras klockor. Verkar riktigt trevliga :) Ni som äger en traskaklocka, hur har det fungerat med deras ytbehandling? Märker man att det är svårare att få repor och märken?

Tycks vara allmän uppfattning att det fungerar bra. Mina har klarat sig. Nu har jag inte utsatt dem för några värre övningar men ändå. Går förstås att repa dom med men man får säkert ta i mer.

Snart är de i lager igen. Intressant att se vad som är nytt.

Och kvaliteten har känts bra på dem, boett och länk?
Ja det tycker jag i alla fall. De jag har är 2023 års tillverkning båda så här långt och de gör uppgraderingar på modellerna efter hand och verkar eftersträva förbättringar hela tiden i finish och utförande. Tycker allmänna kvaliteten är väldigt hög för prisklassen, man känner som andra sagt att det är hög kvalitet, känslan i dem är fin. Hur det är med de äldre årgångarna vet jag inte men skulle tro de är rätt bra de med.

Gångprecisionen är notervärd hos många exemplar man hör talas om. Den ene av mina ligger som oftast runt -1 + 3 s/dygn med typ 8 timmar på armen och resten vilande (som min BB58 ungefär) och den andre kan dra iväg på runt +5 sek/dygn. Vet ej hur representativa de är men andra har också varit imponerade av justeringen i 4 positioner, utförd i Traskas regi. De lämnar dock inga särskilda officiella utfästelser utöver det Miyota anger.

Det var ett par av orsakerna till att jag tycker de är bland de allra prisvärdaste under 10k så vitt jag känner till.

Men vore kul att höra mer vad andra här tycker. Nån kanske har sämre intryck.

Tack för svaren! Då kan det mycket väl bli en Traska framöver :) är sugen på Commuter varianten. 36 mm verkar som en storlek som hade passat men såg att den inte hade ”Quick adjustment claspen”. Vet nån om den kommer att komma till 36 mm varianten?

Tillbaka
Topp